REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gwarancje na towary w Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia
Gwarancje na towary w Unii Europejskiej / fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Unii Europejskiej konsument ma prawo do dwuletniej gwarancji na towar, zakupiony od przedsiębiorcy. W niektórych państwach członkowskich można udzielić gwarancji na dłuższy okres.

Więcej informacji na temat wymogów w poszczególnych krajach można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Relacje z klientami nie kończą się wraz ze sprzedażą produktu. Nawet po dostarczeniu produktu klientowi, sprzedawca ponosi pewną odpowiedzialność, jeśli towar okaże się wadliwy. Również producenci i importerzy są odpowiedzialni za szkody wynikające z wady produktu.

Jakie produkty uważa się za wadliwe?

Klient może wystąpić o odszkodowanie od sprzedawcy w ramach tzw. gwarancji prawnej przysługującej mu na mocy przepisów UE, jeśli towar:

  • nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę albo gdy nie ma cech towaru, jaki mu przedstawiono lub który był przedmiotem reklamy

Sprzedawca jest prawnie związany publicznymi oświadczeniami (zwłaszcza w reklamie lub na etykietach) na temat swoich produktów.

REKLAMA

  • nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, lub do celu określonego przez kupującego (jeśli sprzedawca zaakceptował wymagania klienta)
  • nie cechuje się jakością i wykonaniem, które cechują towary tego samego rodzaju
  • (w przypadku gdy wymaga montażu przed użyciem) został nieprawidłowo zamontowany przez sprzedawcę lub klienta z powodu niejasnych instrukcji montażu.

Jeśli klient został poinformowany o pewnych niedociągnięciach związanych z jakością kupowanego produktu, nie może żądać od sprzedawcy odszkodowania w odniesieniu do tej konkretnej wady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rękojmia za wady fizyczne rzeczy sprzedanej

Jakiego zadośćuczynienia może żądać klient?

Klient ma prawo zażądać następujących rodzajów bezpłatnego zadośćuczynienia (dotyczy to również kosztów wysyłki, robocizny, materiałów itp.):

  • naprawy produktu
  • wymiany produktu
  • obniżenia ceny
  • odstąpienia od umowy i pełnego zwrotu pieniędzy.

Jak to działa?

  1. W większości krajów w pierwszej kolejności klient może zażądać naprawy lub wymiany towaru. Wszelkie naprawy lub wymiany należy przeprowadzać w odpowiednim terminie, nie narażając klienta na znaczne niedogodności.

Obniżenie ceny / pełen zwrot poniesionych kosztów

Klient może wystąpić o obniżenie ceny lub pełen zwrot poniesionych kosztów, jeżeli naprawa lub wymiana towaru:

  • nie jest możliwa
  • byłaby zbyt kosztowna ze względu na rodzaj produktu lub jego wadę
  • wiązałaby się ze znacznymi niedogodnościami dla klienta
  • nie może zostać dokonana w rozsądnym terminie przez sprzedawcę.

* W niektórych krajach klienci mogą pominąć etap pierwszy i od razu domagać się obniżenia ceny lub zwrotu kosztów.
* W niektórych krajach umowy sprzedaży nie można rozwiązać, jeżeli wada produktu jest niewielka – np. rysa na opakowaniu płyty kompaktowej).

Aby dowiedzieć się, jakie są obowiązki sprzedawców w poszczególnych krajach, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim w danym kraju.

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Terminy

Odpowiedzialność sprzedawcy rozpoczyna się w dniu dostawy towaru i trwa 2 lata.

W niektórych krajach UE o problemie z produktem klient musi poinformować sprzedawcę przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia jego wystąpienia.

Jeżeli problem zostanie wykryty w terminie 6 miesięcy od dostawy, uznaje się, że produkt był wadliwy już w chwili dostawy. Jeżeli problem zostanie wykryty po upływie 6 miesięcy od dostawy, klient musi wykazać, że problem istniał już w chwili dostawy.

W niektórych krajach UE w przypadku sprzedaży produktów używanych można uzgodnić ze swoim klientem skrócenie dwuletniego okresu odpowiedzialności, jednak okres ten nie może być krótszy niż jeden rok.

Gwarancje handlowe

Sprzedawcy mogą również oferować swoim klientom dodatkową gwarancję, ale nie jest to obowiązkowe i nie ma wpływu na podstawowe prawa klientów do naprawy, wymiany, obniżenia ceny i zwrotu pieniędzy albo dotrzymania terminów.

Nie można wprowadzać klienta w błąd co do przysługujących mu praw.

Co zrobić, jeśli jesteś tylko dystrybutorem, a wina leży po stronie producenta?

Jeśli klient zwraca wadliwy towar, również dystrybutor ma pewne prawa.

Jeżeli wada wynika z błędów produkcyjnych, dystrybutor może dochodzić odszkodowania od producenta tak samo, jak klient żądał tego od niego.

Odpowiedzialność producenta za produkt niebezpieczny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA