REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom spokojnej starości – pomysł
Dom spokojnej starości – pomysł
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się ukryć, że jesteśmy coraz starszym społeczeństwem. Już prawie nie spotyka się wielopokoleniowych rodzin, gdzie seniorzy byli traktowani z szacunkiem, zajmowali się wnukami i chętnie słuchano ich opowieści.

Młodsza część rodziny nie chce dzisiaj brać na siebie całkowitej odpowiedzialności za opiekę nad swoimi rodzicami czy dziadkami. Ta smutna prawda może być z drugiej strony szansą dla przedsiębiorców na zarobek, a jednocześnie okazją do poprawienia warunków życia starszych osób. Zapewnienie ciepłej rodzinnej atmosfery powinno być naszym podstawowym celem, kiedy zamierzamy otworzyć dom opieki dla osób starszych. Pamiętajmy, że różne okoliczności życiowe powodują, że ktoś chce bądź musi skorzystać z naszych usług, ale miejmy też na uwadze to, że pewnego dnia sami możemy być w podobnej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Aby rozpocząć tego rodzaju przedsięwzięcie warto zastanowić się i oszacować, jakie koszty jesteśmy w stanie ponieść w związku z naszą działalność. Kwestia wielkości domu i ilości pacjentów warunkuje liczbę zatrudnionych osób oraz to, ile pomieszczeń będzie musiało być przystosowanych. Mając np. pod opieką 15 osób potrzebne będą dwie pielęgniarki, dwie opiekunki oraz dwie kucharki, zatrudnione w systemie zmianowym. Dodatkowe koszty ponosi się z powodu wizyt lekarza, który powinien przychodzić raz w tygodniu, oraz przyjeżdżać również z powodu nagłych wezwań.

INFORAKADEMIA poleca: Zatrudnianie cudzoziemców w świetle zmian

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Jeśli chodzi o stawki za miesiąc pobytu w takim domu jest to sprawa indywidualna. Dobrze jest zastanowić się i biorąc pod uwagę specyfikę klienta, którzy trafią pod dach naszego ośrodka, nie przesadzić z ceną. Średnio w chwili obecnej, ceny wahają się od 1700 do 2000 zł za miesiąc. Naturalnie cena za osobę wymagającą pełnej opieki jest większa. Zdarzają się też domy ekskluzywne, w których pobyt kosztuje 4-5 tys. zł miesięcznie.

Kalkulując to przedsięwzięcie trzeba pamiętać i wziąć pod uwagę stałe koszty, takie jak: media, produkty żywnościowe, które mogą nas sporo kosztować. Jeżeli będziemy mieli pod opieką osoby wymagające specjalnej diety te koszty mogą jeszcze wzrosnąć. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju opłaty takie jak podatek od nieruchomości, wywóz śmieci, szambo (jeśli nie ma kanalizacji). Ponadto dużym wydatkiem będą zakupy leków i środków czystości (w tym pampersów).

Polecamy poradnik: Nowe zasady rozliczania czasu pracy

Ogólnie przedstawia się to następująco: najwięcej kosztów pochłania personel, później zaopatrzenie, zaś na końcu media. Nie można zapomnieć o ogrzewaniu, które zimą może nas naprawdę dużo kosztować. Tak więc planując otwarcie domu trzeba naprawdę dobrze wszystko skalkulować, pomyśleć o nawiązaniu np. kontaktów z hurtowniami, które może taniej dostarczą nam pewnych niezbędnych towarów

Prowadzenie domu spokojnej starości wymaga bycia cały czas w pogotowiu w myśl przysłowia „pańskie oko konia tuczy”. Warto być w domu przynajmniej dwa- trzy razy w tygodniu, choćby po to, by załatwić sprawy administracyjne oraz porozmawiać z pacjentami i poznać ich opinię o funkcjonowaniu placówki. Osoby starsze i samotne (bo takie będą naszymi klientami) potrzebują uwagi, chwili rozmowy, jeżeli nasze przedsięwzięcie ma odnieść sukces warto pamiętać o tym aspekcie.

Dlatego też szukając np. personelu, pamiętajmy aby zwrócić uwagę na to czy osoba, którą zamierzamy zatrudnić ma dobry kontakt z osobami starszymi, najlepiej to sprawdzić przyjmując pracownika na okres próbny, w czasie jego trwania można taką osobę szczególnie obserwować i w ten sposób sprawdzić jej kwalifikacje. A w przedsięwzięciu jakim jest dom seniora personel będzie liczny.

Bardzo ważną kwestią będzie psychologiczne przygotowanie. Trzeba pamiętać, że pensjonariusze to osoby różnego pokroju. Mogą się zdarzyć takie osoby, które będą naprawdę uciążliwe, ale nie znaczy to, że niemożliwe do uspokojenia. Często narzekania wynikać będą z prozaicznych powodów. Dlatego tak ważne jest stałe nadzorowanie placówki, cierpliwość, umiejętność rozwiązywania konfliktów, nawet negocjacji. Zwykle problemy można rozwiązać jednym zarządzeniem lub zmianą zwyczajów albo po prostu krótką rozmową, wysłuchaniem.

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów


Jakie usługi

Otwierając dom seniora, należy mieć na uwadze liczne wymogi prawne, jakie musi spełniać taki dom. Ogólne wymogi określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) a szczegółowe wymagania rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837).

Powołując do istnienia dom seniora należy pamiętać, że naszym obowiązkiem będzie zapewnienie usług w zakresie potrzeb bytowych, a więc:
a) miejsca zamieszkania,
b) wyżywienia,
c) odzieży i obuwia,
d) utrzymania czystości;
– usług opiekuńczych, polegających na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
– usług wspomagających, polegających na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców domu,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.

Zobacz: Rejestracja firmy

Ponadto ważną kwestią będzie wyżywienie i organizacja posiłków. Mieszkańcy domu muszą mieć zapewnione co najmniej trzy posiłki dziennie. Powinno się zapewnić wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza. Każdy z posiłków powinien być wydawany przez 2 godziny, z tym że ostatni posiłek ma być podawany nie wcześniej niż o godz. 1800. Należy zapewnić dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów przez całą dobę. Bardzo ważną sprawą jest aby pamiętać, że możemy mieć pensjonariuszy, którzy będą wymagać karmienia.

Oprócz codziennych obowiązków dotyczących higieny, wyżywienia przepisy nakładają również na prowadzącego dom seniora obowiązek zapewnienia korzystania przez mieszkańców z biblioteki (nie musi być ona w samym domu) oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów.
Ponadto prowadząc dom musimy pamiętać o organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych. Ponadto powinniśmy zapewnić możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu. Regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu. I wreszcie zorganizowanie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.

Otwierając dom opieki trzeba od początku myśleć o konieczności zapewnienia oferowanych usług do stanu zdrowia starszych osób. Warto więc pomyśleć o wybraniu określonej specyfiki mieszkańców, gdyż zapewnienie dobrej opieki będzie wymagało dużych nakładów finansowych. Tak więc możemy przystosować dom np. tylko dla osób obłożnie chorych, lub też np. dla cierpiących na demencję starczą, którym najbardziej potrzebne są wrażenia pobudzające umysł. Do takich domów można oddać osobę starszą na kilka dni (np. rodzina wyjeżdża na urlop) lub na dowolnie długi czas.

 Zobacz: Wybór formy działalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA