REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długa droga funduszy unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Czerwiński
Fundusze unijne - podsumowanie
Fundusze unijne - podsumowanie

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest beneficjentem funduszy unijnych od ponad 10 lat. Można już pokusić się o podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Dlaczego Polska miała tyle kłopotów z przygotowaniem odpowiednich narzędzi, by płynnie przekazać dotacje przedsiębiorcom?

Celem takiego podsumowania powinno być wyciągnięcie wniosków pozwalających na usprawnienie funkcjonującego obecnie systemu zarządzania funduszami. W opracowaniu chcę się skoncentrować głównie na programach których celem jest poprawa jakości kadr oraz na programach których celem jest rozwój gospodarczy, wzrost innowacyjności oraz konkurencyjności naszej gospodarki. Czyli na tych działaniach, którymi są najbardziej zainteresowani przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć że w poprzednim okresie finansowania były to SPO RZL, część ZPORR oraz SPO WKP. W obecnym okresie finansowania są to PO KL, PO IG oraz część RPO.

Polecamy: Pomoc doradcza dla innowacyjnych przedsiębiorstw - działanie 3.3.2 POIG

Programy przedakcesyjne. Posumowanie i wnioski

W okresie przedakcesyjnym realizowane były programy PHARE i SAPARD. PHARE obarczony był typowymi wadami programów doradczych. Można założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że jego efektywność była wyjątkowo niska. Ponieważ ma to już znaczenie wyłącznie historyczne nie jest celowe udowadnianie tej tezy. Podsumowując jednym zdaniem winą za zmarnowanie większości środków PHARE można obarczyć solidarnie Brukselę i Warszawę.

REKLAMA

SAPARD był pierwszym programem dzięki któremu do Polski trafiły znaczące środki finansowe skierowane bezpośrednio do rolników i do firm z otoczenia rolnictwa. Doświadczenia tego programu są niezwykle pouczające. Od samego początku mieliśmy w Polsce do czynienia ze zjawiskami które do tej pory zakłócają sprawne wydawanie środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cztery grzechy programu SAPARD

Po pierwsze wystąpiła już wtedy nieudolność aparatu biurokratycznego odpowiedzialnego za wdrażanie programu. Najlepszym dowodem jest fakt, że 10 krajów wystartowało w tym samym momencie, a Polska uporała się z akredytacją jako jedna z ostatnich, w półtora roku po liderze, którym była Bułgaria. Nie dajmy więc sobie wmówić, że działania instytucji zarządzających funduszami muszą trwać tak długo.

To jest mit który łatwo obalić poprzez przykład SAPARDU. W czym jesteśmy gorsi od Bułgarów, że ta sama praca zajęła nam dwa i pół roku a im tylko rok? Po drugie głównym, ale nie jedynym „hamulcowym” w ostatnim etapie wdrażania kiedy już procedury nabrały realnego kształtu okazał się system informatyczny który nie działał zgodnie z wymaganiami.

Polecamy: Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku o środki na innowacyjne produkty? Działanie 1.4 i 4.1 POIG

Po trzecie okazało się że mentalnie i intelektualnie nasi urzędnicy nie są w znakomitej większości przygotowani do wykonania postawionych przed nimi zadań.

Po czwarte wreszcie okazało się, że nasi politycy wsadzają swoje lepkie łapki tam, gdzie nie powinni i stwarzają przez to mnóstwo problemów.

Zalety programu SAPARD

Po pierwsze podejście do beneficjentów czyli do rolników. Obecni beneficjenci mogą tylko marzyć o wsparciu jakiego ARiMR udzielał beneficjentom programu SAPARD.

Po drugie program był w miarę rozsądny i pieniądze zostały dobrze wykorzystane to znaczy trafiły do realnej gospodarki a dla beneficjentów uzyskanie dotacji, sfinansowanie inwestycji, i rozliczenie z pewnością nie było zadaniem na miarę jednej z prac Herkulesa.

Po trzecie banki zastosowały bardzo rozsądne podejście i chętnie udzielały kredytów pomostowych. Dla banków umowy rolników z ARiMR była warta tyle ile gwarancja bankowa. Wręcz rywalizowały między sobą o finansowanie kredytów pomostowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA