REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?
Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem ubiegania się o uzyskanie pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie każdego projektu unijnego jest oczywiście pozyskanie wsparcia finansowego na realizację projektu, o dofinansowanie którego się staramy.

Każdy z komponentów funduszy strukturalnych rządzi się osobnymi regułami dotyczącymi wysokości wsparcia rozumianego jako maksymalne dopuszczalne dofinansowanie realizacji projektu, jednak to, co łączy niemal wszystkie programy unijne, to fakt, że prawie zawsze zakładają one współfinansowanie projektu w części przez samego beneficjenta pomocy, czyli osobę lub instytucję ubiegającą się o uzyskanie wsparcia. Na tym samym mechanizmie opiera się finansowe wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Poniżej zostaną przedstawione zasady dotyczące dofinansowywania projektów realizowanych w ramach tego działania.

REKLAMA

Maksymalna wartość udzielanego wsparcia (dofinansowania projektu)

REKLAMA

Zgodnie z zapisami § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wielkość wsparcia w ramach powyższego działania może wynosić do 85% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Jednocześnie § 8 ust. 2 tego rozporządzenia przewiduje, że wartość projektu, o dofinansowanie którego staramy się w ramach działania 8.1 PO IG, nie może być niższa niż 20 tysięcy złotych i jednocześnie nie może przekroczyć miliona złotych.

Wartość wkładu własnego

Powyższe zasady dotyczące maksymalnej wartości dofinansowania projektu oznaczają, że każdy projekt realizowany w ramach działania 8.1 PO IG musi być współfinansowany przez beneficjenta pomocy (wnioskodawcę — przedsiębiorcę, który uzyskał dofinansowanie realizacji projektu i podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) w wysokości co najmniej 15% całkowitej wartości projektu.

Oznacza to, że na każdą złotówkę wydaną na realizację projektu najwyżej 85 groszy zostanie sfinansowane w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie, a kolejne minimum 15 groszy musimy sfinansować ze środków własnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobowiązanie takie wynika z § 8 ust. 3 rozporządzenia, który stanowi, że mikro- lub mały przedsiębiorca otrzymujący wsparcie jest zobowiązany do zapewnienia finansowania projektu w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 15% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem będzie pokryte z jego środków własnych pochodzących z innych źródeł niż pomoc publiczna.

Polecamy: Jak założyć firmę z unijnej dotacji

Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach działania 8.1 PO IG

REKLAMA

Generalną zasadą w przyznawaniu dofinansowania do projektów unijnych jest to, że każdorazowo i dla każdego priorytetu, działania i poddziałania instytucja zarządzająca danym obszarem wsparcia określa zamknięty katalog rodzajów wydatków (kosztów w projekcie), które będą kwalifikowane w projekcie, czyli określa tym samym zamkniętą grupę wydatków, jakie w związku z realizacją projektu można współfinansować w ramach przyznanych środków z funduszy strukturalnych.

Zgodnie z zapisami § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania, ponoszone jednak nie później niż do dnia określonego każdorazowo w umowie o dofinansowanie i jednocześnie nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy (porównaj rozdział 2., część Miejsce i czas realizacji projektu).

Katalog wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Go-spodarka zawiera § 6 ust. 2 rozporządzenia. Zalicza się do nich wydatki na:

  • zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi;
  • wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy — składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne — osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem, ponoszone ze środków własnych mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy — płatnika wynagrodzeń i składek;
  • zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich;
  • zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych, pod warunkiem że ich stawki odpowiadają powszechnie stosowanym na rynku;
  • zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych;
  • najem i eksploatację pomieszczeń;
  • promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne mówiące o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem;
  • nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości te spełniają łącznie następujące warunki:
    - będą wykorzystywane wyłącznie do celów projektu objętego wsparciem,
    - będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych;
  • zakup nowych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami);
  • zakup używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 roku o rachunkowości w § 3 ust. 1 pkt 11, przy czym:
    - cena używanych środków trwałych nie może przekraczać ich wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i jest niższa od ceny podobnych, nowych aktywów,
    - sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę używanych środków trwałych, miejsce i datę ich zakupu,
    - w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania za-kupu środka trwałego na potrzeby projektu używane środki trwałe nie zostały nabyte z wykorzystaniem pomocy pochodzącej ze środków publicznych,
  • raty spłat wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa powyżej, oraz środków trwałych, o których mowa powyżej, przez korzystającego, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu prowadzącej do przeniesienia własności tych wartości lub środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego;
  • zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi dla osób zaangażowanych w realizację projektu objętego wsparciem, do wysokości nieprzekraczającej 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa we wszystkich powyższych punktach.

Warte zapamiętania!

  • Pamiętaj, że całkowita wartość Twojego projektu przygotowywanego w ramach działania 8.1 PO IG nie może być niższa niż 20 tysięcy złotych i nie może przekroczyć 1 miliona złotych.
  • Pamiętaj, że Twój projekt realizowany w ramach działania 8.1 PO IG będzie dofinansowany maksymalnie w 85% wartości całego projektu, a kolejne 15% musisz sfinansować w ramach tzw. „wkładu własnego” ze środków własnych.
  • Pamiętaj, że w ramach projektu zostaną dofinansowane tylko te wydatki, które mieszczą się w katalogu wydatków kwalifikowanych wykazanych w § 6 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zobacz: Jak ustalić sposób finansowania przedsiębiorstwa – środki własne

Agata Łukaszewska. Artykuł jest fragmentem książki -  Dotacje na e-biznes. Pozyskiwanie środków z UE w ramach PO IG 8.1. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

REKLAMA

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA