REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom spokojnej starości – pomysł
Dom spokojnej starości – pomysł
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się ukryć, że jesteśmy coraz starszym społeczeństwem. Już prawie nie spotyka się wielopokoleniowych rodzin, gdzie seniorzy byli traktowani z szacunkiem, zajmowali się wnukami i chętnie słuchano ich opowieści.

Młodsza część rodziny nie chce dzisiaj brać na siebie całkowitej odpowiedzialności za opiekę nad swoimi rodzicami czy dziadkami. Ta smutna prawda może być z drugiej strony szansą dla przedsiębiorców na zarobek, a jednocześnie okazją do poprawienia warunków życia starszych osób. Zapewnienie ciepłej rodzinnej atmosfery powinno być naszym podstawowym celem, kiedy zamierzamy otworzyć dom opieki dla osób starszych. Pamiętajmy, że różne okoliczności życiowe powodują, że ktoś chce bądź musi skorzystać z naszych usług, ale miejmy też na uwadze to, że pewnego dnia sami możemy być w podobnej sytuacji.

REKLAMA

Redakcja poleca: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Aby rozpocząć tego rodzaju przedsięwzięcie warto zastanowić się i oszacować, jakie koszty jesteśmy w stanie ponieść w związku z naszą działalność. Kwestia wielkości domu i ilości pacjentów warunkuje liczbę zatrudnionych osób oraz to, ile pomieszczeń będzie musiało być przystosowanych. Mając np. pod opieką 15 osób potrzebne będą dwie pielęgniarki, dwie opiekunki oraz dwie kucharki, zatrudnione w systemie zmianowym. Dodatkowe koszty ponosi się z powodu wizyt lekarza, który powinien przychodzić raz w tygodniu, oraz przyjeżdżać również z powodu nagłych wezwań.

INFORAKADEMIA poleca: Zatrudnianie cudzoziemców w świetle zmian

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

REKLAMA

Jeśli chodzi o stawki za miesiąc pobytu w takim domu jest to sprawa indywidualna. Dobrze jest zastanowić się i biorąc pod uwagę specyfikę klienta, którzy trafią pod dach naszego ośrodka, nie przesadzić z ceną. Średnio w chwili obecnej, ceny wahają się od 1700 do 2000 zł za miesiąc. Naturalnie cena za osobę wymagającą pełnej opieki jest większa. Zdarzają się też domy ekskluzywne, w których pobyt kosztuje 4-5 tys. zł miesięcznie.

Kalkulując to przedsięwzięcie trzeba pamiętać i wziąć pod uwagę stałe koszty, takie jak: media, produkty żywnościowe, które mogą nas sporo kosztować. Jeżeli będziemy mieli pod opieką osoby wymagające specjalnej diety te koszty mogą jeszcze wzrosnąć. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju opłaty takie jak podatek od nieruchomości, wywóz śmieci, szambo (jeśli nie ma kanalizacji). Ponadto dużym wydatkiem będą zakupy leków i środków czystości (w tym pampersów).

Polecamy poradnik: Nowe zasady rozliczania czasu pracy

Ogólnie przedstawia się to następująco: najwięcej kosztów pochłania personel, później zaopatrzenie, zaś na końcu media. Nie można zapomnieć o ogrzewaniu, które zimą może nas naprawdę dużo kosztować. Tak więc planując otwarcie domu trzeba naprawdę dobrze wszystko skalkulować, pomyśleć o nawiązaniu np. kontaktów z hurtowniami, które może taniej dostarczą nam pewnych niezbędnych towarów

REKLAMA

Prowadzenie domu spokojnej starości wymaga bycia cały czas w pogotowiu w myśl przysłowia „pańskie oko konia tuczy”. Warto być w domu przynajmniej dwa- trzy razy w tygodniu, choćby po to, by załatwić sprawy administracyjne oraz porozmawiać z pacjentami i poznać ich opinię o funkcjonowaniu placówki. Osoby starsze i samotne (bo takie będą naszymi klientami) potrzebują uwagi, chwili rozmowy, jeżeli nasze przedsięwzięcie ma odnieść sukces warto pamiętać o tym aspekcie.

Dlatego też szukając np. personelu, pamiętajmy aby zwrócić uwagę na to czy osoba, którą zamierzamy zatrudnić ma dobry kontakt z osobami starszymi, najlepiej to sprawdzić przyjmując pracownika na okres próbny, w czasie jego trwania można taką osobę szczególnie obserwować i w ten sposób sprawdzić jej kwalifikacje. A w przedsięwzięciu jakim jest dom seniora personel będzie liczny.

Bardzo ważną kwestią będzie psychologiczne przygotowanie. Trzeba pamiętać, że pensjonariusze to osoby różnego pokroju. Mogą się zdarzyć takie osoby, które będą naprawdę uciążliwe, ale nie znaczy to, że niemożliwe do uspokojenia. Często narzekania wynikać będą z prozaicznych powodów. Dlatego tak ważne jest stałe nadzorowanie placówki, cierpliwość, umiejętność rozwiązywania konfliktów, nawet negocjacji. Zwykle problemy można rozwiązać jednym zarządzeniem lub zmianą zwyczajów albo po prostu krótką rozmową, wysłuchaniem.

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów


Jakie usługi

Otwierając dom seniora, należy mieć na uwadze liczne wymogi prawne, jakie musi spełniać taki dom. Ogólne wymogi określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) a szczegółowe wymagania rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837).

Powołując do istnienia dom seniora należy pamiętać, że naszym obowiązkiem będzie zapewnienie usług w zakresie potrzeb bytowych, a więc:
a) miejsca zamieszkania,
b) wyżywienia,
c) odzieży i obuwia,
d) utrzymania czystości;
– usług opiekuńczych, polegających na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
– usług wspomagających, polegających na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców domu,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.

Zobacz: Rejestracja firmy

Ponadto ważną kwestią będzie wyżywienie i organizacja posiłków. Mieszkańcy domu muszą mieć zapewnione co najmniej trzy posiłki dziennie. Powinno się zapewnić wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza. Każdy z posiłków powinien być wydawany przez 2 godziny, z tym że ostatni posiłek ma być podawany nie wcześniej niż o godz. 1800. Należy zapewnić dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów przez całą dobę. Bardzo ważną sprawą jest aby pamiętać, że możemy mieć pensjonariuszy, którzy będą wymagać karmienia.

Oprócz codziennych obowiązków dotyczących higieny, wyżywienia przepisy nakładają również na prowadzącego dom seniora obowiązek zapewnienia korzystania przez mieszkańców z biblioteki (nie musi być ona w samym domu) oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów.
Ponadto prowadząc dom musimy pamiętać o organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych. Ponadto powinniśmy zapewnić możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu. Regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu. I wreszcie zorganizowanie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.

Otwierając dom opieki trzeba od początku myśleć o konieczności zapewnienia oferowanych usług do stanu zdrowia starszych osób. Warto więc pomyśleć o wybraniu określonej specyfiki mieszkańców, gdyż zapewnienie dobrej opieki będzie wymagało dużych nakładów finansowych. Tak więc możemy przystosować dom np. tylko dla osób obłożnie chorych, lub też np. dla cierpiących na demencję starczą, którym najbardziej potrzebne są wrażenia pobudzające umysł. Do takich domów można oddać osobę starszą na kilka dni (np. rodzina wyjeżdża na urlop) lub na dowolnie długi czas.

 Zobacz: Wybór formy działalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA