REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody z Google AdSense i Google AdMob

Anna Kubalka

REKLAMA

Google Incorporation, kojarzony głównie z najpopularniejszą internetową wyszukiwarką, z biegiem czasu znacząco poszerzył katalog oferowanych przez siebie produktów. Dziś użytkownicy mogą właściwie do każdej sieciowej aktywności wybrać dla siebie coś ze “stajni” Google’a. Co więcej, dostawca oferuje także możliwość zarobku - m. in. dzięki przeznaczonym do wyświetlania reklam AdSense oraz AdMob.

Google AdSense i AdMob - z czym to się je?


Google AdSense to usługa adresowana do wszystkich twórców stron internetowych - zarówno profesjonalnych programistów, jak i hobbystów prowadzących własne blogi. Umożliwia zamieszczanie na internetowych witrynach różnorodnych banerów reklamowych, które następnie generują zyski.

REKLAMA

 
Z uwagi na fakt, że aktualnie coraz więcej dzieje się w świecie mobilnym, Google zainwestował także w branżę komórkową - oprócz przystosowania AdSense do smartfonowych możliwości, zakupił analogiczną platformę AdMob. Usługa, działająca w podobny sposób jak jej sieciowy odpowiednik, skierowana jest do twórców mobilnych aplikacji na smartfony. Także w tej branży dzięki zawarciu umowy projektanci mają możliwość korzystania i zarabiania na reklamowych banerach.


Zobacz: CSR - spółka odpowiedzialna społecznie

 
Zysk z AdSense, zysk z AdMob - czyli z jakiego źródła?


Nie budzi wątpliwości, iż użytkownicy zaczynający współpracę z Google AdSense bądź AdMob mają plan i nadzieję na uzyskanie przychodu. Niestety może się zdarzyć, że taki zysk przysporzy więcej problemów niż radości. Dlaczego?

REKLAMA

 
Polskie przepisy nie do końca regulują kwestię współpracy z Google AdSense i AdMob - nie jest jasne, z jakiego źródła pochodzą takie zyski. W interpretacjach indywidualnych można znaleźć różne decyzje - od umów zlecenia i o dzieło, przez umowy najmu i dzierżawy, aż po zyski z innego źródła lub działalności gospodarczej. W praktyce przyjęły się dwie ostatnie opcje - umowa z Google nie spełnia bowiem wszystkich warunków, aby zaliczyć ją do którejś z wymienionych umów cywilnoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 
O ile sytuacja programisty, który prowadzi własną działalność gospodarczą związaną z tworzeniem stron jest jasna, problematyczne mogą stać się portale tworzone przez osoby prywatne. Nie określono bowiem, w którym momencie projektowanie stron to jeszcze działanie hobbystyczne, a w którym - już działalność zarobkowa. Wydaje się oczywiste, że wędkarz prowadzący własny blog i nawiązujący współpracę z Google AdSense raczej nie zostanie poproszony o założenie z tego tytułu firmy. Kłopoty mogą pojawić się u osoby, która bawi się w tworzenie wielu stron, i to o różnorodnej tematyce - w takiej sytuacji przychody mogą zostać zakwalifikowane jako zyski z działalności zarobkowej.

 
Obecnie ciężko jest określić, gdzie kończy się zabawa generująca przypadkowe “kieszonkowe”, a gdzie zaczyna produkcja firmowa. Przypuszczalnie z biegiem czasu powstanie więcej interpretacji i wyroków, na których będzie można oprzeć własną opinię.

 
Zobacz: Marketingowy potencjał Facebooka

 


Zarobiłeś? To teraz rozlicz!


Bez względu na to, czy przychody z tytułu umowy z Google AdSense bądź AdMob będą traktowane jako zyski z działalności, czy z innego źródła, należy wykazać je jako przychód i opodatkować podatkiem dochodowym.

REKLAMA

 
Jeśli zyski otrzymane od Google zostaną zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł - wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy - nie trzeba obawiać się dużych obciążeń formalnych. Otrzymane kwoty należy bowiem wykazać dopiero podczas składania rocznej deklaracji podatkowej - podatnik nie musi wobec tego podejmować dodatkowych kontaktów z urzędem skarbowym. Tym, na co należy zwrócić uwagę, jest formularz - zagraniczne przychody od Google są bowiem rozliczane za pomocą PIT-36, bez względu na to, czy podatnik ma własną firmę, czy pracuje na etacie.

 
Jak zabrać się do dopełnienia formalności? Przede wszystkim istotna jest waluta - Google w swoich rozliczeniach korzysta z euro. Natomiast polski podatnik jest zobowiązany do wykazania kwot w krajowych złotówkach. Najprościej będzie miał ten, kto dla celów rozliczeń wskazał rachunek złotówkowy - niezbędnych wyliczeń dokona bank, i na wyciągu bankowym pojawi się przychód w walucie polskiej. Inaczej jest, jeśli przychody wpływają na konto walutowe lub też osoba zdecydowała się na czek (rozliczenia przy pomocy Western Union). W takiej sytuacji obowiązek przeliczenia wpływów należy do podatnika. W tym celu trzeba wykorzystać średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego, poprzedzającego datę otrzymania środków (wpływu na konto lub otrzymania listu z czekiem).


Zobacz: Facebook - być tam czy nie być?

 
Na zakończenie roku podatkowego należy wszystkie te przeliczone na polską walutę przychody zsumować i w jednej kwocie uwzględnić w zeznaniu rocznym. 

 
Nieco inaczej sprawa Google AdSense i Google AdMob wygląda w kwestii podatku dochodowego, kiedy zyski są uznawane za związane z działalnością gospodarczą. Oczywiście wtedy także są one uwzględnione w rocznej deklaracji, jednakże przedsiębiorca musi się nimi zainteresować znacznie wcześniej niż osoba prywatna.

 
Przychody z tytułu umów zawartych w ramach Google AdSense i Google AdMob są traktowane jako zyski z wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług. Wobec tego, jeśli przedsiębiorca nie przeprowadzał wcześniej interesów z unijnymi kontrahentami, jego obowiązkiem jest zarejestrowanie się jako podatnik VAT-UE. Wtedy też do jego numeru NIP zostanie dopisany prefiks “PL”, a do obowiązkowych deklaracji dołączy deklaracja VAT-UE. Na pociechę można dodać, że nie trzeba (w przeciwieństwie do deklaracji VAT-7) składać zerowej VAT-UE - należy ją wygenerować tylko w sytuacji, gdy doszło do transakcji wewnątrzwspólnotowych.

 
Zyski od Google są dokumentowane fakturą lub rachunkiem, wystawianym przez polskiego podatnika dla korporacji Google. Dowody te są konieczne tylko dla rozliczeń z polskim fiskusem, nie trzeba natomiast przesyłać ich do położonej w Irlandii siedziby firmy. Na fakturze należy zastosować stawkę “nie podlega UE”.


Kiedy trzeba wystawić dokument? Przychody z Google Adsense i Google AdMob są sumowane i ujmowane w pewnych okresach rozliczeniowych. Datą kończącą taki okres jest ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpił wpływ środków na konto. Do siedmiu dni po tym terminie przedsiębiorca musi wystawić fakturę. Bardzo istotny jest tutaj fakt, że Google dokonuje przelewów dopiero wtedy, gdy kwota zebranych środków przekroczy określony próg. W związku z tym może zdarzyć się, że jeden okres rozliczeniowy obejmie kilka miesięcy, do momentu kiedy środki nie zostaną wystarczająco skumulowane.


Zobacz: Startup - przywileje małego podatnika

 
Przychody z Google w księgowości firmy powinny być traktowane jako wartość sprzedanych towarów i usług, nawet jeśli nie stanowią głównego przedmiotu działalności. Uwzględniając przychód w księgach przedsiębiorca powinien pamiętać o przeliczeniu go na walutę polską.

 
Jak widać, przychody z Google AdSense i Google AdMob mogą stanowić źródło dodatkowych przychodów zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatnej. Współpraca z Google na tym polu nie jest absorbująca i wydaje się być doskonałym sposobem na dorobienie. Drugą stronę medalu stanowi w tym przypadku polski fiskus i nie do końca określone zasady ustalania, z jakiego źródła pochodzą właściwie zyski ze współpracy z Google. Jeśli nie jest się pewnym, najlepiej zwrócić się o interpretację indywidualną - koszt niewielki, a zabezpieczenie - bardzo przydatne.


Zobacz: Jak alternatywnie zdywersyfikować portfel inwestycyjny?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA