REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć dochody uzyskiwane z agroturystyki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane z agroturystyki?
Jak rozliczyć dochody uzyskiwane z agroturystyki?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne decydują się na adaptację pomieszczeń na pokoje z łazienkami, które następnie wynajem ich turystom. Wątpliwości często budzi sposób opodatkowania takiego przychodu. Czy nadal jest to działalność rolnicza?

Działalność agroturystyczna rolników nie jest działalnością rolniczą o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej updof), a zwykła działalnością gospodarczą. Oznacza to, że podlega ona pod przepisy updof.

REKLAMA

REKLAMA

Jednakże w myśl art. 21 ust.1 pkt 43 updof wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zatem, aby skorzystać z tego zwolnienia, łącznie należy spełnić wszystkie wymienione w tym przepisie warunki:
• świadczone usługi dotyczą wynajmu pokoi oraz wyżywienia turystów;
• wynajem pokoi prowadzą osoby prowadzące gospodarstwo rolne;
• budynki, w których są wynajmowane pokoje, muszą znajdować się na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym oraz muszą być budynkami mieszkalnymi;
• osoba wynajmująca pokój musi przebywać na wypoczynku;
• liczba wynajmowanych pokoi nie może przekraczać pięciu (nie ważne, ilu osobowe są pokoje).

W przypadku zaadoptowania pokoi na cele mieszkalne w budynku gospodarczym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, nie będzie można skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Podobna sytuacja jest w przypadku, gdy budynki mieszkalne nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a także wynajmowanie pola namiotowego czy dla przyczep kempingowych lub gdy to gospodarstwo mieści się na terenie gminy miejskiej a nie wiejskiej.

REKLAMA

Polecamy: Gospodarstwo agroturystyczne - finansowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ważnym jest, że wszelkie dodatkowe usługi świadczone w celu urozmaicenia pobytu turystom takie jak np. ogniska, kuligi, należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli natomiast liczba pokoi przekracza 5 sztuk, podatnicy mają tutaj do wyboru kilka form opodatkowania:
• karta podatkowa
• ryczałt ewidencjonowany
• zasady ogólne (skala podatkowa lub podatek liniowy)

Usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi i domków turystycznych z możliwością wydawania posiłków, o ile łączna liczba pokoi wraz z domkami turystycznymi nie przekracza 12 mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej. Dodatkowym warunkiem jest fakt, że liczba zatrudnionych pracowników lub pełnoletnich członków rodziny (w tym współmałżonka) nie przekroczyć dwóch osób. Wysokość podatku określa tutaj naczelnik urzędu skarbowego w drodze decyzji. Podatnicy nie muszą prowadzić ksiąg podatkowych. Do 31 stycznia następującego po roku podatkowym muszą złożyć w urzędzie skarbowym deklarację PIT-16A.

Ryczałt ewidencjonowany od usług związanych z zakwaterowaniem (PKWIU dział 55) wynosi 17%. W przypadku wyboru tej formy opodatkowania trzeba zaprowadzić ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych a także ewidencję wyposażenia. Zryczałtowany podatek oblicza się na podstawie osiągniętego przychodu a następnie umniejsza o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej przez podatnika, o której mowa w art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”. Zeznanie roczne składa się na formularzu PIT-28 w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podatkowego.

Wybranie opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej lub podatku liniowego wiąże się z obowiązkiem zaprowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Podatek jest płatny od uzyskanego dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania. Konieczne może być także zaprowadzenie ewidencji wyposażenia czy ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Stawka podatku będzie uzależniona od wybranej formy podatkowej i może być stała (podatek liniowy) bądź uzależniona od wysokości uzyskanych dochodów (progresja podatkowa). Zeznanie roczne składa się na formularzu PIT-36 lub PIT-37L do końca kwietnia następnego roku podatkowego.

Polecamy: Gospodarstwo agroturystyczne - Biznes plan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA