Najczęstsze błędy we wnioskach o dofinansowanie
REKLAMA
REKLAMA
Każda z instytucji posiada swoją stronę internetową, na której znajdują się informacje o harmonogramie ogłaszania konkursów i szczegółowe informacje konkursowe. W latach 2007 – 2013 konkursy ogłaszane w ramach poszczególnych programów operacyjnych mogą mieć charakter otwarty lub zamknięty. Konkurs otwarty oznacza, że nabór wniosków trwa od dnia ogłoszenia konkursu do momentu, aż wartość złożonych wniosków osiągnie określoną w procentach wartość alokacji. Z kolei konkurs zamknięty oznacza, że nabór wniosków trwa w podanym w harmonogramie okresie, czyli można (i często się tak zdarza) złożyć wniosek w ostatnim dniu naboru.
REKLAMA
Po zapoznaniu się z terminami i charakterem konkursów należy szczegółowo zapoznać się z regulaminem przeprowadzania konkursu.
Polecamy: Dofinansowanie na założenie własnego biznesu
Rozważania związane z efektywnym pozyskiwaniem dotacji warto zakończyć przedstawieniem wybranych najczęstszych błędów popełnianych w procesie aplikacji przez beneficjentów, do których należą:
- Różna suma kontrolna wersji papierowej i elektronicznej wniosku.
- Brak spójności w nazwie i adresie wnioskodawcy pomiędzy wnioskiem a dokumentem rejestrowym wnioskodawcy.
- Brak spójności w tytule projektu i nazwie wnioskodawcy pomiędzy poszczególnymi dokumentami (także błędy w tym zakresie w dokumentach stanowiących zabezpieczenie realizacji Umowy o dofinansowanie, czyli w akcie notarialnym i deklaracji wekslowej).
- Niepoprawna data rozpoczęcia działalności gospodarczej (szczególnie w przypadku spółek cywilnych).
- Kod działalności gospodarczej (PKD) niezgodny z charakterem projektu.
- Brak potwierdzenia notarialnego na składanym Upoważnieniu do reprezentowania wnioskodawcy.
- W kosztach kwalifikowanych zostały ujęte koszty niekwalifikowane.
- Mało wyczerpujące uzasadnienie dla potrzeby poniesienia wskazanych kosztów.
- Brak wymaganych załączników. Składanie samego wniosku bez wymaganych załączników uniemożliwia jego szczegółową weryfikację, w takich przypadkach dokumentacja przedłożona po uzupełnieniach bardzo często zawiera błędy i nieścisłości, co decyduje o odrzuceniu wniosku.
W dokumentach złożonych po uzupełnieniu/poprawie wnioskodawcy dokonują zmian w treści wniosku bez wyraźnego powodu, powołując się na „uszczegółowienie informacji”, przy czym uszczegółowienie polega na zmianie informacji oraz dodaniu szczegółów, które nie były zawarte w pierwotnej wersji wniosku i nie były wskazane w piśmie w sprawie uzupełnienia/poprawy wniosku.
Polecamy: Długa droga funduszy unijnych
Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA