REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozyskiwanie dotacji za pośrednictwem zewnętrznego konsultanta

Subskrybuj nas na Youtube
Pozyskiwanie dotacji za pośrednictwem zewnętrznego konsultanta
Pozyskiwanie dotacji za pośrednictwem zewnętrznego konsultanta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przed przystąpieniem do realizacji prac, które zakończą się złożeniem wniosku o dofinansowanie, beneficjent powinien rozwiązać podstawowy dylemat: czy decyduje się na przejście całego procesu samodzielnie, czy będzie współpracował z zewnętrznym konsultantem.

Rynek zewnętrznych usług konsultingowo-doradczych w zakresie doradztwa europejskiego w Polsce zaczął rozwijać się bardzo dynamicznie już w momencie otrzymania przez Polskę pomocy przedakcesyjnej w ramach programów SAPARD, ISPA i PHARE. W krótkim okresie czasu powstały liczne przedsiębiorstwa, które oferowały usługi w zakresie:

REKLAMA

  • doradztwa związanego z wyborem źródła dofinansowania,
  • wsparcia merytorycznego na etapie przygotowania wniosku,
  • wsparcia administracyjnego na etapie aplikowania,
  • wsparcia merytorycznego i administracyjnego w zakresie zarządzania (rozliczania) dotowanego projektu.

Polecamy: Zakładam firmę

REKLAMA

Po wejściu Polski do UE i umożliwieniu dostępu do środków w latach 2004 – 2006 w ramach ówczesnych programów operacyjnych liczba zewnętrznych firm uległa zdecydowanemu zwiększeniu. Ponieważ bariery wejścia na ten rynek są relatywnie niskie (praktycznie jedyną barierą jest ta związana z wiedzą o systemie wdrażania), każdego dnia powstaje w Polsce co najmniej kilkanaście tego typu firm. Zwiększa to oczywiście konkurencję na tym rynku i prowadzi do silnej walki o potencjalnego klienta.

Reasumując: w dniu dzisiejszym istnieje silny popyt i silna podaż na tego typu usługi. Można zatem zdecydować się na całościowe zakontraktowanie tego typu usług od podwykonawcy. Przyjrzyjmy się najważniejszym zmiennym warunkującym decyzję o wyborze dostawcy takich usług:

  • długookresowa strategia rozwoju beneficjent,
  • właściciel lub zarząd przedsiębiorstwa powinni zdecydować się, czy zamierzają rozwijać w ramach swojej struktury specjalną komórkę organizacyjną, czy będą decydowali się na wynajmowanie zewnętrznych usług.

REKLAMA

Ważnym kryterium są tutaj koszty i produktywność. Beneficjent powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy stać go na zatrudnienie dodatkowych pracowników i inwestowanie w ich rozwój (np. odpowiednie kursy, szkolenia, zakup literatury)? W jakim okresie osoby te uzyskają odpowiednią produktywność, która zrównoważy poniesione nakłady?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Potencjalny obszar projektów — beneficjent powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie typy projektów planuje realizować w najbliższych latach. Czy będą one jednorodne czy zróżnicowane? Czy będą wymagały nawiązania współpracy z innymi podmiotami (np. jednostkami B+R), czy będą raczej realizowane tylko przez wnioskodawcę.
- Zakres usług objętych wsparciem — przedsiębiorca powinien zdecydować się, jaki zakres usług zostanie ewentualnie przekazany zewnętrznemu wykonawcy — przygotowanie wniosku, zarządzanie procesem aplikacyjnym czy także administrowanie projektem.

Po przeanalizowaniu tych zmiennych należy podjąć ostateczną decyzję.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

REKLAMA

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

Każdy ma jakiś talent – jak go rozpoznać u siebie i pracowników?

Ludzie i ich talenty są jak elementy puzzli, dopiero gdy zostaną umieszczone we właściwym miejscu, ujawnia się pełny obraz potencjału jednostki i zespołu. W organizacji kluczową rolą menedżera jest identyfikacja i rozwój tych wyjątkowych predyspozycji, co wymaga zarówno obserwacji, jak i metodologicznego podejścia.

REKLAMA