REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy kredyt na zakup firmowego auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata
Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Drogi samochód zdecydowanie bardziej opłaca się wziąć w leasing, niż kupić go na kredyt. W przypadku auta o wartości 180 tys. zł różnica na korzyść leasingu sięga prawie 18 tys. złotych.

Kredyt czy leasing? Przedsiębiorcy często nie są pewni, który z tych sposobów finansowania auta osobowego będzie bardziej opłacalny pod względem podatkowym dla ich firmy, a w rezultacie - korzystniej wpłynie na ostateczną cenę firmowego samochodu (efektywny koszt nabycia). Dlatego Tax Care wyliczył, na przykładzie tańszego i droższego auta osobowego, jakie kwoty związane z nabyciem firmowego samochodu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, obniżając tym samym podatek dochodowy, oraz ile można odliczyć podatku VAT.

REKLAMA


Tax Care porównał warunki nabycia aut osobowych o wartości 65 tys. zł i 180 tys. zł zakładając, że:

•    w obu przypadkach spłata trwa pięć lat,

•    prowizja wynosi 5%,

•    wkład własny wynosi 10% przy tańszym samochodzie i 20% przy droższym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•    przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo

•    auto jest środkiem trwałym przez 5 lat (przy kredycie)

REKLAMA

Założyliśmy także, że przedsiębiorca bierze pod uwagę leasing operacyjny (możliwy jest jeszcze leasing finansowy, ale z podatkowego punktu widzenia jest bardzo podobny do kredytu, a do tego zdecydowanie mniej popularny wśród leasingobiorców).

Z przeprowadzonej przez Tax Care symulacji wynika, że efektywny koszt zakupu na kredyt samochodu osobowego o wartości 65 tys. zł wynosi 61,8 tys. złotych. To samo auto wzięte przez przedsiębiorcę w leasing kosztowałoby 61,3 tys. zł, czyli byłoby o ok. 500 zł tańsze. W tym wypadku różnica jest zatem niewielka. Inaczej jest jednak z efektywnym kosztem nabycia samochodu osobowego o dużo wyższej wartości, w cenie 180 tys. złotych. Przy takiej cenie auta efektywny koszt jego nabycia wynosi 193,4 tys. zł w przypadku kredytu i 175,8 tys. zł w przypadku leasingu, co daje  wynosi ponad 17,5 tys. zł różnicy na korzyść leasingu. Tak więc mimo obniżki podatku dochodowego i odliczenia VAT ostateczny koszt zakupu auta na kredyt przewyższył pierwotną wartość samochodu.


Kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

65 tys. zł (wpłata własna 10%)

17 352,02 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 3 296,88 (odsetki i prowizja) oraz 11 210 zł (amortyzacja)

 Razem: 20 506,88 zł

180 tys. zł (wpłata własna 20%)

42 712,56 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 8 115,39 zł (odsetki i prowizja) oraz 15 200 zł (amortyzacja)*

Razem: 29 315,39 zł

* przy założeniu, że średni kurs euro, przyjęty dla ustalenia limitu amortyzacji, wynosi 4 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji kredytu w Idea Bank


Leasing nowego auta osobowego (umowa na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową)

Wartość pojazdu (brutto)

Suma rat leasingowych (kwota netto)

VAT z rat leasingowych

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

66 876,18 zł

14 910,31 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 14 386,18 zł

VAT przy wykupie: 69,76 zł

Razem: 20 455,94 zł

61 330,55 zł

180 tys. zł (opłata wstępna 20%, wykup 1%)

182 467,81 zł

40 795,78 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 41 243,38 zł

VAT przy wykupie: 193,17 zł

Razem: 47 436,55 zł

175 827,04 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji leasingu w PDK SA

REKLAMA


W przypadku samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u wykazanego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. złotych. Pozostała, nieodliczona część stanowi natomiast koszt uzyskania przychodu. Kupując auto na kredyt, VAT rozliczymy „z góry” jednorazowo. W przypadku leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako świadczenie usług, VAT rozliczony zostanie co miesiąc z kolejnej faktury za czynsz (aż do ustalonego limitu). Należy jednak pamiętać, że wykup samochodu przy umowie leasingu traktowany jest już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. Dlatego VAT od kwoty wykupu można odliczyć ponownie, tym razem z faktury zakupu (również maksymalnie 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).


Z czego wynikają tak duże różnice w efektywnym koszcie nabycia tańszego i droższego auta osobowego? Otóż w przypadku samochodu osobowego są ograniczenia przy rozliczeniu kosztów uzyskania przychodów - nie można do nich zaliczyć nadwyżki ponad równowartość 20 tys. euro (kwota ta jest przeliczana na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania), a więc ok. 80 tys. złotych. Takiego ograniczenia nie ma jednak w przypadku samochodów wziętych w leasing operacyjny - w tym przypadku leasingobiorca bez ograniczeń zalicza w koszty całość rat leasingowych, a także czynsz inicjalny i opłaty manipulacyjne. W przypadku kredytu firma zaliczy bezpośrednio do kosztów kwoty wynikające z amortyzacji auta oraz zapłacone odsetki (za wyjątkiem odsetek, które zostaną naliczone do dnia przekazania samochodu do używania - w takiej sytuacji podwyższą wartość początkową auta, która będzie amortyzowana).

 

Zalety

Wady

Kredyt

- podatek VAT można rozliczyć od razu przy zakupie

- banki udzielą kredytu zarówno na zakup nowego, jak i używanego auta (w przypadku samochodu używanego można zastosować wyższe stawki amortyzacji)

- kredyt można bez problemu spłacić przed czasem (choć zazwyczaj trzeba w w związku z tym zapłacić prowizję

- możliwość zastosowania korzystnej, jednorazowej amortyzacji (ale tylko w przypadku samochodu ciężarowego)

- banki niechętnie podejmują się kredytowania przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność; instytucje finansowe wymagają od nich  zazwyczaj przynajmniej kilkumiesięcznego stażu (szczególnie od firm z niskim wkładem własnym)

- likwidacja szkody na własną rękę


 

Zalety

Wady

Leasing operacyjny

- firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż banki, bez większych problemów sfinansują auto przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność

- opóźnienia w płatności rat leasingowych nie są odnotowywane w BIK 

- uproszczone procedury związane z zawarciem umowy leasingu

- pomoc firmy leasingowej przy likwidacji szkody

- możliwość skorzystania z usług dodatkowych (przeglądy, naprawy itp.)

- firma nie może rozliczyć podatku VAT „z góry”, tylko stopniowo, w każdej kolejnej racie leasingowej

- firmy leasingowe rzadko podejmują się finansowania aut używanych

- umowa leasingu musi trwać minimum 2 lata i praktycznie nie można jej zakończyć przed czasem wynikającym z umowy

 

 Źródło: Tax Care

Agata Szymborska-Sutton,

Katarzyna Rola-Stężycka

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA