REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody z Google AdSense i Google AdMob

Anna Kubalka

REKLAMA

Google Incorporation, kojarzony głównie z najpopularniejszą internetową wyszukiwarką, z biegiem czasu znacząco poszerzył katalog oferowanych przez siebie produktów. Dziś użytkownicy mogą właściwie do każdej sieciowej aktywności wybrać dla siebie coś ze “stajni” Google’a. Co więcej, dostawca oferuje także możliwość zarobku - m. in. dzięki przeznaczonym do wyświetlania reklam AdSense oraz AdMob.

Google AdSense i AdMob - z czym to się je?


Google AdSense to usługa adresowana do wszystkich twórców stron internetowych - zarówno profesjonalnych programistów, jak i hobbystów prowadzących własne blogi. Umożliwia zamieszczanie na internetowych witrynach różnorodnych banerów reklamowych, które następnie generują zyski.

REKLAMA

REKLAMA

 
Z uwagi na fakt, że aktualnie coraz więcej dzieje się w świecie mobilnym, Google zainwestował także w branżę komórkową - oprócz przystosowania AdSense do smartfonowych możliwości, zakupił analogiczną platformę AdMob. Usługa, działająca w podobny sposób jak jej sieciowy odpowiednik, skierowana jest do twórców mobilnych aplikacji na smartfony. Także w tej branży dzięki zawarciu umowy projektanci mają możliwość korzystania i zarabiania na reklamowych banerach.


Zobacz: CSR - spółka odpowiedzialna społecznie

 
Zysk z AdSense, zysk z AdMob - czyli z jakiego źródła?


Nie budzi wątpliwości, iż użytkownicy zaczynający współpracę z Google AdSense bądź AdMob mają plan i nadzieję na uzyskanie przychodu. Niestety może się zdarzyć, że taki zysk przysporzy więcej problemów niż radości. Dlaczego?

REKLAMA

 
Polskie przepisy nie do końca regulują kwestię współpracy z Google AdSense i AdMob - nie jest jasne, z jakiego źródła pochodzą takie zyski. W interpretacjach indywidualnych można znaleźć różne decyzje - od umów zlecenia i o dzieło, przez umowy najmu i dzierżawy, aż po zyski z innego źródła lub działalności gospodarczej. W praktyce przyjęły się dwie ostatnie opcje - umowa z Google nie spełnia bowiem wszystkich warunków, aby zaliczyć ją do którejś z wymienionych umów cywilnoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
O ile sytuacja programisty, który prowadzi własną działalność gospodarczą związaną z tworzeniem stron jest jasna, problematyczne mogą stać się portale tworzone przez osoby prywatne. Nie określono bowiem, w którym momencie projektowanie stron to jeszcze działanie hobbystyczne, a w którym - już działalność zarobkowa. Wydaje się oczywiste, że wędkarz prowadzący własny blog i nawiązujący współpracę z Google AdSense raczej nie zostanie poproszony o założenie z tego tytułu firmy. Kłopoty mogą pojawić się u osoby, która bawi się w tworzenie wielu stron, i to o różnorodnej tematyce - w takiej sytuacji przychody mogą zostać zakwalifikowane jako zyski z działalności zarobkowej.

 
Obecnie ciężko jest określić, gdzie kończy się zabawa generująca przypadkowe “kieszonkowe”, a gdzie zaczyna produkcja firmowa. Przypuszczalnie z biegiem czasu powstanie więcej interpretacji i wyroków, na których będzie można oprzeć własną opinię.

 
Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

 


Zarobiłeś? To teraz rozlicz!


Bez względu na to, czy przychody z tytułu umowy z Google AdSense bądź AdMob będą traktowane jako zyski z działalności, czy z innego źródła, należy wykazać je jako przychód i opodatkować podatkiem dochodowym.

 
Jeśli zyski otrzymane od Google zostaną zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł - wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy - nie trzeba obawiać się dużych obciążeń formalnych. Otrzymane kwoty należy bowiem wykazać dopiero podczas składania rocznej deklaracji podatkowej - podatnik nie musi wobec tego podejmować dodatkowych kontaktów z urzędem skarbowym. Tym, na co należy zwrócić uwagę, jest formularz - zagraniczne przychody od Google są bowiem rozliczane za pomocą PIT-36, bez względu na to, czy podatnik ma własną firmę, czy pracuje na etacie.

 
Jak zabrać się do dopełnienia formalności? Przede wszystkim istotna jest waluta - Google w swoich rozliczeniach korzysta z euro. Natomiast polski podatnik jest zobowiązany do wykazania kwot w krajowych złotówkach. Najprościej będzie miał ten, kto dla celów rozliczeń wskazał rachunek złotówkowy - niezbędnych wyliczeń dokona bank, i na wyciągu bankowym pojawi się przychód w walucie polskiej. Inaczej jest, jeśli przychody wpływają na konto walutowe lub też osoba zdecydowała się na czek (rozliczenia przy pomocy Western Union). W takiej sytuacji obowiązek przeliczenia wpływów należy do podatnika. W tym celu trzeba wykorzystać średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego, poprzedzającego datę otrzymania środków (wpływu na konto lub otrzymania listu z czekiem).


Zobacz: Facebook - być tam czy nie być?

 
Na zakończenie roku podatkowego należy wszystkie te przeliczone na polską walutę przychody zsumować i w jednej kwocie uwzględnić w zeznaniu rocznym. 

 
Nieco inaczej sprawa Google AdSense i Google AdMob wygląda w kwestii podatku dochodowego, kiedy zyski są uznawane za związane z działalnością gospodarczą. Oczywiście wtedy także są one uwzględnione w rocznej deklaracji, jednakże przedsiębiorca musi się nimi zainteresować znacznie wcześniej niż osoba prywatna.

 
Przychody z tytułu umów zawartych w ramach Google AdSense i Google AdMob są traktowane jako zyski z wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług. Wobec tego, jeśli przedsiębiorca nie przeprowadzał wcześniej interesów z unijnymi kontrahentami, jego obowiązkiem jest zarejestrowanie się jako podatnik VAT-UE. Wtedy też do jego numeru NIP zostanie dopisany prefiks “PL”, a do obowiązkowych deklaracji dołączy deklaracja VAT-UE. Na pociechę można dodać, że nie trzeba (w przeciwieństwie do deklaracji VAT-7) składać zerowej VAT-UE - należy ją wygenerować tylko w sytuacji, gdy doszło do transakcji wewnątrzwspólnotowych.

 
Zyski od Google są dokumentowane fakturą lub rachunkiem, wystawianym przez polskiego podatnika dla korporacji Google. Dowody te są konieczne tylko dla rozliczeń z polskim fiskusem, nie trzeba natomiast przesyłać ich do położonej w Irlandii siedziby firmy. Na fakturze należy zastosować stawkę “nie podlega UE”.


Kiedy trzeba wystawić dokument? Przychody z Google Adsense i Google AdMob są sumowane i ujmowane w pewnych okresach rozliczeniowych. Datą kończącą taki okres jest ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpił wpływ środków na konto. Do siedmiu dni po tym terminie przedsiębiorca musi wystawić fakturę. Bardzo istotny jest tutaj fakt, że Google dokonuje przelewów dopiero wtedy, gdy kwota zebranych środków przekroczy określony próg. W związku z tym może zdarzyć się, że jeden okres rozliczeniowy obejmie kilka miesięcy, do momentu kiedy środki nie zostaną wystarczająco skumulowane.


Zobacz: Startup - przywileje małego podatnika

 
Przychody z Google w księgowości firmy powinny być traktowane jako wartość sprzedanych towarów i usług, nawet jeśli nie stanowią głównego przedmiotu działalności. Uwzględniając przychód w księgach przedsiębiorca powinien pamiętać o przeliczeniu go na walutę polską.

 
Jak widać, przychody z Google AdSense i Google AdMob mogą stanowić źródło dodatkowych przychodów zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatnej. Współpraca z Google na tym polu nie jest absorbująca i wydaje się być doskonałym sposobem na dorobienie. Drugą stronę medalu stanowi w tym przypadku polski fiskus i nie do końca określone zasady ustalania, z jakiego źródła pochodzą właściwie zyski ze współpracy z Google. Jeśli nie jest się pewnym, najlepiej zwrócić się o interpretację indywidualną - koszt niewielki, a zabezpieczenie - bardzo przydatne.


Zobacz: Jak alternatywnie zdywersyfikować portfel inwestycyjny?

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA