REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej studenci oraz osoby będące po studiach myślą o własnej działalności. Bardzo często przedsiębiorcy, zwłaszcza początkujący, nie wiedzą, że mogą ubiegać się o pieniądze unijne. W tym artykule postaramy się Wam poszerzyć wiedzę w tym zakresie.

Początkujący biznesmen – młody, doskonale wykształcony i znający języki obce człowiek – postanowił rozwijać swoją działalność na rynku azjatyckim. Zakłada firmę doradczą w zakresie prezentowania polskiego rynku zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych, w szczególności na dynamicznie rozwijających się obecnie rynkach azjatyckich. Czy takie firmy w ogóle mają szansę na dofinansowanie?

REKLAMA

Pomimo wprowadzenia szeregu uproszczeń, właściciel po procesie rejestracji firmy był przybity ilością formalności związanych z założeniem firmy i nawet nie brał pod uwagę dotacji unijnych. Właściciel nowego przedsiębiorstwa obawiał się kolejnych formalności, stresu oraz porażki. Na początku, jak to często bywa, właściciel jest jedynym pracownikiem firmy, bardzo często więc cały ciężar zarządzania, realizacji działań, a także problemów formalno-administracyjnych spoczywa na jednej osobie.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Czy więc mikroprzedsiębiorstwo – jednoosobowa działalność ma szansę na wsparcie?

Nie mogę obiecać, że przedsiębiorca starający się o dofinansowanie nie będzie musiał przebrnąć przez szereg trudności. Nie mogę też zagwarantować, że odniesie sukces startując w konkursie.

Można jednak stwierdzić, że jednoosobowa firma ma jak najbardziej szansę na dofinansowanie. Wśród licznych programów unijnych są m.in. dofinansowania dedykowane właśnie mikroprzedsiębiorstwom, które mają pomóc w ich rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Z czego może skorzystać mikroprzedsiębiorca?

Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 

Obecnie chyba najpopularniejszym programem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

REKLAMA

Działanie to przeznaczone jest dla przedsiębiorców, którzy działają na rynku krócej niż rok i chcą realizować projekt polegający na wdrożeniu e-usługi. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w ramach opisywanych działań nie może być niższa niż 20 000 zł. Górnym ograniczeniem jest kwota projektu nie większa niż 700 000 zł. Należy przy tym zaznaczyć, że większość przedsiębiorców decyduje się na znacznie skromniejsze wydatki rzędu 200-500 tys. zł.

Co mogłaby w ramach tego działania zrealizować wspomniana firma konsultingowa, działająca na rynkach azjatyckich. Przykładem e-usługi z tego zakresu mogłaby być baza danych dla przedsiębiorstw (w szczególności MSP), chcących brać udział w targach zagranicznych. Przykładowy schemat e-usługi mógłby być w tym przypadku następujący:
1) Zainteresowany przedsiębiorca loguje się na stronie WWW, do której podpięta jest baza danych;
2) Wprowadza kryteria wstępne, np. branża, lokalizacja;
3) Program automatycznie przeszukuje bazę i informuje, czy w bazie dostępne są oferty spełniające kryteria;
4) W tym momencie następuje płatność za e-usługę (np. SMS) i zalogowana osoba otrzymuje szczegóły wyników wyszukiwania wraz ze wskazówkami, gdzie szukać dokumentów niezbędnych do wypełnienia, aby zaprezentować swoją firmą na wybranej imprezie.

Opisywane działanie jest bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców, po pierwsze ze względu na wysoki, bo aż 80-proc.(dla osób poniżej 27 roku życia) lub 70-proc. (dla osób powyżej 27 roku życia) poziom wsparcia na podejmowane działania w projekcie, a po drugie ze względu na znaczne uproszczenie dokumentów wymaganych do złożenia wniosku (przedsiębiorstwo nie musi składać formularzy środowiskowych ani odrębnego biznesplanu, a jedynie rozbudowany wniosek aplikacyjny).

Polecamy serwis Umowy

Na co mógłby wydać pieniądze biznesman, który zamierza zrealizować bazę targów on-line?

  • Nabycie wartości niematerialnych i prawnych, czyli np. na zakup oprogramowania, na którym będzie realizowany system oraz oprogramowania (w tym biurowego) dla osoby realizującej bazę. W tym przypadku także istnieje możliwość zakupu gotowej bazy danych i jej późniejsza integracja ze stroną WWW firmy;
  • Zakup nowych środków trwałych – w szczególności należy tu uwzględnić sprzęt komputerowy i ewentualny serwer. Jeśli projekt tego wymaga, w ramach środków może być także zakupione wyposażenie stanowiska pracy; 
  • Zakup analiz przygotowawczych, usług eksperckich, prawnych i doradczych związanych z projektem – w tym przypadku analizy powinny dotyczyć np. optymalnej struktury bazy danych i bezpieczeństwa przesyłu danych przez Internet; 
  • Wydatki na wynagrodzenia brutto i składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. W tym punkcie warto wyjaśnić, że właściciel nie może zatrudnić siebie jako osoby realizującej projekt, a jedynie odliczyć swoje składki na ZUS. Istnieje jednak możliwość zatrudnienia pracowników do celów projektu (nie ma ograniczeń, co do formy zatrudnienia), powinniśmy jednak uważać, aby zatrudnienie było uzasadnione wymaganiami projektu oraz uwzględnić, które stanowiska będą niezbędne do realizacji projektu, a które powinniśmy utrzymać po jego zakończeniu.

Przykładowo, w przypadku bazy danych uzasadnione będzie zatrudnienie na umowę – zlecenie informatyka zajmującego się integracją bazy ze stron, ale nie utrzymywanie tego stanowiska w przyszłości. Z kolei dla osoby oceniającej projekt może się wydawać niejasne, dlaczego np. zatrudniamy administratora bazy i nie utrzymujemy tego stanowiska po zakończeniu projektu. Dlatego kwestie zatrudnienia należy przemyśleć ze względu na rzeczywiste potrzeby firmy oraz kwestie ekonomiczne (czasem taniej wychodzi zakup gotowego elementu, np. grafiki do strony od innej firmy, niż zatrudnianie pracownika do tego celu);

  • Wydatki związane z promocją wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną – warto zwrócić uwagę, że w przypadku nowych firm bardzo ważna jest promocja projektu. W szczególności dla e-usług ważna jest promocja rozwiązań drogą elektroniczną. Pozycja ta w przypadku opisywanego projektu może stanowić znaczący wydatek w projekcie. Warto jednak zaznaczyć, że bez właściwej promocji bardzo trudno osiągnąć cele projektu, ponieważ z założenia nikt nie zna naszej marki i bez właściwej promocji nie trafi na naszą stronę, a więc nie skorzysta z oferowanej przez nas e-usługi.

Ale co jeśli chcielibyśmy uzyskać wsparcie na bardziej „tradycyjne działania"? Odpowiedź znajdziecie Państwo w części II artykułu.

Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA