REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Długa droga funduszy unijnych

Krzysztof Czerwiński
Fundusze unijne - podsumowanie
Fundusze unijne - podsumowanie

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest beneficjentem funduszy unijnych od ponad 10 lat. Można już pokusić się o podsumowanie dotychczasowych doświadczeń. Dlaczego Polska miała tyle kłopotów z przygotowaniem odpowiednich narzędzi, by płynnie przekazać dotacje przedsiębiorcom?

Celem takiego podsumowania powinno być wyciągnięcie wniosków pozwalających na usprawnienie funkcjonującego obecnie systemu zarządzania funduszami. W opracowaniu chcę się skoncentrować głównie na programach których celem jest poprawa jakości kadr oraz na programach których celem jest rozwój gospodarczy, wzrost innowacyjności oraz konkurencyjności naszej gospodarki. Czyli na tych działaniach, którymi są najbardziej zainteresowani przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć że w poprzednim okresie finansowania były to SPO RZL, część ZPORR oraz SPO WKP. W obecnym okresie finansowania są to PO KL, PO IG oraz część RPO.

Polecamy: Pomoc doradcza dla innowacyjnych przedsiębiorstw - działanie 3.3.2 POIG

Programy przedakcesyjne. Posumowanie i wnioski

W okresie przedakcesyjnym realizowane były programy PHARE i SAPARD. PHARE obarczony był typowymi wadami programów doradczych. Można założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że jego efektywność była wyjątkowo niska. Ponieważ ma to już znaczenie wyłącznie historyczne nie jest celowe udowadnianie tej tezy. Podsumowując jednym zdaniem winą za zmarnowanie większości środków PHARE można obarczyć solidarnie Brukselę i Warszawę.

REKLAMA

SAPARD był pierwszym programem dzięki któremu do Polski trafiły znaczące środki finansowe skierowane bezpośrednio do rolników i do firm z otoczenia rolnictwa. Doświadczenia tego programu są niezwykle pouczające. Od samego początku mieliśmy w Polsce do czynienia ze zjawiskami które do tej pory zakłócają sprawne wydawanie środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cztery grzechy programu SAPARD

Po pierwsze wystąpiła już wtedy nieudolność aparatu biurokratycznego odpowiedzialnego za wdrażanie programu. Najlepszym dowodem jest fakt, że 10 krajów wystartowało w tym samym momencie, a Polska uporała się z akredytacją jako jedna z ostatnich, w półtora roku po liderze, którym była Bułgaria. Nie dajmy więc sobie wmówić, że działania instytucji zarządzających funduszami muszą trwać tak długo.

To jest mit który łatwo obalić poprzez przykład SAPARDU. W czym jesteśmy gorsi od Bułgarów, że ta sama praca zajęła nam dwa i pół roku a im tylko rok? Po drugie głównym, ale nie jedynym „hamulcowym” w ostatnim etapie wdrażania kiedy już procedury nabrały realnego kształtu okazał się system informatyczny który nie działał zgodnie z wymaganiami.

Polecamy: Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku o środki na innowacyjne produkty? Działanie 1.4 i 4.1 POIG

Po trzecie okazało się że mentalnie i intelektualnie nasi urzędnicy nie są w znakomitej większości przygotowani do wykonania postawionych przed nimi zadań.

Po czwarte wreszcie okazało się, że nasi politycy wsadzają swoje lepkie łapki tam, gdzie nie powinni i stwarzają przez to mnóstwo problemów.

Zalety programu SAPARD

Po pierwsze podejście do beneficjentów czyli do rolników. Obecni beneficjenci mogą tylko marzyć o wsparciu jakiego ARiMR udzielał beneficjentom programu SAPARD.

Po drugie program był w miarę rozsądny i pieniądze zostały dobrze wykorzystane to znaczy trafiły do realnej gospodarki a dla beneficjentów uzyskanie dotacji, sfinansowanie inwestycji, i rozliczenie z pewnością nie było zadaniem na miarę jednej z prac Herkulesa.

Po trzecie banki zastosowały bardzo rozsądne podejście i chętnie udzielały kredytów pomostowych. Dla banków umowy rolników z ARiMR była warta tyle ile gwarancja bankowa. Wręcz rywalizowały między sobą o finansowanie kredytów pomostowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA