REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokalizacja sklepu - przegląd opcji dostępnych na rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
M.G.
Lokalizacja sklepu
Lokalizacja sklepu

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja sklepu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia. Gdzie warto otworzyć sklep? Wybierz najlepszą lokalizację dla działalności gospodarczej.

Lokalizacja sklepu ma duży wpływ na obroty, w związku z tym warto przemyśleć miejsce, w którym rozpoczniesz prowadzenie działalności gospodarczej. Do wyboru masz dwie kategorie lokalizacji - tradycyjne lub nowoczesne.

REKLAMA

Tradycyjne miejsca koncentracji handlu i usług

Osiedle

REKLAMA

Osiedla są tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług. Do ich zalet zaliczyć można: bardzo dużą liczbę potencjalnych klientów w strefie silnego oddziaływania; dużą dostępność powierzchni na nowo budowanych i istniejących osiedlach; możliwość znalezienie lokalizacji z atrakcyjnym czynszem. Właściciele lokali użytkowych na osiedlach są zazwyczaj elastyczni w kwestii kaucji i innych warunków związanych z umową najmu.

Warto znać również zagrożenia, do których można zaliczyć: ekspansję sieci handlowych na osiedlach (dyskonty, supermarkety), dużą konkurencję, zmianę zwyczajów zakupowych. Każdy lokal osiedlowy powinien być sprawdzony pod kątem kryteriów wskazanych w artykule (poprzedni).

Polecamy: Gdzie warto prowadzić biznes? Poznaj tajemnice kupców

Centrum miasta lub dzielnicy. Ulica ulicy nie równa

Należy mieć świadomość, że lokalizacja przy głównej ulicy nie zawsze gwarantuje sukces komercyjny. Analizując taką lokalizację, trzeba zwrócić uwagę na dostępność bezpłatnych miejsc postojowych dla klientów, ekspozycję z ulicy (witryny, szyldy), natężenie ruchu pieszego. Zlokalizowanie sklepu lub punktu usługowego przy ważnej ulicy może samo w sobie mieć ogromne znaczenie marketingowe. Między innymi dlatego najlepsze śródmiejskie lokalizacje upodobały sobie banki, które windują stawki czynszu. Poza tętniącymi życiem ulicami handlowymi (Chmielna i Nowy Świat w Warszawie), znaleźć można także arterie ruchliwe, ale słabe pod względem komercyjnym (Tamka w Warszawie) , jak i takie, które w zamierzchłych czasach odgrywały wielkie znaczenie, ale już je utraciły (ul. Długa w Warszawie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynki miast i miasteczek. Trochę salon, trochę slums

Najbardziej tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług są rynki miast i miasteczek. Aktualnie jednak tracą one swoje handlowe znaczenie. Wynika to częściowo z polityki władz lokalnych, które często pod pozorem ich rewitalizacji przekształcają handlowe od stuleci miejsca w wybrukowane "salony". Płatne miejsca postojowe i ograniczenia w ruchu skutecznie odstraszają konsumentów, utrudniając kupcom rywalizację o klienta z galeriami handlowymi i dyskontami. Z drugiej strony stan kamienic, będących zazwyczaj własnością komunalną, pozostawia wiele do życzenia. W bramach i oficynach kamienic osiedlane bywają osoby z marginesu społecznego.

Centrum wsi

Wbrew pozorom centrum wsi może być dobrym punktem handlowym. W rejonach oddalonych od najbliższego miasta powiatowego tworzą się często małe centra zakupowe, które przyciągają mieszkańców pobliskich wiosek. W takich przypadkach bardzo istotny jest dobry parking. Większość klientów przyjeżdża bowiem do takich wiejskich centrów zakupowych samochodem.

Przykładem może być Świedziebnia w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie obok siebie funkcjonują cztery sklepy spożywcze, dwie cukiernie i wiele innych punktów handlowo-usługowych.


Nowoczesne lokalizacje:

Galeria handlowa

REKLAMA

Galerie handlowe są coraz częstszym miejscem zakupów, warto więc się w nich znaleźć. Z tym formatem wiążą się jednak zagrożenia, z których należy sobie zdawać sprawę planując biznes. Właściciele najlepszych  galerii handlowych preferują jako najemców ogólnopolskie i międzynarodowe sieci sklepów i punktów usługowych. Czynsz płacony jest niemal zawsze w euro, co może być przeszkodą dla mniejszych firm. Właściciele galerii często wymagają od przedsiębiorców kilkuletniego stażu w prowadzeniu działalności. Barierą jest konieczność uzyskania gwarancji bankowej. Przepustką do galerii handlowej może być uczestnictwo w sieci franczyzowej.

Z otwartymi ramionami kupców witają te obiekty, które najlepsze lata mają za sobą. Planując wejście do galerii, należy brać pod uwagę te, które po kilku latach działalności wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów. Wejście do otwierającej się właśnie galerii obarczone jest dużym ryzykiem. W każdym większym mieście można bowiem wskazać obiekty, które okazały się niewypałem. Duże sieci, obecne jednocześnie w wielu miejscach, minimalizują ryzyko niepowodzenia. Dla samodzielnego kupca fiasko nowego projektu może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny. Zwłaszcza że umowy najmu zawierane są zazwyczaj na czas określony, bez możliwości wypowiedzenia.

Polecamy: Pomysł na biznes

Sprzedawaj swoim sąsiadom

W polskich miastach i miasteczkach coraz częściej pojawiają się centra handlowe, ukierunkowane na zaspokajanie podstawowych potrzeb klientów mieszkających w promieniu kilkuset metrów od obiektu (w Ameryce znane jako neighbourhood shopping center). Niektóre z nich, np. Czerwona Torebka, skierowane są do lokalnych kupców. Ale i w tym przypadku należy liczyć się z wymaganiami dot. stażu prowadzenia działalności oraz z koniecznością zapewnienia solidnego zabezpieczenia. Zaletą takich obiektów jest natomiast restrykcyjnie zweryfikowana lokalizacja.

Nowoczesna przestrzeń poza galeriami

W polskich miastach coraz częściej pojawiają się nowoczesne powierzchnie handlowe, nie będące galeriami handlowymi ani marketami. W Warszawie w ostatnich latach oddano do użytku kilka obiektów, które można zakwalifikować zgodnie z amerykańską nomenklaturą jako strip mall. Chodzi o popularne pawilony handlowe, ciągnące się wzdłuż chodnika, z parkingiem wzdłuż ulicy. Tego rodzaju obiekty budowano w naszych miastach  już w latach 60 - tych i 70- tych. Stare obiekty, które charakteryzują się wysokimi walorami funkcjonalnymi (parking, witryna) warto wykorzystywać. Zwłaszcza że ich właściciele zazwyczaj żądają mniejszych zabezpieczeń niż deweloperzy budujący na kredyt nowe powierzchnie.

Polecamy: Jak założyć firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA