REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ogólne zasady kwalifikowania wydatków

Subskrybuj nas na Youtube
Ogólne zasady kwalifikowania wydatków
Ogólne zasady kwalifikowania wydatków
/
Fotolia
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy projekt obejmuje swoim zakresem określony i ułożony w logiczną całość zestaw czynności, które z punktu widzenia kwalifikowalności rodzą określone skutki finansowe.

Każde działanie planowane do zrealizowania i realizowane w ramach projektu zawiera pewne pozycje wydatków, aby zatem być pewnym co do ich zasadności i możliwości refundacji, należy przede wszystkim zrozumieć ogólne zasady kwalifikowania wydatków.

REKLAMA

Po pierwsze, okres kwalifikowania wydatków, czyli przedział czasowy, w którym wydatek może zostać poniesiony w rozumieniu kasowym. Pomimo że formalne ramy czasowe kwalifikowalności obejmują okres od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2015, faktyczny okres kwalifikowalności wydatków zależy od szczegółowych zapisów w dokumentacji konkursowej i szczegółowym opisie priorytetów. Okres kwalifikowalności ściśle zależy od wytycznych w zakresie trybu pomocy publicznej, w ramach której finansowany jest dany projekt i ponoszone w jego ramach wydatki. W przypadku projektów realizowanych przez MSP za początek okresu kwalifikowalności jest przyjmowany najczęściej:

  • Dzień, w którym beneficjent otrzyma informację od instytucji wdrażającej, że wniosek spełnia warunki uzyskania pomocy i co do zasady kwalifikuje się do objęcia pomocą — pismo, które otrzymuje beneficjent w wyniku oceny formalnej złożonego projektu. Ten termin rozpoczęcia okresu kwalifikowalności dotyczy wydatków finansowanych w ramach pomocy publicznej udzielanej w trybie regionalnej pomocy inwestycyjnej w obrębie regionalnych programów operacyjnych.
  • Dzień 1 stycznia 2007, ale pod warunkiem, że wydatek jest finansowany w trybie pomocy publicznej de minimis, a projekt nie jest współfinansowany w trybie regionalnej pomocy inwestycyjnej.

Polecamy: Fundusze unijne

Z kolei termin zakończenia ponoszenia wydatków nie może nastąpić później niż do dnia 31 grudnia 2015 roku, jednakże w ramach dotacji dla MSP szczegółowy termin zakończenia okresu kwalifikowalności jest podany w umowie o dofinansowanie projektu. Okres kwalifikowalności jest zatem zamkniętym przedziałem czasowym, w którym beneficjent musi ponieść wydatek, aby móc ubiegać się o jego refundację.

Po drugie, fakt poniesienia wydatku — wydatek musi zostać poniesiony w sensie kasowym. Ten aspekt kwalifikowalności jest bardzo ważny i należy o nim szczególnie pamiętać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, aby zrefundować wydatek, należy go najpierw ponieść, a dopiero potem wnioskować o jego zwrot.

Warto w tym miejscu podkreślić, że taka zasada kwalifikowalności wydatków oznacza przeniesienie całości odpowiedzialności na barki beneficjenta. Oczywiście nie oznacza to zawsze sytuacji, w której beneficjent musi w całości ponieść wydatki w ramach danego projektu, a dopiero potem wnioskować o ich refundację. W większości linii finansujących określone operacje możliwe jest otrzymanie zaliczki bądź wnioskowanie o refundację wydatków wcześniej niż po zakończeniu projektu.

Przedstawione powyżej ogólne zasady kwalifikowania wydatków uzupełniane są szczegółowymi przepisami regulującymi wybrane typy pozycji kosztowych.

Polecamy: Mała firma

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA