REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cztery kluczowe elementy strategii marketingowej w social media

strategie marketingowe
strategie marketingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu strategii działania w mediach społecznościowych? Wiesz, jakie elementy w najwyższym stopniu wpływają na sukces? Twoją strategią powinny kierować przede wszystkim cele biznesowe i specyficzne zamierzenia, które pomogą jednocześnie w nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi klientami. Na podstawie tego artykułu dowiesz się wszystkiego co niezbędne przy tworzeniu skutecznej strategii social media, którą wprowadzisz w życie już od pierwszego dnia.

1. Zidentyfikuj cele biznesowe

Każdy element strategii social media powinien służyć wcześniej wyznaczonym celom biznesowym. Nie możesz iść na przód, nie wiedząc, co w ostateczności pragniesz osiągnąć. Przyjrzyj się dokładnie ogólnym potrzebom firmy i zdecyduj, w jaki sposób wykorzystasz social media do ich zaspokojenia.

REKLAMA

Z pewnością przyjdą Ci na myśl również bardziej personalne cele. Powinieneś jednak skupić się przede wszystkim na planach, będących podstawą każdej strategii biznesowej, m.in. zwiększaniu poziomu świadomości marki, utrzymywaniu obecnych klientów i obniżaniu kosztów marketingowych.

Na samym początku, sugeruję skupić się na dwóch celach głównych i dwóch pobocznych (najlepiej działać z planami nie dłuższymi niż 90 dni). Wyznaczanie zbyt wielu misji może doprowadzić do dystrakcji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

2. Wyznacz specyficzne cele marketingowe

REKLAMA

Cele nie okażą się zbyt przydatne, jeśli nie określisz specyficznych parametrów, umożliwiających mierzenie uzyskiwanych wyników marketingowych. Dla przykładu, jeśli jednym z podstawowych założeń jest przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Dokładnie zastanów się, ilu klientów i jaki poziom sprzedaży będzie świadczył o osiągnięciu rzeczywistego sukcesu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cele marketingowe definiują jak przejść z punktu A (nieosiągnięty cel) do punktu B (skutecznie osiągnięty cel). Do ich wyznaczania możesz zastosować starą, dobrą regułę SMART. Spraw, aby były specyficzne, mierzalne, ambitne, realistyczne i ograniczone czasowo.

Wykorzystując wcześniejszy przykład, jeśli Twoim celem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży, specyficznym zamierzeniem mogłoby być „zwiększenie średniej, miesięcznej liczby potencjalnych klientów o 50% do końca 2014 roku”. Aby sprawdzić, czy jesteś na dobrej drodze, wybierz najlepsze narzędzia analityczne, które pomogą Ci w mierzeniu postępów (cele konwersji w Google Analytics mogą się tu okazać szczególnie przydatne).

Jak rozwinąć firmę w sieci?

REKLAMA

Wytyczanie zbyt ambitnych celów nie jest zazwyczaj najlepszym pomysłem. Jeśli wyznaczysz zadanie zwiększenia sprzedaży o 300% w ciągu jednego roku, istnieją bardzo niskie szanse, że uda Ci się je zrealizować (chociaż w przypadku aplikacji mobilnych lub rozwiązań IT, jest to jak najbardziej możliwe). Określ cele, które będziesz w stanie osiągnąć, posiadając dostępne zasoby.

Jeśli pragniesz, aby założenia zyskały poparcie ze strony zarządu, upewnij się, że są one zgodne z ogólnym koncepcjami biznesowymi firmy. Cele marketingowe powinny też mieścić się w specyficznie określonym przedziale czasowym. Kiedy planujesz je osiągnąć? Następnego miesiąca? Pod koniec tego roku?

Cel zwiększenia liczby potencjalnych klientów o 50% może i jest specyficzny, mierzalny, osiągalny i realistyczny, ale jeśli nie wyznaczysz końcowej daty jego osiągnięcia, dostępne zasoby zostaną rozproszone, a cały zespół będzie miał mniejszą motywację.

Marketing treści – najskuteczniejsze metody i taktyki

3. Zidentyfikuj idealnych klientów

Jeśli na firmowych profilach social media nie widać zbyt wiele zaangażowania ze strony użytkowników, dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że nie wyznaczono profilu idealnego klienta.

Profile klientów (lub "Buyer personas") pomagają w targetowaniu odpowiednich osób, we właściwych miejscach, w odpowiednim czasie, używając skutecznych przekazów marketingowych.  Kiedy znasz wiek, zawód, przychód, zainteresowania, potrzeby, problemy, przeszkody, nawyki, preferencje, motywacje i obiekcje ludzi, z którymi się komunikujesz, możesz targetować i komunikować się z nimi za pomocą social media, taniej i skuteczniej niż w przypadku jakiegokolwiek innego medium.

Im więcej specyfiki w wyznaczaniu profilu klienta, tym więcej konwersji uda Ci się zyskać za pomocą każdego kolejnego kanału, jaki wykorzystujesz do promocji firmy.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?


4. Zbadaj działania konkurencji

W przypadku marketingu w social media, przeprowadzenie badania konkurencji da Ci nieco więcej niż tylko informacje na temat działań innych marek. Z łatwością dowiesz się również, które taktyki są najskuteczniejsze i będziesz w stanie wykorzystać  je we własnej strategii.

Zacznij od stworzenia listy przynajmniej 3 do 5 głównych konkurentów. Zobacz, jakich kanałów marketingowych używają w strategii social media. Sprawdź liczbę fanów lub obserwujących, częstotliwość udostępniania nowych treści i godziny publikacji.  Zwróć uwagę na typ publikowanych tekstów oraz kontekst, w którym się one znajdują (humorystyczny, promocyjny itd.) i to, w jaki sposób zwracają się do swoich fanów.

Najważniejszy element, któremu warto się przyjrzeć, to zaangażowanie ze strony odbiorców. Administratorzy stron są jedynymi osobami, które ze 100% dokładnością są w stanie ocenić poziom zaangażowania, patrząc na poszczególne wpisy. Mimo wszystko, nadal możesz dobrze ocenić skuteczność działań konkurencji.

Dla przykładu, załóżmy, że spoglądasz na 20 lub 30 ostatnich wpisów konkurencyjnej marki na Facebooku. Weź całkowitą liczbę aktywności związanych z zaangażowaniem i podziel ją przez całkowitą liczbę fanów strony (zaangażowanie to liczba polubień, komentarzy, udostępnień itd.)

Możesz wykorzystać tą formułę do sprawdzenia ogólnej aktywności konkurentów w mediach społecznościowych. Miej na uwadze to, że kalkulacje powinny dostarczyć tylko ogólnego obrazu sytuacji.

Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

Podsumowanie

Wykorzystaj powyższe wskazówki do zbudowania podstaw strategii social media we własnej firmie. Kiedy połączysz cele biznesowe z zamierzeniami marketingowymi, stworzysz obraz idealnego klienta i zbadasz działania konkurencji. Będziesz w stanie zaplanować własne działania, które doprowadzą do sukcesu w dłuższym terminie. Zachowaj cierpliwość, a z pewnością zauważysz pozytywne wyniki.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Co o tym sądzisz? Czy uważasz, że stworzenie obrazu idealnego klienta jest ważne w marketingu social media? Podziel się opinią poniżej.

Źródło: Grupa Tense

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA