REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdobyć fundusze z UE?

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Pozyskiwanie funduszy z UE.
Pozyskiwanie funduszy z UE.

REKLAMA

REKLAMA

Po podjęciu pierwszych kroków, następne: gdzie aplikować z jakim projektem, jak napisać wniosek i ... kto go napisze.

Kiedy już zrobimy listę projektów których realizacja spowoduje, że nasza firma będzie bardziej konkurencyjna na rynku. Gdy obliczymy koszty projektów i tego o jaką kwotę chcemy się starać. Kiedy już dowiemy się gdzie – do jakiego programu i działania możemy aplikować o środki na dany projekt to czeka nas jeszcze jedna decyzja. Jeśli mały lub średni przedsiębiorca ma kilka pomysłów to najprawdopodobniej będzie musiał ustalić priorytety czyli który projekt jest najważniejszy a który najmniej ważny.

REKLAMA

REKLAMA

Może się bowiem zdarzyć tak, że nie wszystkie projekty będą mogły zostać złożone w konkursach. Dzieje się tak gdy jeden projekt kwalifikuje się do konkursu do więcej niż jednego programu czy działania. Jeden projekt nie może być finansowany z dwóch lub więcej źródeł. Jednak jeśli są to dwa różne projekty to nie widzę przeszkód. Pierwszym takim projektem może być np. zakup linii produkcyjnej a drugim zakup oprogramowania do zarządzania jakością w firmie. To tylko przykłady, ale mam nadzieję, że pokazują, iż muszą to być dwa różne projekty.

Jak już ustalimy czy kwalifikujemy się do programu ogólnopolskiego czy regionalnego to trzeba zabrać się za lekturę wytycznych ws. kosztów kwalifikowalnych, aby ustalić które spośród wydatków w ramach projektu są kwalifikowalne. Jest to konieczne aby zweryfikować swoje wstępne obliczenia finansowe (opisane w poprzednim artykule) czyli o jaką kwotę będziemy chcieli aplikować.

Trzeba też pomyśleć o strukturze organizacyjnej w firmie, ponieważ przepisy unijne wymagają utworzenia oddzielnego systemu księgowego, oddzielnego konta itp. rzeczy dla projektu. Poza tym utworzenie osobnej księgowości dla projektu zdecydowanie ułatwia rozliczanie projektu i w ten sposób unikamy wątpliwości co należy do projektu finansowanego ze środków UE a co z budżetu firmy.

REKLAMA

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowując aplikację należy dokładnie sprawdzić termin rundy aplikacyjnej. Czy jest to nabór otwarty czy też nabór zamknięty. Czym się one różnią od siebie? Otóż nabór otwarty jest nieprzerwany od chwili jego ogłoszenia do wyczerpania środków, natomiast zamknięty ma ogłoszoną datę rozpoczęcia i zakończenia naboru wniosków. 

Kompletując dokumenty do wniosku pamiętać należy, że dokumenty finansowe mają ograniczoną ważność i niektóre są aktualne 3 miesiące a niektóre 6 miesięcy. Dla własnego bezpieczeństwa warto jednak przyjąć ten krótszy okres ważności. Ważne jest też aby wszystkie urzędowe decyzje miały pieczęcie potwierdzające, że decyzja jest prawomocna, natomiast kopie powinny mieć pieczęcie potwierdzające za zgodność z oryginałem. 

Ostatnią kwestią do przemyślenia jest to czy pisać samemu taki wniosek i kompletować całą dokumentację (co jest bardzo czasochłonne) samemu czy zlecić to na zewnątrz firmie doradczej takiej jak moja. Tutaj także bardzo pomocna jest analiza SWOT. W tej kwestii należy pamiętać o tym, że na rynku jest dużo firm doradczych oferujących napisanie wniosku a nawet jego kompleksową obsługę.

Trzeba jednak pamiętać, że niestety na rynku obok uczciwych firm funkcjonuje sporo oszustów. Najłatwiej ich rozpoznać po tym, że całą kwotę za napisanie wniosku chcą z góry. Najczęściej jednak jest tak, że 30% lub 50% kwoty płaci się po podpisaniu umowy a pozostałą część w chwili przekazania dokumentacji Klientowi lub w chwili złożenia wniosku – jednak to już jest indywidualna kwestia do omówienia pomiędzy Klientem a firmą doradczą.

Można też samemu pisać wniosek a podpisać umowę z firmą konsultingową jedynie na doradztwo – czyli jednorazowe spotkania na których omawiają Państwo poszczególne problemy. Tutaj indywidualnie negocjuje się stawkę za godzinę takich konsultacji. Trzeba też przewidzieć, że niektóre firmy mogą odmówić napisania naszego wniosku, ponieważ im się to po prostu nie opłaca. Firmom doradczym nie opłaca się pisać wniosków dla sektora MSP ponieważ są to głównie projekty o małej wartości (do kilku kilkunastu milionów złoty) a pracy jest tyle samo co przy dużych projektach (czyli takich ponad 20 mln euro).

Tutaj trzeba wiedzieć, że kwota za napisanie wniosku to jedno, a firmy doradcze żyją głównie z tzw. nagrody od sukcesu. Czyli gdy projekt którego wniosek przygotowywała firma doradcza dostanie dotację to firma doradcza otrzymuje procent od przyznanej dotacji. Przy dużych projektach waha się to między 2 a 5 %, natomiast przy małych projektach może to być od 5 nawet do 11 a nawet 12 % przyznanej dotacji.

Najbardziej przestrzegam jednak przed hurra optymizmem. Trzeba realnie ocenić możliwości na zamiary i starać się realnie ułożyć harmonogram realizacji projektu. Przyznanie dotacji i podpisanie umowy o dofinansowanie to tylko początek. Należy też przewidzieć co będzie po zakończeniu realizacji projektu ponieważ Komisja Europejska ma prawo skontrolować ten projekt w ciągu 5 lad od jego zakończenia.

Jeszcze raz do znudzenia przypominam, że wsparcie pochodzące z UE jest udzielane na zasadzie REFINANSOWANIA czyli pierwsze ponosimy konkretny wydatek, który po kilku miesiącach jest zwracany na podstawie wniosku o płatność. Trzeba też pamiętać o zachowaniu wszystkich faktur i rachunków a dopiero po poniesieniu wydatku składamy wniosek o płatność zazwyczaj raz na kwartał. Warto też wiedzieć, że nie dostajemy refundacji poniesionych kosztów następnego dnia. Czasami ten proces trwa kilka tygodni a nawet i miesięcy. Tutaj wszystko zależy od przelewów z Brukseli do Warszawy.

Ostatnio też coraz częściej mówi się o zaliczkowaniu czyli jeśli projekt otrzymał pozytywną decyzję ws. Dofinansowania to po podpisaniu umowy z Instytucją Wdrażającą może złożyć wniosek o zaliczkę. Taka praktyka będzie najbardziej popularna w dużych – ogólnopolskich programach, chociaż nie wykluczam, że będzie też stosowana w regionalnych. Trzeba jednak być wstrzemięźliwym w kwestii zaliczek bo mówi się o nich sporo a czasami są one bardziej uciążliwe niż samodzielne rozpoczęcie realizacji projektu za własne środki które później będę zrefundowane. Przede wszystkim są bardzo drogie, ponieważ wniosek o zaliczkę musi mieć w załączeniu różnego rodzaju gwarancje bankowe, a przecież wiemy jakie są obecnie realia kredytów i poręczeń bankowych…

Generalnie rzecz ujmując nie należy do funduszy unijnych podchodzić jak do czegoś nierealnego. Warto próbować. Przecież nie ryzykuje się niczym a można zyskać doświadczenie unijne wsparcie. Nie trzeba też zrażać się porażką, tylko wyciągnąć wnioski z popełnionych błędów, naprawić je i startować w następnym najbliższym naborze.

Pamiętajcie Państwo, że wraz z informacją o tym, że projekt nie zakwalifikował się na listę rankingową, IW udziela także informacji o przyczynach. Jeśli takiej informacji nie ma to każdy Beneficjent ma prawo poprosić o szczegółową informację a Instytucją Wdrażająca ma obowiązek udzielić takiej odpowiedzi. Jeśli są to błędy formalne to znaczy że były uchybienia w dostarczonych dokumentach. Jeśli były to błędny merytoryczne, to może to oznaczać, że projekt był niezgodny z wytycznymi danego działania. Jeśli w piśmie nie będzie informacji gdzie popełnili Państwo błąd i na czym on polegał to warto zwrócić się na piśmie do IW i poprosić o wyjaśnienie.

Taka informacja jest bardzo przydatna, ponieważ złożony projekt, który został negatywnie oceniony, poprawiamy w punktach o których jest mowa w piśmie i startujemy w kolejnej rundzie konkursowej. 

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

Zatem do dzieła! I pamiętajmy, napisanie wniosku i podpisanie umowy o dofinansowanie to dopiero początek. A im dalej w las tym więcej drzew...

Pisałam już Państwu o tym co może zrobić przedsiębiorca aby myśleć o aplikowaniu o fundusze unijne. W następnym artykule będzie mowa o tym gdzie szukać pieniędzy na założenie firmy, na rozpoczęcie działalności gospodarczej i jakie to mogą być kwoty. Tak jak w poprzednich artykułach w tym także będą mieć Państwo informacje z pierwszej ręki ponieważ ja swoją firmę założyłam właśnie aplikując o dotacje na założenie własnej działalności gospodarczej. 

Przedsiębiorców natomiast już funkcjonujących na rynku bardzo proszę o sugestie co chcieliby przeczytać w kolejnych artykułach. Proszę napisać z jakimi problemami się borykacie i co sprawia najwięcej trudności. Ja w swoich kolejnych artykułach postaram się poruszyć interesujące Was tematy.

O Autorze

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Czy Wigilia 2025 jest dniem wolnym od pracy dla wszystkich? Wyjaśniamy

Czy Wigilia w 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla wszystkich? W tym roku odpowiedź jest naprawdę istotna, bo zmieniły się przepisy. Ustawa uchwalona pod koniec 2024 roku wprowadziła ważną nowość - 24 grudnia ma stać się dniem ustawowo wolnym od pracy. Co to oznacza w praktyce i czy faktycznie nikt nie będzie wtedy pracował?

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

REKLAMA

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA