REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dom spokojnej starości – pomysł

Dom spokojnej starości – pomysł
Dom spokojnej starości – pomysł
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się ukryć, że jesteśmy coraz starszym społeczeństwem. Już prawie nie spotyka się wielopokoleniowych rodzin, gdzie seniorzy byli traktowani z szacunkiem, zajmowali się wnukami i chętnie słuchano ich opowieści.

Młodsza część rodziny nie chce dzisiaj brać na siebie całkowitej odpowiedzialności za opiekę nad swoimi rodzicami czy dziadkami. Ta smutna prawda może być z drugiej strony szansą dla przedsiębiorców na zarobek, a jednocześnie okazją do poprawienia warunków życia starszych osób. Zapewnienie ciepłej rodzinnej atmosfery powinno być naszym podstawowym celem, kiedy zamierzamy otworzyć dom opieki dla osób starszych. Pamiętajmy, że różne okoliczności życiowe powodują, że ktoś chce bądź musi skorzystać z naszych usług, ale miejmy też na uwadze to, że pewnego dnia sami możemy być w podobnej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Redakcja poleca: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

Aby rozpocząć tego rodzaju przedsięwzięcie warto zastanowić się i oszacować, jakie koszty jesteśmy w stanie ponieść w związku z naszą działalność. Kwestia wielkości domu i ilości pacjentów warunkuje liczbę zatrudnionych osób oraz to, ile pomieszczeń będzie musiało być przystosowanych. Mając np. pod opieką 15 osób potrzebne będą dwie pielęgniarki, dwie opiekunki oraz dwie kucharki, zatrudnione w systemie zmianowym. Dodatkowe koszty ponosi się z powodu wizyt lekarza, który powinien przychodzić raz w tygodniu, oraz przyjeżdżać również z powodu nagłych wezwań.

INFORAKADEMIA poleca: Zatrudnianie cudzoziemców w świetle zmian

REKLAMA

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Jeśli chodzi o stawki za miesiąc pobytu w takim domu jest to sprawa indywidualna. Dobrze jest zastanowić się i biorąc pod uwagę specyfikę klienta, którzy trafią pod dach naszego ośrodka, nie przesadzić z ceną. Średnio w chwili obecnej, ceny wahają się od 1700 do 2000 zł za miesiąc. Naturalnie cena za osobę wymagającą pełnej opieki jest większa. Zdarzają się też domy ekskluzywne, w których pobyt kosztuje 4-5 tys. zł miesięcznie.

Kalkulując to przedsięwzięcie trzeba pamiętać i wziąć pod uwagę stałe koszty, takie jak: media, produkty żywnościowe, które mogą nas sporo kosztować. Jeżeli będziemy mieli pod opieką osoby wymagające specjalnej diety te koszty mogą jeszcze wzrosnąć. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju opłaty takie jak podatek od nieruchomości, wywóz śmieci, szambo (jeśli nie ma kanalizacji). Ponadto dużym wydatkiem będą zakupy leków i środków czystości (w tym pampersów).

Polecamy poradnik: Nowe zasady rozliczania czasu pracy

Ogólnie przedstawia się to następująco: najwięcej kosztów pochłania personel, później zaopatrzenie, zaś na końcu media. Nie można zapomnieć o ogrzewaniu, które zimą może nas naprawdę dużo kosztować. Tak więc planując otwarcie domu trzeba naprawdę dobrze wszystko skalkulować, pomyśleć o nawiązaniu np. kontaktów z hurtowniami, które może taniej dostarczą nam pewnych niezbędnych towarów

Prowadzenie domu spokojnej starości wymaga bycia cały czas w pogotowiu w myśl przysłowia „pańskie oko konia tuczy”. Warto być w domu przynajmniej dwa- trzy razy w tygodniu, choćby po to, by załatwić sprawy administracyjne oraz porozmawiać z pacjentami i poznać ich opinię o funkcjonowaniu placówki. Osoby starsze i samotne (bo takie będą naszymi klientami) potrzebują uwagi, chwili rozmowy, jeżeli nasze przedsięwzięcie ma odnieść sukces warto pamiętać o tym aspekcie.

Dlatego też szukając np. personelu, pamiętajmy aby zwrócić uwagę na to czy osoba, którą zamierzamy zatrudnić ma dobry kontakt z osobami starszymi, najlepiej to sprawdzić przyjmując pracownika na okres próbny, w czasie jego trwania można taką osobę szczególnie obserwować i w ten sposób sprawdzić jej kwalifikacje. A w przedsięwzięciu jakim jest dom seniora personel będzie liczny.

Bardzo ważną kwestią będzie psychologiczne przygotowanie. Trzeba pamiętać, że pensjonariusze to osoby różnego pokroju. Mogą się zdarzyć takie osoby, które będą naprawdę uciążliwe, ale nie znaczy to, że niemożliwe do uspokojenia. Często narzekania wynikać będą z prozaicznych powodów. Dlatego tak ważne jest stałe nadzorowanie placówki, cierpliwość, umiejętność rozwiązywania konfliktów, nawet negocjacji. Zwykle problemy można rozwiązać jednym zarządzeniem lub zmianą zwyczajów albo po prostu krótką rozmową, wysłuchaniem.

Polecamy: Wybór formy opodatkowania dochodów


Jakie usługi

Otwierając dom seniora, należy mieć na uwadze liczne wymogi prawne, jakie musi spełniać taki dom. Ogólne wymogi określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) a szczegółowe wymagania rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837).

Powołując do istnienia dom seniora należy pamiętać, że naszym obowiązkiem będzie zapewnienie usług w zakresie potrzeb bytowych, a więc:
a) miejsca zamieszkania,
b) wyżywienia,
c) odzieży i obuwia,
d) utrzymania czystości;
– usług opiekuńczych, polegających na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
– usług wspomagających, polegających na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców domu,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców domu,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca domu, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi domu w podjęciu pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców domu,
k) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców domu.

Zobacz: Rejestracja firmy

Ponadto ważną kwestią będzie wyżywienie i organizacja posiłków. Mieszkańcy domu muszą mieć zapewnione co najmniej trzy posiłki dziennie. Powinno się zapewnić wybór zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza. Każdy z posiłków powinien być wydawany przez 2 godziny, z tym że ostatni posiłek ma być podawany nie wcześniej niż o godz. 1800. Należy zapewnić dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów przez całą dobę. Bardzo ważną sprawą jest aby pamiętać, że możemy mieć pensjonariuszy, którzy będą wymagać karmienia.

Oprócz codziennych obowiązków dotyczących higieny, wyżywienia przepisy nakładają również na prowadzącego dom seniora obowiązek zapewnienia korzystania przez mieszkańców z biblioteki (nie musi być ona w samym domu) oraz codziennej prasy, a także możliwość zapoznania się z przepisami prawnymi dotyczącymi domów.
Ponadto prowadząc dom musimy pamiętać o organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwienie udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych. Ponadto powinniśmy zapewnić możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca domu. Regularny kontakt z dyrektorem domu w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu. I wreszcie zorganizowanie pogrzebu, zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca domu.

Otwierając dom opieki trzeba od początku myśleć o konieczności zapewnienia oferowanych usług do stanu zdrowia starszych osób. Warto więc pomyśleć o wybraniu określonej specyfiki mieszkańców, gdyż zapewnienie dobrej opieki będzie wymagało dużych nakładów finansowych. Tak więc możemy przystosować dom np. tylko dla osób obłożnie chorych, lub też np. dla cierpiących na demencję starczą, którym najbardziej potrzebne są wrażenia pobudzające umysł. Do takich domów można oddać osobę starszą na kilka dni (np. rodzina wyjeżdża na urlop) lub na dowolnie długi czas.

 Zobacz: Wybór formy działalności

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA