REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt na dobry początek biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Chochowska

REKLAMA

Początkujący przedsiębiorcy,  którzy chcą wystartować z własnym biznesem muszą stanąć przed wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest sfinansowanie działalności. Uzyskanie kredytu na dopiero co powstałą firmę jest bowiem w praktyce często trudne do zrealizowania. Wynika to z faktu, iż nowe przedsiębiorstwa są obarczone dużym ryzykiem bankructwa i trudnością w ocenie zdolności kredytowej. Jak się przygotować, by otrzymać kredyt na swój biznes.

Banki ostrożnie podchodzą do finansowania nowych przedsiębiorstw i często wymagają prowadzenia działalności  przez co najmniej pół roku, rok lub nawet dwa lata. Mimo takich obostrzeń, są banki, które udzielają kredytów na start. Można nawet zaobserwować, że oferta kredytów dla nowych firm powoli, ale systematycznie się rozbudowuje. Przedsiębiorca to bowiem ryzykowny, ale bardzo rentowny klient.

REKLAMA

REKLAMA


Co zrobić, by dostać kredyt na start


Ubiegając się o kredyt na start należy przede wszystkim posiadać pozytywną historię kredytową. Banki sprawdzają bowiem czy dotychczasowe pożyczki były przez kredytobiorcę spłacane w terminie i czy obecnie nie ma żadnych zobowiązań. Należy w związku z tym dostarczyć odpowiednie zaświadczenia o nie zaleganiu z płatnościami.  Bank może także zażądać biznes-planu i wstępnych szacunków dotyczących dochodowości przedsięwzięcia.


Ważne przy wyborze kredytu jest określenie na jaki cel chcemy finansowanie przeznaczyć. Firmy najczęściej starają się o kredyt inwestycyjny, obrotowy lub hipoteczny. W przypadku kiedy przedsiębiorca dopiero rozpoczyna działalność, stosunkowo najłatwiej jest uzyskać dwa pierwsze rodzaje kredytu.

REKLAMA


Kredyt inwestycyjny pomaga przedsiębiorcy zakupić nowy sprzęt, zmodernizować firmę lub też wybudować nowe obiekty. Jest to kredyt długoterminowy przyznawany na okres od roku do 20 lat. Zabezpieczeniem takiego kredytu może być między innymi przeniesienie własności, weksel in blanco lub wpis hipoteki do księgi wieczystej. Często banki pozostawiają sobie w umowach zapis o możliwości skontrolowania, czy środki zostały spożytkowane na cel, który przedsiębiorca podał przy załatwianiu formalności kredytowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Na start lepszy kredyt obrotowy czy hipoteczny?


Na finansowanie bieżących potrzeb, przedsiębiorca może zaciągnąć kredyt obrotowy. Można przy jego pomocy opłacić m.in. zakup towarów, materiałów, bieżące zobowiązania wobec dostawców. Taki kredyt najczęściej przyznawany jest na 12 miesięcy. Innym rodzajem kredytu dla nowych firm jest kredyt hipoteczny. Dzięki niemu można ubiegać się o kredyt w wyższej kwocie - nawet do kilkuset tysięcy. Warunkiem jego otrzymania jest zabezpieczenie w postaci nieruchomości.


W tym wypadku banki oferują dwie możliwości kredytu hipotecznego. Można zaciągnąć kredyt firmowy na budowę lub zakup nieruchomości służącej do wykonywania działalności gospodarczej. Innym rozwiązaniem jest kredyt prywatny, który sfinansuje działalność związaną z prowadzeniem firmy. Nieruchomość nie musi należeć do przedsiębiorcy. Może być to lokal, który jest własnością rodziców, dziadków czy rodzeństwa. Takie rozwiązanie pozwala również na osiągnięcie korzyści podatkowych, ponieważ umożliwia zaliczanie odsetek prywatnego kredytu do kosztów działalności gospodarczej.


Początkujący przedsiębiorca może również sfinansować działalność poprzez inne instrumenty finansowe. Należą do nich np. kredyty gotówkowe, otwarte linie kredytowe i kredyty w rachunku bieżącym. Przy wyborze odpowiedniego z nich należy zawsze mieć na uwadze zapewnienie płynności finansowej firmie oraz jej profil.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Expander

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA