REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dużo można zaoszczędzić dzięki zakupowi działki zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Zimą dojazd do nieruchomości jest utrudniony, a określenie topografii i ukształtowania terenu stwarza problem.
Zimą dojazd do nieruchomości jest utrudniony, a określenie topografii i ukształtowania terenu stwarza problem.

REKLAMA

REKLAMA

Lubimy wiedzieć dokładnie, co kupujemy. Ponieważ zimą trudniej jest dostrzec wiele detali, związanych z nieruchomością, popyt spada, a sprzedawcy są bardziej skorzy do negocjacji. Można wytargować przeszło 20% ceny.

Kiedy za oknem śnieg, plucha i zawierucha, większość osób, zamierzających kupić działkę budowlaną lub rolną, zapada w sen zimowy i przesuwa podjęcie decyzji na wiosnę. Mniejsze zainteresowanie działkami o tej porze roku powoduje, że właściciele, którym nie udało się sprzedać posiadanych gruntów jesienią, mają dwie możliwości: przeczekać do wiosny, kiedy sezonowo zwiększa się popyt lub uatrakcyjnić ofertę, na przykład przez obniżenie ceny.

REKLAMA

Zimą taniej

Zależność tę widać chociażby na podstawie danych Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Oprócz widocznego trendu wzrostowego cen, który w latach 2005 – 2009 przekroczył rocznie średnio 20%, widoczny jest także spadek dynamiki zmian cen w okresach zimowych. Na przełomie roku 2008 i 2009 średnia cena obniżyła się o blisko 2%, natomiast pomiędzy trzecim i czwartym kwartałem 2009 przecena sięgnęła prawie 12%, co przynajmniej częściowo należy łączyć z efektem zimy.

Zimą poszczególne oferty w obrocie prywatnym bywają jeszcze bardziej korzystne - Najbardziej zdeterminowani właściciele działek, których na przykład do sprzedaży zmusza sytuacja życiowa, redukują ceny ofertowe nawet o ponad 20% w stosunku do poziomu z jesieni zeszłego roku. – zauważa Radosław Brodaczewski, doradca Home Broker z Warszawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Jakich zmian na rynku mieszkaniowym należy się spodziewać w porównaniu z rokiem 2010?

Przed kupnem działki warto zapoznać się z dokumentami gminy

REKLAMA

Skąd te przeceny? Głównym czynnikiem jest spadek popytu w obawie przed zakupem tzw. „kota w worku”. Problemem są bowiem zimowe oględziny nieruchomości. - Dojazd do działki najczęściej jest utrudniony, grunt znajduje się pod pokrywą śnieżną, a do tego wcześnie zapada zmrok. – tłumaczy Radosław Brodaczewski. Zimą trudniej jest także poprawnie określić topografię i ukształtowanie terenu, aby uniknąć zakupu działki na obszarach podmokłych lub narażonych na zalanie. Aby ograniczyć takie ryzyko, warto także zapoznać się z dokumentacją planistyczną w gminie, na której terenie znajduje się nieruchomość. Chodzi tu szczególnie o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Dokument ten powinien wskazywać obszary zagrożone zalaniem.

Spadek popytu wykorzystują inwestorzy lokujący swoje środki w nieruchomościach gruntowych niezabudowanych, a także osoby, które chcą naprawdę tanio kupić działkę pod wymarzony dom. Potencjalne obniżki cen są ponadto zależne od skali spadku popytu na danym terenie. W przypadku obszarów wysoko zurbanizowanych wpływ ten powinien być niewielki, natomiast im dalej od miast, tym potencjalne przeceny są większe.

Polecamy serwis: Kredyty

Obniżki nawet o ponad 20%

Za przykład może posłużyć chociażby działka rolna z możliwością zabudowy w Gminie Mszczonów o powierzchni ponad 2 ha. W grudniu 2010 roku cena została obniżona z 22 do 19 zł za m kw., a następnie w styczniu 2011 roku cena spadła o kolejne 2 zł za m kw. Warunkiem sprzedaży jest jednak uzyskanie całkowitej kwoty za działkę do 31 stycznia 2011 roku. W związku z potrzebą szybkiego spieniężenia gruntu w ciągu 2 miesięcy cena działki została obniżona o 22,7%.

REKLAMA

Kolejnym przykładem może być działka budowlana w rejonach Żabiej Woli. Grunt o powierzchni 1 ha jesienią był wyceniony na 750 tys. zł. Pod koniec grudnia cena spadła o 21,3%, do 590 tys. zł. Tutaj także właściciel nie chce czekać ze sprzedażą swojego majątku do wiosny.

Podobna sytuacja miała miejsce w Gminie Chynów. Tam działka z możliwością zabudowy siedliskowej została przeceniona z 379 do 295 tys. zł. Zimą ten ponad 1,2 ha grunt został więc przeceniony o 19,8%.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA