REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dom spokojnej starości – pomysł
Dom spokojnej starości – pomysł
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się ukryć, że jesteśmy coraz starszym społeczeństwem. Już prawie nie spotyka się wielopokoleniowych rodzin, gdzie seniorzy byli traktowani z szacunkiem, zajmowali się wnukami i chętnie słuchano ich opowieści.

Młodsza część rodziny nie chce dzisiaj brać na siebie całkowitej odpowiedzialności za opiekę nad swoimi rodzicami czy dziadkami. Ta smutna prawda może być z drugiej strony szansą dla przedsiębiorców na zarobek, a jednocześnie okazją do poprawienia warunków życia starszych osób. Zapewnienie ciepłej rodzinnej atmosfery powinno być naszym podstawowym celem, kiedy zamierzamy otworzyć dom opieki dla osób starszych. Pamiętajmy, że różne okoliczności życiowe powodują, że ktoś chce bądź musi skorzystać z naszych usług, ale miejmy też na uwadze to, że pewnego dnia sami możemy być w podobnej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Aby rozpocząć tego rodzaju przedsięwzięcie warto zastanowić się i oszacować, jakie koszty jesteśmy w stanie ponieść w związku z naszą działalność. Kwestia wielkości domu i ilości pacjentów warunkuje liczbę zatrudnionych osób oraz to, ile pomieszczeń będzie musiało być przystosowanych. Mając np. pod opieką 15 osób potrzebne będą dwie pielęgniarki, dwie opiekunki oraz dwie kucharki, zatrudnione w systemie zmianowym. Dodatkowe koszty ponosi się z powodu wizyt lekarza, który powinien przychodzić raz w tygodniu, oraz przyjeżdżać również z powodu nagłych wezwań.

INFORAKADEMIA poleca: Zatrudnianie cudzoziemców w świetle zmian

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Jeśli chodzi o stawki za miesiąc pobytu w takim domu jest to sprawa indywidualna. Dobrze jest zastanowić się i biorąc pod uwagę specyfikę klienta, którzy trafią pod dach naszego ośrodka, nie przesadzić z ceną. Średnio w chwili obecnej, ceny wahają się od 1700 do 2000 zł za miesiąc. Naturalnie cena za osobę wymagającą pełnej opieki jest większa. Zdarzają się też domy ekskluzywne, w których pobyt kosztuje 4-5 tys. zł miesięcznie.

Kalkulując to przedsięwzięcie trzeba pamiętać i wziąć pod uwagę stałe koszty, takie jak: media, produkty żywnościowe, które mogą nas sporo kosztować. Jeżeli będziemy mieli pod opieką osoby wymagające specjalnej diety te koszty mogą jeszcze wzrosnąć. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju opłaty takie jak podatek od nieruchomości, wywóz śmieci, szambo (jeśli nie ma kanalizacji). Ponadto dużym wydatkiem będą zakupy leków i środków czystości (w tym pampersów).

Polecamy poradnik: Nowe zasady rozliczania czasu pracy

Ogólnie przedstawia się to następująco: najwięcej kosztów pochłania personel, później zaopatrzenie, zaś na końcu media. Nie można zapomnieć o ogrzewaniu, które zimą może nas naprawdę dużo kosztować. Tak więc planując otwarcie domu trzeba naprawdę dobrze wszystko skalkulować, pomyśleć o nawiązaniu np. kontaktów z hurtowniami, które może taniej dostarczą nam pewnych niezbędnych towarów

Prowadzenie domu spokojnej starości wymaga bycia cały czas w pogotowiu w myśl przysłowia „pańskie oko konia tuczy”. Warto być w domu przynajmniej dwa- trzy razy w tygodniu, choćby po to, by załatwić sprawy administracyjne oraz porozmawiać z pacjentami i poznać ich opinię o funkcjonowaniu placówki. Osoby starsze i samotne (bo takie będą naszymi klientami) potrzebują uwagi, chwili rozmowy, jeżeli nasze przedsięwzięcie ma odnieść sukces warto pamiętać o tym aspekcie.

Dlatego też szukając np. personelu, pamiętajmy aby zwrócić uwagę na to czy osoba, którą zamierzamy zatrudnić ma dobry kontakt z osobami starszymi, najlepiej to sprawdzić przyjmując pracownika na okres próbny, w czasie jego trwania można taką osobę szczególnie obserwować i w ten sposób sprawdzić jej kwalifikacje. A w przedsięwzięciu jakim jest dom seniora personel będzie liczny.

Bardzo ważną kwestią będzie psychologiczne przygotowanie. Trzeba pamiętać, że pensjonariusze to osoby różnego pokroju. Mogą się zdarzyć takie osoby, które będą naprawdę uciążliwe, ale nie znaczy to, że niemożliwe do uspokojenia. Często narzekania wynikać będą z prozaicznych powodów. Dlatego tak ważne jest stałe nadzorowanie placówki, cierpliwość, umiejętność rozwiązywania konfliktów, nawet negocjacji. Zwykle problemy można rozwiązać jednym zarządzeniem lub zmianą zwyczajów albo po prostu krótką rozmową, wysłuchaniem.

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów


Jakie usługi

Otwierając dom seniora, należy mieć na uwadze liczne wymogi prawne, jakie musi spełniać taki dom. Ogólne wymogi określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) a szczegółowe wymagania rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837).

Powołując do istnienia dom seniora należy pamiętać, że naszym obowiązkiem będzie zapewnienie usług w zakresie potrzeb bytowych, a więc:
a) miejsca zamieszkania,
b) wyżywienia,
c) odzieży i obuwia,
d) utrzymania czystości;
– usług opiekuńczych, polegających na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
– usług wspomagających, polegających na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców domu,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.

Zobacz: Rejestracja firmy

Ponadto ważną kwestią będzie wyżywienie i organizacja posiłków. Mieszkańcy domu muszą mieć zapewnione co najmniej trzy posiłki dziennie. Powinno się zapewnić wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza. Każdy z posiłków powinien być wydawany przez 2 godziny, z tym że ostatni posiłek ma być podawany nie wcześniej niż o godz. 1800. Należy zapewnić dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów przez całą dobę. Bardzo ważną sprawą jest aby pamiętać, że możemy mieć pensjonariuszy, którzy będą wymagać karmienia.

Oprócz codziennych obowiązków dotyczących higieny, wyżywienia przepisy nakładają również na prowadzącego dom seniora obowiązek zapewnienia korzystania przez mieszkańców z biblioteki (nie musi być ona w samym domu) oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów.
Ponadto prowadząc dom musimy pamiętać o organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych. Ponadto powinniśmy zapewnić możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu. Regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu. I wreszcie zorganizowanie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.

Otwierając dom opieki trzeba od początku myśleć o konieczności zapewnienia oferowanych usług do stanu zdrowia starszych osób. Warto więc pomyśleć o wybraniu określonej specyfiki mieszkańców, gdyż zapewnienie dobrej opieki będzie wymagało dużych nakładów finansowych. Tak więc możemy przystosować dom np. tylko dla osób obłożnie chorych, lub też np. dla cierpiących na demencję starczą, którym najbardziej potrzebne są wrażenia pobudzające umysł. Do takich domów można oddać osobę starszą na kilka dni (np. rodzina wyjeżdża na urlop) lub na dowolnie długi czas.

 Zobacz: Wybór formy działalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA