REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze przedakcesyjne i co się działo do 2006 r. - czyli miłe dobrego początki środków unijnych

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?

REKLAMA

REKLAMA

Początki dotacji unijnych, czyli jaką pomoc finansową uzyskała Polska tuż przed przystąpieniem do UE. Co działo się do roku 2006? O historii funduszy w latach 2004 - 2006 stanowi poniższy artykuł.

Do chwili obecnej w ramach funduszu przedakcesyjnego oraz w okresie programowania 2004 – 2006 (z racji tego, że jesteśmy w UE do 1 maja 2004) Polska dostała wsparcie w łącznej kwocie 45,8 mln euro.
Z czego fundusze przedakcesyjne to kwota 12,8 mld euro a pozostałe czyli dostępne w latach 2004 – 2006 to kwota 33 mld euro. W nowej perspektywie finansowej czyli na lata 2007 – 2013 Polska będzie miała do rozdysponowania rekordową kwotę 85,6 mld Euro.

Jednak pamiętać należy, że nie cała kwota to środki pochodzące z funduszy pomocowych UE. To 85% podanych wyżej kwot. Pozostałą część czyli 15% zapewnia budżet państwa. To tak zwany wkład własny Polski w fundusze unijne. Ta sama zasada dotyczy wniosków o dofinansowanie poszczególnych projektów. Unia za pośrednictwem polskich instytucji może wesprzeć projekt maksymalnie do 85% jego wartości a co najmniej 15% musi być wkładem własnym Beneficjenta. Projekty które dostają wsparcie w wysokości 100% to ogromna rzadkość w funduszach UE i zazwyczaj są to projekty „pożytku publicznego”.

REKLAMA

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Kilka słów o funduszach przedakcesyjnych

REKLAMA

Zanim Polska przystąpiła do UE korzystała z funduszy przedakcesyjnych. Funduszem stanowiącym pomoc materialną dla państw kandydujących, z którego pochodzą pieniądze na projekty mające dostosować i przygotować kraj do wymogów Unijnych jest PHARE. Powstał on specjalnie dla Polski i Węgier, jednak później z dobrodziejstw tego funduszu skorzystały także Bułgaria, Czechy, Słowacja oraz Albania, Rumunia, Litwa, Łotwa i Estonia. 

Kolejnym instrumentem finansowym był fundusz ISPA. Jego główny cel to ujednolicenie infrastruktury transportowej oraz ochrony środowiska państw mających status kandydujących. Kolejnym instrumentem finansowym jest SAPARD. Środki pochodzące z tego funduszu miały za zadanie wspieranie rolnictwa i obszarów wiejskich krajów kandydujących. 

Ważnym instrumentem finansowym był też Fundusz Spójności. Gwarantował on państwom kandydującym, słabiej rozwiniętym których PKB na osobę nie przekracza 90% średniej unijnej. W ramach tego funduszu wspierane były projekty z zakresu infrastruktury i ochrony środowiska. Finansowanie było podobne jak w przypadku ISPy.
Wszystkie te fundusze miały jeden wspólny cel: pomóc państwom kandydującym podniesienie się na poszczególnych polach do poziomu tzw. średniej unijnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusze w latach 2004 – 2006 przyznane Polsce. Do jakich programów aplikowano w latach 2004 – 2006.
W latach 2004 – 2006 Polska miała do rozdysponowania miała 33 mld euro Pamiętać jednak należy, że 85% tej kwoty to pieniądze pochodzące z budżetu UE, a 15% to wkład z budżetu państwa. W tym czasie funkcjonowały następujące fundusze: 

Europejski Fundusz Społeczny z którego finansowane są tzw. projekty społeczne, czyli mające na celu podniesienia poziomu wykształcenia, zdolności i kwalifikacji do pracy.

Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – wspierał (od 2007 r. nie istnieje) przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rozwój obszarów wiejskich.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – „niwelował różnice w poziomach rozwoju oraz zacofania regionów”. Z tego funduszu finansowane są głównie projekty infrastrukturalne, badania naukowe, rozwój technologiczny itp.

REKLAMA

Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa – służył do wdrażania wspólnej (unijnej) polityki rybołówstwa. Środki te wpierały rozwój hodowli ryb, infrastrukturę portów rybackich, miał też na celu podniesienie konkurencyjności produktów rybnych na rynku.

W ramach wyżej wymienionych funduszy Polacy mogli aplikować do takich programów jak:
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich – głównym celem tego programu była budowa społeczeństwa opartego na wiedzy. Finansowane z niego były szkolenia, kształcenie. Sektorowy Program Operacyjny Wspieranie Konkurencyjności Przedsiębiorstw – najogólniej mówiąc ten program miał spowodować lepsze przystosowanie się przedsiębiorstw do warunków stale rozwijającej się gospodarki.

Sektorowy Program Operacyjny Transport – z tego programu finansowano głównie przedsięwzięcia dotyczące infrastruktury drogowej, kolejowej mające zazwyczaj charakter ponadregionalny. Głównym celem projektów było poprawienie przepustowości drogi objętej projektem, zmniejszenie ilości spalin i hałasu na tym odcinku drogi oraz poprawienie bezpieczeństwa. 

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – zadaniem tego programu była pomoc w rozwoju konkurencyjności regionów, wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich a także rozwój lokalny czyli rozwój lokalnych społeczności, rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przekształcanie obszarów zdegradowanych.

Equal – jest to inicjatywa wspólnotowa mająca na celu stworzenie większej liczby miejsc pracy, zapewnienia szerszego do nich dostępu a także wyrównanie szans dla osób w wieku tzw. średnim na rynku pracy.

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji

To już koniec historii przechodzimy do współczesności. Z następnego artykułu dowiedzą się Państwo ile pieniędzy Unia Europejska przyznała Polsce w perspektywie finansowej 2007 – 2013, jakie dokumenty są najważniejsze dla potencjalnych beneficjentów przy aplikowaniu oraz jaka jest organizacja instytucjonalna – czyli polskie instytucje „rozdające” unijne pieniądze.

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA