REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników
Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o założeniu własnej firmy - agencji nieruchomości - łączy się z reguły z koniecznością zatrudnienia pracowników. Jak współpracować z maklerami i pośrednikami? Przeczytaj poradę eksperta.

REKLAMA

REKLAMA

W prawie każdym przypadku prowadzenie działalności gospodarczej połączone z angażowaniem pracowników łączy się ze znacznymi wydatkami i wydatnie zwiększa ryzyko biznesowe. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się prowadzenie agencji nieruchomości. Wynika to z okoliczności, że w przypadku agencji normą jest angażowanie pracowników - często prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą - na podstawie umów cywilnoprawnych. Praca na etacie  jest zazwyczaj przywilejem agentów generujących szczególnie duże obroty i lojalnych wobec biura. Jednak i w takim wypadku zazwyczaj stała pensja stanowi tylko część wynagrodzenia, które niemal zawsze uzależnione jest od efektów pracy. Na stałą pensje w określonej wysokości liczyć mogą  osoby nie zaangażowane bezpośrednio w obrót nieruchomościami, np. zajmujące się obsługą księgową lub prawną. Zatrudnianie personelu niezwiązanego bezpośrednio z obrotem nieruchomościami jest jednak domeną wyłącznie największych agencji.

Jak współpracować z maklerami nieruchomości i pośrednikami?

Możliwości jest naprawdę wiele. W obrocie występują umowy o dzieło, zlecenia, agencyjna, o świadczenie usług oraz umowa o pracę. Z każdą z tych umów (z wyjątkiem umowy zlecenia i umowy o świadczenie usług, dla których reżim prawny jest taki sam)  przepisy wiążą inne skutki prawne. Warto w związku z tym przyjrzeć im się bliżej. To, jak nazwiemy umowę zawartą z pracującym dla nas maklerem nie będzie miało znaczenia, jeżeli współpraca przebiegać będzie harmonijnie. Może się jednak zdarzyć, że dojdzie do konfliktu, który poddany zostanie pod rozstrzygnięcie sądu. W takim przypadku sąd, aby określić reżim prawny, rozstrzygnie jaka umowa została zawarta badając jej treść i cel. To, jak umowa zostanie przez nas nazwana, ma dla sądu wtórne znaczenie. Warto w związku z tym poznać najważniejsze różnice między umowami.

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - biznesplan

REKLAMA

Umowa o dzieło

Występuje powszechnie w relacjach między agencjami nieruchomości a maklerami. Jest to umowa cywilnoprawna, uregulowana w kodeksie cywilnym. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej charakterystyczną cechą umowy o dzieło jest to, że jest to umowa rezultatu, w przeciwieństwie do umowy zlecenia, która zalicza się do umów starannego działania. Nie będzie umową o dzieło umowa, której przedmiotem jest wielokrotne, systematyczne świadczenie pracy, nawet gdy zmierza do osiągnięcia określonych rezultatów, gdyż z prawnego punktu widzenia jest to już umowa zlecenia. Z tego powodu stosowanie umowy o dzieło w relacjach agencja – makler może budzić wątpliwości. Jeśli mimo to agencja decyduje się na taką formę współpracy, z umowy powinno wyraźnie wynikać, że celem jej zawarcia jest osiągnięcie konkretnego rezultatu, np. polegającego na skojarzeniu stron transakcji. Agencja, zawierając taką umowę z maklerem, powinna liczyć się z ryzykiem uznania jej przez sąd lub ZUS za umowę zlecenia. Należy więc przy tworzeniu umowy możliwie uwypuklić te elementy, które wskazują na okoliczność, że celem stron jest osiągnięcie przez dziełobiorcę konkretnego, dającego się zindywidualizować w przyszłości rezultatu. 

Jeżeli działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa prowadzi przedsiębiorca nie posiadający licencji, to powinien zatrudniać pośrednika  na podstawie innego stosunku prawnego niż umowa o dzieło. Działalność w zakresie pośrednictwa może być prowadzona przez przedsiębiorcę nie posiadającego licencji, jeżeli korzysta on z usług licencjonowanych pośredników w obrocie nieruchomościami, i to zarówno wówczas, gdy prowadzi on działalność gospodarczą w jednym miejscu, jak i wówczas, gdy prowadzi ją w kilku miejscach lub oddziałach. W każdym z nich tę działalność powinien prowadzić licencjonowany pośrednik.

Rolą licencjonowanego pośrednika, na podstawie ust. 2 art. 180 Ustawy o gospodarce nieruchomościami jest nadzór nad innymi osobami, którymi się posługuje i za które ponosi odpowiedzialność zawodową, a więc w praktyce nad maklerami (nazywanymi w wielu agencjach doradcami ds. nieruchomości, agentami, asystentami pośredników itd.).

Umowa z pośrednikiem, do którego kompetencji ma należeć sprawowanie nadzoru nad innymi pracownikami przedsiębiorcy, ze swej istoty będzie umową starannego działania. Ponadto każda działalność gospodarcza, również w zakresie pośrednictwa, wykonywana jest w sposób zorganizowany i ciągły. Stoi to w sprzeczności z celem gospodarczym umowy o dzieło, który realizuje się z chwilą uzyskania tego dzieła. Przedsiębiorca taki powinien zatrudniać pośrednika na podstawie umowy o pracę lub innej niż umowa o dzieło umowy prawa cywilnego.

Zlecenie i umowy o świadczenie usług

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. W praktyce jednak czynności maklera nieruchomości, podobnie zresztą jak licencjonowanego pośrednika, sprowadzają się do wykonywania czynności faktycznych. Skąd więc popularność umowy zlecenia?

Wynika ona z przepisu art. 750 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Umowa zlecenia, jak uprzednio wskazałem, jest umową starannego działania. Nic nie stoi jednak na  przeszkodzie, aby strony umówiły się, że wynagrodzeniem maklera lub pośrednika działającego na podstawie takiej umowy była prowizja od obrotu generowanego dzięki jego staraniom. Biura nieruchomości bardzo często wymagają od swoich współpracowników "gotowości do założenia działalności gospodarczej". Ramy prawne takiej współpracy regulują zazwyczaj umowy o współpracy, będące w istocie umowami o świadczenie usług, do których zastosowanie mają przepisy o zleceniu, lub umowami agencyjnymi.

Umowa agencyjna

Umowa agencyjna może być zawierana w tych agencjach nieruchomości, które wymagają od swoich maklerów prowadzenia działalności gospodarczej. Stronami tej umowy mogą być bowiem wyłącznie przedsiębiorcy.

Przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. 

Do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie oraz do odbierania dla niego oświadczeń agent jest uprawniony tylko wtedy, gdy ma do tego umocowanie. 

Wynagrodzeniem agenta jest co do zasady prowizja. Podstawową powinnością agenta jest aktywne działanie na rzecz i w interesie zleceniodawcy (tzn. agencji nieruchomości), w celu stworzenia  sposobności do zawierania umów z klientami. Działanie to może polegać na wyszukiwaniu klientów i skłanianiu ich do zawarcia  umowy, pomocy w kształtowaniu treści umów i przy ich redagowaniu, zaznajamianiu potencjalnych klientów z profilem działalności agencji nieruchomości, przedstawianiu i gromadzeniu ofert i podejmowaniu innych podobnych czynności faktycznych. Brak aktywności agenta stanowi naruszenie ciążącego na nim obowiązku umownego, a tym samym niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Jeżeli agent jest uprawniony do zawierania umów w imieniu dającego zlecenie (agencji nieruchomości), jego podstawowym  obowiązkiem  jest wyręczanie zleceniodawcy w określonych czynnościach prawnych, w szczególności w zawieraniu umów na rachunek i w imieniu zleceniodawcy.

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA