REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pozwolenia

Dom spokojnej starości – pozwolenia
Dom spokojnej starości – pozwolenia

REKLAMA

REKLAMA

Dom seniora może prowadzić każda osoba fizyczna na zasadach działalności gospodarczej, po spełnieniu określonych wymogów.

Do prowadzenia domu pomocy społecznej potrzebne jest zezwolenie wojewody. Konieczne jest również spełnienie standardów dla usług (opisane w rozporządzeniu), jakie mają być świadczone w domu pomocy oraz wpis do rejestru domów pomocy społecznej. Trzeba brać pod uwagę również szczegółowe wymogi budowlane i architektoniczne.

REKLAMA

REKLAMA

Aby możliwe było prowadzenie domu pomocy społecznej, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia na taką działalność. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje wojewoda właściwy ze względu na położenie domu. Wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący m.in.:

1) spełnia warunki i standardy określone dla domów pomocy społecznej określone w ustawie o pomocy społecznej,
2) przedstawi dokumenty potwierdzające: tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom, regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt, koncepcję prowadzenia placówki,
- poświadczony odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje zawierające następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką – w przypadku wniosku np. osoby fizycznej lub osoby prawnej,
- zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej REGON i numeru identyfikacji podatkowej NIP;
- dokument potwierdzający następujące dane osobowe: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu osoby kierującej placówką – w przypadku gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna,
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku zaświadczenie właściwego organu gminy o zgodności lokalizacji obiektu, w którym będzie prowadzony dom, z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3) informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
4) informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Zezwolenie wydaje się po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej. Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje się na czas nieokreślony.

REKLAMA

Zobacz: 7 kroków do założenia własnej firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewoda prowadzi rejestr domów zapewniających całodobową opiekę osobom starszym. Rejestr ten jest jawny.

Po złożeniu wniosku, w terminie 30 dni od dnia jego złożenia właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego, w imieniu i z upoważnienia wojewody, dokonuje oględzin obiektu, w którym usytuowana jest placówka. Wojewoda rozpatruje wniosek o zezwolenie w terminie 14 dni od dnia zakończenia oględzin obiektu.

Polecamy: Jak napisać dobry biznesplan

Wzór

Wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku

1. Nazwa placówki ................................................
2. Adres ...............................................................
3. Przeznaczenie placówki .....................................
4. Liczba miejsc dla mieszkańców ..........................
5. Struktura zatrudnienia i zakres usług świadczonych w placówce ...................................................
6. Dane o:
1) podmiocie występującym z wnioskiem1):
a) jednostce lub organizacji:
nazwa .............................................................
adres ..............................................................
numer telefonu ............. numer faksu .............
numer identyfikacyjny REGON ........................
numer identyfikacji podatkowej NIP ................
b) osobie fizycznej:
imię i nazwisko ................................................
adres zamieszkania .........................................
data urodzenia ............... numer PESEL .........
numer telefonu w miejscu zamieszkania ..........
numer faksu ..................................................
2) osobie, która będzie kierowała placówką:
imię i nazwisko ...............................................
adres zamieszkania ........................................
data urodzenia .............. numer PESEL .........
numer telefonu w miejscu zamieszkania ........
numer faksu ................................................
7. Wnoszę o wydanie zezwolenia na czas: określony, nieokreślony
1)....................... .............................
(miejscowość, data) (podpis osoby upoważnionej
do złożenia wniosku)
Załączniki:
1) ............................................................
2) ............................................................
3) ............................................................
4) ............................................................
5) ............................................................
Potwierdzam dane osobowe i dane identyfikacyjne na podstawie pokazanych dokumentów oraz przyjęcie wymienionych we wniosku załączników.
...................... ...........................
(miejscowość, data) (podpis i pieczątka osoby przyjmującej wniosek)
________
1) Niepotrzebne skreślić.

(por. rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę, Dz. U. Nr 86, poz. 739)

Warto jeszcze zauważyć, że cofnięcie zezwolenia następuje na wniosek podmiotu prowadzącego placówkę albo z urzędu. Cofnięcie zezwolenia na wniosek podmiotu prowadzącego placówkę następuje, jeżeli podmiot ten powiadomi wojewodę o rezygnacji z dalszego prowadzenia placówki oraz w uzgodnieniu z wojewodą określi sposób zapewnienia dalszej opieki osobom przebywającym w placówce. Cofnięcie zezwolenia z urzędu następuje, jeżeli nie zostały usunięte stwierdzone nieprawidłowości w prowadzeniu placówki, po wezwaniu przez wojewodę podmiotu prowadzącego placówkę do ich usunięcia w wyznaczonym trybie i terminie oraz po uzgodnieniu z wojewodą sposobu zapewnienia dalszej opieki osobom przebywającym w placówce.

Polecamy: Czy warto założyć własne biuro podróży?

Skierowanie do domu

Do domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, czyli m.in. przez firmy prywatne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego, nie stosuje zasad obowiązujących przy wydawaniu skierowań do domów pomocy społecznej oraz ustalaniu odpłatności, które obowiązują w publicznych domach pomocy. Może więc z takiego domu korzystać każdy.

Jednakże w przypadku braku miejsc w domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym lub powiatowym gmina może kierować osoby tego wymagające do domu pomocy społecznej, który nie jest prowadzony na zlecenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starosty. W takim przypadku wysokość opłaty za pobyt określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym dom.

Standard usług

Dom pomocy społecznej musi funkcjonować w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, w oparciu o indywidualne potrzeby jego mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca domu oraz zakresu usług konieczne jest powołanie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego składającego się w szczególności z pracowników domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem jego mieszkańców. Indywidualny plan wsparcia powinien być przygotowany w terminie sześciu miesięcy od dnia przyjęcia danej osoby do domu pomocy społecznej.

Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca domu koordynuje z tzw. pracownikiem pierwszego kontaktu.

Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań określa opracowany regulamin organizacyjny, ustalony, w przypadku prywatnych domów pomocy, przez podmiot prowadzący taki dom.

Wymagane dokumenty

Dokumenty potrzebne do uzyskania zezwolenia na prowadzenie domu spokojnej starości:
● wniosek o zezwolenie, którego wzór można pobrać ze strony urzędów wojewódzkich,
● dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się dom,
● zaświadczenie potwierdzające możliwość użytkowania obiektu,
● koncepcja prowadzenia placówki,
● informacja o sposobie finansowania i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do ZUS,
● informacja z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką,
● zaświadczenie, że jej stan zdrowia pozwala na prowadzenie placówki.

Obowiązki

Domy seniora powinny zapewniać:
● pomoc w czynnościach życia codziennego, w tym pomoc w ubieraniu się, jedzeniu, myciu i kąpaniu,
● organizację czasu wolnego,
● pomoc w zakupach odzieży i obuwia,
● pielęgnację w chorobie oraz pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA