REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze 2007-2013, czyli co było - i co nas czeka

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne.
Fundusze unijne.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule przybliżę Państwu to jak fundusze unijne będą podzielone w latach 2007 – 2013 oraz jakie dokumenty stanowią ich podstawę i są najważniejsze dla potencjalnego Beneficjenta. W tym okresie programowania najważniejszymi funduszami z których pochodzą unijne pieniądze są EFS, EFRR, FS.

W latach 2007 – 2013 Polska do rozdysponowania będzie miała fundusze o łącznej kwocie 85,6 mld euro, z czego 67,3 mld euro pochodzi z budżetu UE, natomiast 11,9 mld euro z krajowych środków publicznych a ok. 6,4 mld euro będzie pochodziło od podmiotów prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Podział tych środków na poszczególne programy wygląda następująco:
• Program Infrastruktura i Środowisko – 41,9% całości środków (27,9 mld euro),
• 16 programów regionalnych – 24,9% całości środków (16,6 mld euro),
• Program Kapitał Ludzki – 14,6% całości środków (9,7 mld euro),
• Program Innowacyjna Gospodarka –12,4% całości środków (8,3 mld euro),
• Program Rozwój Polski Wschodniej – 3,4% całości środków (2,3 mld euro),
• Program Pomoc Techniczna - 0,8% całości środków (0,5 mld euro).
• Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej - (0,7 mld euro)

Najważniejszymi dokumentami które w Polsce są podstawą podziału i wydatkowania funduszy unijnych to Narodowa Strategia Spójności (NSS), która ma także drugą nazwę Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO). Terminy te używane są wymiennie. Dokument ten określa priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy UE.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Równie ważne zarówno dla urzędników jak i dla Beneficjentów są Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego które zawierają szczególnie ważne informacje odnośnie np. kwalifikowalności kosztów w projektach, oceny oddziaływania na środowisko, informacji i promocji. Tak samo ważnym dokumentem są kryteria wyboru projektów, które urzędnikom mówią na jakiej zasadzie dokonywany jest wybór poszczególnych projektów a Beneficjenci mają transparentność tego procesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Te dokumenty są naprawdę bardzo, ale to bardzo ważne. Jednak dla Beneficjentów ważne są jeszcze dwa: Program Operacyjny i Uszczegółowienie Programu Operacyjnego. To w tych dokumentach znajduje się informacje takie jak: do jakiego programu, działania, podziałania będziecie aplikować.

Organizacja instytucjonalna 

REKLAMA

Dla funduszy unijnych najważniejszą instytucją jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które pełni rolę zarówno Instytucji Certyfikującej oraz Instytucji Zarządzającej.
Do odpowiedniej komórki (departamentu) MRR jako IC należy: certyfikacja płatności wobec KE, przedkładanie KE poświadczonych deklaracji, wydatków i wniosków, prowadzenie bazy danych księgowych dotyczących wydatków przedstawionych Komisji, ewidencja kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji lub projektu.

Natomiast zadania IZ to: zarządzanie poszczególnymi programami operacyjnymi, czuwanie nad ich prawidłową realizacją, zlecanie ewaluacji nadzorowanie i koordynacja prac poszczególnych Instytucji Pośredniczących. Jednak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie jest w stanie udźwignąć wszystkich funkcji związanych z funduszami unijnymi dlatego część swoich obowiązków (zgodnie z prawem unijnym) może przekazać innym instytucjom

Instytucje Pośredniczące oraz Instytucje Wrażające

Instytucje Pośredniczące podlegają bezpośrednio IZ, a do ich obowiązków należy m.in.: wykonywanie działań zleconych przez IZ czyli zapewnienie prawidłowości wykonywania wszelkich operacji finansowych, potwierdzanie i przekazywanie wniosków o płatność do IZ. Przygotowywanie prognozy wydatków na kolejny rok (kolejne lata), przygotowywanie raportu o nieprawidłowościach w realizacji programu.

Jednak ogrom zadań związanych z funduszami jest tak duży, że IZ oraz IP razem wzięte nie poradziłyby sobie z nimi dlatego IP może część swoich obowiązków delegować do sobie podległych instytucji, które w unijnej nomenklaturze nazywane są Instytucją Wdrażającą nazwa ta używana jest wymiennie z Instytucją Pośredniczącą II stopnia. IW oraz IP II to, to samo, różnica tkwi jedynie w terminologii. Obie nazwy są prawidłowe i stosowane wymiennie. Zadaniem IW jest: zlecanie Beneficjentowi wykonanie projektu, ogłaszanie konkursów o naborach wniosków na konkretne działania, organizowanie pracy Komisji Oceniającej złożone wnioski oraz podpisywanie umów o dofinansowanie, monitorowanie wykonania projektu.

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Kolejnym bardzo ważnym ciałem jest Komitet Monitorujący. Każdy z programów ma swój osobny Komitet Monitorujący. Również każdy z regionalnych programów operacyjnych ma swój Komitet Monitorujący. Zostały one powołane aby zapewnić sprawne zarządzanie
i realizację programu. Każdy z KM ma też możliwość powołania Podkomitetów dla poszczególnych osi. Wtedy KM deleguje część swoich kompetencji na Podkomitet.

Głównymi zadaniami zarówno KM jak i Podkomitetu jest prowadzenie monitoringu efektów wdrażania dbanie o to aby wszystkie działania były przeprowadzane zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem okresowe badanie postępu w osiąganiu szczegółowych celów określonych w programie i w uszczegółowieniu programu. To także KM zatwierdza kryteria wyboru projektów. Członkami KM są przedstawiciele strony samorządowej (reprezentanci gmin, powiatów itp.), strony rządowej (ministerstw) oraz partnerów społecznych i gospodarczych (organizacje społeczne oraz organizacje otoczenia biznesu).

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA