REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zarejestrować firmę w Niemczech

WPHI Konsulatu Generalnego RP w Kolonii
Jak zarejestrować firmę w Niemczech
Jak zarejestrować firmę w Niemczech

REKLAMA

REKLAMA

Często można spotkać się z opinią, że prowadzenie działalności gospodarczej w Niemczech nie jest skomplikowane od strony prawnej. Jak założyć firmę w kraju naszych zachodnich sąsiadów i jakich formalności się spodziewać? Przeczytaj.

Co z prawem pobytu

Obywatele polscy zamierzający osiedlić się w Niemczech w celu wykonywania samodzielnej działalności zarobkowej mają zasadniczo prawo do wjazdu i pobytu w tym kraju. Uzyskanie odpowiedniego zezwolenia nie jest konieczne.

REKLAMA

We właściwym urzędzie do spraw cudzoziemców (Auslanderamt) należy jednak złożyć wniosek o wydanie tzw. zaświadczenia o prawie do swobodnego przesiedlania się (Freizugigkeitsbescheinigung). W celu złożenia wniosku o wydanie tego zaświadczenia konieczne jest przedłożenie paszportu lub dowodu osobistego, jak również złożenie na odpowiednim formularzu zgłoszenia pobytu (Aufenthaltsanzeige).

O ile wnioskodawca jest już w posiadaniu zgłoszenia działalności gospodarczej (Gewerbeanmeldung), powinno ono zostać załączone do zgłoszenia pobytu.

Adres zamieszkania w Niemczech powinien zostać zgłoszony do właściwego urzędu meldunkowego (Einwohnermeldeamt).

REKLAMA

W zależności od stosowanego trybu administracyjnego danego urzędu wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do swobodnego przesiedlania się można złożyć jednocześnie z dokonaniem meldunku zamieszkania. Tym samym, w trakcie dokonywania meldunku adresu zamieszkania osoba zainteresowana powinna zasięgnąć informacji, czy ww. wniosek o wydanie tego zaświadczenia może zostać złożony jednocześnie z meldunkiem adresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezbędne formularze wydają właściwe urzędy (urząd meldunkowy, urząd ds. cudzoziemców). Formularze można również pobrać ze stron internetowych administracji miejskiej. Zasadniczo zaleca się omówić wszelkie wątpliwości z pracownikami danego urzędu. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych opóźnień lub komplikacji.

Rejestracja (Gewerbeanmeldung)

Każdy prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany do zgłoszenia tej działalności przed jej uruchomieniem we właściwym rejestrze gospodarczym (Gewerberegister). Zgłoszone zostać muszą także późniejsze zmiany adresu lub przedmiotu działalności, jak i jej zakończenie. Nie dotyczy to przedstawicieli wolnych zawodów (np. architekci, lekarze, doradcy podatkowi, artyści, itp.), ponieważ w świetle prawa nie prowadzą oni działalności gospodarczej.

Porównaj: Jak założyć własną firmę w Polsce

Zgłoszenie

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej może zostać dokonana drogą pocztową jak i osobiście w danym urzędzie ds. gospodarczych (Gewerbeamt). Także tutaj zaleca się omówienie niejasności we właściwym urzędzie. Stosowne formularze są dostępne w tychże urzędach lub też mogą zostać pobrane z ich stron internetowych.

Do zgłoszenia działalności gospodarczej powinny zostać załączone następujące dokumenty:
- kopia dowodu osobistego (obustronna) lub paszportu; w przypadku legitymowania się paszportem konieczne jest przedłożenie aktualnego zaświadczenia meldunkowego;
- w przypadku rzemieślników lub osób wykonujących działalność zbliżoną do rzemiosła: potwierdzenie niemieckiej izby rzemieślniczej o dokonanym zgłoszeniu działalności rzemieślniczej;
- w przypadku działalności wymagającej dodatkowych zezwoleń: kopia odpowiedniego zezwolenia lub koncesji odpowiedniego urzędu w Niemczech, jak np. w przypadku działalności gastronomicznej lub handlowej.

Zobacz także: serwis Fundusze Unijne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

REKLAMA

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA