REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kawiarnia - lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kawiarnia - lokal
Kawiarnia - lokal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje o powodzeniu bądź porażce biznesu. Ponieważ siła napędową Twojego biznesu będą klienci, najlepszym miejscem dla kawiarni będą okolice gdzie jest duży ruch.

Jednak nim rozpoczniesz poszukiwania wymarzonego lokalu warto abyś zapoznał się z przepisami regulującymi wymogi lokali gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

I tak: szczegółowe wytyczne SANEPIDU można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz. U. z 2004 r. Nr 104, poz. 1096).

Zapoznaj się również z regulacjami prawa budowlanego zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Bliżej opisujemy te kwestie w tekście Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty.

Znalezienie odpowiedniego lokalu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla kawiarni może okazać się trudne.  Dobra lokalizacja dla kawiarni to centrum miasta (rynek lub jego okolice), główne ulice miasta, centrum handlowe, centralny punkt osiedla mieszkaniowego, ruchliwa okolica z dużą ilością sklepów i biur.

Budynek, w którym znajduje się lokal powinien w całości być oddany do użytkowania. Lokal powinien mieć przeznaczenie na działalność usługową. Jeśli lokal znajduje się w budynku mieszkalnym – powinien mieć zgodę zarządcy budynku. Należy sprawdzić, czy lokal będzie wymagał wystąpienia do Sanepidu o odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń.

Jeśli masz zamiar sprzedawać alkohol, należy sprawdzić czy lokal spełnia wymogi tzn. lokal nie może znajdować się w pobliżu szkoły, kościoła, kursów językowych itp. 

Pamiętaj, tak jak każdy lokal gastronomiczny, kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację, kanalizację itp.
Ponadto istotną kwestią, o której musisz pamiętać poszukując odpowiedniego lokalu jest wydzielenie w nim miejsca na kuchnię (zaplecze), toaletę, czy szatnię lub przynajmniej miejsca gdzie znajdą się wieszaki na ubrania.

REKLAMA

Jeżeli wybierzesz na miejsce swojej kawiarni centrum handlowe o toaletę, czy klimatyzację nie musisz się martwić - zapewnia je centrum handlowe.
Jeśli znajdziesz już lokal, który będzie odpowiadał twoim wyobrażeniom i spełniał wymagania określone przepisami, musisz się liczyć z tym, że przed rozpoczęciem działalności jego remont może pochłonąć od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (jeżeli to duży lokal, lub trzeba będzie wprowadzić wiele zmian).

To ile będziesz musiał zainwestować w lokal zależeć będzie od jego stanu technicznego i stopnia dostosowania do wymogów Sanepidu i prawa budowlanego.
Ponadto jeżeli zdecydujesz się wybrać lokal w centrum miasta prawdopodobnie jego kupno bądź wynajem (w zależności na co się zdecydujesz) będą drogie.

Mając już lokal i chcąc go odpowiednio przystosować dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług architekta, który zna wszystkie konieczne wymagania, którym lokal musi odpowiadać i odpowiednio wszystko zaprojektuje (prawdopodobny koszt ok. kilkaset złotych). Będzie to dla Ciebie niewątpliwie dużym uproszczeniem. Jeśli projekt przygotuje Ci uprawniony architekt łatwiej Ci będzie uzyskać niezbędne pozwolenia.

Po zakończeniu robót, w celu dokonania odbioru lokalu należy powiadomić następujące służby:
- straż pożarną,
- PIP (BHP),
- nadzór budowlany Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- w niektórych wypadkach może być wymagana opinia Wydziału Ochrony Środowiska,
- Sanepid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażenie lokalu

Przed wydaniem sporych pieniędzy na wyposażenie kawiarni w niezbędne sprzęty, jak: stoliki, krzesła i inne. Niezmiernie ważny będzie zaprojektowanie odpowiedniego wystroju Przed wydaniem pieniędzy przeznaczonych na ten cel, jeśli nie masz zbyt rozwiniętego zmysłu plastycznego, pomyśl czy nie lepiej skorzystać z pomocy projektanta wnętrz. Oszczędzić Ci to może wielu problemów a na pewno ułatwi życie. Może warto więc zainwestować w profesjonalną pomoc, zyska na tym na pewno twój lokal.

Dużym wydatkiem może być jeszcze odpowiednie oświetlenie lokalu, to droga inwestycja ale warto zainwestować gdyż niewątpliwie światło stworzy w lokalu odpowiedni klimat, musi być tylko odpowiednio dobrane do pozostałego wystroju.

Istotnym elementem wyposażenia twojego lokalu będą wszystkie niezbędne sprzęty kuchenne. Można kupić nowy sprzęt ale też można skorzystać z usług komisu gastronomicznego.

Nim podejmiesz ostateczną decyzję przejrzyj różne oferty dostępne na rynku, np:
www.mmgastro.pl
www.sklep.progastro.pl
www.gastropolis.pl
www.jggastro.pl
www.sklepgastronomiczny.pl
www.gastronorm.pl
www.goga-gastro.pl

Warto również, myśląc o wyposażeniu kawiarni, ponegocjować z przyszłymi dostawcami, gdyż np. dystrybutor renomowanej kawy możesz wyposażyć Cię np. w filiżanki, czy ekspres do kawy; dostawcy soków (napojów) – chłodziarkę itp.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni (a do tego warto mieć małe czekoladki w opakowaniu z nazwą kawiarni).
Jeżeli w swojej ofercie chcesz mieć np. naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki.  Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. 

W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także lady chłodniczej, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek.

Do rozpoczęcia prowadzenia kawiarni będziesz niewątpliwie potrzebować takich przedmiotów jak, oprócz wspomnianych filiżanek, szklanki do napojów, talerzyki, widelczyki do deserów, łyżeczki, pucharki do lodów lub innych deserów, kieliszki jeśli będziesz serwować alkohol.(ew. link do pliku zezwolenia).

Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musisz zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro będziesz podawać kawę to konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musisz się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.

Jeżeli w lokalu chcesz serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinieneś dopisać mikrofalówkę i opiekacz.

Menu i ceny

Ustalenie menu i cen w nowo otwieranej kawiarni to bardzo ważny element prowadzenia tego biznesu. Ceny na pewno muszą być dostosowane do możliwości docelowej grupy klientów.

Prawdopodobnie różne rodzaje kawy, herbaty czy deserów będą podstawową częścią oferowanego menu. Jednak w kawiarni może być oferowany alkohol. Pamiętaj, że wymaga to odpowiedniej koncesji a to kolejny koszt dla Twojej firmy. (link do pliku uprawnienia/ zezwolenia)

Zaopatrzenie

Otwierając kawiarnię musisz postawić na wysoką jakość. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyś wybrał dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.
Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać Cię będą właśnie dostawcy. Postaraj się więc wybrać najlepszych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA