REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długa droga funduszy unijnych

Krzysztof Czerwiński
Fundusze unijne - podsumowanie
Fundusze unijne - podsumowanie

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest beneficjentem funduszy unijnych od ponad 10 lat. Można już pokusić się o podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Dlaczego Polska miała tyle kłopotów z przygotowaniem odpowiednich narzędzi, by płynnie przekazać dotacje przedsiębiorcom?

Celem takiego podsumowania powinno być wyciągnięcie wniosków pozwalających na usprawnienie funkcjonującego obecnie systemu zarządzania funduszami. W opracowaniu chcę się skoncentrować głównie na programach których celem jest poprawa jakości kadr oraz na programach których celem jest rozwój gospodarczy, wzrost innowacyjności oraz konkurencyjności naszej gospodarki. Czyli na tych działaniach, którymi są najbardziej zainteresowani przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć że w poprzednim okresie finansowania były to SPO RZL, część ZPORR oraz SPO WKP. W obecnym okresie finansowania są to PO KL, PO IG oraz część RPO.

Polecamy: Pomoc doradcza dla innowacyjnych przedsiębiorstw - działanie 3.3.2 POIG

Programy przedakcesyjne. Posumowanie i wnioski

W okresie przedakcesyjnym realizowane były programy PHARE i SAPARD. PHARE obarczony był typowymi wadami programów doradczych. Można założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że jego efektywność była wyjątkowo niska. Ponieważ ma to już znaczenie wyłącznie historyczne nie jest celowe udowadnianie tej tezy. Podsumowując jednym zdaniem winą za zmarnowanie większości środków PHARE można obarczyć solidarnie Brukselę i Warszawę.

REKLAMA

SAPARD był pierwszym programem dzięki któremu do Polski trafiły znaczące środki finansowe skierowane bezpośrednio do rolników i do firm z otoczenia rolnictwa. Doświadczenia tego programu są niezwykle pouczające. Od samego początku mieliśmy w Polsce do czynienia ze zjawiskami które do tej pory zakłócają sprawne wydawanie środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cztery grzechy programu SAPARD

Po pierwsze wystąpiła już wtedy nieudolność aparatu biurokratycznego odpowiedzialnego za wdrażanie programu. Najlepszym dowodem jest fakt, że 10 krajów wystartowało w tym samym momencie, a Polska uporała się z akredytacją jako jedna z ostatnich, w półtora roku po liderze, którym była Bułgaria. Nie dajmy więc sobie wmówić, że działania instytucji zarządzających funduszami muszą trwać tak długo.

To jest mit który łatwo obalić poprzez przykład SAPARDU. W czym jesteśmy gorsi od Bułgarów, że ta sama praca zajęła nam dwa i pół roku a im tylko rok? Po drugie głównym, ale nie jedynym „hamulcowym” w ostatnim etapie wdrażania kiedy już procedury nabrały realnego kształtu okazał się system informatyczny który nie działał zgodnie z wymaganiami.

Polecamy: Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku o środki na innowacyjne produkty? Działanie 1.4 i 4.1 POIG

Po trzecie okazało się że mentalnie i intelektualnie nasi urzędnicy nie są w znakomitej większości przygotowani do wykonania postawionych przed nimi zadań.

Po czwarte wreszcie okazało się, że nasi politycy wsadzają swoje lepkie łapki tam, gdzie nie powinni i stwarzają przez to mnóstwo problemów.

Zalety programu SAPARD

Po pierwsze podejście do beneficjentów czyli do rolników. Obecni beneficjenci mogą tylko marzyć o wsparciu jakiego ARiMR udzielał beneficjentom programu SAPARD.

Po drugie program był w miarę rozsądny i pieniądze zostały dobrze wykorzystane to znaczy trafiły do realnej gospodarki a dla beneficjentów uzyskanie dotacji, sfinansowanie inwestycji, i rozliczenie z pewnością nie było zadaniem na miarę jednej z prac Herkulesa.

Po trzecie banki zastosowały bardzo rozsądne podejście i chętnie udzielały kredytów pomostowych. Dla banków umowy rolników z ARiMR była warta tyle ile gwarancja bankowa. Wręcz rywalizowały między sobą o finansowanie kredytów pomostowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA