REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze 2007-2013, czyli co było - i co nas czeka

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne.
Fundusze unijne.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule przybliżę Państwu to jak fundusze unijne będą podzielone w latach 2007 – 2013 oraz jakie dokumenty stanowią ich podstawę i są najważniejsze dla potencjalnego Beneficjenta. W tym okresie programowania najważniejszymi funduszami z których pochodzą unijne pieniądze są EFS, EFRR, FS.

W latach 2007 – 2013 Polska do rozdysponowania będzie miała fundusze o łącznej kwocie 85,6 mld euro, z czego 67,3 mld euro pochodzi z budżetu UE, natomiast 11,9 mld euro z krajowych środków publicznych a ok. 6,4 mld euro będzie pochodziło od podmiotów prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Podział tych środków na poszczególne programy wygląda następująco:
• Program Infrastruktura i Środowisko – 41,9% całości środków (27,9 mld euro),
• 16 programów regionalnych – 24,9% całości środków (16,6 mld euro),
• Program Kapitał Ludzki – 14,6% całości środków (9,7 mld euro),
• Program Innowacyjna Gospodarka –12,4% całości środków (8,3 mld euro),
• Program Rozwój Polski Wschodniej – 3,4% całości środków (2,3 mld euro),
• Program Pomoc Techniczna - 0,8% całości środków (0,5 mld euro).
• Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej - (0,7 mld euro)

Najważniejszymi dokumentami które w Polsce są podstawą podziału i wydatkowania funduszy unijnych to Narodowa Strategia Spójności (NSS), która ma także drugą nazwę Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO). Terminy te używane są wymiennie. Dokument ten określa priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy UE.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Równie ważne zarówno dla urzędników jak i dla Beneficjentów są Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego które zawierają szczególnie ważne informacje odnośnie np. kwalifikowalności kosztów w projektach, oceny oddziaływania na środowisko, informacji i promocji. Tak samo ważnym dokumentem są kryteria wyboru projektów, które urzędnikom mówią na jakiej zasadzie dokonywany jest wybór poszczególnych projektów a Beneficjenci mają transparentność tego procesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Te dokumenty są naprawdę bardzo, ale to bardzo ważne. Jednak dla Beneficjentów ważne są jeszcze dwa: Program Operacyjny i Uszczegółowienie Programu Operacyjnego. To w tych dokumentach znajduje się informacje takie jak: do jakiego programu, działania, podziałania będziecie aplikować.

Organizacja instytucjonalna 

REKLAMA

Dla funduszy unijnych najważniejszą instytucją jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które pełni rolę zarówno Instytucji Certyfikującej oraz Instytucji Zarządzającej.
Do odpowiedniej komórki (departamentu) MRR jako IC należy: certyfikacja płatności wobec KE, przedkładanie KE poświadczonych deklaracji, wydatków i wniosków, prowadzenie bazy danych księgowych dotyczących wydatków przedstawionych Komisji, ewidencja kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji lub projektu.

Natomiast zadania IZ to: zarządzanie poszczególnymi programami operacyjnymi, czuwanie nad ich prawidłową realizacją, zlecanie ewaluacji nadzorowanie i koordynacja prac poszczególnych Instytucji Pośredniczących. Jednak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie jest w stanie udźwignąć wszystkich funkcji związanych z funduszami unijnymi dlatego część swoich obowiązków (zgodnie z prawem unijnym) może przekazać innym instytucjom

Instytucje Pośredniczące oraz Instytucje Wrażające

Instytucje Pośredniczące podlegają bezpośrednio IZ, a do ich obowiązków należy m.in.: wykonywanie działań zleconych przez IZ czyli zapewnienie prawidłowości wykonywania wszelkich operacji finansowych, potwierdzanie i przekazywanie wniosków o płatność do IZ. Przygotowywanie prognozy wydatków na kolejny rok (kolejne lata), przygotowywanie raportu o nieprawidłowościach w realizacji programu.

Jednak ogrom zadań związanych z funduszami jest tak duży, że IZ oraz IP razem wzięte nie poradziłyby sobie z nimi dlatego IP może część swoich obowiązków delegować do sobie podległych instytucji, które w unijnej nomenklaturze nazywane są Instytucją Wdrażającą nazwa ta używana jest wymiennie z Instytucją Pośredniczącą II stopnia. IW oraz IP II to, to samo, różnica tkwi jedynie w terminologii. Obie nazwy są prawidłowe i stosowane wymiennie. Zadaniem IW jest: zlecanie Beneficjentowi wykonanie projektu, ogłaszanie konkursów o naborach wniosków na konkretne działania, organizowanie pracy Komisji Oceniającej złożone wnioski oraz podpisywanie umów o dofinansowanie, monitorowanie wykonania projektu.

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Kolejnym bardzo ważnym ciałem jest Komitet Monitorujący. Każdy z programów ma swój osobny Komitet Monitorujący. Również każdy z regionalnych programów operacyjnych ma swój Komitet Monitorujący. Zostały one powołane aby zapewnić sprawne zarządzanie
i realizację programu. Każdy z KM ma też możliwość powołania Podkomitetów dla poszczególnych osi. Wtedy KM deleguje część swoich kompetencji na Podkomitet.

Głównymi zadaniami zarówno KM jak i Podkomitetu jest prowadzenie monitoringu efektów wdrażania dbanie o to aby wszystkie działania były przeprowadzane zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem okresowe badanie postępu w osiąganiu szczegółowych celów określonych w programie i w uszczegółowieniu programu. To także KM zatwierdza kryteria wyboru projektów. Członkami KM są przedstawiciele strony samorządowej (reprezentanci gmin, powiatów itp.), strony rządowej (ministerstw) oraz partnerów społecznych i gospodarczych (organizacje społeczne oraz organizacje otoczenia biznesu).

O Autorze

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA