REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co warto wiedzieć o zmianach cen energii?

Subskrybuj nas na Youtube
O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.
O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.

REKLAMA

REKLAMA

Odbiorcy indywidualni płacą wysoką cenę za energię m.in. dlatego, że nie są skłonni do zmiany sprzedawcy. Co warto wiedzieć o cenach energii elektrycznej? Z jak wysokimi cenami energii będziemy musieli borykać się w 2012 roku?

Bardzo często można spotkać w sieci teksty, zapowiadające niebotyczne wzrosty cen energii. Dzieje się to już od dłuższego czasu i z tak dużą regularnością, że czytelnik mógłby odnieść wrażenie, iż rachunek idzie mu do góry o 10% co trzy miesiące. Media sprawiają, że żyjemy w poczuciu ciągłego zagrożenia drożyzną. Ale czy rzeczywiście z cenami prądu jest tak źle?

REKLAMA

Częstotliwość zmian cen energii

REKLAMA

Zacznijmy od tego, jak często możemy spodziewać się zmian cen? Czy istnieje pewien stopień przewidywalności w dynamice zmian cen energii? Odpowiedź na to pytanie zależy od dwóch głównych czynników: 1) czy mówimy o cenach sprzedaży, czy dystrybucji oraz 2) czy mówimy o energii dla biznesu, czy też odbiorcy indywidualnego?

Przejrzenie dynamiki zmian za ostatnie dwa lata pozwala wyciągnąć pewne wnioski. Po pierwsze, ceny dystrybucji zatwierdzane są przez Urząd Regulacji Energetyki. Dzieje się to raz w roku, a nowe cenniki zaczynają obowiązywać od stycznia roku następnego – stąd łatwo zrozumieć gorączkę cenową, która rozpętuje się w mediach z końcem roku. Gorączka jest tym wyższa, im większe podwyżki chcą wprowadzić dystrybutorzy.

W tym roku już mogliśmy słyszeć o nawet kilkunastoprocentowych wzrostach. Jest jednak mało prawdopodobne, aby faktycznie do nich doszło.

Porównaj koszty energii elektrycznej u różnych dostawców!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak konkurencji

Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia cen sprzedaży. Tutaj dużą rolę odgrywa odbiorca docelowy. Prostą regułą stało się, że ceny są wyższe tam, gdzie nie ma konkurencji. W segmencie odbiorców indywidualnych konkurencja, co prawda, teoretycznie istnieje, ale brakuje chętnych do zmiany sprzedawcy, więc de facto jej nie ma.

Do marca 2011 sprzedawcę zmieniły 9502 firmy i tylko 1447 odbiorców indywidualnych.

REKLAMA

Efekt? Ceny energii dla domu zmieniają się mniej więcej tak często, jak ceny dystrybucji (gdzie przecież w ogóle nie ma konkurencji) i … rosną. Raport Krajowy Prezesa URE na rok 2011 pokazuje 4,51% wzrostu cen sprzedaży energii dla domu (porównanie IV kwartału 2009 i 2010), podczas gdy w tym samym czasie ceny dla małych i średnich firm spadły o 0,89%.

Przy tak niskim współczynniku zmiany firmy energetyczne, u których kupują gospodarstwa domowe, nie mają motywacji, aby o klienta zabiegać… i nie walczą o niego ani ceną, ani reklamą (reklamy, które ostatnio zaczęły się pojawiać, są adresowane głównie do firm).

Oferty dla przedsiębiorców

Kolejnym czynnikiem jest częstotliwość zmian cen. W przypadku ofert dla firm jest ona zdecydowanie wyższa niż w przypadku ofert dla odbiorców indywidualnych. W tym roku widzieliśmy nawet specjalne promocje letnie – wbrew utartym skojarzeniom, „Taryfy plażowe” PKP Energetyki wcale nie były skierowane do odbiorców indywidualnych.

Pewną regułą staje się zmiana oferty firmowej co 2-3 miesiące. Vattenfall publikuje nowe cenniki każdego miesiąca i choć nie zawsze różnią się czymkolwiek od poprzednich, klient otrzymuje czytelny sygnał: sprawdzaj, a nuż się uda…

Na korzyść przedsiębiorców przemawia także sam kształt ofert. Standardem stały się oferty z gwarancją ceny. Gwarantowaną ceną możemy cieszyć się nawet do końca 2013 roku, czyli przez najbliższe dwa lata. Zakup tego rodzaju oferty oczywiście sprawia, że problem podwyżek w ogóle przestaje nas dotyczyć.

Tania energia dla firm. Obniż miesięczne rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Wachlarz możliwości dla przedsiębiorców staje coraz szerszy. Oprócz wspomnianych ofert z gwarancją ceny mamy do wyboru również opcję gwarantowanego rabatu (określony procent mniej w stosunku do cennika (Tauron) lub wyboru obowiązującego obecnie cennika także na przyszły rok (Energa). Jest więc wiele sposobów na walkę z podwyżkami.

Oferty dla osób indywidualnych

W perspektywie długoterminowej ceny energii będą rosnąć dla wszystkich grup odbiorców. W krótszym terminie jednak nie jesteśmy bez szans, przynajmniej jeśli chodzi o ceny sprzedaży. Jeśli zależy nam na przewidywalnej, stałej cenie energii, warto rozejrzeć się za ofertami z gwarancją ceny.

Choć rynek ofert dla domu nie jest tak bogaty jak rynek ofert biznesowych, ciągle mamy możliwości optymalizacji kosztów.

Obecnie na polu ofert z gwarancją ceny dla domu najbardziej aktywnie konkurują Enea i Vattenfall. W obu przypadkach możemy zakupić ofertę z gwarancją do końca 2012 lub 2013 roku, co daje nam pewien horyzont przewidywalności. Warto także zastanowić się nad zmianą taryfy na dwustrefową. Jeśli nasze zużycie w szczycie wynosi poniżej 50% całości zużycia, zmiana taryfy może być dobrym rozwiązaniem.

Przede wszystkim jednak: nie dajmy się zwariować. Ceny energii będą rosły, ale nie tak szybko i gwałtownie, jak można przeczytać w Internecie.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA