REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co warto wiedzieć o zmianach cen energii?

Subskrybuj nas na Youtube
O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.
O ostatecznej cenie dystrybucji decyduje Urząd Regulacji Energetyki.

REKLAMA

REKLAMA

Odbiorcy indywidualni płacą wysoką cenę za energię m.in. dlatego, że nie są skłonni do zmiany sprzedawcy. Co warto wiedzieć o cenach energii elektrycznej? Z jak wysokimi cenami energii będziemy musieli borykać się w 2012 roku?

Bardzo często można spotkać w sieci teksty, zapowiadające niebotyczne wzrosty cen energii. Dzieje się to już od dłuższego czasu i z tak dużą regularnością, że czytelnik mógłby odnieść wrażenie, iż rachunek idzie mu do góry o 10% co trzy miesiące. Media sprawiają, że żyjemy w poczuciu ciągłego zagrożenia drożyzną. Ale czy rzeczywiście z cenami prądu jest tak źle?

REKLAMA

Częstotliwość zmian cen energii

REKLAMA

Zacznijmy od tego, jak często możemy spodziewać się zmian cen? Czy istnieje pewien stopień przewidywalności w dynamice zmian cen energii? Odpowiedź na to pytanie zależy od dwóch głównych czynników: 1) czy mówimy o cenach sprzedaży, czy dystrybucji oraz 2) czy mówimy o energii dla biznesu, czy też odbiorcy indywidualnego?

Przejrzenie dynamiki zmian za ostatnie dwa lata pozwala wyciągnąć pewne wnioski. Po pierwsze, ceny dystrybucji zatwierdzane są przez Urząd Regulacji Energetyki. Dzieje się to raz w roku, a nowe cenniki zaczynają obowiązywać od stycznia roku następnego – stąd łatwo zrozumieć gorączkę cenową, która rozpętuje się w mediach z końcem roku. Gorączka jest tym wyższa, im większe podwyżki chcą wprowadzić dystrybutorzy.

W tym roku już mogliśmy słyszeć o nawet kilkunastoprocentowych wzrostach. Jest jednak mało prawdopodobne, aby faktycznie do nich doszło.

Porównaj koszty energii elektrycznej u różnych dostawców!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak konkurencji

Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia cen sprzedaży. Tutaj dużą rolę odgrywa odbiorca docelowy. Prostą regułą stało się, że ceny są wyższe tam, gdzie nie ma konkurencji. W segmencie odbiorców indywidualnych konkurencja, co prawda, teoretycznie istnieje, ale brakuje chętnych do zmiany sprzedawcy, więc de facto jej nie ma.

Do marca 2011 sprzedawcę zmieniły 9502 firmy i tylko 1447 odbiorców indywidualnych.

REKLAMA

Efekt? Ceny energii dla domu zmieniają się mniej więcej tak często, jak ceny dystrybucji (gdzie przecież w ogóle nie ma konkurencji) i … rosną. Raport Krajowy Prezesa URE na rok 2011 pokazuje 4,51% wzrostu cen sprzedaży energii dla domu (porównanie IV kwartału 2009 i 2010), podczas gdy w tym samym czasie ceny dla małych i średnich firm spadły o 0,89%.

Przy tak niskim współczynniku zmiany firmy energetyczne, u których kupują gospodarstwa domowe, nie mają motywacji, aby o klienta zabiegać… i nie walczą o niego ani ceną, ani reklamą (reklamy, które ostatnio zaczęły się pojawiać, są adresowane głównie do firm).

Oferty dla przedsiębiorców

Kolejnym czynnikiem jest częstotliwość zmian cen. W przypadku ofert dla firm jest ona zdecydowanie wyższa niż w przypadku ofert dla odbiorców indywidualnych. W tym roku widzieliśmy nawet specjalne promocje letnie – wbrew utartym skojarzeniom, „Taryfy plażowe” PKP Energetyki wcale nie były skierowane do odbiorców indywidualnych.

Pewną regułą staje się zmiana oferty firmowej co 2-3 miesiące. Vattenfall publikuje nowe cenniki każdego miesiąca i choć nie zawsze różnią się czymkolwiek od poprzednich, klient otrzymuje czytelny sygnał: sprawdzaj, a nuż się uda…

Na korzyść przedsiębiorców przemawia także sam kształt ofert. Standardem stały się oferty z gwarancją ceny. Gwarantowaną ceną możemy cieszyć się nawet do końca 2013 roku, czyli przez najbliższe dwa lata. Zakup tego rodzaju oferty oczywiście sprawia, że problem podwyżek w ogóle przestaje nas dotyczyć.

Tania energia dla firm. Obniż miesięczne rachunki za prąd. Sprawdź nas!

Wachlarz możliwości dla przedsiębiorców staje coraz szerszy. Oprócz wspomnianych ofert z gwarancją ceny mamy do wyboru również opcję gwarantowanego rabatu (określony procent mniej w stosunku do cennika (Tauron) lub wyboru obowiązującego obecnie cennika także na przyszły rok (Energa). Jest więc wiele sposobów na walkę z podwyżkami.

Oferty dla osób indywidualnych

W perspektywie długoterminowej ceny energii będą rosnąć dla wszystkich grup odbiorców. W krótszym terminie jednak nie jesteśmy bez szans, przynajmniej jeśli chodzi o ceny sprzedaży. Jeśli zależy nam na przewidywalnej, stałej cenie energii, warto rozejrzeć się za ofertami z gwarancją ceny.

Choć rynek ofert dla domu nie jest tak bogaty jak rynek ofert biznesowych, ciągle mamy możliwości optymalizacji kosztów.

Obecnie na polu ofert z gwarancją ceny dla domu najbardziej aktywnie konkurują Enea i Vattenfall. W obu przypadkach możemy zakupić ofertę z gwarancją do końca 2012 lub 2013 roku, co daje nam pewien horyzont przewidywalności. Warto także zastanowić się nad zmianą taryfy na dwustrefową. Jeśli nasze zużycie w szczycie wynosi poniżej 50% całości zużycia, zmiana taryfy może być dobrym rozwiązaniem.

Przede wszystkim jednak: nie dajmy się zwariować. Ceny energii będą rosły, ale nie tak szybko i gwałtownie, jak można przeczytać w Internecie.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA