Jak anulować fakturę?
REKLAMA
REKLAMA
Podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
REKLAMA
REKLAMA
Przez wystawienie faktury należy rozumieć jej sporządzenie oraz przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT (Interpretacji Indywidualnej z dnia 28.11.2007 r. , sygn. IP-PP2-443-278/07-4/MS, Interpretacja Indywidualna z 25.11.2010 r., sygn. IPPP1-443-1044/10-2/IGo).
Ponadto nie ma możliwości dokonywania korekty faktury w sytuacji, gdy pierwotna faktura została wystawiona, ale nie weszła do obrotu prawnego (z uwagi na to, iż nie została przekazana adresatowi), bowiem nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Wówczas istnieje możliwość anulowania tej faktury (Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2011, sygn. ILPP1/443-364/11-4/KŁ).
Polecamy: Służebność przesyłu a przedsiębiorca
REKLAMA
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (Interpretacja Indywidualna z dnia 05.08.2009 r. , sygn. IPPP1/443-509/09-2/AP, Interpretacja Indywidualna z dnia 12.10.2009 r. , sygn. IPPP2/443-726/09-2/IK) w przypadku anulowania faktury VAT sprzedawca (wystawca faktury) winien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży z dokonaną na nich adnotacją unieważniającą fakturę, która uniemożliwi ich powtórne wydanie i wykorzystanie.
Dopuszczalność anulowania faktur potwierdziło m.in. Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 8 czerwca 1996 r. (Nr PP1-7201-220/95/ER) oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 grudnia 2000r. (sygn. III SA 1715/99), który stwierdził, że "możliwość anulowania faktur, nie dopuszczoną wyraźnie przez ustawę o podatku od towarów i usług, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę wycofania się podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Możliwość taka dotyczyć powinna jednak wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawno-podatkowego np. poprzez doręczenie ich kontrahentom”.
Polecamy: Służebność przesyłu a przedsiębiorca
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.