REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rachunek od wykonawcy dzieła lub zlecenia - czy jest konieczny?

REKLAMA

Umowy cywilnoprawne to popularny sposób na zawarcie współpracy z osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jednakże zawarcie takiego kontraktu pociąga za sobą koszty – wynagrodzenia, podatku dochodowego, czasem składek ZUS. Jak zatem należy uwzględnić tego typu wydatki w swojej firmie? Najlepiej na podstawie wystawionego przez wykonawcę lub zleceniobiorcę rachunku.

Dlaczego rachunek jest potrzebny?

REKLAMA

Kiedy przedsiębiorca decyduje się na zamówienie usługi u innej firmy, to wydatek poniesiony z tego tytułu udokumentuje za pomocą otrzymanej od niej faktury. Nie ma tu innego wyjścia – zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług świadczenia usług pomiędzy firmami zawsze wymagają wystawienia właśnie tego dokumentu.

REKLAMA

Ale właśnie – między firmami. Co zatem w przypadku, kiedy wykonawcą usługi będzie osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, z którą zostanie zawarta umowa zlecenia lub umowa o dzieło? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest rachunek, w praktyce też najczęściej wykorzystywany. Wśród elementów takiego rachunku należałoby wtedy ująć dane obu stron, datę jego wystawienia wraz z numerem, informacje o wykonywanych usługach oraz sumę należności. Strony często dodatkowo wskazują na nim kwotę podatku dochodowego oraz – w przypadku umów zlecenia – składki ZUS. Łatwo jest wtedy na podstawie takiego rachunku wypłacić wynagrodzenie i rozliczyć koszty w ewidencjach firmy.

Wymóg wystawienia rachunku przez wykonawcę dzieła albo zleceniobiorcę warto jest zatem ująć w zawieranej umowie – odpowiednio o dzieło lub zlecenie. W praktyce zdarza się także, że rachunek wystawiany jest w imieniu wykonawcy usługi przez zamawiającego. Jest to związane z faktem, iż osoby prywatne są niejednokrotnie słabiej obeznane z dokumentacją tego typu niż przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kiedy trzeba wystawić rachunek?

Zasady dotyczące umów zlecenia oraz umów o dzieło zostały określone w Kodeksie cywilnym, jednakże rachunki nie są tam uwzględnione. W ich przypadku należałoby się odnieść do Ordynacji podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z jej zapisami rachunek powinien zostać wystawiony w terminie siedmiu dni od daty dostawy towaru albo wykonania umowy. Zatem wykonawca umowy – bądź przedsiębiorca w jego imieniu – ma tydzień na to, aby udokumentować wykonaną usługę. Jednocześnie jednak, jeśli przedsiębiorca nie zażąda (lub nie zawrze w umowie) wymogu wystawienia rachunku, to druga strona nie ma obowiązku jego sporządzenia.

Warto przy tym wiedzieć, że przedsiębiorca może wymagać takiego rachunku także w okresie dłuższym niż wskazany wcześniej tydzień. Zgodnie z przepisami ma on prawo zgłosić taki wymóg do trzech miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego, w którym wykonano usługę. Po tym terminie wystawienie rachunku zależy tylko od dobrej woli wykonawcy lub zleceniobiorcy.

Obowiązki stron umowy zlecenia

Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia?


Rachunek w wersji elektronicznej

Dokumenty w wersji elektronicznej coraz chętniej są wykorzystywane w firmach. Także w przypadku rachunku dotyczącego umowy zlecenia bądź umowy o dzieło nie jest konieczne utrzymywanie formy papierowej. Zatem elektroniczna wymiana dokumentacji z wykonawcą czy zleceniobiorcą może być znacznym ułatwieniem dla obu stron.

Wątpliwości mogą się natomiast pojawić w kwestii zamieszczania na rachunku podpisu stron – w przypadku wysyłki elektronicznej możliwość zamieszczenia takich podpisów jest znacznie utrudniona. Podpisy na rachunku nie są jednak konieczne - przepisy są w tym zakresie coraz bardziej liberalne. Jednakże niekonieczny nie oznacza, że nie może on być przydatny. W przypadku ewentualnego sporu w sądzie podpisany rachunek ma znacznie większą wartość dowodową niż jego wersja bez podpisu.

Wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego ponownie

Autor: Andrzej Lazarowicz

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA