REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program operacyjny a Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Program operacyjny oraz Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjne stanowią dwa istotne z punktu widzenia zainteresowanego pozyskiwaniem środków dokumenty. Ze względu na swoją obszerność są one często pomijane na etapie prac nad wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Program Operacyjny 

Program operacyjny jest pierwszym dokumentem, z którym powinien zapoznać się potencjalny beneficjent. Każdy z programów operacyjnych zawiera kilka ważnych informacji, które należy bezwzględnie przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu. Poszczególne programy operacyjne są możliwe do uzyskania w wersji elektronicznej na stronach instytucji wdrażających poszczególne działania. Zapoznając się z programem operacyjnym, należy w szczególności przeczytać:
- diagnozę sytuacji — jest to najczęściej pierwsza część dokumentu,
- strategię, w szczególności cel strategiczny i cele szczegółowe — w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu będzie trzeba między innymi odwoływać się do tych zagadnień,
- cel główny, cele szczegółowe i uzasadnienie realizacji interesującego beneficjenta priorytetu — podobnie jak powyżej znajomość ta okaże się niezbędna dla uzasadnienia potrzeby realizacji projektu.

REKLAMA

Polecamy: Zakładam firmę

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego

REKLAMA

Dokument ten zawiera najważniejsze z punktu widzenia procesu aplikacji o środki europejskie informacje i powinien być bardzo szczegółowo przeczytany przez beneficjenta. Dokument ten jest dostępny w wersji elektronicznej na stronach internetowych instytucji wdrażających, warto także pamiętać, że podlega on częstym uaktualnieniom i beneficjent powinien nabrać nawyku weryfikowania, czy pracuje na aktualnej wersji. Uaktualnienia nie obejmują raczej zmian w strukturze działań i poddziałań, ale precyzują bądź zmieniają pewne szczególne uwarunkowania wpływające na założenia wstępne do składanego projektu.

Po ściągnięciu aktualnej wersji dokumentu należy wybrać ze spisu treści interesujące przyszłego wnioskodawcę działanie lub poddziałanie i zapoznać się po pierwsze z uzasadnieniem podjęcia danego priorytetu (będzie potrzebne przy budowaniu uzasadnienia potrzeby realizacji projektu) oraz po drugie — z informacjami zawartymi w tabeli dla konkretnej linii finansowej. W tabeli przedstawiono wyjaśnienia poszczególnych informacji wraz z ich ważnością dla podmiotu przygotowującego wniosek o dofinansowanie projektu.

Polecamy: Fundusze unijne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie poszczególnych pól we fragmencie tabeli Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego

Nazwa programu operacyjnego

Bez uwag.

Numer i nazwa priorytetu

Bez uwag.

Nazwa Funduszu finansującego priorytet

W ramach wsparcia dotacji MSP możliwe są dotacje finansowane w ramach:

•  Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

•  Europejskiego Funduszu Społecznego.

Informacja, z jakiego funduszu jest finansowane dane działanie, jest ważna ze względu na zakres kwalifikowalności wydatków możliwych do sfinansowania w ramach danego typu projektu.

Instytucja Zarządzająca

Instytucja odpowiadająca za zarządzanie programem. W przypadku gdy poniższe dwa pola są puste, oznacza to, że instytucja zarządzająca pełni dla danego działania także rolę instytucji pośredniczącej i wdrażającej (pośredniczącej II stopnia).

Instytucja Pośrednicząca

Instytucja pośrednicząca w zarządzaniu programem. Jeżeli to pole jest puste, to jej zadania pełni instytucja zarządzająca.

Instytucja Wdrażająca
(Instytucja Pośrednicząca II stopnia)

Najważniejsza z punktu widzenia pozyskiwania dotacji instytucja, do jej zadań należy w szczególności:

•  szkolenie beneficjentów,

•  udzielanie wyjaśnień beneficjentom,

•  ogłaszanie konkursów,

•  realizacja procedury naboru wniosków,

•  wyłanianie listy podmiotów, które pozytywnie przeszły proces oceny merytorycznej,

•  podpisanie umowy na realizację projektu,

•  współpraca z beneficjentem w realizacji projektu,

•  nadzór nad realizacją projektu.

Jeżeli to pole jest puste, oznacza to, że zadania tego podmiotu pełni instytucja pośrednicząca.

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA