REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program operacyjny a Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Program operacyjny oraz Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjne stanowią dwa istotne z punktu widzenia zainteresowanego pozyskiwaniem środków dokumenty. Ze względu na swoją obszerność są one często pomijane na etapie prac nad wnioskiem o dofinansowanie projektu.

Program Operacyjny 

Program operacyjny jest pierwszym dokumentem, z którym powinien zapoznać się potencjalny beneficjent. Każdy z programów operacyjnych zawiera kilka ważnych informacji, które należy bezwzględnie przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu. Poszczególne programy operacyjne są możliwe do uzyskania w wersji elektronicznej na stronach instytucji wdrażających poszczególne działania. Zapoznając się z programem operacyjnym, należy w szczególności przeczytać:
- diagnozę sytuacji — jest to najczęściej pierwsza część dokumentu,
- strategię, w szczególności cel strategiczny i cele szczegółowe — w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu będzie trzeba między innymi odwoływać się do tych zagadnień,
- cel główny, cele szczegółowe i uzasadnienie realizacji interesującego beneficjenta priorytetu — podobnie jak powyżej znajomość ta okaże się niezbędna dla uzasadnienia potrzeby realizacji projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Zakładam firmę

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego

Dokument ten zawiera najważniejsze z punktu widzenia procesu aplikacji o środki europejskie informacje i powinien być bardzo szczegółowo przeczytany przez beneficjenta. Dokument ten jest dostępny w wersji elektronicznej na stronach internetowych instytucji wdrażających, warto także pamiętać, że podlega on częstym uaktualnieniom i beneficjent powinien nabrać nawyku weryfikowania, czy pracuje na aktualnej wersji. Uaktualnienia nie obejmują raczej zmian w strukturze działań i poddziałań, ale precyzują bądź zmieniają pewne szczególne uwarunkowania wpływające na założenia wstępne do składanego projektu.

Po ściągnięciu aktualnej wersji dokumentu należy wybrać ze spisu treści interesujące przyszłego wnioskodawcę działanie lub poddziałanie i zapoznać się po pierwsze z uzasadnieniem podjęcia danego priorytetu (będzie potrzebne przy budowaniu uzasadnienia potrzeby realizacji projektu) oraz po drugie — z informacjami zawartymi w tabeli dla konkretnej linii finansowej. W tabeli przedstawiono wyjaśnienia poszczególnych informacji wraz z ich ważnością dla podmiotu przygotowującego wniosek o dofinansowanie projektu.

REKLAMA

Polecamy: Fundusze unijne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnienie poszczególnych pól we fragmencie tabeli Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego

Nazwa programu operacyjnego

Bez uwag.

Numer i nazwa priorytetu

Bez uwag.

Nazwa Funduszu finansującego priorytet

W ramach wsparcia dotacji MSP możliwe są dotacje finansowane w ramach:

•  Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

•  Europejskiego Funduszu Społecznego.

Informacja, z jakiego funduszu jest finansowane dane działanie, jest ważna ze względu na zakres kwalifikowalności wydatków możliwych do sfinansowania w ramach danego typu projektu.

Instytucja Zarządzająca

Instytucja odpowiadająca za zarządzanie programem. W przypadku gdy poniższe dwa pola są puste, oznacza to, że instytucja zarządzająca pełni dla danego działania także rolę instytucji pośredniczącej i wdrażającej (pośredniczącej II stopnia).

Instytucja Pośrednicząca

Instytucja pośrednicząca w zarządzaniu programem. Jeżeli to pole jest puste, to jej zadania pełni instytucja zarządzająca.

Instytucja Wdrażająca
(Instytucja Pośrednicząca II stopnia)

Najważniejsza z punktu widzenia pozyskiwania dotacji instytucja, do jej zadań należy w szczególności:

•  szkolenie beneficjentów,

•  udzielanie wyjaśnień beneficjentom,

•  ogłaszanie konkursów,

•  realizacja procedury naboru wniosków,

•  wyłanianie listy podmiotów, które pozytywnie przeszły proces oceny merytorycznej,

•  podpisanie umowy na realizację projektu,

•  współpraca z beneficjentem w realizacji projektu,

•  nadzór nad realizacją projektu.

Jeżeli to pole jest puste, oznacza to, że zadania tego podmiotu pełni instytucja pośrednicząca.

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA