REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aplikowanie o dofinansowanie projektu

Aplikowanie o dofinansowanie projektu
Aplikowanie o dofinansowanie projektu

REKLAMA

REKLAMA

Złożony wniosek mający doprowadzić do uzyskania dotacji podlega trzyetapowej ocenie. Instytucje rozpatrujące zwracają uwagę na często popełniane błędy.

Ocena

Ocena złożonego wniosku odbywa się w ramach procedury opisanej w szczegółowym opisie priorytetów programu operacyjnego. Można w niej wyróżnić kilka etapów. Pierwszym etapem jest ocena formalna, której dokonuje instytucja wdrażająca. Pozytywne zakończenie oceny formalnej rozpoczyna drugi etap oceny wniosku, którym jest ocena merytoryczna. Z reguły jest ona oceną punktową dokonywaną przez ekspertów zewnętrznych (tzw. asesorów). Po zakończeniu oceny merytorycznej instytucja wdrażająca uchwala listę projektów do dofinansowania, podając wnioskowaną kwotę oraz przyznaną w wyniku oceny kwotę dotacji.

REKLAMA

Środki odwoławcze

W latach 2007 – 2013 w porównaniu z poprzednią perspektywą finansową beneficjenci dysponują środkami odwoławczymi. Należą do nich protest oraz odwołanie. Protest to pisemne wystąpienie wnioskodawcy o ponowne sprawdzenie zgodności złożonego wniosku o dofinansowanie z kryteriami wyboru finansowanych operacji, zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący dany program operacyjny. Z kolei odwołanie składane jest na piśmie i dotyczy kwestii będących uprzednio przedmiotem protestu.

Polecamy: Spójność wniosku o dofinansowanie

REKLAMA

Od wyniku rozpatrzenia odwołania wnioskodawcy przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Protest i odwołanie powinny być wniesione na formularzu i w trybie przewidzianym dla danego konkursu, które zostały szczegółowo przedstawione w wytycznych konkursowych.

Warto także pamiętać, że jest to bardzo duża zmiana jakościowa w porównaniu z poprzednim okresem programowania, dzięki której beneficjent może przedstawić kontrargumenty do każdego z etapów oceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybrane błędy wnioskodawców

Rozważania związane z efektywnym pozyskiwaniem dotacji warto zakończyć przedstawieniem wybranych najczęstszych błędów popełnianych w procesie aplikacji przez beneficjentów, do których należą:
- Różna suma kontrolna wersji papierowej i elektronicznej wniosku.
- Brak spójności w nazwie i adresie wnioskodawcy pomiędzy wnioskiem a dokumentem rejestrowym wnioskodawcy.
- Brak spójności w tytule projektu i nazwie wnioskodawcy pomiędzy poszczególnymi dokumentami (także błędy w tym zakresie w dokumentach stanowiących zabezpieczenie realizacji Umowy o dofinansowanie, czyli w akcie notarialnym i deklaracji wekslowej).
- Niepoprawna data rozpoczęcia działalności gospodarczej (szczególnie w przypadku spółek cywilnych).
- Kod działalności gospodarczej (PKD) niezgodny z charakterem projektu.
- Brak potwierdzenia notarialnego na składanym Upoważnieniu do reprezentowania wnioskodawcy.

Polecamy: Jaką drogą pozyskiwać dotacje

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA