REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie kosztorysu projektu

Budowanie kosztorysu projektu
Budowanie kosztorysu projektu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kosztorys projektu jest bardzo ważnym dokumentem, stanowi bowiem podstawowy dokument finansowy, na podstawie którego instytucja wdrażająca ocenia jakość projektu oraz w przypadku podpisania umowy monitoruje jego finansowy przebieg.

Kosztorys projektu powinien być opracowany zgodnie ze wzorem przyjętym we wniosku o dofinansowanie projektu.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem prac nad przygotowaniem kosztorysu należy zasięgnąć informacji co do sposobu przedstawienia podatku VAT preferowanego przez instytucję wdrażającą, generalnie do dyspozycji są następujące możliwości:
- podaje się koszt brutto, a w opisie pozycji kosztowej podaje się kwotę netto, stawkę VAT i wartość podatku VAT,
- podaje się koszt netto, a w drugiej pozycji kosztorysu wartość (i stawkę) podatku VAT,
- wartość podatku VAT jest podawana w wysokości zagregowanej obejmującej wszystkie wartości podatku VAT od pozycji kosztowych w ramach danego działania.

Polecamy: Budowanie struktury projektu

Po uzyskaniu informacji na temat przedstawienia podatku VAT należy przystąpić do zbudowania kosztorysu projektu. Kosztorys powinien zawierać poszczególne pozycje kosztowe w ramach działania, w których przedstawiono koszt jednostkowy oraz liczbę jednostek w danym roku kalendarzowym. Budowanie kosztorysu związane jest z kilkoma zagrożeniami, należą do nich w szczególności: wysokość stawek jednostkowych, zagregowanie/zdezagregowanie wydatków oraz dokładność opisu danej pozycji kosztowej.

Proces tworzenia kosztorysu projektu jest swoistą wypadkową oczekiwań instytucji wdrażającej oraz potrzeb wnioskodawcy, które niestety nie są zbieżne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztorys projektu europejskiego — dychotomia oczekiwań

Oczekiwania instytucji wdrażającej

Oczekiwania beneficjenta

Szczegółowość — kosztorys projektu powinien bardzo szczegółowo określać grupy i rodzaje wydatków.

Charakterystyka — kosztorys powinien podawać dokładny sposób kalkulacji poszczególnych pozycji.

Adekwatność — poszczególne pozycje kosztorysu powinny ściśle korespondować z charakterystyką projektu opisaną we wniosku o dofinansowanie.

Konkurencyjność — wartości przedstawione w kosztorysie projektu powinny być oparte na stawkach rynkowych, a ich poziom powinien umożliwiać połączenie wysokiej jakości projektu z niskimi i konkurencyjnymi kosztami.

Elastyczność — kosztorys projektu powinien zezwalać na elastyczne zarządzanie finansami projektu.

Zmienność — kosztorys powinien umożliwiać elastyczne reagowanie na uwarunkowania wpływające na poziom kalkulacji poszczególnych wydatków oraz powinien umożliwiać zmianę ich struktury w przypadku zmiany uwarunkowań i otoczenia projektu.

Jakość — wartości przedstawione w kosztorysie powinny umożliwić zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów umożliwiających osiągnięcie wysokiej jakości rezultatów projektu.

 Polecamy: Zasady przygotowania wniosku

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA