Kawiarnia - biznes plan
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli już zabierzesz się do przygotowania biznes planu przygotuj go tak jakbyś miał iść do banku w celu uzyskania kredytu (nawet jeśli tego nie planujesz na początku, to może się to jednak okazać niezbędne później) aby uzyskał aprobatę banku.
Biznes plan powinien być napisany jasno, zwięźle i realistycznie.
Zwięzłość
Napisany tekst uważnie przeczytaj i skróć wszystko co się da. Zostaw jedynie to o czym potencjalny doradca kredytowy powinien zostać niezbędnie poinformowany.
Logika
Przedstawiane pomysły opisz tak aby tworzyły logiczną całość. Czytając musisz mieć pewność, że to co napisałeś w jednym akapicie płynnie przechodzi w treść tego, co jest w następnym akapicie (jeśli nie jesteś pewien swojej, oceny poproś kogoś o przeczytanie i opinię).
Realizm
Nie koloryzuj opisując swoje plany.
REKLAMA
Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych
Liczby
Pamiętaj, że doradca kredytowy myśli kategoriami liczb. Słowa nie zrobią na nim zbyt dużego wrażenia, chyba że zostaną poparte konkretnymi i tam gdzie to możliwe, w miarę dokładnymi wyliczeniami.
Układ
Swój biznes plan możesz przygotować korzystając z następujących punktów:
1) Krótki opis biznesu;
2) Ocena rynku, na którym chcesz funkcjonować;
3) Twoje umiejętności, doświadczenie i własne środki;
4) Potencjalne korzyści dla klientów;
5) Sposób rozpoczęcia działalności;
6) Perspektywy;
7) Cele finansowe (oczekiwany obrót za pierwszy rok działalności, prognozowany zysk netto, proponowany przez Ciebie termin spłaty kredytu)
8) Kwota kredytu o jaką się ubiegasz i sposób w jaki planujesz ją wykorzystać;
9) Dla poparcia wcześniejszych planów, załącz prognozy finansowe (wstępny rachunek przepływów pieniężnych, kalkulacje kosztów i zysków).
Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?
Przykładowy Biznes plan dla kawiarni
REKLAMA
I. Streszczenie
Głównym celem biznes planu jest zaprezentowanie pomysłu na kawiarnię, aby uzyskać środki finansowe na rozpoczęcie i prowadzenie działalności.
Wykorzystując zdobytą wiedzę postanowiłem otworzyć własną kawiarnię w miejscowości X.
Głównym celem planowanej działalności jest zapewnienie przyszłym klientom możliwości spędzenia wolnego czasu w miłej i sympatycznej atmosferze.
Miasto X. liczy ok. 40 tys. mieszkańców a w dalszej okolicy gdzie chcę otworzyć kawiarnię, nie ma takowej z prawdziwego zdarzenia.
Moimi potencjalnymi klientami będą osoby w różnym wieku, zamierzam do nich dotrzeć poprzez zamieszczanie ogłoszeń w prasie lokalnej.
Nie obawiam się konkurencji, gdyż w okolicy nie ma innej kawiarni ani innego lokalu o podobnej działalności.
II. Charakterystyka działalności
1. Historia
Spółka powstała 1 grudnia 2008 r. w wyniku założenia działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta X.
2. Nazwa i adres firmy
Kawiarnia „Mozaika”
Ul. Konstantego 5
00-111 X
Tel. …………………….
e-mail: …………………
NIP: 000-121-11-00
REGON: 123123123
3. Status prawny
Indywidualna działalność gospodarcza
4. Zasięg terytorialny
Zasięg działalności kawiarni będzie obejmował całe miasto X.
5. Lokalizacja
(w załączeniu plan miasta z zaznaczonym lokalem)
6. Struktura kapitałowa:
Piotr Kowalski ─ 100% udziałów
Na początku istnienia firmy nie przewiduję mieć wspólnika, będzie to firma jednoosobowa.
Firma posiada rachunek w banku …… .
7. Sytuacja finansowa
Wkład własny: 30 000 zł
Kredyt: 80 000 zł
Suma: 110 000 zł
Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?
REKLAMA
III. Strategia
1. Cele działalności
Stworzenie i utrzymanie wyjątkowej atmosfery w lokalu, która zapewni klientom najlepsze warunki odpoczynku i spotkań towarzyskich oraz biznesowych.
Miła obsługa i spokojna muzyka pomoże w osiągnięciu tego celu.
Celem będzie pozyskanie stałych klientów. Umocnienie pozycji na rynku. Uzyskanie dochodu pozwalającego na zwrot zainwestowanych pieniędzy w ciągu 3 lat od rozpoczęcia działalności. Zapewnienie sobie oraz pracownikom stałego zatrudnienia. Uzyskanie przychodów umożliwiających pokrycie kosztów, spłacanie kredytu i uzyskanie nadwyżki finansowej w ciągu 3 lat.
2. Sposób realizacji
- Remont wybranego lokalu i jego aranżacja
- Zaprojektowanie i rozpowszechnienie plakatów reklamowych
- Reklama w lokalnej prasie
- Promocje cenowe
- Stworzenie logo firmy
- Stworzenie strony internetowej
- Wprowadzenie karty stałego klienta
3. Harmonogram realizacji
- do 30 kwietnia 2009 r. – remont lokalu;
- do 20 maja 2009 r. – aranżacja lokalu;
- równolegle przygotowanie kampanii reklamowej;
- 1 czerwca 2009 r. – otwarcie kawiarni.
IV. Produkt/usługa
Kawiarnia Mozaika w swojej ofercie będzie miała:
- napoje gorące kawa, herbata,
- napoje zimne (gazowane i niegazowane),
- piwo, alkohol,
- desery (ciasta, lody),
- drobne dania gorące, przekąski
- …………………………………
- ………………………………….
W lokalu dobrze będą się czuć zarówno osoby starsze, rodziny z dziećmi, osoby młode.
Mam nadzieję, że kawiarnia będzie też bardzo dobrym miejscem na spotkania biznesowe.
Wyróżniać nas będzie szeroki asortyment deserów. Kawa w różnych smakach i odmianach oraz różne rodzaje herbaty. Atmosferę będzie umilać spokojna muzyka. Damy naszym klientom możliwość czytania prasy codziennej, tygodników, miesięczników.
Lokal będzie otwarty początkowo w godz. 11-21.
Z czasem zamierzam wydłużyć godziny otwarcia, będzie się to wiązało ze zwiększeniem liczby osób zatrudnionych
W sytuacji dużego zainteresowania mam możliwość powiększenia lokalu.
V. Rynek
1. Charakterystyka rynku
Kawiarnia działać będzie na rynku o niewielkiej konkurencji. Inne lokalu oferujące podobne usługi to pijalnia piwa, pub. Jednak ich usługi mają inny charakter. Z pewnością posiadają one stałych klientów ale jest to inna grupa klientów od klientów mojej kawiarni.
2. Konkurencja
- pijalnia piwa - ……………………………(krótka charakterystyka)
- pub - ………………………………………(krótka charakterystyka)
3. Dostawcy
Głównym dostawcą kawy będzie firma …………………, podpisana z nią umowa zapewni mi dodatkowo materiały reklamowe w postaci filiżanki do kawy.
Dostawcą herbaty będzie firma …………………….
Dostawcą wyrobów cukierniczych i lodów będzie firma ………………………………….
Dostawcą piwa będzie firma……………………………….., która w ramach umowy zapewni chłodziarkę na napoje.
Dostawcą zimnych napojów będzie firma ……………………., która dodatkowo w ramach umowy dostarczy szklanki do napojów.
VI. Plan marketingowy
1. Strategia reklamowa
W celu zachęcenia jak największej grupy klientów do korzystania z usług mojej kawiarni mam zamiar przeznaczyć kwotę ……………. PLN w pierwszym roku działalności, ………….PLN w drugim roku i kwotę ……………….PLN w trzecim roku działalności.
Firma będzie się starała wykorzystać wszelkie możliwości na rzecz zwiększenia sprzedaży. Będziemy również pracować na rzecz jak najlepszego odbioru naszej firmy.
2. Strategia cenowa
Moja polityka cenowa polegać będzie na dostosowaniu cen oferowanych usług do możliwości klientów, dlatego też w celu ustalenia odpowiednich cen sprawdzimy potencjalne możliwości klienta.
Dla stałych klientów, zorganizowanych grup mam zamiar przygotować specjalne oferty.
Proponuję następujące ceny:
- kawa ……….
- herbata ……..
- piwo ………….
- lody …………..
- ciasta:
- …………..
- …………..
- …………..
- dania gorące:
- …………….
- ………………
- ……………..
Powyższe, proponowane ceny zostały przeze mnie skonfrontowane z możliwościami potencjalnych klientów.
VII. Plan zatrudnienia
Na początku mam zamiar zatrudnić kucharza i dwóch kelnerów. W dalszej przyszłości zatrudnionych będzie więcej osób.
Wynagrodzenie:
Kucharz …………….. zł brutto
Kelner ………………..zł brutto
Kelner ……………….. zł brutto
VIII. Uproszczona analiza SWOT
1. Mocne strony przedsięwzięcia
- położenie w centrum miasta, gdzie jest największy przepływ ludzi a w okolicy wszystkie ważniejsze biura
- ciekawy lokal, wystrój wnętrza
- miła i profesjonalna obsługa
2. Słabe strony przedsięwzięcia
- zbyt mała powierzchnia lokalu na organizowanie ewentualnie większych imprez niż na 30 osób
- jedna toaleta
- brak miejsc parkingowych w najbliższej okolicy
3. Szanse projektu
- odremontowane zabytki miasta - wzrost ruchu turystycznego
- szeroki asortyment proponowanej oferty
- możliwość wcześniejszej rezerwacji miejsca w lokalu
- organizacja imprez zamkniętych
4. Zagrożenia projektu
- możliwość powstania lokalu konkurencyjnego w bliskiej odległości.
Anna Konarzewska-Żuczek
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.