REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kawiarnia - lokal
Kawiarnia - lokal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje o powodzeniu bądź porażce biznesu. Ponieważ siła napędową Twojego biznesu będą klienci, najlepszym miejscem dla kawiarni będą okolice gdzie jest duży ruch.

Jednak nim rozpoczniesz poszukiwania wymarzonego lokalu warto abyś zapoznał się z przepisami regulującymi wymogi lokali gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

I tak: szczegółowe wytyczne SANEPIDU można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz. U. z 2004 r. Nr 104, poz. 1096).

Zapoznaj się również z regulacjami prawa budowlanego zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Bliżej opisujemy te kwestie w tekście Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty.

Znalezienie odpowiedniego lokalu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla kawiarni może okazać się trudne.  Dobra lokalizacja dla kawiarni to centrum miasta (rynek lub jego okolice), główne ulice miasta, centrum handlowe, centralny punkt osiedla mieszkaniowego, ruchliwa okolica z dużą ilością sklepów i biur.

Budynek, w którym znajduje się lokal powinien w całości być oddany do użytkowania. Lokal powinien mieć przeznaczenie na działalność usługową. Jeśli lokal znajduje się w budynku mieszkalnym – powinien mieć zgodę zarządcy budynku. Należy sprawdzić, czy lokal będzie wymagał wystąpienia do Sanepidu o odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń.

Jeśli masz zamiar sprzedawać alkohol, należy sprawdzić czy lokal spełnia wymogi tzn. lokal nie może znajdować się w pobliżu szkoły, kościoła, kursów językowych itp. 

Pamiętaj, tak jak każdy lokal gastronomiczny, kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację, kanalizację itp.
Ponadto istotną kwestią, o której musisz pamiętać poszukując odpowiedniego lokalu jest wydzielenie w nim miejsca na kuchnię (zaplecze), toaletę, czy szatnię lub przynajmniej miejsca gdzie znajdą się wieszaki na ubrania.

REKLAMA

Jeżeli wybierzesz na miejsce swojej kawiarni centrum handlowe o toaletę, czy klimatyzację nie musisz się martwić - zapewnia je centrum handlowe.
Jeśli znajdziesz już lokal, który będzie odpowiadał twoim wyobrażeniom i spełniał wymagania określone przepisami, musisz się liczyć z tym, że przed rozpoczęciem działalności jego remont może pochłonąć od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (jeżeli to duży lokal, lub trzeba będzie wprowadzić wiele zmian).

To ile będziesz musiał zainwestować w lokal zależeć będzie od jego stanu technicznego i stopnia dostosowania do wymogów Sanepidu i prawa budowlanego.
Ponadto jeżeli zdecydujesz się wybrać lokal w centrum miasta prawdopodobnie jego kupno bądź wynajem (w zależności na co się zdecydujesz) będą drogie.

Mając już lokal i chcąc go odpowiednio przystosować dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług architekta, który zna wszystkie konieczne wymagania, którym lokal musi odpowiadać i odpowiednio wszystko zaprojektuje (prawdopodobny koszt ok. kilkaset złotych). Będzie to dla Ciebie niewątpliwie dużym uproszczeniem. Jeśli projekt przygotuje Ci uprawniony architekt łatwiej Ci będzie uzyskać niezbędne pozwolenia.

Po zakończeniu robót, w celu dokonania odbioru lokalu należy powiadomić następujące służby:
- straż pożarną,
- PIP (BHP),
- nadzór budowlany Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- w niektórych wypadkach może być wymagana opinia Wydziału Ochrony Środowiska,
- Sanepid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażenie lokalu

Przed wydaniem sporych pieniędzy na wyposażenie kawiarni w niezbędne sprzęty, jak: stoliki, krzesła i inne. Niezmiernie ważny będzie zaprojektowanie odpowiedniego wystroju Przed wydaniem pieniędzy przeznaczonych na ten cel, jeśli nie masz zbyt rozwiniętego zmysłu plastycznego, pomyśl czy nie lepiej skorzystać z pomocy projektanta wnętrz. Oszczędzić Ci to może wielu problemów a na pewno ułatwi życie. Może warto więc zainwestować w profesjonalną pomoc, zyska na tym na pewno twój lokal.

Dużym wydatkiem może być jeszcze odpowiednie oświetlenie lokalu, to droga inwestycja ale warto zainwestować gdyż niewątpliwie światło stworzy w lokalu odpowiedni klimat, musi być tylko odpowiednio dobrane do pozostałego wystroju.

Istotnym elementem wyposażenia twojego lokalu będą wszystkie niezbędne sprzęty kuchenne. Można kupić nowy sprzęt ale też można skorzystać z usług komisu gastronomicznego.

Nim podejmiesz ostateczną decyzję przejrzyj różne oferty dostępne na rynku, np:
www.mmgastro.pl
www.sklep.progastro.pl
www.gastropolis.pl
www.jggastro.pl
www.sklepgastronomiczny.pl
www.gastronorm.pl
www.goga-gastro.pl

Warto również, myśląc o wyposażeniu kawiarni, ponegocjować z przyszłymi dostawcami, gdyż np. dystrybutor renomowanej kawy możesz wyposażyć Cię np. w filiżanki, czy ekspres do kawy; dostawcy soków (napojów) – chłodziarkę itp.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni (a do tego warto mieć małe czekoladki w opakowaniu z nazwą kawiarni).
Jeżeli w swojej ofercie chcesz mieć np. naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki.  Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. 

W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także lady chłodniczej, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek.

Do rozpoczęcia prowadzenia kawiarni będziesz niewątpliwie potrzebować takich przedmiotów jak, oprócz wspomnianych filiżanek, szklanki do napojów, talerzyki, widelczyki do deserów, łyżeczki, pucharki do lodów lub innych deserów, kieliszki jeśli będziesz serwować alkohol.(ew. link do pliku zezwolenia).

Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musisz zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro będziesz podawać kawę to konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musisz się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.

Jeżeli w lokalu chcesz serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinieneś dopisać mikrofalówkę i opiekacz.

Menu i ceny

Ustalenie menu i cen w nowo otwieranej kawiarni to bardzo ważny element prowadzenia tego biznesu. Ceny na pewno muszą być dostosowane do możliwości docelowej grupy klientów.

Prawdopodobnie różne rodzaje kawy, herbaty czy deserów będą podstawową częścią oferowanego menu. Jednak w kawiarni może być oferowany alkohol. Pamiętaj, że wymaga to odpowiedniej koncesji a to kolejny koszt dla Twojej firmy. (link do pliku uprawnienia/ zezwolenia)

Zaopatrzenie

Otwierając kawiarnię musisz postawić na wysoką jakość. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyś wybrał dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.
Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać Cię będą właśnie dostawcy. Postaraj się więc wybrać najlepszych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA