REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w 2012 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Cena energii elektrycznej może poprawić się dzięki zmianie sprzedawcy prądu. Fot. Fotolia
Cena energii elektrycznej może poprawić się dzięki zmianie sprzedawcy prądu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec roku dochodzi do weryfikacji cen energii elektrycznej. Co należy wiedzieć o cenach energii elektrycznej, które obowiązują od 2012 roku? Przyjrzyjmy się cenom energii elektrycznej w poszczególnych miastach.

Wielu z nas liczyło się z podwyżkami cen energii elektrycznej, ale kto w głębi serca nie miał nadziei na to, że będą one niewielkie? Na szczęście ceny energii nie skoczyły w górę tak drastycznie, jak można się było spodziewać. Nie wszyscy też jednakowo odczujemy wzrost cen energii.

REKLAMA

Nowe cenniki sprzedaży i dystrybucji energii

REKLAMA

Z punktu widzenia cen sprzedaży energii, przełom roku nie jest żadnym szczególnym momentem. Większość sprzedawców dokonuje zmian w cennikach kilka razy w roku. Zwykle jednak początek nowego roku jest także okazją do wprowadzenia nowej taryfy – z początkiem 2012 r. nowe cenniki opublikowali wszyscy najwięksi sprzedawcy prądu.

Inaczej rzecz się ma w przypadku cen dystrybucji energii. Tutaj wolny rynek nie istnieje – jesteśmy niejako przypisani do dystrybutora ze względu na teren zamieszkania – nowe taryfy dystrybucji są więc, w trosce o interes konsumentów, zatwierdzane przez Urząd Regulacji Energetyki. Tradycyjnie już nowe cenniki zaczęły obowiązywać wraz z nadejściem nowego roku. Z końcem 2011 zastanawialiśmy się też, jak zmienią się ceny i jakie zmiany zaakceptuje URE.

Porównaj dostawców prądu – sprawdź kto ma lepszą cenę!

Obecnie znamy już wszystkie odpowiedzi. W poniższym artykule sprawdzisz, jak zmieniły się ceny sprzedaży i dystrybucji energii w największych miastach Polski, zarówno dla taryf jednostrefowych, jak i dwustrefowych. W prezentowanym porównaniu przyjęto zużycie na poziomie 3000 kWh rocznie, przy 50% zużycia w godzinach szczytu dla taryfy G12 (patrz tabele).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyżki energii w poszczególnych miastach

REKLAMA

W ubiegłym roku energię w taryfie G11 najtaniej sprzedawał RWE, działający na terenie Warszawy, wyprzedzając rywali o kilkanaście-kilkadziesiąt złotych. Po wejściu w życie nowych taryf Warszawiacy nie mają powodów do zadowolenia. Ceny sprzedaży energii w taryfie jednostrefowej wzrosły o 7,74%, co oznacza w praktyce wzrost wartości rachunków o 75,27 zł rocznie, nie licząc wzrostu kosztów dystrybucji. Podobną podwyżkę odczują osoby, korzystające z taryfy dwustrefowej – tutaj wzrost kosztów wyniesie 75,29 zł rocznie.

Nie wszystkich jednak dotkną podwyżki cen sprzedaży. Zdecydowanie najwięcej powodów do zadowolenia mają mieszkańcy Górnego Śląska. Tutaj stawki opłat pozostały bez zmian. Taryfa Podstawowa obowiązuje niezmiennie od 1 lutego 2010 roku dla wszystkich mieszkańców, którzy dotąd nie wybrali oferty z gwarancją ceny.

Warto również zwrócić uwagę na bardzo wąski zakres zróżnicowania cen dla taryfy G11. W dziewięciu największych miastach koszt zakupu 3000 kWh mieści się w przedziale 1042,05-1049,70 zł, różnica wynosi więc zaledwie 7,65 zł. Nie oznacza to jednak, że zmiana sprzedawcy będzie dla nas nieopłacalna. Trzeba pamiętać o tym, że firmy energetyczne coraz częściej przygotowują osobne cenniki dla klientów spoza własnego obszaru i aktualizują je co pewien czas. Sprawdzać warto – choćby po to, aby zniwelować wysokość podwyżek.

Wyższe koszty dystrybucji

Dystrybucja energii najtańsza jest w Katowicach. Koszty dystrybucji, które ponoszą katowiczanie, są znacząco niższe od opłat, uiszczanych przez mieszkańców innych aglomeracji. Wynik poniżej 600 zł można uznać za bardzo dobry w sytuacji, gdy mieszkańcy Łodzi, Wrocławia czy Poznania zapłacą powyżej 700 zł, a Gdańska – nawet powyżej 900 zł (w taryfie G11).

Szukasz oszczędności w firmie? Zacznij od zmiany dostawcy prądu!

Jednocześnie w Lublinie niespodziankę sprawił PGE Dystrybucja. Tutaj ceny dystrybucji dla taryfy G11 spadły o 1,52%. Można jednak zadać pytanie, czy ucieszy to mieszkańców Lublina, którzy na dystrybucję wydają najwięcej spośród wszystkich miast, ujętych w zestawieniu.

Czarny scenariusz

Łączne koszty energii (sprzedaż + dystrybucja) na przeważającym obszarze naszego kraju wzrosły nieco powyżej 5%. Mniej szczęścia mają w tym roku warszawiacy i gdańszczanie, których rachunki wzrosną odpowiednio o 7,08% i 7,99% (dla taryfy jednostrefowej). Przeciętne gospodarstwo domowe wyda w tym roku na energię ok. 100 zł więcej.

Pocieszające jest to, że w całej sprawie można dostrzec pewne pozytywne aspekty. Po pierwsze, niektórzy z nas unikną drakońskich podwyżek. Rachunek mieszkańca Katowic wzrośnie w tym roku o 8,47 zł, czyli 71 groszy miesięcznie – tę kwotę można przeżyć bez większych perturbacji w domowym budżecie. Po drugie, no cóż… zawsze można zmienić sprzedawcę lub… przerzucić się na lampę naftową. Jednak przed rosnącymi cenami energii elektrycznej nie uciekniemy.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA