REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kawiarnia - pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pomysł na kawiarnię
Pomysł na kawiarnię

REKLAMA

REKLAMA

Własna kawiarnia może być bardzo dochodowym interesem, ale potrzebny jest naprawdę dobry, oryginalny pomysł i dużo serca, aby o jego realizację zadbać, drugim elementem decydującym o jej sukcesie będzie dobra lokalizacja.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób docenia smak i zapach dobrej kawy, wypitej w miłym towarzystwie i atmosferze. Mamy coraz mniej czasu na spotkania z przyjaciółmi w domu i często odbywamy je w pośpiechu w ulubionym lokalu, urywając trochę czasu z przepełnionego zajęciami dnia.

REKLAMA

REKLAMA


Klimat i atmosfera kawiarni

Powołując do życia kawiarnię sam decydujesz jaki będzie panował w niej klimat, atmosfera i jaki będzie jej wystrój. Musisz pamiętać, iż od tego będzie w bardzo dużym stopniu zależała ilość Twoich klientów.

Sprzedawać bowiem będziesz nie tylko kawę, herbatę i ciastka ale w pewnym sensie właśnie tę stworzoną przez siebie atmosferę, pewien niepowtarzalny klimat, chwilę relaksu, oderwania się od codziennych problemów. To wszystko zdecyduje czy klient, który przyszedł do Ciebie po raz pierwszy, przyjdzie kolejny raz i jeszcze poleci kawiarnię znajomym.

REKLAMA

Dzisiaj klienci kawiarni coraz częściej smakują kawę. Wypicie dobrej kawy jest prawdziwą przyjemnością tak więc dla nich niezmiernie istotne będzie w jakim miejscu i jakiej atmosferze będą to robić, a jeśli im się nie spodoba np. nieprofesjonalna obsługa, raczej nie ma co liczyć, że ponownie przyjdą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bądźmy szczerzy, ceny kawy i ciastek będą u Ciebie dużo wyższe niż np. w sklepie, czy barze szybkiej obsługi, musisz więc zaintrygować i przyciągnąć klientów oprawą.
Oczywiście pamiętaj aby dostosować wystrój do najczęściej odwiedzających Cię klientów (np. jeśli to ludzie młodzi, studenci – wystrój raczej nowoczesny; dla osób starszych – więcej klasyki).

Innym elementem atmosfery panującej w kawiarni jest odpowiednio dobrana muzyka (tu ważne: pamiętaj o wymaganiach ZAIKS-u, konieczne jest wniesienie wymaganej opłaty z tytułu odtwarzania muzyki w lokalu – więcej na ten temat w tekście Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty).


Zadbaj o jakość

Coraz częściej klienci są w stanie zapłacić więcej, aby mieć pewność, że otrzymają produkt wysokiej jakości. Trzeba jednak pamiętać, że wraz z popytem będą też rosły wymagania klientów. Twoja oferta powinna być stale wzbogacana i urozmaicana.

Także obsługa powinna być na odpowiednio wysokim poziomie. Dzisiaj nie wystarczy już do obsługi klientów w kawiarni osoba, która poda kawę i przyniesie rachunek. Dobry kelner powinien umieć doradzić niezdecydowanemu klientowi.

Pierwszym elementem dobrego pomysłu na kawiarnię będzie jej odpowiednio dobrane do charakteru lokalu jego umeblowanie.

Kolejny element dobrego pomysłu na kawiarnię stanowić będzie stworzenie menu oraz ustalenie cen. Pamiętaj aby ceny ustalać w odniesieniu do najczęściej odwiedzających Cię klientów – docelowej grupy klientów.

Wszystkie te elementy powinieneś przemyśleć i przygotować wcześniej opracowując swój biznes plan.


Franczyza

Coraz bardziej popularna w Polsce franczyza (jako pewnego rodzaju umowa licencyjna) to niezły sposób na własny biznes, gdzie przystąpienie do takiego systemu daje Ci od razu możliwość znalezienia się w sieci renomowanych, wysokiej klasy kawiarni np. A. Blikle, Cafe Nescafe, Kawiarnia CAVA czy inne.

Jeżeli wybierzesz taką formę prowadzenia swojej kawiarni otrzymasz tzw. pakiet franczyzowy, nazywany także licencją franczyzową. Stanowi on istotę systemu franczyzowego, w związku z tym że zawiera kompletną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oferowaną przez franczyzodawcę.

W skład standardowego pakietu wchodzą:
1. znak towarowy,
2. know-how (czyli całokształt wiadomości, wiedzy fachowej, doświadczenia w danej działalności),
3. tzw. podręcznik operacyjny (opis zasad według których będziesz miał obowiązek jako franczyzobiorca prowadzić działalność w ramach systemu franczyzowego),
4. usługi świadczone przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy (np. szkolenia, pomoc w wyborze lokalizacji, pomoc przy budowie/remoncie lokalu – chodzi tu przede wszystkim o jednolity wizerunek wszystkich punktów należących do danej sieci; ponadto wyposażenie, produkty, rekrutację personelu oraz bieżące usługi np. doradztwo, udział w targach, dostarczanie jednolitych produktów i materiałów promocyjnych itd.),
5. opłaty na rzecz franczyzodawny – najczęściej występują następujące formy opłat za udzielenie licencji na korzystanie z pakietu franczyzowego:
- wstępna opłata franczyzowa (czyli opłata przy wejściu do systemu),
- bieżąca opłata franczyzowa (z reguły jest to procent od wartości sprzedaży realizowanej przez franczyzobiorcę),
- wpłata na wspólny fundusz marketingowy (kwota przeznaczana jest wyłącznie na finansowanie działań promocyjno-reklamowych całego systemu – istotą jest jednolity wizerunek na rynku).

Przykład - Informacje o systemie franczyzowym firmy A. Blikle

Opis systemu franczyzowego

Prowadzenie sprzedaży wyłącznie detalicznej wyłącznie wyrobów cukierniczych firmy A. Blikle. Dopuszcza się zorganizowanie barku kawowego, w którym poza wyrobami cukierniczymi firmy A. Blikle byłyby sprzedawane napoje zimne i gorące.
Pakiet franczyzowy obejmuje całość zagadnień związanych z uruchomieniem cukierni, a więc:
• konsultacje plastyka w kwestii aranżacji i ergonomii wnętrza,
• wyposażenie i dobór urządzeń,
• szkolenia personelu w zakresie wiedzy o firmie, asortymencie, organizacji pracy cukierni, kompleksowej obsługi klienta,
jak również związanych z prowadzeniem działalności, a więc:
• sprawowanie stałej opieki nad franczyzobiorcą,
• prowadzenie cyklicznych szkoleń doskonalących warsztat pracy,
współpraca z wszystkimi franczyzobiorcami w zakresie doskonalenia jakości procesów funkcjonujących w firmie.

Informacje dla franczyzobiorcy

Przewidywana suma inwestycji

W zależności od wielkości lokalu i miasta, w którym działa cukiernia, zaangażowanie środków finansowych biorcy określa się od 150 do 250 tys. zł. Sieć dopuszcza zatrudnienie przez biorcę własnych wykonawców wnętrz. Opłata wstępna wynosi 20 tys. zł. Firma nie pobiera miesięcznej opłaty franczyzowej.

Podstawowe wymagania sieci
• lokalizacja w dużych ośrodkach miejskich, w ciągach handlowych w centrum miasta,
• preferuje się lokale w przedwojennych, odrestaurowanych kamienicach,
• powierzchnia max. 80 m2, w tym 1/3 stanowi zaplecze,
• zaplecze finansowe umożliwiające inwestycję lub zdolność kredytową,
• spółka rodzinna lub jednoosobowa,
• osobiste zaangażowanie w prowadzeniu cukierni,
• umiejętność podporządkowania się wymaganiom franczyzodawcy w stosowaniu ustalonych form współpracy.

Akty prawne regulujące umowę franczyzową

Umowa franczyzowa należy do tzw. umów nienazwanych, co oznacza że nie ma żadnych przepisów prawa które regulowałyby obowiązkową treść takiej umowy oraz wskazywałyby na to które elementy umowy są na tyle istotne, że strony nie mogą je dowolnie modyfikować.

Możliwość zawarcia umowy franczyzowej wynika z tzw. zasady swobody umów zawartej w art. 353¹ kodeksu cywilnego, zgodnie z którym strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Generalnie w odniesieniu do umowy franchisingu stosuje się zasady dotyczące zawierania umów zawarte w art. 56-116 kodeksu cywilnego, a także przepisy dotyczące wykonania bądź niewykonania zobowiązań - art. 353-396 kodeksu cywilnego.

Umowa franczyzy zaliczana jest do tzw. umów mieszanych, tzn. można w niej znaleźć elementy innych umów nazwanych jak np. umowa sprzedaży, dzierżawy, najmu. Szukając więc przepisów regulujących umowę franszyzy można sięgnąć do przepisów kodeksu cywilnego regulujących te umowy, ale tylko posiłkowo, gdyż nie odnoszą się te przepisy bezpośrednio do umowy franszyzy.

Inne ustawy
- Prawo własności przemysłowej oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy dotyczące korzystania, ochrony ze znaku towarowego itp.;
- ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, właściwego oznaczenia przedsiębiorstwa i towarów itp.;
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – w zakresie oceny legalności umowy franszyzy;
- ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA