REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest bon na innowacje dla mikro firmy

 Talento
Firma konsultingowa
Bon na innowacje dla mikrofirmy
Bon na innowacje dla mikrofirmy

REKLAMA

REKLAMA

Z raportów PARP wynika, że innowacja dla firmy mikro jest czymś zasadniczo innym od innowacji firmy średniej wielkości, lub dużego przedsiębiorstwa. Firmy mikro, borykające się często z wielkimi finansowymi ograniczeniami, nie mogą pozwolić sobie na kosztowne innowacje i zwykle związane z tym inwestycje. Czy to oznacza, że mikroprzedsiębiorstwa muszą zawsze pozostawać w tyle i są skazane na przestarzałe technologie i brak możliwości rozwoju?

Oczywiście nie. Odpowiedzią na potrzeby mikro i małych firm w zakresie prowadzenia prac badawczych, a więc i rozwoju innowacji, jest program realizowany przez PARP – Bon na innowację. Celem programu jest zainicjowanie kontaktów przedsiębiorców z jednostkami naukowymi.

REKLAMA

Jakie praktyczne możliwości daje ten program przedsiębiorcy?

Program oznacza, że przedsiębiorca może uzyskać do 15 tys. zł na rozwój prac badawczo-rozwojowych, które zrealizuje dla niego jednostka naukowa. Kwota wydaje się niezbyt duża i jeśli myślimy o zaawansowanych pracach badawczych oraz opracowaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych, na pewno nie wystarczy. Jednak z pewnych względów projekt stanowi interesującą perspektywę dla wielu mikro- i małych firm. Dlaczego więc ten program jest atrakcyjny?

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Jakie są zalety programu 

REKLAMA

Po pierwsze kwota ta to prawie 100 proc. dofinansowania. Jedynym wydatkiem jaki ponosi przedsiębiorca to podatek VAT, który część firm może odzyskać. Po drugie nie musimy przy zlecaniu badań posiadać tej kwoty. Rzeczywisty przepływ pieniędzy w projekcie to transfer między PARP a jednostką badawczą. Przedsiębiorca nie musi płacić za zrealizowane prace, ale po prostu wysyła informacje do PARP, która zajmuje się płatnością (w przypadku innych programów często prace są refinansowane dopiero po zapłaceniu faktury). Program w sposób „bezbolesny" uczy przedsiębiorcę korzystać ze środków unijnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedury formalne stosowane w Bonie na innowację do złudzenia przypominają wnioski unijne, z małym „ale". Jeśli nie uda nam się rozliczyć projektu lub w ogóle go zrealizować z tego programu, to jedyną konsekwencją będzie brak refundacji.

Jeśli błędy popełnimy w programie finansowanym z UE, to konsekwencje mogą być znacznie poważniejsze, łącznie z tym, że nie będziemy mogli korzystać ze środków europejskich przez kilka lat. Tak wiec program jest dobrym „materiałem" do nauki procedur. W tym momencie warto ruszyć wyobraźnię... większość przedsiębiorców uważa, że to program nie dla nich. Bon na innowacje niestety tradycyjnie kojarzy się z typowymi badaniami. Przedsiębiorcom działającym w branży usługowej często wydaje się, że programy przeznaczone na innowacje dedykowane są tylko firmom produkcyjnym. Większość przedsiębiorców uważa, że realizując projekt może dostać dofinansowanie tylko na typowe badania przemysłowe, np. opracowanie nowego materiału lub zbadanie właściwości mechanicznych wprowadzanego na rynek wyrobu. Tymczasem możliwości są dużo większe.

Porównaj: Zarządzanie unijnymi dotacjami w Polsce

REKLAMA

Dofinansowanie możemy dostać np. na wdrożenie lub weryfikację programu dla firmy konsultingowej, dotyczącego automatyzacji jej działalności. Badania prowadzone przez jednostkę naukową nie oznaczają fizycznych prac na maszynach, ale opracowanie nowych koncepcji czy weryfikację modeli dla danej firmy, dlatego z programu w takim samym stopniu mogą korzystać firmy produkcyjne, jak i usługowe czy doradcze.

Przykładem może być firma konsultingowa działająca w branży finansowej, która uzyskała dofinansowanie na weryfikację na modelach oprogramowania, które wytworzyła. Oprogramowanie to dotyczyło controllingu finansowego firm. Zadaniem jednostki naukowej było pozyskanie danych z firm zewnętrznych, wprowadzenie ich do stworzonego oprogramowania i sprawdzenie ich poprawności. Używając wyobraźni... z programu może korzystać firma turystyczna, np. w przypadku wdrażania nowego systemu obsługi klientów przez Internet. Uczelnia wyższa (kierunek informatyczny) może dokonać dla niej testowania systemu lub zaprojektowania systemów zabezpieczeń dotyczących przepływów pieniężnych drogą elektroniczną. Ograniczenia stawiane przez program Bon na innowacje są w dużej mierze ograniczeniami wyobraźni przedsiębiorcy. Wytyczne do programu mówią tylko, że dofinansowanie możemy uzyskać na usługi dotyczące wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii, świadczone przez jednostkę naukową, co w praktyce oznacza, że pieniądze możemy przeznaczyć na praktycznie każdą działalność z tym związaną, którą zaproponuje nam jednostka badawcza.

Jakie są ograniczenia?

Podstawowym ograniczeniem Bonu na innowacje jest to, że program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy w roku złożenia wniosku i w ciągu trzech łat kalendarzowych poprzedzających rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia nie korzystali z usług żadnej jednostki naukowej w zakresie usług dotyczących wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii. Program jest więc tylko dla firm dopiero rozpoczynających współpracę z jednostkami B + R.

Pewnym ograniczeniem jest też podatek VAT. Jest kosztem niekwalifikowanym w projekcie i przedsiębiorca, nawet jeśli nie może go odzyskać, musi pokryć jego wysokość we własnym zakresie.

Ograniczenie może stanowić też dość krótki termin realizacji projektu - nabór wniosków kończy się 30 czerwca, co oznacza, że umowę o dofinansowanie podpiszemy z PARP-em pod koniec lipca. Warunkiem stawianym w programie jest zakończenie realizacji usługi w ramach projektu i złożenie wniosku o płatność w PARP-u do 30 września 2010 r. Oznacza to, że na realizację projektu badawczego będziemy mieli około miesiąca, w okresie, który jest szczytem sezonu urlopowego...

Przebieg projektu w praktyce

Pierwszy etap to złożenie wniosku, który jest bardzo prosty i praktycznie każda firma, jeśli wie z jakiego zakresu będzie chciała realizować prace badawcze, jest w stanie wypełnić go samodzielnie. Na etapie pisania wniosku wybieramy jednostkę (może być to tylko jedna instytucja), z którą będziemy współpracować. Wykonawcami usługi dofinansowanej w ramach programu mogą być jednostki naukowe posiadające siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe, tzn.: podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, np. instytuty; placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk; jednostki badawczo-rozwojowe; międzynarodowe instytuty naukowe; jednostki organizacyjne posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej; Polska Akademia Umiejętności.

Przy wyborze jednostki powinniśmy kierować się kryteriami merytorycznymi, technicznymi i potencjałem badawczym, umożliwiającymi wykonanie planowanych przez nas prac oraz ceną proponowanych badań. Nie oznacza to oczywiście, że musimy wybrać propozycję najtańszą, która nie przyniesie pożądanych rezultatów. Ale mając dwie podobnej klasy jednostki powinniśmy zdecydować się na tańszy wariant, nawet jeśli nie wydamy wszystkich środków.

Polecamy: serwis Umowy

Aby uniknąć późniejszych problemów przy rozliczaniu najlepiej skierować zapytania ofertowe do kilku jednostek w formie pisemnej (dopuszczalna jest forma elektroniczna i faks) i przechowywać odpowiedzi. Po miesiącu powinniśmy dostać pocztą informację, czy wniosek został zaakceptowany i jeśli decyzja jest pozytywna, otrzymamy umowę do podpisania. Kolejny krok to podpisanie umowy z wybraną jednostką i realizacja prac badawczych, przy czym umowa musi być zawarta w formie papierowej i musimy przechowywać jej oryginał. Po zrealizowaniu planowanych prac wykonawca przygotowuje raport z wykonania usługi w określonym przez PARP formacie i wystawia naszej firmie fakturę za usługę na kwotę równą rzeczywistej wartości zrealizowanej usługi. W tym momencie nasza firma ponosi pierwsze wydatki - pokrywa koszty podatku VAT.

Pozostałą kwotę z faktury PARP przeleje w naszym imieniu na konto jednostki badawczej po weryfikacji kompletu otrzymanych dokumentów, czyli:

  • wypełnionego wniosku o wypłatę wsparcia,
  • raportu jednostki badawczej z wykonanej usługi, 
  • kopii faktury za wykonanie usługi, 
  • poświadczenia dokonania płatności VAT.

Dalej pozostaje tylko przechowywanie wszystkich dokumentów dotyczących uzyskanego wsparcia przez trzy lata.

Kiedy możemy przystąpić do składania wniosków?

Praktycznie już dziś. Nabór do programu Bon na innowacje rozpoczął się 5 marca 2010 r. i potrwa do 30 czerwca br., bądź do wyczerpania środków finansowych na 2010, które wynoszą 8,58 mln zł. Co oznacza, że jeśli wszystkie firmy wystartują o maksymalną kwotę dofinansowania to wsparcie otrzymają 572 firmy. Z jednej strony liczba ta może wydawać się niewielka, w porównaniu do liczby przedsiębiorców działających w Polsce, jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że w typowym naborze o dotację UE wsparcie uzyskuje ok. 200 firm, to możemy uznać, że nasze szanse są duże. Szanse te jednak maleją z każdym dniem, bo wnioski są oceniane na bieżąco, aż do wyczerpania środków na program, dlatego wniosek warto złożyć już dziś. 

Kinga Korniejenko - Specjalistka ds. funduszy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA