REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CSR - spółka odpowiedzialna społecznie

Paweł Kozak

REKLAMA

Domeną wielkich spółek takich jak Coca-Cola, KGHM czy Kompania Piwowarska jest pojęcie spółki odpowiedzialnej społecznie (CSR). Wielkie koncerny od dawna bowiem dostrzegają ogromną wartość, jaką niesie za sobą uczestniczenie w działalności społecznej i wspieranie inicjatyw lokalnych. Nie tylko znane marki są jednak aktywne na tym polu. Coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MŚP angażuje się w podobne inicjatywy. Przykładem jest spółka LKJ BUD z Brzegu, realizująca swoje projekty na terenie Polski południowej i południowo-zachodniej.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to koncepcja, która opiera się na budowaniu wartości firmy, poprzez m.in. aktywne uczestniczenie w życiu społecznym, budowanie pozytywnych relacji z otoczeniem  i uwzględnianie w działaniach kwestii środowiskowych. Zgodnie z tą ideą, bycie odpowiedzialnym biznesowo to nie tylko spełnianie określonych regulacji formalnych i prawnych,  ale także świadoma działalność na rzecz otoczenia, na które wpływa działalność firmy.

REKLAMA


Jeszcze przed kilkoma laty polityka CSR traktowana była w przedsiębiorstwach jako koszt. Dziś firmy same angażują się w wspieranie inicjatyw lokalnych, dostrzegając nie tylko korzyści wizerunkowe jakie mogą one przynieść, ale również wzrost zaangażowania i satysfakcji pracowników.


Argumentów  za dołączeniem do strategii tego typu  działań  jest wiele. Do najważniejszych należą jednak:

REKLAMA


- budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
- uwiarygodnienie misji firmy w oczach klientów,
- wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników oraz zwiększenie ich identyfikacji z przedsiębiorstwem,
- pozyskanie (utrwalenie) zaufania i lojalności obecnych i potencjalnych klientów,
- pozyskanie przychylności społeczności lokalnej,
- zwiększenie zainteresowania inwestorów.


Do niedawna zalety CSR dostrzegały tylko wielkie, międzynarodowe korporacje. Obecnie jednak coraz większym zainteresowaniem polityka odpowiedzialności społecznej cieszy się wśród   małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Z satysfakcją możemy obserwować obecnie w Polsce wzrost świadomości i zainteresowania koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu wśród firm z sektora MŚP - wskazuje Marcin Grzybek z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Wynika on m.in. z dwóch czynników: wielu projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, nastawionych na zwiększanie wiedzy i kompetencji z zakresu CSR wśród MŚP oraz presji ze strony dużych firm, które zaczęły wymagać od swoich dostawców przestrzegania określonych zasad związanych ze społeczną odpowiedzialnością.


Zobacz: Startup - przywileje małego podatnika

REKLAMA


Tylko w 2012 roku zostało zgłoszonych przez 106 firm ponad 260 praktyk CSR. Tak wynika z Raportu FOB „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki”. 19 z nich należało do sektora MŚP. Działania koncentrowały się w siedmiu obszarach - ład organizacyjny, prawa człowieka, uczciwe praktyki rynkowe, zagadnienia konsumenckie, środowisko naturalne, sprawy pracownicze i rozwój społeczności lokalnej.


Przykładem spółki uwzględniającej działania CSR w strategii rozwoju  jest spółka LKJ-BUD SA, która myśli o upublicznieniu swoich instrumentów finansowych najbliższym czasie. Od kilku lat zaangażowana jest ona w wspieranie inicjatyw muzycznych, kulturalnych, społecznych  i sportowych na obszarze Dolnego Śląska. 


LKJ Bud to firma budowlana świadcząca usługi w zakresie małych i średnich inwestycji budowlanych, kompleksowych remontów i modernizacji mieszkań oraz innych obiektów budowlanych. Swoje relacje biznesowe spółka stara się budować w oparciu o wzajemne zaufanie, lojalność i wiarygodność, wspierając przy tym szereg inicjatyw społecznych.


Tylko w ostatnim czasie spółka, poza działalnością statutową, aktywnie uczestniczyła w wielu projektach lokalnych. Do najważniejszych pozycji należy zaliczyć:

  • Wsparcie organizatorów Przystanku Woodstock,
  • Mecenat nad programem Filharmonii Wrocławskiej oraz wydawnictwem Multikulti Project,
  • Wsparcie młodych sportowców w ramach Ogólnopolskiego Halowego Turnieju Piłki Nożnej  Młodych Talentów oraz  Brzeskiego Towarzystwa Sportowego Stal Brzeg,
  • Wsparcie inicjatyw muzycznych, w tym patronat nad płytą Anti Babylon System, działalnością muzyka Przemysława Thiele oraz zespołu Kolaboranci,
  • Wsparcie MONARU w realizacji filmu "Trening życia".


Zobacz: Otwieranie firm przez studentów

 


Dlaczego spółka angażuje się w tego typu projekty?


- Każda firma powinna mieć misję społeczną. Cokolwiek robimy, robimy to z ludźmi i dla ludzi, dlatego też chcemy być obecni w życiu kulturalnym i społecznym środowiska, w którym funkcjonujemy - wspomina Krzysztof Szukała, wiceprezes LKJ BUD. -  Kocham muzykę i przez nią trafiam do ludzi. Dzięki działalności społecznej czujemy, że tworzymy też lepszą część świata i daje nam to ogromną satysfakcję.


W najbliższym czasie spółka zamierza pozyskać zewnętrzny kapitał na dalszy rozwój. Jak nowa struktura wpłynie na obecną koncepcję CSR w przedsiębiorstwie?


Myślę, że będziemy tą działalność kontynuować w obecnej skali. Pozyskanie inwestora nie powinno zmienić naszej misji, nadal priorytetową wartością będzie uczciwość i solidność wobec wszystkich naszych kontrahentów, nadal będziemy inwestować w ludzi i w muzykę - odpowiada Krzysztof Szukała. - Być może nasza współpraca z inwestorem nie będzie tylko biznesowa, ale odkryjemy wspólną pasję - wiadomo, interesy robi się lepiej, jeśli ludzi łączy nie tylko oczekiwany zysk.


Nie wszystkie spółki z sektora MŚP mają jednak tak sprecyzowaną strategię CSR jak LKJ- BUD. Mimo tendencji wzrostowej wciąż odsetek małych i średnich przedsiębiorstw zaangażowanych w politykę CSR jest nikły w porównaniu z ich odpowiednikami w Niemczech i Francji. Dlaczego tak jest?


- Mimo, że CSR jest domeną wielkich korporacji nie oznacza to wcale, że małe firmy są mniej odpowiedzialne. Ich zakorzenienie w lokalnej społeczności, a także duża zależność od poszczególnych grup interesariuszy powodują, że często podejmują one działania związane z odpowiedzialnością społeczną, nie określając ich jednak jako CSR - dodaje Marcin Grzybek z Forum Odpowiedzialności  Biznesu. - Ciężko jednak efektywnie zarządzać czymś, czego nie nazywamy i czego nie mierzymy, warto zatem aby działania społecznie odpowiedzialne były przemyślane i ewaluowane.


Przykład spółki LKJ-Bud pokazuje, że nawet małe i średnie przedsiębiorstwa mogą aktywnie wspierać społeczność lokalną, dołączają do strategii działania z obszaru CSR. Czy w najbliższych czasie pójdą w jej ślady także inne polskie przedsiębiorstwa? Potencjalne korzyści są przecież ogromne.

 
Zobacz: Sklep odzieżowy - własny biznes w AIP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA