REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cztery kluczowe elementy strategii marketingowej w social media

Subskrybuj nas na Youtube
strategie marketingowe
strategie marketingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu strategii działania w mediach społecznościowych? Wiesz, jakie elementy w najwyższym stopniu wpływają na sukces? Twoją strategią powinny kierować przede wszystkim cele biznesowe i specyficzne zamierzenia, które pomogą jednocześnie w nawiązaniu kontaktów z potencjalnymi klientami. Na podstawie tego artykułu dowiesz się wszystkiego co niezbędne przy tworzeniu skutecznej strategii social media, którą wprowadzisz w życie już od pierwszego dnia.

1. Zidentyfikuj cele biznesowe

Każdy element strategii social media powinien służyć wcześniej wyznaczonym celom biznesowym. Nie możesz iść na przód, nie wiedząc, co w ostateczności pragniesz osiągnąć. Przyjrzyj się dokładnie ogólnym potrzebom firmy i zdecyduj, w jaki sposób wykorzystasz social media do ich zaspokojenia.

REKLAMA

Z pewnością przyjdą Ci na myśl również bardziej personalne cele. Powinieneś jednak skupić się przede wszystkim na planach, będących podstawą każdej strategii biznesowej, m.in. zwiększaniu poziomu świadomości marki, utrzymywaniu obecnych klientów i obniżaniu kosztów marketingowych.

Na samym początku, sugeruję skupić się na dwóch celach głównych i dwóch pobocznych (najlepiej działać z planami nie dłuższymi niż 90 dni). Wyznaczanie zbyt wielu misji może doprowadzić do dystrakcji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

2. Wyznacz specyficzne cele marketingowe

REKLAMA

Cele nie okażą się zbyt przydatne, jeśli nie określisz specyficznych parametrów, umożliwiających mierzenie uzyskiwanych wyników marketingowych. Dla przykładu, jeśli jednym z podstawowych założeń jest przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Dokładnie zastanów się, ilu klientów i jaki poziom sprzedaży będzie świadczył o osiągnięciu rzeczywistego sukcesu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cele marketingowe definiują jak przejść z punktu A (nieosiągnięty cel) do punktu B (skutecznie osiągnięty cel). Do ich wyznaczania możesz zastosować starą, dobrą regułę SMART. Spraw, aby były specyficzne, mierzalne, ambitne, realistyczne i ograniczone czasowo.

Wykorzystując wcześniejszy przykład, jeśli Twoim celem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży, specyficznym zamierzeniem mogłoby być „zwiększenie średniej, miesięcznej liczby potencjalnych klientów o 50% do końca 2014 roku”. Aby sprawdzić, czy jesteś na dobrej drodze, wybierz najlepsze narzędzia analityczne, które pomogą Ci w mierzeniu postępów (cele konwersji w Google Analytics mogą się tu okazać szczególnie przydatne).

Jak rozwinąć firmę w sieci?

REKLAMA

Wytyczanie zbyt ambitnych celów nie jest zazwyczaj najlepszym pomysłem. Jeśli wyznaczysz zadanie zwiększenia sprzedaży o 300% w ciągu jednego roku, istnieją bardzo niskie szanse, że uda Ci się je zrealizować (chociaż w przypadku aplikacji mobilnych lub rozwiązań IT, jest to jak najbardziej możliwe). Określ cele, które będziesz w stanie osiągnąć, posiadając dostępne zasoby.

Jeśli pragniesz, aby założenia zyskały poparcie ze strony zarządu, upewnij się, że są one zgodne z ogólnym koncepcjami biznesowymi firmy. Cele marketingowe powinny też mieścić się w specyficznie określonym przedziale czasowym. Kiedy planujesz je osiągnąć? Następnego miesiąca? Pod koniec tego roku?

Cel zwiększenia liczby potencjalnych klientów o 50% może i jest specyficzny, mierzalny, osiągalny i realistyczny, ale jeśli nie wyznaczysz końcowej daty jego osiągnięcia, dostępne zasoby zostaną rozproszone, a cały zespół będzie miał mniejszą motywację.

Marketing treści – najskuteczniejsze metody i taktyki

3. Zidentyfikuj idealnych klientów

Jeśli na firmowych profilach social media nie widać zbyt wiele zaangażowania ze strony użytkowników, dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że nie wyznaczono profilu idealnego klienta.

Profile klientów (lub "Buyer personas") pomagają w targetowaniu odpowiednich osób, we właściwych miejscach, w odpowiednim czasie, używając skutecznych przekazów marketingowych.  Kiedy znasz wiek, zawód, przychód, zainteresowania, potrzeby, problemy, przeszkody, nawyki, preferencje, motywacje i obiekcje ludzi, z którymi się komunikujesz, możesz targetować i komunikować się z nimi za pomocą social media, taniej i skuteczniej niż w przypadku jakiegokolwiek innego medium.

Im więcej specyfiki w wyznaczaniu profilu klienta, tym więcej konwersji uda Ci się zyskać za pomocą każdego kolejnego kanału, jaki wykorzystujesz do promocji firmy.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?


4. Zbadaj działania konkurencji

W przypadku marketingu w social media, przeprowadzenie badania konkurencji da Ci nieco więcej niż tylko informacje na temat działań innych marek. Z łatwością dowiesz się również, które taktyki są najskuteczniejsze i będziesz w stanie wykorzystać  je we własnej strategii.

Zacznij od stworzenia listy przynajmniej 3 do 5 głównych konkurentów. Zobacz, jakich kanałów marketingowych używają w strategii social media. Sprawdź liczbę fanów lub obserwujących, częstotliwość udostępniania nowych treści i godziny publikacji.  Zwróć uwagę na typ publikowanych tekstów oraz kontekst, w którym się one znajdują (humorystyczny, promocyjny itd.) i to, w jaki sposób zwracają się do swoich fanów.

Najważniejszy element, któremu warto się przyjrzeć, to zaangażowanie ze strony odbiorców. Administratorzy stron są jedynymi osobami, które ze 100% dokładnością są w stanie ocenić poziom zaangażowania, patrząc na poszczególne wpisy. Mimo wszystko, nadal możesz dobrze ocenić skuteczność działań konkurencji.

Dla przykładu, załóżmy, że spoglądasz na 20 lub 30 ostatnich wpisów konkurencyjnej marki na Facebooku. Weź całkowitą liczbę aktywności związanych z zaangażowaniem i podziel ją przez całkowitą liczbę fanów strony (zaangażowanie to liczba polubień, komentarzy, udostępnień itd.)

Możesz wykorzystać tą formułę do sprawdzenia ogólnej aktywności konkurentów w mediach społecznościowych. Miej na uwadze to, że kalkulacje powinny dostarczyć tylko ogólnego obrazu sytuacji.

Jak rozpoznać fałszywego e-maila?

Podsumowanie

Wykorzystaj powyższe wskazówki do zbudowania podstaw strategii social media we własnej firmie. Kiedy połączysz cele biznesowe z zamierzeniami marketingowymi, stworzysz obraz idealnego klienta i zbadasz działania konkurencji. Będziesz w stanie zaplanować własne działania, które doprowadzą do sukcesu w dłuższym terminie. Zachowaj cierpliwość, a z pewnością zauważysz pozytywne wyniki.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Co o tym sądzisz? Czy uważasz, że stworzenie obrazu idealnego klienta jest ważne w marketingu social media? Podziel się opinią poniżej.

Źródło: Grupa Tense

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA