REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklep odzieżowy - własny biznes w AIP

Damian Strzelczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Amancio Ortega, właściciel firmy odzieżowej Zara jest od lat jednym z najbogatszych ludzi na globie. LPP to obecnie najdroższa spółka na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.   Chcąc kupić tylko jedną akcję tej Gdańskiej firmy, musimy liczyć się z wydatkiem ponad 6 tysięcy złotych. Wydaje się zatem, że biznes odzieżowy to całkiem dochodowy rodzaj działalności. W ostatnich miesiącach jednymi z najczęściej otwieranych biznesów w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej są właśnie firmy odzieżowe. Co skłania młode osoby do otwierania firm zajmujących się właśnie produkcją ubrań?

Alicja jest absolwentką filologii klasycznej i polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim - jak sama przyznaje są to obecnie jedne z najmniej rynkowych kierunków studiów. Na szczęście marzenia o własnej firmie można realizować niezależnie od zapotrzebowania rynkowego na absolwentów kierunku, który właśnie ukończyliśmy. Z początkiem marca 2013 Alicja w ramach AIP przy SGH zarejestrowała firmę Malinowe Pole.  Jesteśmy producentem odzieży i akcesoriów dla małych dzieci z hasłami-nadrukami manifestującymi niezależność, zwracającymi uwagę na to, co może czuć dziecko, pozostającymi w kontrze do wpisanej w definicję artykułów dziecięcych słodyczy. Szyjemy w Polsce, z polskich certyfikowanych tkanin. Oferta kierowana jest zarówno do rodziców blisko związanych z nurtem rodzicielstwa bliskości i gordonowskiego  wychowania bez porażek, jak i do tych, którzy po prostu mają własne zdanie na temat opieki nad swoimi dziećmi i chcą to wyrazić. - opowiada Alicja.

REKLAMA

REKLAMA

 
Jak wiele młodych matek nie wyobraża ona sobie oddania dziecka do żłobka - chcę jak najmocniej uczestniczyć w rozwoju mojego dziecka, chcę, żeby to ze mną się bawił i ode mnie uczył. Uznałam, że prowadzenie własnej działalności pozwoli mi w dalszej perspektywie spędzać jak najwięcej czasu z dzieckiem. Na razie Malinowe Pole nie pozwala mi zrezygnować z etatu - na szczęście pracuję zdalnie, ale nie wykluczam, że za jakiś czas oddam się tylko jemu i wychowywaniu Olafka.


Jaką rolę w rozwoju Malinowego Pola odgrywają Inkubatory? Nie brałam w ogóle pod uwagę zakładania pierwszej firmy inaczej niż przy AIP. Od strony finansowej oferta mówi sama za siebie, nie mam nic do dodania, bo w mojej ocenie nie ma najmniejszego sensu wyważać otwartych drzwi i próbować przebijać się przez formalności i tajemną wiedzę podatkowo-rozliczeniową samemu, skoro za rozsądne pieniądze można polegać na kimś, kto się na tym zna. Poza tym mi bardzo dobrze robi sama świadomość, że mam u kogo rozwiać swoje wątpliwości. I że jeśli źle wystawię fakturę, na ratunek przybędzie mi ktoś z Inkubatorów.

 
Zobacz: Jak założyć własną firmę - poradnik Ministerstwa Gospodarki

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Innym niecodziennym startupem odzieżowym, który stawia swoje pierwsze kroki w ramach AIP jest firma Jestem Słoikiem.


Firma, którą prowadzimy zajmuje się sprzedażą koszulek oraz różnego rodzaju gadżetów, takich jak torby, kubki, itp. Wyjątkowość naszych produktów opiera się na zabawnych grafikach - poruszających temat ludności napływowej dużych miast, a zwłaszcza Warszawy, tzw. słoików i właśnie to określenie jest naszym motywem przewodnim. Nasza działalność ma na celu zwrócenie uwagi, że bycie przyjezdnym nie jest powodem do wstydu i nie ma absolutnie żadnych podstaw do ukrywania swojego miejsca urodzenia. Z szerszej perspektywy staramy się pokazać, że osoby przyjezdne nie są „problemem”, jak niektórym rdzennym mieszkańcom może się wydawać. Nasza działalność porusza zatem bardzo ważny temat tolerancji. Nasze produkty skierowane są do osób, które posiadają poczucie humoru i dystans do otaczającej rzeczywistości i samych siebie. Inspiracją do rozpoczęcia działalności było odkrycie - jak liczna jest grupa osób mieszkających w Warszawie, ale pochodzących z innych regionów Polski. Chcieliśmy stworzyć produkt, z którym ci ludzie będą mogli się utożsamiać. Z racji młodego wieku i optymistycznego spojrzenia na świat podeszliśmy do tematu z przymrużeniem oka. Tak zrodził się pomysł na zabawne koszulki.


Koszulki są także skierowane do wszystkich, których śmieszy konflikt między „miejscowymi” a „słoikami” - opowiadają właściciele - Kuba, Piotr oraz Iza.  


Łukasz wraz z żoną Anią prowadzą firmę TXTL, która zajmuje się produkcją spodni w stylu casual.  Spodnie TXTL stwarzają zupełnie nową niszę na rynku. Są to designerskie spodnie dresowe dla modnego i aktywnego mężczyzny. Są w typie chinosów i można je nałożyć nawet do sportowej koszuli. Kieszenie są nietypowe, bo szyte w szew, jak w spodniach garniturowych. Posiadają również dyskretnie umieszczone w nietypowym miejscu oryginalne hafty wyglądające jak tatuaże w pierwszej partii są to kałasznikow, lód i toster). Spodnie są uszyte tak, żeby ładnie wyglądały na nogach i podkreślały pośladki, które w mężczyznach szczególnie cenią kobiety, ale jednocześnie nie były obcisłe. - opisuje Łukasz.


Zobacz:
Czwarta ustawa deregulacyjna


Małżeństwo nie myśli jednak o rozwoju biznesu lokalnie w skali mikro - Naszym celem dalekosiężnym jest dotarcie przede wszystkim na rynki chiński (w Chinach jest 400 milionów bogacącej się klasy średniej), japoński i południowokoreański. Ludzie na dalekim wschodzie lubią europejski szyk i mają dość odzieży Made in China. W tym właśnie widzę szansę dla firmy TXTL. Na razie chcę sprzedawać spodnie poprzez platformy dla designerów typu Showroom.pl, docelowo chcę uruchomić profesjonalny sklep internetowy oraz sprzedawać spodnie do butików z modnymi ciuchami. Kryzysem się nie przejmuję, moje produkty są kierowane dla ludzi, którym pieniędzy nie brakuje.


Adam Suchnicki wykorzystał z kolei ogromne zainteresowanie sportami walki i w ten sposób zdecydował się na otworzenie firmy Headbutt, która wypełnia pewną lukę na rynku odzieży do sportów walki. Inną gałęzią działalności firmy jest tworzenie kolekcji ubrań na zamówienie. Jak przyznaje Adam - firma m.in. jako jedyna w świecie sportów walki produkuje ubrania dedykowane specjalnie dla kobiet.  Własna działalność to przede wszystkim bardzo wiele  cennego doświadczenia. Co innego czytać rady o prowadzeniu biznesu, a co innego próbować wprowadzać je w życiu kiedy stawką są własne oszczędności. Do tego dochodzi zadowolenie ze zrealizowanych zamówień i zysków oraz duma kiedy na ulicy zobaczy się człowieka w ubraniu, które się samemu ‘stworzyło’ od początku do końca.


Zobacz: Startup - przywileje małego podatnika


Czy któraś z tych firm pójdzie w ślady Marka Piechockiego - prezesa LPP, który swoją przygodę z biznesem rozpoczynał w bardzo podobny sposób? Tego niestety nie wiemy, jedno jest jednak pewne - zapału do ciężkiej pracy nad własnym biznesem właścicielom tych startupów nie brakuje. Otworzenie firmy odzieżowej w AIP to nic trudnego, więc Ty również możesz w łatwy sposób zacząć realizować własne marzenia. Na co czekasz?


Zobacz: Startup - jak zacząć?

 

Źródło: Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA