REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze przedakcesyjne i co się działo do 2006 r. - czyli miłe dobrego początki środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?
Z jakich funduszy przedakcesyjnych korzystała Polska?

REKLAMA

REKLAMA

Początki dotacji unijnych, czyli jaką pomoc finansową uzyskała Polska tuż przed przystąpieniem do UE. Co działo się do roku 2006? O historii funduszy w latach 2004 - 2006 stanowi poniższy artykuł.

Do chwili obecnej w ramach funduszu przedakcesyjnego oraz w okresie programowania 2004 – 2006 (z racji tego, że jesteśmy w UE do 1 maja 2004) Polska dostała wsparcie w łącznej kwocie 45,8 mln euro.
Z czego fundusze przedakcesyjne to kwota 12,8 mld euro a pozostałe czyli dostępne w latach 2004 – 2006 to kwota 33 mld euro. W nowej perspektywie finansowej czyli na lata 2007 – 2013 Polska będzie miała do rozdysponowania rekordową kwotę 85,6 mld Euro.

Jednak pamiętać należy, że nie cała kwota to środki pochodzące z funduszy pomocowych UE. To 85% podanych wyżej kwot. Pozostałą część czyli 15% zapewnia budżet państwa. To tak zwany wkład własny Polski w fundusze unijne. Ta sama zasada dotyczy wniosków o dofinansowanie poszczególnych projektów. Unia za pośrednictwem polskich instytucji może wesprzeć projekt maksymalnie do 85% jego wartości a co najmniej 15% musi być wkładem własnym Beneficjenta. Projekty które dostają wsparcie w wysokości 100% to ogromna rzadkość w funduszach UE i zazwyczaj są to projekty „pożytku publicznego”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Kilka słów o funduszach przedakcesyjnych

Zanim Polska przystąpiła do UE korzystała z funduszy przedakcesyjnych. Funduszem stanowiącym pomoc materialną dla państw kandydujących, z którego pochodzą pieniądze na projekty mające dostosować i przygotować kraj do wymogów Unijnych jest PHARE. Powstał on specjalnie dla Polski i Węgier, jednak później z dobrodziejstw tego funduszu skorzystały także Bułgaria, Czechy, Słowacja oraz Albania, Rumunia, Litwa, Łotwa i Estonia. 

Kolejnym instrumentem finansowym był fundusz ISPA. Jego główny cel to ujednolicenie infrastruktury transportowej oraz ochrony środowiska państw mających status kandydujących. Kolejnym instrumentem finansowym jest SAPARD. Środki pochodzące z tego funduszu miały za zadanie wspieranie rolnictwa i obszarów wiejskich krajów kandydujących. 

REKLAMA

Ważnym instrumentem finansowym był też Fundusz Spójności. Gwarantował on państwom kandydującym, słabiej rozwiniętym których PKB na osobę nie przekracza 90% średniej unijnej. W ramach tego funduszu wspierane były projekty z zakresu infrastruktury i ochrony środowiska. Finansowanie było podobne jak w przypadku ISPy.
Wszystkie te fundusze miały jeden wspólny cel: pomóc państwom kandydującym podniesienie się na poszczególnych polach do poziomu tzw. średniej unijnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusze w latach 2004 – 2006 przyznane Polsce. Do jakich programów aplikowano w latach 2004 – 2006.
W latach 2004 – 2006 Polska miała do rozdysponowania miała 33 mld euro Pamiętać jednak należy, że 85% tej kwoty to pieniądze pochodzące z budżetu UE, a 15% to wkład z budżetu państwa. W tym czasie funkcjonowały następujące fundusze: 

Europejski Fundusz Społeczny z którego finansowane są tzw. projekty społeczne, czyli mające na celu podniesienia poziomu wykształcenia, zdolności i kwalifikacji do pracy.

Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – wspierał (od 2007 r. nie istnieje) przekształcenia strukturalne w rolnictwie i rozwój obszarów wiejskich.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – „niwelował różnice w poziomach rozwoju oraz zacofania regionów”. Z tego funduszu finansowane są głównie projekty infrastrukturalne, badania naukowe, rozwój technologiczny itp.

Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa – służył do wdrażania wspólnej (unijnej) polityki rybołówstwa. Środki te wpierały rozwój hodowli ryb, infrastrukturę portów rybackich, miał też na celu podniesienie konkurencyjności produktów rybnych na rynku.

W ramach wyżej wymienionych funduszy Polacy mogli aplikować do takich programów jak:
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich – głównym celem tego programu była budowa społeczeństwa opartego na wiedzy. Finansowane z niego były szkolenia, kształcenie. Sektorowy Program Operacyjny Wspieranie Konkurencyjności Przedsiębiorstw – najogólniej mówiąc ten program miał spowodować lepsze przystosowanie się przedsiębiorstw do warunków stale rozwijającej się gospodarki.

Sektorowy Program Operacyjny Transport – z tego programu finansowano głównie przedsięwzięcia dotyczące infrastruktury drogowej, kolejowej mające zazwyczaj charakter ponadregionalny. Głównym celem projektów było poprawienie przepustowości drogi objętej projektem, zmniejszenie ilości spalin i hałasu na tym odcinku drogi oraz poprawienie bezpieczeństwa. 

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego – zadaniem tego programu była pomoc w rozwoju konkurencyjności regionów, wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich a także rozwój lokalny czyli rozwój lokalnych społeczności, rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przekształcanie obszarów zdegradowanych.

Equal – jest to inicjatywa wspólnotowa mająca na celu stworzenie większej liczby miejsc pracy, zapewnienia szerszego do nich dostępu a także wyrównanie szans dla osób w wieku tzw. średnim na rynku pracy.

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji

To już koniec historii przechodzimy do współczesności. Z następnego artykułu dowiedzą się Państwo ile pieniędzy Unia Europejska przyznała Polsce w perspektywie finansowej 2007 – 2013, jakie dokumenty są najważniejsze dla potencjalnych beneficjentów przy aplikowaniu oraz jaka jest organizacja instytucjonalna – czyli polskie instytucje „rozdające” unijne pieniądze.

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA