REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokalizacja sklepu - przegląd opcji dostępnych na rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
M.G.
Lokalizacja sklepu
Lokalizacja sklepu

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja sklepu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia. Gdzie warto otworzyć sklep? Wybierz najlepszą lokalizację dla działalności gospodarczej.

Lokalizacja sklepu ma duży wpływ na obroty, w związku z tym warto przemyśleć miejsce, w którym rozpoczniesz prowadzenie działalności gospodarczej. Do wyboru masz dwie kategorie lokalizacji - tradycyjne lub nowoczesne.

REKLAMA

Tradycyjne miejsca koncentracji handlu i usług

Osiedle

REKLAMA

Osiedla są tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług. Do ich zalet zaliczyć można: bardzo dużą liczbę potencjalnych klientów w strefie silnego oddziaływania; dużą dostępność powierzchni na nowo budowanych i istniejących osiedlach; możliwość znalezienie lokalizacji z atrakcyjnym czynszem. Właściciele lokali użytkowych na osiedlach są zazwyczaj elastyczni w kwestii kaucji i innych warunków związanych z umową najmu.

Warto znać również zagrożenia, do których można zaliczyć: ekspansję sieci handlowych na osiedlach (dyskonty, supermarkety), dużą konkurencję, zmianę zwyczajów zakupowych. Każdy lokal osiedlowy powinien być sprawdzony pod kątem kryteriów wskazanych w artykule (poprzedni).

Polecamy: Gdzie warto prowadzić biznes? Poznaj tajemnice kupców

Centrum miasta lub dzielnicy. Ulica ulicy nie równa

Należy mieć świadomość, że lokalizacja przy głównej ulicy nie zawsze gwarantuje sukces komercyjny. Analizując taką lokalizację, trzeba zwrócić uwagę na dostępność bezpłatnych miejsc postojowych dla klientów, ekspozycję z ulicy (witryny, szyldy), natężenie ruchu pieszego. Zlokalizowanie sklepu lub punktu usługowego przy ważnej ulicy może samo w sobie mieć ogromne znaczenie marketingowe. Między innymi dlatego najlepsze śródmiejskie lokalizacje upodobały sobie banki, które windują stawki czynszu. Poza tętniącymi życiem ulicami handlowymi (Chmielna i Nowy Świat w Warszawie), znaleźć można także arterie ruchliwe, ale słabe pod względem komercyjnym (Tamka w Warszawie) , jak i takie, które w zamierzchłych czasach odgrywały wielkie znaczenie, ale już je utraciły (ul. Długa w Warszawie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynki miast i miasteczek. Trochę salon, trochę slums

Najbardziej tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług są rynki miast i miasteczek. Aktualnie jednak tracą one swoje handlowe znaczenie. Wynika to częściowo z polityki władz lokalnych, które często pod pozorem ich rewitalizacji przekształcają handlowe od stuleci miejsca w wybrukowane "salony". Płatne miejsca postojowe i ograniczenia w ruchu skutecznie odstraszają konsumentów, utrudniając kupcom rywalizację o klienta z galeriami handlowymi i dyskontami. Z drugiej strony stan kamienic, będących zazwyczaj własnością komunalną, pozostawia wiele do życzenia. W bramach i oficynach kamienic osiedlane bywają osoby z marginesu społecznego.

Centrum wsi

Wbrew pozorom centrum wsi może być dobrym punktem handlowym. W rejonach oddalonych od najbliższego miasta powiatowego tworzą się często małe centra zakupowe, które przyciągają mieszkańców pobliskich wiosek. W takich przypadkach bardzo istotny jest dobry parking. Większość klientów przyjeżdża bowiem do takich wiejskich centrów zakupowych samochodem.

Przykładem może być Świedziebnia w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie obok siebie funkcjonują cztery sklepy spożywcze, dwie cukiernie i wiele innych punktów handlowo-usługowych.


Nowoczesne lokalizacje:

Galeria handlowa

REKLAMA

Galerie handlowe są coraz częstszym miejscem zakupów, warto więc się w nich znaleźć. Z tym formatem wiążą się jednak zagrożenia, z których należy sobie zdawać sprawę planując biznes. Właściciele najlepszych  galerii handlowych preferują jako najemców ogólnopolskie i międzynarodowe sieci sklepów i punktów usługowych. Czynsz płacony jest niemal zawsze w euro, co może być przeszkodą dla mniejszych firm. Właściciele galerii często wymagają od przedsiębiorców kilkuletniego stażu w prowadzeniu działalności. Barierą jest konieczność uzyskania gwarancji bankowej. Przepustką do galerii handlowej może być uczestnictwo w sieci franczyzowej.

Z otwartymi ramionami kupców witają te obiekty, które najlepsze lata mają za sobą. Planując wejście do galerii, należy brać pod uwagę te, które po kilku latach działalności wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów. Wejście do otwierającej się właśnie galerii obarczone jest dużym ryzykiem. W każdym większym mieście można bowiem wskazać obiekty, które okazały się niewypałem. Duże sieci, obecne jednocześnie w wielu miejscach, minimalizują ryzyko niepowodzenia. Dla samodzielnego kupca fiasko nowego projektu może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny. Zwłaszcza że umowy najmu zawierane są zazwyczaj na czas określony, bez możliwości wypowiedzenia.

Polecamy: Pomysł na biznes

Sprzedawaj swoim sąsiadom

W polskich miastach i miasteczkach coraz częściej pojawiają się centra handlowe, ukierunkowane na zaspokajanie podstawowych potrzeb klientów mieszkających w promieniu kilkuset metrów od obiektu (w Ameryce znane jako neighbourhood shopping center). Niektóre z nich, np. Czerwona Torebka, skierowane są do lokalnych kupców. Ale i w tym przypadku należy liczyć się z wymaganiami dot. stażu prowadzenia działalności oraz z koniecznością zapewnienia solidnego zabezpieczenia. Zaletą takich obiektów jest natomiast restrykcyjnie zweryfikowana lokalizacja.

Nowoczesna przestrzeń poza galeriami

W polskich miastach coraz częściej pojawiają się nowoczesne powierzchnie handlowe, nie będące galeriami handlowymi ani marketami. W Warszawie w ostatnich latach oddano do użytku kilka obiektów, które można zakwalifikować zgodnie z amerykańską nomenklaturą jako strip mall. Chodzi o popularne pawilony handlowe, ciągnące się wzdłuż chodnika, z parkingiem wzdłuż ulicy. Tego rodzaju obiekty budowano w naszych miastach  już w latach 60 - tych i 70- tych. Stare obiekty, które charakteryzują się wysokimi walorami funkcjonalnymi (parking, witryna) warto wykorzystywać. Zwłaszcza że ich właściciele zazwyczaj żądają mniejszych zabezpieczeń niż deweloperzy budujący na kredyt nowe powierzchnie.

Polecamy: Jak założyć firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA