REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kawiarnia - lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kawiarnia - lokal
Kawiarnia - lokal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje o powodzeniu bądź porażce biznesu. Ponieważ siła napędową Twojego biznesu będą klienci, najlepszym miejscem dla kawiarni będą okolice gdzie jest duży ruch.

Jednak nim rozpoczniesz poszukiwania wymarzonego lokalu warto abyś zapoznał się z przepisami regulującymi wymogi lokali gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

I tak: szczegółowe wytyczne SANEPIDU można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz. U. z 2004 r. Nr 104, poz. 1096).

Zapoznaj się również z regulacjami prawa budowlanego zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Bliżej opisujemy te kwestie w tekście Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty.

Znalezienie odpowiedniego lokalu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla kawiarni może okazać się trudne.  Dobra lokalizacja dla kawiarni to centrum miasta (rynek lub jego okolice), główne ulice miasta, centrum handlowe, centralny punkt osiedla mieszkaniowego, ruchliwa okolica z dużą ilością sklepów i biur.

Budynek, w którym znajduje się lokal powinien w całości być oddany do użytkowania. Lokal powinien mieć przeznaczenie na działalność usługową. Jeśli lokal znajduje się w budynku mieszkalnym – powinien mieć zgodę zarządcy budynku. Należy sprawdzić, czy lokal będzie wymagał wystąpienia do Sanepidu o odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń.

Jeśli masz zamiar sprzedawać alkohol, należy sprawdzić czy lokal spełnia wymogi tzn. lokal nie może znajdować się w pobliżu szkoły, kościoła, kursów językowych itp. 

REKLAMA

Pamiętaj, tak jak każdy lokal gastronomiczny, kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację, kanalizację itp.
Ponadto istotną kwestią, o której musisz pamiętać poszukując odpowiedniego lokalu jest wydzielenie w nim miejsca na kuchnię (zaplecze), toaletę, czy szatnię lub przynajmniej miejsca gdzie znajdą się wieszaki na ubrania.

Jeżeli wybierzesz na miejsce swojej kawiarni centrum handlowe o toaletę, czy klimatyzację nie musisz się martwić - zapewnia je centrum handlowe.
Jeśli znajdziesz już lokal, który będzie odpowiadał twoim wyobrażeniom i spełniał wymagania określone przepisami, musisz się liczyć z tym, że przed rozpoczęciem działalności jego remont może pochłonąć od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (jeżeli to duży lokal, lub trzeba będzie wprowadzić wiele zmian).

To ile będziesz musiał zainwestować w lokal zależeć będzie od jego stanu technicznego i stopnia dostosowania do wymogów Sanepidu i prawa budowlanego.
Ponadto jeżeli zdecydujesz się wybrać lokal w centrum miasta prawdopodobnie jego kupno bądź wynajem (w zależności na co się zdecydujesz) będą drogie.

Mając już lokal i chcąc go odpowiednio przystosować dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług architekta, który zna wszystkie konieczne wymagania, którym lokal musi odpowiadać i odpowiednio wszystko zaprojektuje (prawdopodobny koszt ok. kilkaset złotych). Będzie to dla Ciebie niewątpliwie dużym uproszczeniem. Jeśli projekt przygotuje Ci uprawniony architekt łatwiej Ci będzie uzyskać niezbędne pozwolenia.

Po zakończeniu robót, w celu dokonania odbioru lokalu należy powiadomić następujące służby:
- straż pożarną,
- PIP (BHP),
- nadzór budowlany Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- w niektórych wypadkach może być wymagana opinia Wydziału Ochrony Środowiska,
- Sanepid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażenie lokalu

Przed wydaniem sporych pieniędzy na wyposażenie kawiarni w niezbędne sprzęty, jak: stoliki, krzesła i inne. Niezmiernie ważny będzie zaprojektowanie odpowiedniego wystroju Przed wydaniem pieniędzy przeznaczonych na ten cel, jeśli nie masz zbyt rozwiniętego zmysłu plastycznego, pomyśl czy nie lepiej skorzystać z pomocy projektanta wnętrz. Oszczędzić Ci to może wielu problemów a na pewno ułatwi życie. Może warto więc zainwestować w profesjonalną pomoc, zyska na tym na pewno twój lokal.

Dużym wydatkiem może być jeszcze odpowiednie oświetlenie lokalu, to droga inwestycja ale warto zainwestować gdyż niewątpliwie światło stworzy w lokalu odpowiedni klimat, musi być tylko odpowiednio dobrane do pozostałego wystroju.

Istotnym elementem wyposażenia twojego lokalu będą wszystkie niezbędne sprzęty kuchenne. Można kupić nowy sprzęt ale też można skorzystać z usług komisu gastronomicznego.

Nim podejmiesz ostateczną decyzję przejrzyj różne oferty dostępne na rynku, np:
www.mmgastro.pl
www.sklep.progastro.pl
www.gastropolis.pl
www.jggastro.pl
www.sklepgastronomiczny.pl
www.gastronorm.pl
www.goga-gastro.pl

Warto również, myśląc o wyposażeniu kawiarni, ponegocjować z przyszłymi dostawcami, gdyż np. dystrybutor renomowanej kawy możesz wyposażyć Cię np. w filiżanki, czy ekspres do kawy; dostawcy soków (napojów) – chłodziarkę itp.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni (a do tego warto mieć małe czekoladki w opakowaniu z nazwą kawiarni).
Jeżeli w swojej ofercie chcesz mieć np. naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki.  Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. 

W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także lady chłodniczej, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek.

Do rozpoczęcia prowadzenia kawiarni będziesz niewątpliwie potrzebować takich przedmiotów jak, oprócz wspomnianych filiżanek, szklanki do napojów, talerzyki, widelczyki do deserów, łyżeczki, pucharki do lodów lub innych deserów, kieliszki jeśli będziesz serwować alkohol.(ew. link do pliku zezwolenia).

Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musisz zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro będziesz podawać kawę to konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musisz się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.

Jeżeli w lokalu chcesz serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinieneś dopisać mikrofalówkę i opiekacz.

Menu i ceny

Ustalenie menu i cen w nowo otwieranej kawiarni to bardzo ważny element prowadzenia tego biznesu. Ceny na pewno muszą być dostosowane do możliwości docelowej grupy klientów.

Prawdopodobnie różne rodzaje kawy, herbaty czy deserów będą podstawową częścią oferowanego menu. Jednak w kawiarni może być oferowany alkohol. Pamiętaj, że wymaga to odpowiedniej koncesji a to kolejny koszt dla Twojej firmy. (link do pliku uprawnienia/ zezwolenia)

Zaopatrzenie

Otwierając kawiarnię musisz postawić na wysoką jakość. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyś wybrał dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.
Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać Cię będą właśnie dostawcy. Postaraj się więc wybrać najlepszych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA