REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowanie kosztorysu projektu

Subskrybuj nas na Youtube
Budowanie kosztorysu projektu
Budowanie kosztorysu projektu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kosztorys projektu jest bardzo ważnym dokumentem, stanowi bowiem podstawowy dokument finansowy, na podstawie którego instytucja wdrażająca ocenia jakość projektu oraz w przypadku podpisania umowy monitoruje jego finansowy przebieg.

Kosztorys projektu powinien być opracowany zgodnie ze wzorem przyjętym we wniosku o dofinansowanie projektu.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem prac nad przygotowaniem kosztorysu należy zasięgnąć informacji co do sposobu przedstawienia podatku VAT preferowanego przez instytucję wdrażającą, generalnie do dyspozycji są następujące możliwości:
- podaje się koszt brutto, a w opisie pozycji kosztowej podaje się kwotę netto, stawkę VAT i wartość podatku VAT,
- podaje się koszt netto, a w drugiej pozycji kosztorysu wartość (i stawkę) podatku VAT,
- wartość podatku VAT jest podawana w wysokości zagregowanej obejmującej wszystkie wartości podatku VAT od pozycji kosztowych w ramach danego działania.

Polecamy: Budowanie struktury projektu

Po uzyskaniu informacji na temat przedstawienia podatku VAT należy przystąpić do zbudowania kosztorysu projektu. Kosztorys powinien zawierać poszczególne pozycje kosztowe w ramach działania, w których przedstawiono koszt jednostkowy oraz liczbę jednostek w danym roku kalendarzowym. Budowanie kosztorysu związane jest z kilkoma zagrożeniami, należą do nich w szczególności: wysokość stawek jednostkowych, zagregowanie/zdezagregowanie wydatków oraz dokładność opisu danej pozycji kosztowej.

Proces tworzenia kosztorysu projektu jest swoistą wypadkową oczekiwań instytucji wdrażającej oraz potrzeb wnioskodawcy, które niestety nie są zbieżne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosztorys projektu europejskiego — dychotomia oczekiwań

Oczekiwania instytucji wdrażającej

Oczekiwania beneficjenta

Szczegółowość — kosztorys projektu powinien bardzo szczegółowo określać grupy i rodzaje wydatków.

Charakterystyka — kosztorys powinien podawać dokładny sposób kalkulacji poszczególnych pozycji.

Adekwatność — poszczególne pozycje kosztorysu powinny ściśle korespondować z charakterystyką projektu opisaną we wniosku o dofinansowanie.

Konkurencyjność — wartości przedstawione w kosztorysie projektu powinny być oparte na stawkach rynkowych, a ich poziom powinien umożliwiać połączenie wysokiej jakości projektu z niskimi i konkurencyjnymi kosztami.

Elastyczność — kosztorys projektu powinien zezwalać na elastyczne zarządzanie finansami projektu.

Zmienność — kosztorys powinien umożliwiać elastyczne reagowanie na uwarunkowania wpływające na poziom kalkulacji poszczególnych wydatków oraz powinien umożliwiać zmianę ich struktury w przypadku zmiany uwarunkowań i otoczenia projektu.

Jakość — wartości przedstawione w kosztorysie powinny umożliwić zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów umożliwiających osiągnięcie wysokiej jakości rezultatów projektu.

 Polecamy: Zasady przygotowania wniosku

Artykuł jest fragmentem książki Fundusze Unijne - szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw autorstwa Rafała Kasprzaka. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA