REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pozwolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom spokojnej starości – pozwolenia
Dom spokojnej starości – pozwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Dom seniora może prowadzić każda osoba fizyczna na zasadach działalności gospodarczej, po spełnieniu określonych wymogów.

Do prowadzenia domu pomocy społecznej potrzebne jest zezwolenie wojewody. Konieczne jest również spełnienie standardów dla usług (opisane w rozporządzeniu), jakie mają być świadczone w domu pomocy oraz wpis do rejestru domów pomocy społecznej. Trzeba brać pod uwagę również szczegółowe wymogi budowlane i architektoniczne.

REKLAMA

REKLAMA

Aby możliwe było prowadzenie domu pomocy społecznej, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia na taką działalność. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje wojewoda właściwy ze względu na położenie domu. Wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący m.in.:

1) spełnia warunki i standardy określone dla domów pomocy społecznej określone w ustawie o pomocy społecznej,
2) przedstawi dokumenty potwierdzające: tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom, regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt, koncepcję prowadzenia placówki,
- poświadczony odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje zawierające następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką – w przypadku wniosku np. osoby fizycznej lub osoby prawnej,
- zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej REGON i numeru identyfikacji podatkowej NIP;
- dokument potwierdzający następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką – w przypadku gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna,
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku zaświadczenie właściwego organu gminy o zgodności lokalizacji obiektu, w którym będzie prowadzony dom, z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3) informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
4) informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Zezwolenie wydaje się po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje się na czas nieokreślony.

Zobacz: 7 kroków do założenia własnej firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewoda prowadzi rejestr domów zapewniających całodobową opiekę osobom starszym. Rejestr ten jest jawny.

Po złożeniu wniosku, w terminie 30 dni od dnia jego złożenia właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego, w imieniu i z upoważnienia wojewody, dokonuje oględzin obiektu, w którym usytuowana jest placówka. Wojewoda rozpatruje wniosek o zezwolenie w terminie 14 dni od dnia zakończenia oględzin obiektu.

Polecamy: Jak napisać dobry biznesplan

Wzór

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku

REKLAMA

1. Nazwa placówki ................................................
2. Adres ...............................................................
3. Przeznaczenie placówki .....................................
4. Liczba miejsc dla mieszkańców ..........................
5. Struktura zatrudnienia i zakres usług świadczonych w placówce ...................................................
6. Dane o:
1) podmiocie występującym z wnioskiem1):
a) jednostce lub organizacji:
nazwa .............................................................
adres ..............................................................
numer telefonu ............. numer faksu .............
numer identyfikacyjny REGON ........................
numer identyfikacji podatkowej NIP ................
b) osobie fizycznej:
imię i nazwisko ................................................
adres zamieszkania .........................................
data urodzenia ............... numer PESEL .........
numer telefonu w miejscu zamieszkania ..........
numer faksu ..................................................
2) osobie, która będzie kierowała placówką:
imię i nazwisko ...............................................
adres zamieszkania ........................................
data urodzenia .............. numer PESEL .........
numer telefonu w miejscu zamieszkania ........
numer faksu ................................................
7. Wnoszę o wydanie zezwolenia na czas: określony, nieokreślony
1)....................... .............................
(miejscowość, data) (podpis osoby upoważnionej
do złożenia wniosku)
Załączniki:
1) ............................................................
2) ............................................................
3) ............................................................
4) ............................................................
5) ............................................................
Potwierdzam dane osobowe i dane identyfikacyjne na podstawie pokazanych dokumentów oraz przyjęcie wymienionych we wniosku załączników.
...................... ...........................
(miejscowość, data) (podpis i pieczątka osoby przyjmującej wniosek)
________
1) Niepotrzebne skreślić.

(por. rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę, Dz. U. Nr 86, poz. 739)

Warto jeszcze zauważyć, że cofnięcie zezwolenia następuje na wniosek podmiotu prowadzącego placówkę albo z urzędu. Cofnięcie zezwolenia na wniosek podmiotu prowadzącego placówkę następuje, jeżeli podmiot ten powiadomi wojewodę o rezygnacji z dalszego prowadzenia placówki oraz w uzgodnieniu z wojewodą określi sposób zapewnienia dalszej opieki osobom przebywającym w placówce. Cofnięcie zezwolenia z urzędu następuje, jeżeli nie zostały usunięte stwierdzone nieprawidłowości w prowadzeniu placówki, po wezwaniu przez wojewodę podmiotu prowadzącego placówkę do ich usunięcia w wyznaczonym trybie i terminie oraz po uzgodnieniu z wojewodą sposobu zapewnienia dalszej opieki osobom przebywającym w placówce.

Polecamy: Czy warto założyć własne biuro podróży?

Skierowanie do domu

Do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, czyli m.in. przez firmy prywatne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje zasad obowiązujących przy wydawaniu skierowań do domów pomocy społecznej oraz ustalaniu odpłatności, które obowiązują w publicznych domach pomocy. Może więc z takiego domu korzystać każdy.

Jednakże w przypadku braku miejsc w domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym lub powiatowym gmina może kierować osoby tego wymagające do domu pomocy społecznej, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty. W takim przypadku wysokość opłaty za pobyt określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym dom.

Standard usług

Dom pomocy społecznej musi funkcjonować w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, w oparciu o indywidualne potrzeby jego mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług konieczne jest powołanie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego składającego się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem jego mieszkańców. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie sześciu miesięcy od dnia przyjęcia danej osoby do domu pomocy społecznej.

Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje z tzw. pracownikiem pierwszego kontaktu.

Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań określa opracowany regulamin organizacyjny, ustalony, w przypadku prywatnych domów pomocy, przez podmiot prowadzący taki dom.

Wymagane dokumenty

Dokumenty potrzebne do uzyskania zezwolenia na prowadzenie domu spokojnej starości:
● wniosek o zezwolenie, którego wzór można pobrać ze strony urzędów wojewódzkich,
● dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się dom,
● zaświadczenie potwierdzające możliwość użytkowania obiektu,
● koncepcja prowadzenia placówki,
● informacja o sposobie finansowania i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do ZUS,
● informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką,
● zaświadczenie, że jej stan zdrowia pozwala na prowadzenie placówki.

Obowiązki

Domy seniora powinny zapewniać:
● pomoc w czynnościach życia codziennego, w tym pomoc w ubieraniu się, jedzeniu, myciu i kąpaniu,
● organizację czasu wolnego,
● pomoc w zakupach odzieży i obuwia,
● pielęgnację w chorobie oraz pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA