REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy prowadzenia działalności w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kłoczko
Formy prowadzenia działalności w Niemczech.
Formy prowadzenia działalności w Niemczech.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może wybrać jedną z wielu form działalności gospodarczej planując inwestycje w Niemczech. Formą najczęściej wybieraną przez zagranicznych inwestorów jest przedstawicielstwo bądź spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Czynniki wpływające na wybór formy prawnej

Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na wybór odpowiedniej formy prawnej działalności gospodarczej powinien zadać i odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

REKLAMA

Czy bezpośrednia działalność jest planowana w Niemczech?

Ile osób zamierza założyć firmę?

Czy formalności związane z założeniem firmy powinny być ograniczone?

Czy tylko osoby zakładające spółkę będą zarządzać przedsiębiorstwem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest kapitał własny?

Czy odpowiedzialność powinna być ograniczona?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Formy prawne działalności gospodarczej

Do najbardziej popularnych form prowadzenia działalności w Niemczech należą:

  • Przedstawicielstwo
  • Samodzielny oddział
  • Działalność na własny rachunek lub spółka osobowa
  • Spółka z ograniczona odpowiedzialnością
  • Spółka akcyjna

Tworzenie przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych

Przedstawicielstwo (Repräsentanz)

W Niemczech przedstawicielstwa firm zagranicznych są tylko częścią firmy macierzystej i nie posiadają osobowości prawnej. Ich działania ograniczają się do rozpoznania rynku i wspierania sprzedaży. Tego typu działalność nie wymaga rejestracji a do jej założenia wystarczy posiadać w Niemczech lokum oraz złożyć zawiadomienia w tamtejszym urzędzie ds. gospodarki albo w tzw. urzędzie porządkowym miasta lub gminy, w której działalność ma być prowadzona. Do głównych zalet tej formy prowadzenia działalności za granicą należą przede wszystkim niskie koszty oraz znikome zobowiązania wobec organów administracyjnych. Firma chcąca skorzystać z tej formy działalności na zagranicznym rynku musi być zarejestrowana w Polsce, przedstawicielstwo znajdujące się w Niemczech będzie musiało w konsekwencji nosić taką samą nazwę jak spółka-matka.

Samodzielny oddział (eingetragene Zweigniederlassung)

Samodzielny oddział oznacza wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej. Oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział w przeciwieństwie do przedstawicielstwa posiada osobny zarząd i księgowość; może również zawierać własne umowy, przy czym stojąca za nim firma zagraniczna odpowiada za zobowiązania. Bez zmian natomiast pozostaje wymóg rejestracji firmy w Polsce zanim otworzenie samodzielnego oddziału w innym państwie takim jak Niemcy będzie w ogóle możliwe.

Produkcja w Niemczech cieszy polskie firmy

Działalność na własny rachunek lub spółka osobowa (Einzelunter-nehmer)

Działalność na własny rachunek jest formą prawną prowadzenia działalności najczęściej stosowaną przez prawników bądź lekarzy, którzy prowadzą działalność pod własnym imieniem i nazwiskiem. Taka forma działalności prowadzona przez osoby fizyczne niestety jest dość ryzykowna ponieważ osoba posiadająca działalność na własny rachunek odpowiada całym swoim majątkiem za długi i zobowiązania. Działalność na własny rachunek jest również formą prowadzenia działalności jednoosobowej, zakładając taką formę działalności nie będziemy więc mogli zatrudnić współpracowników. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest spółka osobowa, którą może zawiązać kilka osób, wciąż jednak osoby te nie będą posiadały ograniczonej odpowiedzialności co z perspektywy finansowej jest bardzo ryzykowne. Zaletą takich form działalności jest brak wymogu posiadania odpowiedniego kapitału oraz niewielkie zobowiązania wobec organów administracyjnych.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Gesellschaft mit beschränkter Haftung- GmbH)

REKLAMA

Jeżeli zależy nam aby podmioty gospodarcze oraz osoby indywidualne darzyły nas większym zaufaniem najkorzystniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec będzie spółka. Największym zainteresowaniem cieszy się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH), która może być jedno lub wieloosobowa a założyciele mogą być osobami fizycznymi bądź prawnymi. Założenie spółki wymaga umowy potwierdzonej notarialnie oraz wpisu do rejestru handlowego w lokalnym sądzie. Spółka może być zawiązana poprzez podpisanie protokołu wzorcowego umowy spółki bądź poprzez sporządzenie nowego protokołu, który uwzględni indywidualne potrzeby.

Wymagany minimalny kapitał wynosi 25tys. euro (1euro dla spółki UG, gdzie kapitał jest gromadzony, aby ostatecznie spółka przekształciła się w GmbH). Wspólnicy są odpowiedzialni jedynie do wysokości zainwestowanego przez siebie kapitału, który może być pieniężny lub rzeczowy. Spółka może ponadto funkcjonować pod dowolną nazwą zakończoną skrótem GmbH, która zostanie zatwierdzona przez powołaną do tego celu niemiecką instytucję.

Jak zarejestrować firmę w Niemczech

Spółka akcyjna (Aktiengesellschaft- AG)

Spółka akcyjna bez wątpienia cieszy się na rynku dużym zaufaniem, jednak prawo przy tej formie organizacyjnej wymaga wielu obowiązków administracyjnych a sama procedura zawiązania spółki jest skomplikowana. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 50tys. euro, wymogi formalne zakładają obowiązek walnego zgromadzenia akcjonariuszy, zarządu i rady nadzorczej. Spółka akcyjna stanowi dlatego odpowiednią formę działalności gospodarczej jedynie dla większych przedsiębiorstw bądź dla tych które są nastawione na szybki rozwój.  Podobnie jak w przypadku GmbH, spółka akcyjna posiada osobowość prawną a odpowiedzialność jest ograniczona do majątku spółki. Dodatkowo akcje spółki mogą być notowane na giełdzie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA