REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co warto wiedzieć o zmianach cen energii?

O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.
O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.

REKLAMA

REKLAMA

Odbiorcy indywidualni płacą wysoką cenę za energię m.in. dlatego, że nie są skłonni do zmiany sprzedawcy. Co warto wiedzieć o cenach energii elektrycznej? Z jak wysokimi cenami energii będziemy musieli borykać się w 2012 roku?

Bardzo często można spotkać w sieci teksty, zapowiadające niebotyczne wzrosty cen energii. Dzieje się to już od dłuższego czasu i z tak dużą regularnością, że czytelnik mógłby odnieść wrażenie, iż rachunek idzie mu do góry o 10% co trzy miesiące. Media sprawiają, że żyjemy w poczuciu ciągłego zagrożenia drożyzną. Ale czy rzeczywiście z cenami prądu jest tak źle?

REKLAMA

Częstotliwość zmian cen energii

REKLAMA

Zacznijmy od tego, jak często możemy spodziewać się zmian cen? Czy istnieje pewien stopień przewidywalności w dynamice zmian cen energii? Odpowiedź na to pytanie zależy od dwóch głównych czynników: 1) czy mówimy o cenach sprzedaży, czy dystrybucji oraz 2) czy mówimy o energii dla biznesu, czy też odbiorcy indywidualnego?

Przejrzenie dynamiki zmian za ostatnie dwa lata pozwala wyciągnąć pewne wnioski. Po pierwsze, ceny dystrybucji zatwierdzane są przez Urząd Regulacji Energetyki. Dzieje się to raz w roku, a nowe cenniki zaczynają obowiązywać od stycznia roku następnego – stąd łatwo zrozumieć gorączkę cenową, która rozpętuje się w mediach z końcem roku. Gorączka jest tym wyższa, im większe podwyżki chcą wprowadzić dystrybutorzy.

W tym roku już mogliśmy słyszeć o nawet kilkunastoprocentowych wzrostach. Jest jednak mało prawdopodobne, aby faktycznie do nich doszło.

Porównaj koszty energii elektrycznej u różnych dostawców!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak konkurencji

Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia cen sprzedaży. Tutaj dużą rolę odgrywa odbiorca docelowy. Prostą regułą stało się, że ceny są wyższe tam, gdzie nie ma konkurencji. W segmencie odbiorców indywidualnych konkurencja, co prawda, teoretycznie istnieje, ale brakuje chętnych do zmiany sprzedawcy, więc de facto jej nie ma.

Do marca 2011 sprzedawcę zmieniły 9502 firmy i tylko 1447 odbiorców indywidualnych.

REKLAMA

Efekt? Ceny energii dla domu zmieniają się mniej więcej tak często, jak ceny dystrybucji (gdzie przecież w ogóle nie ma konkurencji) i … rosną. Raport Krajowy Prezesa URE na rok 2011 pokazuje 4,51% wzrostu cen sprzedaży energii dla domu (porównanie IV kwartału 2009 i 2010), podczas gdy w tym samym czasie ceny dla małych i średnich firm spadły o 0,89%.

Przy tak niskim współczynniku zmiany firmy energetyczne, u których kupują gospodarstwa domowe, nie mają motywacji, aby o klienta zabiegać… i nie walczą o niego ani ceną, ani reklamą (reklamy, które ostatnio zaczęły się pojawiać, są adresowane głównie do firm).

Oferty dla przedsiębiorców

Kolejnym czynnikiem jest częstotliwość zmian cen. W przypadku ofert dla firm jest ona zdecydowanie wyższa niż w przypadku ofert dla odbiorców indywidualnych. W tym roku widzieliśmy nawet specjalne promocje letnie – wbrew utartym skojarzeniom, „Taryfy plażowe” PKP Energetyki wcale nie były skierowane do odbiorców indywidualnych.

Pewną regułą staje się zmiana oferty firmowej co 2-3 miesiące. Vattenfall publikuje nowe cenniki każdego miesiąca i choć nie zawsze różnią się czymkolwiek od poprzednich, klient otrzymuje czytelny sygnał: sprawdzaj, a nuż się uda…

Na korzyść przedsiębiorców przemawia także sam kształt ofert. Standardem stały się oferty z gwarancją ceny. Gwarantowaną ceną możemy cieszyć się nawet do końca 2013 roku, czyli przez najbliższe dwa lata. Zakup tego rodzaju oferty oczywiście sprawia, że problem podwyżek w ogóle przestaje nas dotyczyć.

Tania energia dla firm. Obniż miesięczne rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Wachlarz możliwości dla przedsiębiorców staje coraz szerszy. Oprócz wspomnianych ofert z gwarancją ceny mamy do wyboru również opcję gwarantowanego rabatu (określony procent mniej w stosunku do cennika (Tauron) lub wyboru obowiązującego obecnie cennika także na przyszły rok (Energa). Jest więc wiele sposobów na walkę z podwyżkami.

Oferty dla osób indywidualnych

W perspektywie długoterminowej ceny energii będą rosnąć dla wszystkich grup odbiorców. W krótszym terminie jednak nie jesteśmy bez szans, przynajmniej jeśli chodzi o ceny sprzedaży. Jeśli zależy nam na przewidywalnej, stałej cenie energii, warto rozejrzeć się za ofertami z gwarancją ceny.

Choć rynek ofert dla domu nie jest tak bogaty jak rynek ofert biznesowych, ciągle mamy możliwości optymalizacji kosztów.

Obecnie na polu ofert z gwarancją ceny dla domu najbardziej aktywnie konkurują Enea i Vattenfall. W obu przypadkach możemy zakupić ofertę z gwarancją do końca 2012 lub 2013 roku, co daje nam pewien horyzont przewidywalności. Warto także zastanowić się nad zmianą taryfy na dwustrefową. Jeśli nasze zużycie w szczycie wynosi poniżej 50% całości zużycia, zmiana taryfy może być dobrym rozwiązaniem.

Przede wszystkim jednak: nie dajmy się zwariować. Ceny energii będą rosły, ale nie tak szybko i gwałtownie, jak można przeczytać w Internecie.

Eksperci TotalMoney.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA