REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką drogą pozyskiwać dotacje

Subskrybuj nas na Youtube
Jaką drogą pozyskiwać dotacje
Jaką drogą pozyskiwać dotacje

REKLAMA

REKLAMA

Przed przystąpieniem do realizacji prac, które zakończą się złożeniem wniosku o dofinansowanie, beneficjent powinien rozwiązać podstawowy dylemat: czy decyduje się na przejście całego procesu samodzielnie, czy będzie współpracował z zewnętrznym konsultantem.

Podwykonawca posiada doświadczenie i osiągnięcia w interesującej nas dziedzinie, dysponuje zespołem pracowników, partnerów zorientowanych w tematyce. Warto jednakże zwrócić uwagę na subtelną kwestię: zewnętrzny doradca najczęściej będzie zainteresowany przygotowaniem takiego wniosku o dofinansowanie, który wygra konkurs, często zawyżając wybrane aspekty wniosku (np. deklarowany poziom rezultatów), tylko dla niektórych podwykonawców ważne jest, aby przygotowywany projekt był możliwy do zrealizowania.

REKLAMA

Z kolei decyzja o budowaniu własnego zespołu ma kilka zalet, którymi są: znajomość specyfiki beneficjenta, znajomość kierunków jego rozwoju, znajomość procedur i możliwości wnioskodawcy. Z drugiej strony oznacza konieczność zaangażowania kapitałowego oraz ewentualne ryzyko, że po pewnym czasie zespół ten usamodzielni się i zrezygnuje ze współpracy z wnioskodawcą.

Polecamy: Fundusze unijne

Jak widać, każda z opcji ma swoje wady i zalety i trudno jest ostatecznie zdecydować się, w którą stronę przechylić szalę wyboru. Z badań i obserwacji autora wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na współpracę z zewnętrznym konsultantem, z kolei duże organizacje częściej decydują się na tworzenie takich wewnętrznych zespołów.

Zakładając, że czytelnik także zdecyduje się na taki wybór, warto przekazać garść porad związanych z nawiązywaniem współpracy z zewnętrznym konsultantem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Konsultant nie zna specyfiki przedsiębiorstwa, jego zwyczajów, wewnętrznych uwarunkowań — aby zwiększyć szanse na realizowanie projektu, warto umożliwić mu dokładne zapoznanie się z wewnętrznymi regulacjami i dokumentami.
  • Warto dokładnie przedyskutować z konsultantem opis wniosku o dofinansowanie, w szczególności sposób, w jaki beneficjent zamierza realizować ten projekt, uwzględniając specyfikę aplikującej organizacji. W przeciwnym razie konsultant stworzy fikcję, która może i zostanie wysoko oceniona, ale będzie kompletnie niemożliwa do realizacji w praktyce.
  • Warto uzależnić wynagrodzenie konsultanta od sukcesu w otrzymaniu dotacji. W praktyce zawodowej częstym rozwiązaniem jest kwota bazowa oraz procent od uzyskanej dotacji (tzw. success-fee).

Polecamy: Zakładam firmę

Współpraca z konsultantami obrosła także licznymi mitami, najważniejszy i jednocześnie chyba najgroźniejszy z nich to możliwość tzw. „załatwienia” dotacji. Ponieważ często w praktyce zawodowej spotykam się z pytaniem, co mogę załatwić, bo inne firmy to gwarantują, chciałbym z całym przekonaniem poinformować czytelników, że żadna z firm doradczych nie jest w stanie zagwarantować otrzymania dotacji.

System wyboru projektów skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw jest tak skonstruowany, że nie jest możliwe „przepchnięcie” projektu przez ocenę merytoryczną.

Sądzę, że nierzetelni doradcy wprowadzają często beneficjenta w błąd, obiecując mu załatwienie dotacji i bazując na nieznajomości procesu aplikacji i oceny wniosku.Niezależnie do decyzji o wyborze zewnętrznego konsultanta lub rozpoczęciu przygotowań do realizacji projektu we własnym zakresie, beneficjent musi zapoznać się szczegółowo z dokumentacją konkursową.

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne-szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA