REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej studenci oraz osoby będące po studiach myślą o własnej działalności. Bardzo często przedsiębiorcy, zwłaszcza początkujący, nie wiedzą, że mogą ubiegać się o pieniądze unijne. W tym artykule postaramy się Wam poszerzyć wiedzę w tym zakresie.

Początkujący biznesmen – młody, doskonale wykształcony i znający języki obce człowiek – postanowił rozwijać swoją działalność na rynku azjatyckim. Zakłada firmę doradczą w zakresie prezentowania polskiego rynku zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych, w szczególności na dynamicznie rozwijających się obecnie rynkach azjatyckich. Czy takie firmy w ogóle mają szansę na dofinansowanie?

REKLAMA

Pomimo wprowadzenia szeregu uproszczeń, właściciel po procesie rejestracji firmy był przybity ilością formalności związanych z założeniem firmy i nawet nie brał pod uwagę dotacji unijnych. Właściciel nowego przedsiębiorstwa obawiał się kolejnych formalności, stresu oraz porażki. Na początku, jak to często bywa, właściciel jest jedynym pracownikiem firmy, bardzo często więc cały ciężar zarządzania, realizacji działań, a także problemów formalno-administracyjnych spoczywa na jednej osobie.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Czy więc mikroprzedsiębiorstwo – jednoosobowa działalność ma szansę na wsparcie?

Nie mogę obiecać, że przedsiębiorca starający się o dofinansowanie nie będzie musiał przebrnąć przez szereg trudności. Nie mogę też zagwarantować, że odniesie sukces startując w konkursie.

Można jednak stwierdzić, że jednoosobowa firma ma jak najbardziej szansę na dofinansowanie. Wśród licznych programów unijnych są m.in. dofinansowania dedykowane właśnie mikroprzedsiębiorstwom, które mają pomóc w ich rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Z czego może skorzystać mikroprzedsiębiorca?

Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 

Obecnie chyba najpopularniejszym programem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

REKLAMA

Działanie to przeznaczone jest dla przedsiębiorców, którzy działają na rynku krócej niż rok i chcą realizować projekt polegający na wdrożeniu e-usługi. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w ramach opisywanych działań nie może być niższa niż 20 000 zł. Górnym ograniczeniem jest kwota projektu nie większa niż 700 000 zł. Należy przy tym zaznaczyć, że większość przedsiębiorców decyduje się na znacznie skromniejsze wydatki rzędu 200-500 tys. zł.

Co mogłaby w ramach tego działania zrealizować wspomniana firma konsultingowa, działająca na rynkach azjatyckich. Przykładem e-usługi z tego zakresu mogłaby być baza danych dla przedsiębiorstw (w szczególności MSP), chcących brać udział w targach zagranicznych. Przykładowy schemat e-usługi mógłby być w tym przypadku następujący:
1) Zainteresowany przedsiębiorca loguje się na stronie WWW, do której podpięta jest baza danych;
2) Wprowadza kryteria wstępne, np. branża, lokalizacja;
3) Program automatycznie przeszukuje bazę i informuje, czy w bazie dostępne są oferty spełniające kryteria;
4) W tym momencie następuje płatność za e-usługę (np. SMS) i zalogowana osoba otrzymuje szczegóły wyników wyszukiwania wraz ze wskazówkami, gdzie szukać dokumentów niezbędnych do wypełnienia, aby zaprezentować swoją firmą na wybranej imprezie.

Opisywane działanie jest bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców, po pierwsze ze względu na wysoki, bo aż 80-proc.(dla osób poniżej 27 roku życia) lub 70-proc. (dla osób powyżej 27 roku życia) poziom wsparcia na podejmowane działania w projekcie, a po drugie ze względu na znaczne uproszczenie dokumentów wymaganych do złożenia wniosku (przedsiębiorstwo nie musi składać formularzy środowiskowych ani odrębnego biznesplanu, a jedynie rozbudowany wniosek aplikacyjny).

Polecamy serwis Umowy

Na co mógłby wydać pieniądze biznesman, który zamierza zrealizować bazę targów on-line?

  • Nabycie wartości niematerialnych i prawnych, czyli np. na zakup oprogramowania, na którym będzie realizowany system oraz oprogramowania (w tym biurowego) dla osoby realizującej bazę. W tym przypadku także istnieje możliwość zakupu gotowej bazy danych i jej późniejsza integracja ze stroną WWW firmy;
  • Zakup nowych środków trwałych – w szczególności należy tu uwzględnić sprzęt komputerowy i ewentualny serwer. Jeśli projekt tego wymaga, w ramach środków może być także zakupione wyposażenie stanowiska pracy; 
  • Zakup analiz przygotowawczych, usług eksperckich, prawnych i doradczych związanych z projektem – w tym przypadku analizy powinny dotyczyć np. optymalnej struktury bazy danych i bezpieczeństwa przesyłu danych przez Internet; 
  • Wydatki na wynagrodzenia brutto i składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. W tym punkcie warto wyjaśnić, że właściciel nie może zatrudnić siebie jako osoby realizującej projekt, a jedynie odliczyć swoje składki na ZUS. Istnieje jednak możliwość zatrudnienia pracowników do celów projektu (nie ma ograniczeń, co do formy zatrudnienia), powinniśmy jednak uważać, aby zatrudnienie było uzasadnione wymaganiami projektu oraz uwzględnić, które stanowiska będą niezbędne do realizacji projektu, a które powinniśmy utrzymać po jego zakończeniu.

Przykładowo, w przypadku bazy danych uzasadnione będzie zatrudnienie na umowę – zlecenie informatyka zajmującego się integracją bazy ze stron, ale nie utrzymywanie tego stanowiska w przyszłości. Z kolei dla osoby oceniającej projekt może się wydawać niejasne, dlaczego np. zatrudniamy administratora bazy i nie utrzymujemy tego stanowiska po zakończeniu projektu. Dlatego kwestie zatrudnienia należy przemyśleć ze względu na rzeczywiste potrzeby firmy oraz kwestie ekonomiczne (czasem taniej wychodzi zakup gotowego elementu, np. grafiki do strony od innej firmy, niż zatrudnianie pracownika do tego celu);

  • Wydatki związane z promocją wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną – warto zwrócić uwagę, że w przypadku nowych firm bardzo ważna jest promocja projektu. W szczególności dla e-usług ważna jest promocja rozwiązań drogą elektroniczną. Pozycja ta w przypadku opisywanego projektu może stanowić znaczący wydatek w projekcie. Warto jednak zaznaczyć, że bez właściwej promocji bardzo trudno osiągnąć cele projektu, ponieważ z założenia nikt nie zna naszej marki i bez właściwej promocji nie trafi na naszą stronę, a więc nie skorzysta z oferowanej przez nas e-usługi.

Ale co jeśli chcielibyśmy uzyskać wsparcie na bardziej „tradycyjne działania"? Odpowiedź znajdziecie Państwo w części II artykułu.

Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA