REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze przedakcesyjne i co się działo do 2006 r. - czyli miłe dobrego początki środków unijnych

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?

REKLAMA

REKLAMA

Początki dotacji unijnych, czyli jaką pomoc finansową uzyskała Polska tuż przed przystąpieniem do UE. Co działo się do roku 2006? O historii funduszy w latach 2004 - 2006 stanowi poniższy artykuł.

Do chwili obecnej w ramach funduszu przedakcesyjnego oraz w okresie programowania 2004 – 2006 (z racji tego, że jesteśmy w UE do 1 maja 2004) Polska dostała wsparcie w łącznej kwocie 45,8 mln euro.
Z czego fundusze przedakcesyjne to kwota 12,8 mld euro a pozostałe czyli dostępne w latach 2004 – 2006 to kwota 33 mld euro. W nowej perspektywie finansowej czyli na lata 2007 – 2013 Polska będzie miała do rozdysponowania rekordową kwotę 85,6 mld Euro.

Jednak pamiętać należy, że nie cała kwota to środki pochodzące z funduszy pomocowych UE. To 85% podanych wyżej kwot. Pozostałą część czyli 15% zapewnia budżet państwa. To tak zwany wkład własny Polski w fundusze unijne. Ta sama zasada dotyczy wniosków o dofinansowanie poszczególnych projektów. Unia za pośrednictwem polskich instytucji może wesprzeć projekt maksymalnie do 85% jego wartości a co najmniej 15% musi być wkładem własnym Beneficjenta. Projekty które dostają wsparcie w wysokości 100% to ogromna rzadkość w funduszach UE i zazwyczaj są to projekty „pożytku publicznego”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Kilka słów o funduszach przedakcesyjnych

Zanim Polska przystąpiła do UE korzystała z funduszy przedakcesyjnych. Funduszem stanowiącym pomoc materialną dla państw kandydujących, z którego pochodzą pieniądze na projekty mające dostosować i przygotować kraj do wymogów Unijnych jest PHARE. Powstał on specjalnie dla Polski i Węgier, jednak później z dobrodziejstw tego funduszu skorzystały także Bułgaria, Czechy, Słowacja oraz Albania, Rumunia, Litwa, Łotwa i Estonia. 

Kolejnym instrumentem finansowym był fundusz ISPA. Jego główny cel to ujednolicenie infrastruktury transportowej oraz ochrony środowiska państw mających status kandydujących. Kolejnym instrumentem finansowym jest SAPARD. Środki pochodzące z tego funduszu miały za zadanie wspieranie rolnictwa i obszarów wiejskich krajów kandydujących. 

REKLAMA

Ważnym instrumentem finansowym był też Fundusz Spójności. Gwarantował on państwom kandydującym, słabiej rozwiniętym których PKB na osobę nie przekracza 90% średniej unijnej. W ramach tego funduszu wspierane były projekty z zakresu infrastruktury i ochrony środowiska. Finansowanie było podobne jak w przypadku ISPy.
Wszystkie te fundusze miały jeden wspólny cel: pomóc państwom kandydującym podniesienie się na poszczególnych polach do poziomu tzw. średniej unijnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusze w latach 2004 – 2006 przyznane Polsce. Do jakich programów aplikowano w latach 2004 – 2006.
W latach 2004 – 2006 Polska miała do rozdysponowania miała 33 mld euro Pamiętać jednak należy, że 85% tej kwoty to pieniądze pochodzące z budżetu UE, a 15% to wkład z budżetu państwa. W tym czasie funkcjonowały następujące fundusze: 

Europejski Fundusz Społeczny z którego finansowane są tzw. projekty społeczne, czyli mające na celu podniesienia poziomu wykształcenia, zdolności i kwalifikacji do pracy.

Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – wspierał (od 2007 r. nie istnieje) przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rozwój obszarów wiejskich.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – „niwelował różnice w poziomach rozwoju oraz zacofania regionów”. Z tego funduszu finansowane są głównie projekty infrastrukturalne, badania naukowe, rozwój technologiczny itp.

Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa – służył do wdrażania wspólnej (unijnej) polityki rybołówstwa. Środki te wpierały rozwój hodowli ryb, infrastrukturę portów rybackich, miał też na celu podniesienie konkurencyjności produktów rybnych na rynku.

W ramach wyżej wymienionych funduszy Polacy mogli aplikować do takich programów jak:
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich – głównym celem tego programu była budowa społeczeństwa opartego na wiedzy. Finansowane z niego były szkolenia, kształcenie. Sektorowy Program Operacyjny Wspieranie Konkurencyjności Przedsiębiorstw – najogólniej mówiąc ten program miał spowodować lepsze przystosowanie się przedsiębiorstw do warunków stale rozwijającej się gospodarki.

Sektorowy Program Operacyjny Transport – z tego programu finansowano głównie przedsięwzięcia dotyczące infrastruktury drogowej, kolejowej mające zazwyczaj charakter ponadregionalny. Głównym celem projektów było poprawienie przepustowości drogi objętej projektem, zmniejszenie ilości spalin i hałasu na tym odcinku drogi oraz poprawienie bezpieczeństwa. 

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – zadaniem tego programu była pomoc w rozwoju konkurencyjności regionów, wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich a także rozwój lokalny czyli rozwój lokalnych społeczności, rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przekształcanie obszarów zdegradowanych.

Equal – jest to inicjatywa wspólnotowa mająca na celu stworzenie większej liczby miejsc pracy, zapewnienia szerszego do nich dostępu a także wyrównanie szans dla osób w wieku tzw. średnim na rynku pracy.

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji

To już koniec historii przechodzimy do współczesności. Z następnego artykułu dowiedzą się Państwo ile pieniędzy Unia Europejska przyznała Polsce w perspektywie finansowej 2007 – 2013, jakie dokumenty są najważniejsze dla potencjalnych beneficjentów przy aplikowaniu oraz jaka jest organizacja instytucjonalna – czyli polskie instytucje „rozdające” unijne pieniądze.

O Autorze

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA