REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników
Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o założeniu własnej firmy - agencji nieruchomości - łączy się z reguły z koniecznością zatrudnienia pracowników. Jak współpracować z maklerami i pośrednikami? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA

W prawie każdym przypadku prowadzenie działalności gospodarczej połączone z angażowaniem pracowników łączy się ze znacznymi wydatkami i wydatnie zwiększa ryzyko biznesowe. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się prowadzenie agencji nieruchomości. Wynika to z okoliczności, że w przypadku agencji normą jest angażowanie pracowników - często prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą - na podstawie umów cywilnoprawnych. Praca na etacie  jest zazwyczaj przywilejem agentów generujących szczególnie duże obroty i lojalnych wobec biura. Jednak i w takim wypadku zazwyczaj stała pensja stanowi tylko część wynagrodzenia, które niemal zawsze uzależnione jest od efektów pracy. Na stałą pensje w określonej wysokości liczyć mogą  osoby nie zaangażowane bezpośrednio w obrót nieruchomościami, np. zajmujące się obsługą księgową lub prawną. Zatrudnianie personelu niezwiązanego bezpośrednio z obrotem nieruchomościami jest jednak domeną wyłącznie największych agencji.

Jak współpracować z maklerami nieruchomości i pośrednikami?

Możliwości jest naprawdę wiele. W obrocie występują umowy o dzieło, zlecenia, agencyjna, o świadczenie usług oraz umowa o pracę. Z każdą z tych umów (z wyjątkiem umowy zlecenia i umowy o świadczenie usług, dla których reżim prawny jest taki sam)  przepisy wiążą inne skutki prawne. Warto w związku z tym przyjrzeć im się bliżej. To, jak nazwiemy umowę zawartą z pracującym dla nas maklerem nie będzie miało znaczenia, jeżeli współpraca przebiegać będzie harmonijnie. Może się jednak zdarzyć, że dojdzie do konfliktu, który poddany zostanie pod rozstrzygnięcie sądu. W takim przypadku sąd, aby określić reżim prawny, rozstrzygnie jaka umowa została zawarta badając jej treść i cel. To, jak umowa zostanie przez nas nazwana, ma dla sądu wtórne znaczenie. Warto w związku z tym poznać najważniejsze różnice między umowami.

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - biznesplan

Umowa o dzieło

REKLAMA

Występuje powszechnie w relacjach między agencjami nieruchomości a maklerami. Jest to umowa cywilnoprawna, uregulowana w kodeksie cywilnym. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej charakterystyczną cechą umowy o dzieło jest to, że jest to umowa rezultatu, w przeciwieństwie do umowy zlecenia, która zalicza się do umów starannego działania. Nie będzie umową o dzieło umowa, której przedmiotem jest wielokrotne, systematyczne świadczenie pracy, nawet gdy zmierza do osiągnięcia określonych rezultatów, gdyż z prawnego punktu widzenia jest to już umowa zlecenia. Z tego powodu stosowanie umowy o dzieło w relacjach agencja – makler może budzić wątpliwości. Jeśli mimo to agencja decyduje się na taką formę współpracy, z umowy powinno wyraźnie wynikać, że celem jej zawarcia jest osiągnięcie konkretnego rezultatu, np. polegającego na skojarzeniu stron transakcji. Agencja, zawierając taką umowę z maklerem, powinna liczyć się z ryzykiem uznania jej przez sąd lub ZUS za umowę zlecenia. Należy więc przy tworzeniu umowy możliwie uwypuklić te elementy, które wskazują na okoliczność, że celem stron jest osiągnięcie przez dziełobiorcę konkretnego, dającego się zindywidualizować w przyszłości rezultatu. 

Jeżeli działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa prowadzi przedsiębiorca nie posiadający licencji, to powinien zatrudniać pośrednika  na podstawie innego stosunku prawnego niż umowa o dzieło. Działalność w zakresie pośrednictwa może być prowadzona przez przedsiębiorcę nie posiadającego licencji, jeżeli korzysta on z usług licencjonowanych pośredników w obrocie nieruchomościami, i to zarówno wówczas, gdy prowadzi on działalność gospodarczą w jednym miejscu, jak i wówczas, gdy prowadzi ją w kilku miejscach lub oddziałach. W każdym z nich tę działalność powinien prowadzić licencjonowany pośrednik.

REKLAMA

Rolą licencjonowanego pośrednika, na podstawie ust. 2 art. 180 Ustawy o gospodarce nieruchomościami jest nadzór nad innymi osobami, którymi się posługuje i za które ponosi odpowiedzialność zawodową, a więc w praktyce nad maklerami (nazywanymi w wielu agencjach doradcami ds. nieruchomości, agentami, asystentami pośredników itd.).

Umowa z pośrednikiem, do którego kompetencji ma należeć sprawowanie nadzoru nad innymi pracownikami przedsiębiorcy, ze swej istoty będzie umową starannego działania. Ponadto każda działalność gospodarcza, również w zakresie pośrednictwa, wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły. Stoi to w sprzeczności z celem gospodarczym umowy o dzieło, który realizuje się z chwilą uzyskania tego dzieła. Przedsiębiorca taki powinien zatrudniać pośrednika na podstawie umowy o pracę lub innej niż umowa o dzieło umowy prawa cywilnego.

Zlecenie i umowy o świadczenie usług

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. W praktyce jednak czynności maklera nieruchomości, podobnie zresztą jak licencjonowanego pośrednika, sprowadzają się do wykonywania czynności faktycznych. Skąd więc popularność umowy zlecenia?

Wynika ona z przepisu art. 750 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Umowa zlecenia, jak uprzednio wskazałem, jest umową starannego działania. Nic nie stoi jednak na  przeszkodzie, aby strony umówiły się, że wynagrodzeniem maklera lub pośrednika działającego na podstawie takiej umowy była prowizja od obrotu generowanego dzięki jego staraniom. Biura nieruchomości bardzo często wymagają od swoich współpracowników "gotowości do założenia działalności gospodarczej". Ramy prawne takiej współpracy regulują zazwyczaj umowy o współpracy, będące w istocie umowami o świadczenie usług, do których zastosowanie mają przepisy o zleceniu, lub umowami agencyjnymi.

Umowa agencyjna

Umowa agencyjna może być zawierana w tych agencjach nieruchomości, które wymagają od swoich maklerów prowadzenia działalności gospodarczej. Stronami tej umowy mogą być bowiem wyłącznie przedsiębiorcy.

Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. 

Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest uprawniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie. 

Wynagrodzeniem agenta jest co do zasady prowizja. Podstawową powinnością agenta jest aktywne działanie na rzecz i w interesie zleceniodawcy (tzn. agencji nieruchomości), w celu stworzenia  sposobności do zawierania umów z klientami. Działanie to może polegać na wyszukiwaniu klientów i skłanianiu ich do zawarcia  umowy, pomocy w kształtowaniu treści umów i przy ich redagowaniu, zaznajamianiu potencjalnych klientów z profilem działalności agencji nieruchomości, przedstawianiu i gromadzeniu ofert i podejmowaniu innych podobnych czynności faktycznych. Brak aktywności agenta stanowi naruszenie ciążącego na nim obowiązku umownego, a tym samym niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Jeżeli agent jest uprawniony do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie (agencji nieruchomości), jego podstawowym  obowiązkiem  jest wyręczanie zleceniodawcy w określonych czynnościach prawnych, w szczególności w zawieraniu umów na rachunek i w imieniu zleceniodawcy.

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA