REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusze 2007-2013, czyli co było - i co nas czeka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne.
Fundusze unijne.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule przybliżę Państwu to jak fundusze unijne będą podzielone w latach 2007 – 2013 oraz jakie dokumenty stanowią ich podstawę i są najważniejsze dla potencjalnego Beneficjenta. W tym okresie programowania najważniejszymi funduszami z których pochodzą unijne pieniądze są EFS, EFRR, FS.

W latach 2007 – 2013 Polska do rozdysponowania będzie miała fundusze o łącznej kwocie 85,6 mld euro, z czego 67,3 mld euro pochodzi z budżetu UE, natomiast 11,9 mld euro z krajowych środków publicznych a ok. 6,4 mld euro będzie pochodziło od podmiotów prywatnych.

REKLAMA

REKLAMA

Podział tych środków na poszczególne programy wygląda następująco:
• Program Infrastruktura i Środowisko – 41,9% całości środków (27,9 mld euro),
• 16 programów regionalnych – 24,9% całości środków (16,6 mld euro),
• Program Kapitał Ludzki – 14,6% całości środków (9,7 mld euro),
• Program Innowacyjna Gospodarka –12,4% całości środków (8,3 mld euro),
• Program Rozwój Polski Wschodniej – 3,4% całości środków (2,3 mld euro),
• Program Pomoc Techniczna - 0,8% całości środków (0,5 mld euro).
• Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej - (0,7 mld euro)

Najważniejszymi dokumentami które w Polsce są podstawą podziału i wydatkowania funduszy unijnych to Narodowa Strategia Spójności (NSS), która ma także drugą nazwę Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO). Terminy te używane są wymiennie. Dokument ten określa priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy UE.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Równie ważne zarówno dla urzędników jak i dla Beneficjentów są Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego które zawierają szczególnie ważne informacje odnośnie np. kwalifikowalności kosztów w projektach, oceny oddziaływania na środowisko, informacji i promocji. Tak samo ważnym dokumentem są kryteria wyboru projektów, które urzędnikom mówią na jakiej zasadzie dokonywany jest wybór poszczególnych projektów a Beneficjenci mają transparentność tego procesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Te dokumenty są naprawdę bardzo, ale to bardzo ważne. Jednak dla Beneficjentów ważne są jeszcze dwa: Program Operacyjny i Uszczegółowienie Programu Operacyjnego. To w tych dokumentach znajduje się informacje takie jak: do jakiego programu, działania, podziałania będziecie aplikować.

Organizacja instytucjonalna 

REKLAMA

Dla funduszy unijnych najważniejszą instytucją jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które pełni rolę zarówno Instytucji Certyfikującej oraz Instytucji Zarządzającej.
Do odpowiedniej komórki (departamentu) MRR jako IC należy: certyfikacja płatności wobec KE, przedkładanie KE poświadczonych deklaracji, wydatków i wniosków, prowadzenie bazy danych księgowych dotyczących wydatków przedstawionych Komisji, ewidencja kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu dla operacji lub projektu.

Natomiast zadania IZ to: zarządzanie poszczególnymi programami operacyjnymi, czuwanie nad ich prawidłową realizacją, zlecanie ewaluacji nadzorowanie i koordynacja prac poszczególnych Instytucji Pośredniczących. Jednak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nie jest w stanie udźwignąć wszystkich funkcji związanych z funduszami unijnymi dlatego część swoich obowiązków (zgodnie z prawem unijnym) może przekazać innym instytucjom

Instytucje Pośredniczące oraz Instytucje Wrażające

Instytucje Pośredniczące podlegają bezpośrednio IZ, a do ich obowiązków należy m.in.: wykonywanie działań zleconych przez IZ czyli zapewnienie prawidłowości wykonywania wszelkich operacji finansowych, potwierdzanie i przekazywanie wniosków o płatność do IZ. Przygotowywanie prognozy wydatków na kolejny rok (kolejne lata), przygotowywanie raportu o nieprawidłowościach w realizacji programu.

Jednak ogrom zadań związanych z funduszami jest tak duży, że IZ oraz IP razem wzięte nie poradziłyby sobie z nimi dlatego IP może część swoich obowiązków delegować do sobie podległych instytucji, które w unijnej nomenklaturze nazywane są Instytucją Wdrażającą nazwa ta używana jest wymiennie z Instytucją Pośredniczącą II stopnia. IW oraz IP II to, to samo, różnica tkwi jedynie w terminologii. Obie nazwy są prawidłowe i stosowane wymiennie. Zadaniem IW jest: zlecanie Beneficjentowi wykonanie projektu, ogłaszanie konkursów o naborach wniosków na konkretne działania, organizowanie pracy Komisji Oceniającej złożone wnioski oraz podpisywanie umów o dofinansowanie, monitorowanie wykonania projektu.

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Kolejnym bardzo ważnym ciałem jest Komitet Monitorujący. Każdy z programów ma swój osobny Komitet Monitorujący. Również każdy z regionalnych programów operacyjnych ma swój Komitet Monitorujący. Zostały one powołane aby zapewnić sprawne zarządzanie
i realizację programu. Każdy z KM ma też możliwość powołania Podkomitetów dla poszczególnych osi. Wtedy KM deleguje część swoich kompetencji na Podkomitet.

Głównymi zadaniami zarówno KM jak i Podkomitetu jest prowadzenie monitoringu efektów wdrażania dbanie o to aby wszystkie działania były przeprowadzane zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem okresowe badanie postępu w osiąganiu szczegółowych celów określonych w programie i w uszczegółowieniu programu. To także KM zatwierdza kryteria wyboru projektów. Członkami KM są przedstawiciele strony samorządowej (reprezentanci gmin, powiatów itp.), strony rządowej (ministerstw) oraz partnerów społecznych i gospodarczych (organizacje społeczne oraz organizacje otoczenia biznesu).

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA