REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cztery kluczowe elementy strategii marketingowej w social media

Subskrybuj nas na Youtube
strategie marketingowe
strategie marketingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu strategii działania w mediach społecznościowych? Wiesz, jakie elementy w najwyższym stopniu wpływają na sukces? Twoją strategią powinny kierować przede wszystkim cele biznesowe i specyficzne zamierzenia, które pomogą jednocześnie w nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi klientami. Na podstawie tego artykułu dowiesz się wszystkiego co niezbędne przy tworzeniu skutecznej strategii social media, którą wprowadzisz w życie już od pierwszego dnia.

1. Zidentyfikuj cele biznesowe

Każdy element strategii social media powinien służyć wcześniej wyznaczonym celom biznesowym. Nie możesz iść na przód, nie wiedząc, co w ostateczności pragniesz osiągnąć. Przyjrzyj się dokładnie ogólnym potrzebom firmy i zdecyduj, w jaki sposób wykorzystasz social media do ich zaspokojenia.

REKLAMA

Z pewnością przyjdą Ci na myśl również bardziej personalne cele. Powinieneś jednak skupić się przede wszystkim na planach, będących podstawą każdej strategii biznesowej, m.in. zwiększaniu poziomu świadomości marki, utrzymywaniu obecnych klientów i obniżaniu kosztów marketingowych.

Na samym początku, sugeruję skupić się na dwóch celach głównych i dwóch pobocznych (najlepiej działać z planami nie dłuższymi niż 90 dni). Wyznaczanie zbyt wielu misji może doprowadzić do dystrakcji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

2. Wyznacz specyficzne cele marketingowe

REKLAMA

Cele nie okażą się zbyt przydatne, jeśli nie określisz specyficznych parametrów, umożliwiających mierzenie uzyskiwanych wyników marketingowych. Dla przykładu, jeśli jednym z podstawowych założeń jest przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Dokładnie zastanów się, ilu klientów i jaki poziom sprzedaży będzie świadczył o osiągnięciu rzeczywistego sukcesu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cele marketingowe definiują jak przejść z punktu A (nieosiągnięty cel) do punktu B (skutecznie osiągnięty cel). Do ich wyznaczania możesz zastosować starą, dobrą regułę SMART. Spraw, aby były specyficzne, mierzalne, ambitne, realistyczne i ograniczone czasowo.

Wykorzystując wcześniejszy przykład, jeśli Twoim celem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży, specyficznym zamierzeniem mogłoby być „zwiększenie średniej, miesięcznej liczby potencjalnych klientów o 50% do końca 2014 roku”. Aby sprawdzić, czy jesteś na dobrej drodze, wybierz najlepsze narzędzia analityczne, które pomogą Ci w mierzeniu postępów (cele konwersji w Google Analytics mogą się tu okazać szczególnie przydatne).

Jak rozwinąć firmę w sieci?

REKLAMA

Wytyczanie zbyt ambitnych celów nie jest zazwyczaj najlepszym pomysłem. Jeśli wyznaczysz zadanie zwiększenia sprzedaży o 300% w ciągu jednego roku, istnieją bardzo niskie szanse, że uda Ci się je zrealizować (chociaż w przypadku aplikacji mobilnych lub rozwiązań IT, jest to jak najbardziej możliwe). Określ cele, które będziesz w stanie osiągnąć, posiadając dostępne zasoby.

Jeśli pragniesz, aby założenia zyskały poparcie ze strony zarządu, upewnij się, że są one zgodne z ogólnym koncepcjami biznesowymi firmy. Cele marketingowe powinny też mieścić się w specyficznie określonym przedziale czasowym. Kiedy planujesz je osiągnąć? Następnego miesiąca? Pod koniec tego roku?

Cel zwiększenia liczby potencjalnych klientów o 50% może i jest specyficzny, mierzalny, osiągalny i realistyczny, ale jeśli nie wyznaczysz końcowej daty jego osiągnięcia, dostępne zasoby zostaną rozproszone, a cały zespół będzie miał mniejszą motywację.

Marketing treści – najskuteczniejsze metody i taktyki

3. Zidentyfikuj idealnych klientów

Jeśli na firmowych profilach social media nie widać zbyt wiele zaangażowania ze strony użytkowników, dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że nie wyznaczono profilu idealnego klienta.

Profile klientów (lub "Buyer personas") pomagają w targetowaniu odpowiednich osób, we właściwych miejscach, w odpowiednim czasie, używając skutecznych przekazów marketingowych.  Kiedy znasz wiek, zawód, przychód, zainteresowania, potrzeby, problemy, przeszkody, nawyki, preferencje, motywacje i obiekcje ludzi, z którymi się komunikujesz, możesz targetować i komunikować się z nimi za pomocą social media, taniej i skuteczniej niż w przypadku jakiegokolwiek innego medium.

Im więcej specyfiki w wyznaczaniu profilu klienta, tym więcej konwersji uda Ci się zyskać za pomocą każdego kolejnego kanału, jaki wykorzystujesz do promocji firmy.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?


4. Zbadaj działania konkurencji

W przypadku marketingu w social media, przeprowadzenie badania konkurencji da Ci nieco więcej niż tylko informacje na temat działań innych marek. Z łatwością dowiesz się również, które taktyki są najskuteczniejsze i będziesz w stanie wykorzystać  je we własnej strategii.

Zacznij od stworzenia listy przynajmniej 3 do 5 głównych konkurentów. Zobacz, jakich kanałów marketingowych używają w strategii social media. Sprawdź liczbę fanów lub obserwujących, częstotliwość udostępniania nowych treści i godziny publikacji.  Zwróć uwagę na typ publikowanych tekstów oraz kontekst, w którym się one znajdują (humorystyczny, promocyjny itd.) i to, w jaki sposób zwracają się do swoich fanów.

Najważniejszy element, któremu warto się przyjrzeć, to zaangażowanie ze strony odbiorców. Administratorzy stron są jedynymi osobami, które ze 100% dokładnością są w stanie ocenić poziom zaangażowania, patrząc na poszczególne wpisy. Mimo wszystko, nadal możesz dobrze ocenić skuteczność działań konkurencji.

Dla przykładu, załóżmy, że spoglądasz na 20 lub 30 ostatnich wpisów konkurencyjnej marki na Facebooku. Weź całkowitą liczbę aktywności związanych z zaangażowaniem i podziel ją przez całkowitą liczbę fanów strony (zaangażowanie to liczba polubień, komentarzy, udostępnień itd.)

Możesz wykorzystać tą formułę do sprawdzenia ogólnej aktywności konkurentów w mediach społecznościowych. Miej na uwadze to, że kalkulacje powinny dostarczyć tylko ogólnego obrazu sytuacji.

Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

Podsumowanie

Wykorzystaj powyższe wskazówki do zbudowania podstaw strategii social media we własnej firmie. Kiedy połączysz cele biznesowe z zamierzeniami marketingowymi, stworzysz obraz idealnego klienta i zbadasz działania konkurencji. Będziesz w stanie zaplanować własne działania, które doprowadzą do sukcesu w dłuższym terminie. Zachowaj cierpliwość, a z pewnością zauważysz pozytywne wyniki.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Co o tym sądzisz? Czy uważasz, że stworzenie obrazu idealnego klienta jest ważne w marketingu social media? Podziel się opinią poniżej.

Źródło: Grupa Tense

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA