REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kawiarnia - lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kawiarnia - lokal
Kawiarnia - lokal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje o powodzeniu bądź porażce biznesu. Ponieważ siła napędową Twojego biznesu będą klienci, najlepszym miejscem dla kawiarni będą okolice gdzie jest duży ruch.

Jednak nim rozpoczniesz poszukiwania wymarzonego lokalu warto abyś zapoznał się z przepisami regulującymi wymogi lokali gastronomicznych.

REKLAMA

REKLAMA

I tak: szczegółowe wytyczne SANEPIDU można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych w zakładach produkujących lub wprowadzających do obrotu środki spożywcze (Dz. U. z 2004 r. Nr 104, poz. 1096).

Zapoznaj się również z regulacjami prawa budowlanego zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690) oraz rozporządzenie zmieniające do tego rozporządzenia (Dz. U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1156).

Bliżej opisujemy te kwestie w tekście Kawiarnia - uprawnienia, zezwolenia, opłaty.

Znalezienie odpowiedniego lokalu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla kawiarni może okazać się trudne.  Dobra lokalizacja dla kawiarni to centrum miasta (rynek lub jego okolice), główne ulice miasta, centrum handlowe, centralny punkt osiedla mieszkaniowego, ruchliwa okolica z dużą ilością sklepów i biur.

Budynek, w którym znajduje się lokal powinien w całości być oddany do użytkowania. Lokal powinien mieć przeznaczenie na działalność usługową. Jeśli lokal znajduje się w budynku mieszkalnym – powinien mieć zgodę zarządcy budynku. Należy sprawdzić, czy lokal będzie wymagał wystąpienia do Sanepidu o odstępstwo w przypadku zaniżonej wysokości lokalu, braku oświetlenia naturalnego na stanowisku pracy lub zagłębienia pomieszczeń.

Jeśli masz zamiar sprzedawać alkohol, należy sprawdzić czy lokal spełnia wymogi tzn. lokal nie może znajdować się w pobliżu szkoły, kościoła, kursów językowych itp. 

Pamiętaj, tak jak każdy lokal gastronomiczny, kawiarnia musi mieć co najmniej 3 metry wysokości, dwa wejścia, odpowiednią klimatyzację, kanalizację itp.
Ponadto istotną kwestią, o której musisz pamiętać poszukując odpowiedniego lokalu jest wydzielenie w nim miejsca na kuchnię (zaplecze), toaletę, czy szatnię lub przynajmniej miejsca gdzie znajdą się wieszaki na ubrania.

REKLAMA

Jeżeli wybierzesz na miejsce swojej kawiarni centrum handlowe o toaletę, czy klimatyzację nie musisz się martwić - zapewnia je centrum handlowe.
Jeśli znajdziesz już lokal, który będzie odpowiadał twoim wyobrażeniom i spełniał wymagania określone przepisami, musisz się liczyć z tym, że przed rozpoczęciem działalności jego remont może pochłonąć od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (jeżeli to duży lokal, lub trzeba będzie wprowadzić wiele zmian).

To ile będziesz musiał zainwestować w lokal zależeć będzie od jego stanu technicznego i stopnia dostosowania do wymogów Sanepidu i prawa budowlanego.
Ponadto jeżeli zdecydujesz się wybrać lokal w centrum miasta prawdopodobnie jego kupno bądź wynajem (w zależności na co się zdecydujesz) będą drogie.

Mając już lokal i chcąc go odpowiednio przystosować dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług architekta, który zna wszystkie konieczne wymagania, którym lokal musi odpowiadać i odpowiednio wszystko zaprojektuje (prawdopodobny koszt ok. kilkaset złotych). Będzie to dla Ciebie niewątpliwie dużym uproszczeniem. Jeśli projekt przygotuje Ci uprawniony architekt łatwiej Ci będzie uzyskać niezbędne pozwolenia.

Po zakończeniu robót, w celu dokonania odbioru lokalu należy powiadomić następujące służby:
- straż pożarną,
- PIP (BHP),
- nadzór budowlany Urzędu Gminy/Dzielnicy,
- w niektórych wypadkach może być wymagana opinia Wydziału Ochrony Środowiska,
- Sanepid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyposażenie lokalu

Przed wydaniem sporych pieniędzy na wyposażenie kawiarni w niezbędne sprzęty, jak: stoliki, krzesła i inne. Niezmiernie ważny będzie zaprojektowanie odpowiedniego wystroju Przed wydaniem pieniędzy przeznaczonych na ten cel, jeśli nie masz zbyt rozwiniętego zmysłu plastycznego, pomyśl czy nie lepiej skorzystać z pomocy projektanta wnętrz. Oszczędzić Ci to może wielu problemów a na pewno ułatwi życie. Może warto więc zainwestować w profesjonalną pomoc, zyska na tym na pewno twój lokal.

Dużym wydatkiem może być jeszcze odpowiednie oświetlenie lokalu, to droga inwestycja ale warto zainwestować gdyż niewątpliwie światło stworzy w lokalu odpowiedni klimat, musi być tylko odpowiednio dobrane do pozostałego wystroju.

Istotnym elementem wyposażenia twojego lokalu będą wszystkie niezbędne sprzęty kuchenne. Można kupić nowy sprzęt ale też można skorzystać z usług komisu gastronomicznego.

Nim podejmiesz ostateczną decyzję przejrzyj różne oferty dostępne na rynku, np:
www.mmgastro.pl
www.sklep.progastro.pl
www.gastropolis.pl
www.jggastro.pl
www.sklepgastronomiczny.pl
www.gastronorm.pl
www.goga-gastro.pl

Warto również, myśląc o wyposażeniu kawiarni, ponegocjować z przyszłymi dostawcami, gdyż np. dystrybutor renomowanej kawy możesz wyposażyć Cię np. w filiżanki, czy ekspres do kawy; dostawcy soków (napojów) – chłodziarkę itp.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni (a do tego warto mieć małe czekoladki w opakowaniu z nazwą kawiarni).
Jeżeli w swojej ofercie chcesz mieć np. naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki.  Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. 

W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także lady chłodniczej, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek.

Do rozpoczęcia prowadzenia kawiarni będziesz niewątpliwie potrzebować takich przedmiotów jak, oprócz wspomnianych filiżanek, szklanki do napojów, talerzyki, widelczyki do deserów, łyżeczki, pucharki do lodów lub innych deserów, kieliszki jeśli będziesz serwować alkohol.(ew. link do pliku zezwolenia).

Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musisz zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro będziesz podawać kawę to konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musisz się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.

Jeżeli w lokalu chcesz serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinieneś dopisać mikrofalówkę i opiekacz.

Menu i ceny

Ustalenie menu i cen w nowo otwieranej kawiarni to bardzo ważny element prowadzenia tego biznesu. Ceny na pewno muszą być dostosowane do możliwości docelowej grupy klientów.

Prawdopodobnie różne rodzaje kawy, herbaty czy deserów będą podstawową częścią oferowanego menu. Jednak w kawiarni może być oferowany alkohol. Pamiętaj, że wymaga to odpowiedniej koncesji a to kolejny koszt dla Twojej firmy. (link do pliku uprawnienia/ zezwolenia)

Zaopatrzenie

Otwierając kawiarnię musisz postawić na wysoką jakość. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyś wybrał dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.
Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać Cię będą właśnie dostawcy. Postaraj się więc wybrać najlepszych.

Anna Konarzewska-Żuczek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA