REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?
Ile możesz zyskać dzięki dofinansowaniu z UE?

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem ubiegania się o uzyskanie pozytywnej oceny wniosku o dofinansowanie każdego projektu unijnego jest oczywiście pozyskanie wsparcia finansowego na realizację projektu, o dofinansowanie którego się staramy.

Każdy z komponentów funduszy strukturalnych rządzi się osobnymi regułami dotyczącymi wysokości wsparcia rozumianego jako maksymalne dopuszczalne dofinansowanie realizacji projektu, jednak to, co łączy niemal wszystkie programy unijne, to fakt, że prawie zawsze zakładają one współfinansowanie projektu w części przez samego beneficjenta pomocy, czyli osobę lub instytucję ubiegającą się o uzyskanie wsparcia. Na tym samym mechanizmie opiera się finansowe wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Poniżej zostaną przedstawione zasady dotyczące dofinansowywania projektów realizowanych w ramach tego działania.

REKLAMA

Maksymalna wartość udzielanego wsparcia (dofinansowania projektu)

REKLAMA

Zgodnie z zapisami § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wielkość wsparcia w ramach powyższego działania może wynosić do 85% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Jednocześnie § 8 ust. 2 tego rozporządzenia przewiduje, że wartość projektu, o dofinansowanie którego staramy się w ramach działania 8.1 PO IG, nie może być niższa niż 20 tysięcy złotych i jednocześnie nie może przekroczyć miliona złotych.

Wartość wkładu własnego

Powyższe zasady dotyczące maksymalnej wartości dofinansowania projektu oznaczają, że każdy projekt realizowany w ramach działania 8.1 PO IG musi być współfinansowany przez beneficjenta pomocy (wnioskodawcę — przedsiębiorcę, który uzyskał dofinansowanie realizacji projektu i podpisał umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) w wysokości co najmniej 15% całkowitej wartości projektu.

Oznacza to, że na każdą złotówkę wydaną na realizację projektu najwyżej 85 groszy zostanie sfinansowane w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie, a kolejne minimum 15 groszy musimy sfinansować ze środków własnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobowiązanie takie wynika z § 8 ust. 3 rozporządzenia, który stanowi, że mikro- lub mały przedsiębiorca otrzymujący wsparcie jest zobowiązany do zapewnienia finansowania projektu w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 15% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem będzie pokryte z jego środków własnych pochodzących z innych źródeł niż pomoc publiczna.

Polecamy: Jak założyć firmę z unijnej dotacji

Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach działania 8.1 PO IG

REKLAMA

Generalną zasadą w przyznawaniu dofinansowania do projektów unijnych jest to, że każdorazowo i dla każdego priorytetu, działania i poddziałania instytucja zarządzająca danym obszarem wsparcia określa zamknięty katalog rodzajów wydatków (kosztów w projekcie), które będą kwalifikowane w projekcie, czyli określa tym samym zamkniętą grupę wydatków, jakie w związku z realizacją projektu można współfinansować w ramach przyznanych środków z funduszy strukturalnych.

Zgodnie z zapisami § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania, ponoszone jednak nie później niż do dnia określonego każdorazowo w umowie o dofinansowanie i jednocześnie nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy (porównaj rozdział 2., część Miejsce i czas realizacji projektu).

Katalog wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Go-spodarka zawiera § 6 ust. 2 rozporządzenia. Zalicza się do nich wydatki na:

  • zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi;
  • wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy — składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i zdrowotne — osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem, ponoszone ze środków własnych mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy — płatnika wynagrodzeń i składek;
  • zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich;
  • zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych, pod warunkiem że ich stawki odpowiadają powszechnie stosowanym na rynku;
  • zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych;
  • najem i eksploatację pomieszczeń;
  • promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne mówiące o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem;
  • nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości te spełniają łącznie następujące warunki:
    - będą wykorzystywane wyłącznie do celów projektu objętego wsparciem,
    - będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
  • będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych;
  • zakup nowych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami);
  • zakup używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości w rozumieniu ustawy z 29 września 1994 roku o rachunkowości w § 3 ust. 1 pkt 11, przy czym:
    - cena używanych środków trwałych nie może przekraczać ich wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i jest niższa od ceny podobnych, nowych aktywów,
    - sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę używanych środków trwałych, miejsce i datę ich zakupu,
    - w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania za-kupu środka trwałego na potrzeby projektu używane środki trwałe nie zostały nabyte z wykorzystaniem pomocy pochodzącej ze środków publicznych,
  • raty spłat wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa powyżej, oraz środków trwałych, o których mowa powyżej, przez korzystającego, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu prowadzącej do przeniesienia własności tych wartości lub środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego;
  • zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi dla osób zaangażowanych w realizację projektu objętego wsparciem, do wysokości nieprzekraczającej 10% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa we wszystkich powyższych punktach.

Warte zapamiętania!

  • Pamiętaj, że całkowita wartość Twojego projektu przygotowywanego w ramach działania 8.1 PO IG nie może być niższa niż 20 tysięcy złotych i nie może przekroczyć 1 miliona złotych.
  • Pamiętaj, że Twój projekt realizowany w ramach działania 8.1 PO IG będzie dofinansowany maksymalnie w 85% wartości całego projektu, a kolejne 15% musisz sfinansować w ramach tzw. „wkładu własnego” ze środków własnych.
  • Pamiętaj, że w ramach projektu zostaną dofinansowane tylko te wydatki, które mieszczą się w katalogu wydatków kwalifikowanych wykazanych w § 6 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 sierpnia 2008 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zobacz: Jak ustalić sposób finansowania przedsiębiorstwa – środki własne

Agata Łukaszewska. Artykuł jest fragmentem książki -  Dotacje na e-biznes. Pozyskiwanie środków z UE w ramach PO IG 8.1. Wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA