REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy tną wydatki

REKLAMA

REKLAMA

66 proc. polskich firm ogranicza inwestycje, z czego niemal co czwarta w dużym stopniu. Na decyzje inwestycyjne firm mają wpływ zatory płatnicze i polityka podatkowa państwa oraz bariery prawne – wynika z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów wśród 1800 przedsiębiorstw z całej Polski.

Na pytanie o ograniczanie inwestycji tylko 33% ankietowanych przedsiębiorstw odpowiedziało przecząco. Zdecydowana większość firm wstrzymuje wydatki na rozwój własnego biznesu. Ok. 12% redukuje inwestycje o połowę, a tyle samo o 21-50%.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia w inwestowaniu dotykają głównie mikroprzedsiębiorstw – ponad połowa z tych firm redukuje inwestycje o 10%, podczas gdy w firmach małych – ograniczenia sięgają 40%, średnich – 24% i dużych – 14%. Przy czym średnie i duże przedsiębiorstwa, jeśli już zmniejszają swoje zaangażowanie inwestycyjne, to w stopniu niewielkim, podczas gdy w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych firm te redukcje są znaczne.

- Wśród barier wskazywanych przez przedsiębiorców jako główne przeszkody w rozpoczynaniu nowych przedsięwzięć są najczęściej zatory płatnicze – mówi Jakub Kostecki, wiceprezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA. – Niewiele mniej wskazań dotyczyło także polityki podatkowej państwa oraz barier prawnych utrudniających rozpoczynanie Inwestycji. Co ciekawe, na zaangażowanie w rozwój nowych przedsięwzięć znacznie mniejszy wpływ miały prognozy rozwoju gospodarczego, wysokość stóp procentowych oraz konieczność spełnienia wymogów dotyczących ochrony środowiska naturalnego – dodaje Jakub Kostecki.

Polecamy: Uważaj przedsiębiorco! BIK to nie BIG

Tak się dzieje w przypadku całej gospodarki, ale jeśli przyjrzeć się poszczególnym branżom oraz firmom w zależności od ich wielkości, widać różnicę w postrzeganiu ważności barier.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zatory płatnicze, polityka podatkowa państwa i zaufanie do instytucji są szczególnie ważne przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych przez małe firmy. Te dwa ostatnie czynniki pokazują, jak istotne jest kreowanie prawidłowej polityki podatkowej dla małych firm, tak, żeby mogły się one rozwijać.

Natomiast jeśli chodzi o prognozy wzrostu gospodarczego, to w największym stopniu uwzględniają je firmy budowlane, w najmniejszym zaś usługowe. Wynika to z faktu, że popyt na mieszkania jest ściśle powiązany z koniunkturą, podobnie jak wydatki inwestycyjne państwa na infrastrukturę np. na drogi. Z kolei sektor telekomunikacyjny jest mało uzależniony od prognoz wzrostu, gdyż popyt na usługi telekomunikacyjne dotychczas rósł prawie niezależnie od wzrostu gospodarczego ze względu na niewielkie nasycenie rynku.

Stopy procentowe w największym stopniu wpływają na decyzje inwestycyjne firm finansowych, z kolei przedsiębiorstwa działające w rolnictwie wskazują najczęściej na bariery prawne oraz wymagania środowiskowe, jako czynniki utrudniające rozpoczynanie nowych przedsięwzięć.

Polecamy: Koszty kredytu dla firm - porada

Źródło: KRD BIG SA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA