REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

Umowy cywilnoprawne to popularny sposób na zawarcie współpracy z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jednakże zawarcie takiego kontraktu pociąga za sobą koszty – wynagrodzenia, podatku dochodowego, czasem składek ZUS. Jak zatem należy uwzględnić tego typu wydatki w swojej firmie? Najlepiej na podstawie wystawionego przez wykonawcę lub zleceniobiorcę rachunku.

Dlaczego rachunek jest potrzebny?

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorca decyduje się na zamówienie usługi u innej firmy, to wydatek poniesiony z tego tytułu udokumentuje za pomocą otrzymanej od niej faktury. Nie ma tu innego wyjścia – zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług świadczenia usług pomiędzy firmami zawsze wymagają wystawienia właśnie tego dokumentu.

REKLAMA

Ale właśnie – między firmami. Co zatem w przypadku, kiedy wykonawcą usługi będzie osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, z którą zostanie zawarta umowa zlecenia lub umowa o dzieło? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest rachunek, w praktyce też najczęściej wykorzystywany. Wśród elementów takiego rachunku należałoby wtedy ująć dane obu stron, datę jego wystawienia wraz z numerem, informacje o wykonywanych usługach oraz sumę należności. Strony często dodatkowo wskazują na nim kwotę podatku dochodowego oraz – w przypadku umów zlecenia – składki ZUS. Łatwo jest wtedy na podstawie takiego rachunku wypłacić wynagrodzenie i rozliczyć koszty w ewidencjach firmy.

Wymóg wystawienia rachunku przez wykonawcę dzieła albo zleceniobiorcę warto jest zatem ująć w zawieranej umowie – odpowiednio o dzieło lub zlecenie. W praktyce zdarza się także, że rachunek wystawiany jest w imieniu wykonawcy usługi przez zamawiającego. Jest to związane z faktem, iż osoby prywatne są niejednokrotnie słabiej obeznane z dokumentacją tego typu niż przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kiedy trzeba wystawić rachunek?

Zasady dotyczące umów zlecenia oraz umów o dzieło zostały określone w Kodeksie cywilnym, jednakże rachunki nie są tam uwzględnione. W ich przypadku należałoby się odnieść do Ordynacji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z jej zapisami rachunek powinien zostać wystawiony w terminie siedmiu dni od daty dostawy towaru albo wykonania umowy. Zatem wykonawca umowy – bądź przedsiębiorca w jego imieniu – ma tydzień na to, aby udokumentować wykonaną usługę. Jednocześnie jednak, jeśli przedsiębiorca nie zażąda (lub nie zawrze w umowie) wymogu wystawienia rachunku, to druga strona nie ma obowiązku jego sporządzenia.

Warto przy tym wiedzieć, że przedsiębiorca może wymagać takiego rachunku także w okresie dłuższym niż wskazany wcześniej tydzień. Zgodnie z przepisami ma on prawo zgłosić taki wymóg do trzech miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego, w którym wykonano usługę. Po tym terminie wystawienie rachunku zależy tylko od dobrej woli wykonawcy lub zleceniobiorcy.

Obowiązki stron umowy zlecenia

Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia?


Rachunek w wersji elektronicznej

Dokumenty w wersji elektronicznej coraz chętniej są wykorzystywane w firmach. Także w przypadku rachunku dotyczącego umowy zlecenia bądź umowy o dzieło nie jest konieczne utrzymywanie formy papierowej. Zatem elektroniczna wymiana dokumentacji z wykonawcą czy zleceniobiorcą może być znacznym ułatwieniem dla obu stron.

Wątpliwości mogą się natomiast pojawić w kwestii zamieszczania na rachunku podpisu stron – w przypadku wysyłki elektronicznej możliwość zamieszczenia takich podpisów jest znacznie utrudniona. Podpisy na rachunku nie są jednak konieczne - przepisy są w tym zakresie coraz bardziej liberalne. Jednakże niekonieczny nie oznacza, że nie może on być przydatny. W przypadku ewentualnego sporu w sądzie podpisany rachunek ma znacznie większą wartość dowodową niż jego wersja bez podpisu.

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego ponownie

Autor: Andrzej Lazarowicz

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA