REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty
Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wiedzieć, że jeżeli chcesz legalnie prowadzić kawiarnię z prawdziwego zdarzenia musisz dopełnić szeregu formalności i spełnić parę wymagań.

Sprzedaż alkoholu

REKLAMA

REKLAMA

Aby móc sprzedawać w kawiarni alkohol trzeba uzyskać specjalne zezwolenia. Szczegółowe wymagania kto i kiedy może sprzedawać alkohol precyzuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 70, poz. 473).

Tak więc sprzedaż napojów alkoholowych może być prowadzona wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Zezwolenie wydawane jest w gminie, w której przedsiębiorca starający się o nie prowadzi swoją działalność (ma lokal w którym sprzedaż ma się odbywać).

Jeśli zdarzy się sytuacja, że przedsiębiorca otworzy więcej niż jeden lokal ze sprzedażą alkoholu, zezwoleń musi być tyle ile lokali.

REKLAMA

Zobacz: Czy warto założyć kawiarenkę internetową?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uzyskać zezwolenie, przedsiębiorca musi najpierw złożyć wniosek na piśmie, określając w nim:
- rodzaj zezwolenia o jakie się ubiega,
- oznaczenie, pod którym prowadzi się działalność,
- siedzibę i adres,
- jeżeli ustanowiony jest pełnomocnik jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej,
- adres punktu sprzedaży,
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.

Nie ma określonego jednego wzoru składanego wniosku, może on być przygotowany na zwykłej kartce, musi tylko zawierać wszystkie wymagane elementy.

Do składanego wniosku koniecznie należy dołączyć:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpis z rejestru przedsiębiorców,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym będzie sprzedawany alkohol,
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, która będzie potwierdzeniem spełnienia warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, muszą wnieść opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych:
– 525 zł – gdy alkohol zawiera 4,5% alkoholu oraz piwo,
– 525 zł – od 4,5% alkoholu do 18% (z wyjątkiem piwa),
– 2100 zł – zawartość powyżej 18%.

Przedsiębiorcy, którzy już sprzedają alkohol, płacą:
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów do 4,5% alkoholu oraz piwa,
– 1,4% wartości tego, co sprzedali w roku poprzednim – jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł. Dotyczy to napojów od 4,5% do 18% alkoholu, z wyjątkiem piwa,
– 2,7% wartości sprzedaży – jeżeli sprzedali za 77 000 zł, dotyczy napojów powyżej 18% alkoholu.

Kara za niedotrzymanie terminu i nawet najmniejszą zwłokę w zapłacie jest dotkliwa. Gmina cofa zgodę na sprzedaż alkoholu. O wydanie nowej nie można się ubiegać od razu, ale dopiero po upływie sześciu miesięcy.

Opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu przedsiębiorca musi wnosić każdego roku w trzech ratach. Pierwsza musi być wpłacona do dnia 31 stycznia, druga do dnia 31 maja, trzecia do dnia 30 września danego roku.

Jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie roku kalendarzowego w trakcie roku kalendarzowego, opłata za pierwszy rok będzie proporcjonalnie niższa.

Zobacz: Franczyza w gastronomii

Opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki

Każdy przedsiębiorca publicznie odtwarzający utwory muzyczne musi podpisać umowy licencyjne z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ustawa o prawie autorskim przewiduje, że za publiczne odtwarzanie muzyki z kaset, płyt i innych nośników należy płacić odpowiedniej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Podobnie wygląda sytuacja przy odtwarzaniu muzyki z radia czy telewizji jeżeli znajdują się one w miejscu ogólnodostępnym. Opłaty te związane są z ochroną praw autorskich twórców.

Klienci pragnąc spędzić miło czas w twojej kawiarni prawdopodobnie nawet nie wyobrażają że w kawiarni zabraknie odpowiedniej muzyki.

W Polsce jest kilka organizacji zajmujących się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi i pokrewnymi. Najbardziej znaną jest ZAIKS, który reprezentuje twórców. Inne reprezentują wykonawców. Dlatego czasem trzeba podpisać nie jedną ale nawet kilka umów (np. jeśli chcesz odtwarzać filmy). Tak więc oprócz Stowarzyszenia Autorów – ZAIKS mamy w Polsce Związek Producentów Audio Video (ZPAV), czy Związek Artystów Wykonawców (Stoart).

Prowadząc kawiarnię będziesz musiał uiszczać opłaty, które w tym wypadku są uzależnione od liczby miejsc w lokalu i wielkości miasta.

Ponadto np. ZAIKS przewiduje, że stawka opłaty może być podniesiona o 50% w przypadku tych lokali, które dodatkowo usytuowane są w rejonie atrakcyjnym turystycznie. Natomiast Stoart umożliwia uzależnienie wysokości opłat także od wpływów przedsiębiorcy.

Zobacz: Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

www.zaiks.org.pl

www.stoart.org.pl

www.zpav.pl

SANEPID

Otwierając kawiarnię powinieneś w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Inspektora Sanitarnego w powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.

Niewątpliwie konieczne będzie uzyskanie zgody Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (Sanepid-u) na prowadzenie w wybranym lokalu kawiarni.

Procedura zgłoszenia lokalu obejmuje między innymi:
– złożenie wniosku,
– inwentaryzacji wraz z opisem technologicznym,
– planów architektonicznych pomieszczenia i jego danych (powierzchni, wysokości, liczby okien, dostępu do wody itp.).
Pozwolenie Sanepidu potrzebne jest, gdy wcześniej nie było wydane lub przy jakiejkolwiek zmianie wewnątrz lokalu. Do Sanepidu należy zwrócić się z prośbą o dokonanie odbioru sanitarnego po urządzeniu lokalu, min. dwa tygodnie przed przewidzianym terminem rozpoczęcia działalności.

Wymagana dokumentacja do odbioru przez Sanepid to:

1. w przypadku nowego lokalu:
• decyzja gminy o warunkach zabudowy (pozwolenie na budowę),
• plan lokalizacji zaakceptowany przez Gminę i uzgodniony

2. w przypadku adaptacji bądź przebudowy:
• pozwolenie gminy/dzielnicy – wydziału architektury na zmianę sposobu użytkowania,
• pozwolenie gminy/dzielnicy – wydział architektury na przebudowę, (jeżeli narusza się strukturę budynku, dołączyć wszystkie projekty). Jeśli jest to adaptacja (ścianki działowe, urządzenia), załącza się tylko projekty technologiczne plus wentylacja

3. w obydwu przypadkach:
projekt budowlany, projekty branżowe (wentylacja, wodno-kanalizacyjna, budowlany, elektryczny) oraz technologiczne – powinny być uzgodnione przez rzeczoznawców (lista w Sanepidzie),
• odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń (wystąpić do Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego)
• oświadczenie kierownika nadzoru budowlanego (nowy lokal) lub firmy budowlanej (przy adaptacji), że prace związane z budową, przebudową lub adaptacją zostały wykonane zgodnie z zaopiniowaną dokumentacją projektową, a użyte materiały posiadają wymagane certyfikaty
• protokół ze sprawdzenia wentylacji obiektu
• decyzja gminy/dzielnicy co do niesprzeciwiania się dopuszczeniu do użytkowania lokalu
• dokumentacja działalności gospodarczej
• badanie wody (wykonuje Sanepid)
umowa na wywóz nieczystości stałych i pokonsumpcyjnych.

Uzyskanie końcowych zezwoleń:
- po dokonaniu odbioru lokalu przez wszystkie służby Powiatowy Inspektor Nadzoru wydaje pozwolenie na użytkowanie lokalu i przesyła decyzję do Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- po otrzymaniu tego pozwolenia występuje się do Sanepid-u o wydanie decyzji stwierdzającej spełnienie wymagań sanitarnych koniecznych do zapewnienia higieny przy prowadzeniu działalności gastronomicznej.

Rozpoczynając działalność gospodarczą możesz otrzymać wszelkie informacje na temat wymagań higieniczno-sanitarnych, w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych na terenie swojego miejsca zamieszkania.

Jakie są wymagania sanitarne dla lokalu

Wymagania ogólne są m.in. następujące:
- zakład nie może być zlokalizowany w strefie stałego zanieczyszczenia,
- oddzielenie zakładu od lokalu mieszkalnego,
- skanalizowany teren, nieposiadający odkrytych ścieków, mający zabezpieczone wpusty kanalizacyjne,
- sprawna kanalizacja,
- odległość budynków od pojemników na śmieci większa niż 10 m,
- pojemniki na odpady szczelne, niezniszczone, ustawione na utwardzonej powierzchni, powinny posiadać pokrywy,
- dostęp do bieżącej zarówno zimnej jak i ciepłej wody,
- brak WC niedopuszczalny,
- niedopuszczalny brak magazynu lub wydzielonego miejsca do składowania:
    a) środków myjących, dezynfekujących,
    b) opakowań jednorazowych,
    c) opakowań zwrotnych
- występowanie zabezpieczenia przed szkodnikami,
- woda odpowiadająca warunkom do picia i na potrzeby gospodarcze,
- niedostateczna higiena personelu niedopuszczalna,
- występowanie instrukcji mysia i dezynfekcji pomieszczeń, urządzeń i sprzętu.

Wymagania szczegółowe to:
- prawidłowa funkcjonalność pomieszczeń,
- wydzielone pomieszczenie lub stanowisko porcjowania i wydawania potraw,
- dobry stan techniczny pomieszczeń,
- pomieszczenia produkcyjne i ekspedycyjne muszą być wyposażone w umywalki do mycia rąk,
- zapewnienie warunków chłodniczych do przechowywania surowców, półfabrykatów i gotowych wyrobów,
- prawidłowo wyposażona i zorganizowana zmywalnia naczyń kuchennych,
- wydzielona zmywalnia naczyń stołowych oraz możliwość termicznej dezynfekcji naczyń,
- zmywalnia naczyń stołowych musi odpowiadać wymaganiom sanitarno-technicznym,
- skuteczna wentylacja,
- właściwie myte i przechowywane naczynia kuchenne, stołowe i transportowe,
- surowce i półfabrykaty nietrwałe oraz gotowe potrawy nie mogą być przechowywane w temperaturze powyżej 8ºC,
- środki spożywcze właściwej jakości zdrowotnej.

Wszystkie wymienione i pozostałe warunki znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz. U. z 2004 r. Nr 104, poz. 1096).


Przepisy budowlane dla lokalu

Jak każdy lokal gastronomiczny kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację i kanalizację itp.

Obowiązujące Cię zasady znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156)


Przepisy przeciwpożarowe

Wymogi bezpieczeństwa pożarowego określa wspomniane już rozporządzenie ministra infrastruktury w z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690). Rozporządzenia określa wymogi bezpieczeństwa, zasady dotyczące dróg ewakuacyjnych, wymagania przeciwpożarowe dla elementów wykończenia wnętrz i wyposażenia stałego.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA