Jak założyć agencję nieruchomości - biznesplan
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Decydując się na prowadzenie agencji nieruchomości należy liczyć się z tym, że pierwsze zyski przyjdą dopiero po kilku miesiącach działalności. Wynika to z okoliczności, że zanim pierwsi klienci kupią nieruchomości za pośrednictwem Twojej firmy, będziesz musiał pozyskać do swojej bazy atrakcyjne oferty. Przed zaangażowaniem się w biznes, jakim jest agencja nieruchomości, warto sporządzić biznesplan - chociażby po to, żeby mieć pewność że przed osiągnięciem pierwszych przychodów nie zabraknie Ci pieniędzy na prowadzenie działalności.
REKLAMA
Celem biznesplanu jest, mówiąc najprościej, analiza opłacalności biznesu w pewnym okresie czasu. Właśnie dlatego banki żądają od potencjalnych kredytobiorców przekonywującego biznesplanu, którego realizacja uprawdopodobni, że przedsiębiorca będzie w stanie spłacać raty kredytu. Zaleca się również przygotować biznesplan na etapie planowania przedsięwzięcia gospodarczego, aby nabrać przekonania, że warto angażować w określoną działalność swoje pieniądze. Bez względu na cel, w jakim biznesplan zostaje sporządzony, należy pamiętać, że jest to jedynie prognoza, której trafność zależy od wielu czynników, często niemożliwych do przewidzenia.
Polecamy: Co to jest biznesplan?
W przypadku agencji nieruchomości na trafność biznesplanu składać się będzie wiele elementów, m.in. doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej, znajomość rynku nieruchomości i procedur obowiązujących przy obrocie nimi. Błędem często popełnianym przez mało doświadczonych uczestników rynku jest przyjmowanie nieruchomości po cenach nieadekwatnych do stawek obowiązujących na rynku. Problemy sprawia także windykacja wierzytelności. Trzeba liczyć się z tym, że klienci wykorzystają wszelkie niedoskonałości procedur stosowanych przez pośrednika, aby nie zapłacić mu wynagrodzenia za wykonaną usługę.
Zanim sporządzisz biznesplan
Zanim zaczniesz przelewać na papier swoje symulacje, warto zastanowić się nad celem, w jakim biznesplan ma zostać sporządzony. Jeśli wymaga tego bank lub inna instytucja, warto zorientować się, czy nie stawia on jakichś szczegółowych wymogów lub nie wymaga sporządzenia biznesplanu w przepisanej formie, np. na formularzu.
Dobry biznesplan
Biznesplan jest to prosta symulacja. Powinien więc być napisany jasno, zwięźle i realistycznie. W przypadku pisania biznesplanów, podobnie jak np. piosenek, aktualizuje się maksyma, że sztuka pisania to sztuka skreślania. Skreślać należy wszystkie informacje, które nie są niezbędne dla oceny opłacalności przedsięwzięcia.
Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu
Logika
To co napisałeś, musi być ze sobą powiązane, spójne i logiczne. Warto w związku z tym przedłożyć taki biznesplan do krytycznej oceny znajomemu, który nie będzie nam schlebiał, ale wytknie błędy. Wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy np. z konieczności współpracy z księgową, uciążliwych obowiązków wobec Urzędu Skarbowego itd. Warto więc, moim zdaniem, przedłożyć biznesplan osobie będącej przedsiębiorcą – praktykiem lub np. księgowemu.
Realizm
To, jakie wyniki osiągać będzie agencja nieruchomości po pierwszym roku swojej działalności, zależeć będzie od bardzo wielu okoliczności, takich jak doświadczenie, zdolności interpersonalne, lokalizacja biura, konkurencja na lokalnym rynku, a nawet dostępność kredytów hipotecznych. Z pewnością przedsiębiorcy, który dopiero uczy się pośrednictwa, będzie trudniej sporządzić trafny biznesplan niż doświadczonemu pośrednikowi, który usamodzielnia się po latach współpracy z biurami nieruchomości obecnymi na lokalnym rynku.
Przykładowy biznesplan
Firma "Anna Kowalska Świat Nieruchomości" założona została przez doświadczoną projektantkę wnętrz. Anna Kowalska chce wykorzystać swoje kontakty branżowe, m.in. z właścicielami wynajmowanych mieszkań i deweloperami. Firma świadczyć ma następujące usługi:
- Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
- Doradztwo dla klientów chcących samodzielnie sprzedać nieruchomość.
Poza tym Anna Kowalska będzie również świadczyła, tak jak dotychczas, usługi polegające na projektowaniu wnętrz. Atelier projektantki mieści się w jej domu, jednak w związku z rozszerzeniem zakresu działalności konieczne jest wynajęcie biura w dobrze skomunikowanej części miejscowości. Anna Kowalska przygotowania do otworzenia biura rozpoczęła półtora roku wcześniej. W tym czasie uzyskała licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.
Rynek branżowy
Firma "Anna Kowalska Świat Nieruchomości" działać będzie w małej, ale bogatej i prestiżowej podwarszawskiej miejscowości. W okolicy działa kilkadziesiąt biur nieruchomości. Aktywni są również agenci dużych, sieciowych firm. Konkurencja na rynku jest więc bardzo silna, co nie sprzyja pozyskiwaniu ofert na wyłączność, na czym szczególnie projektantce zależy.
Klienci
W związku z tym Anna Kowalska postanowiła koncentrować się na nieruchomościach mieszkalnych, głównie apartamentach i prestiżowych posesjach. Anna Kowalska projektowała wnętrza wielu zamożnym klientom, którzy byli zadowoleni z jej usług i rekomendowali je znajomym. Projektankta zamierza wykorzystać ten potencjał.
Zatrudnienie
Anna Kowalska w przyszłości zamierza zatrudnić na umowę zlecenie agenta, który będzie pracował w zamian za wynagrodzenie stanowiące prowizję od obrotu.
Planowane koszty początkowe:
meble biurowe 4000 zł.
komputer, aparat fotograficzny: 3000 zł.
adaptacja lokalu: 5000 zł.
materiały reklamowe: 2000 zł.
reklama wizualna: 3000 zł.
strona internetowa: 3000 zł.
program komputerowy 2000 zł.
Razem: 22.000
Pośredniczka dysponuje samochodem, którym będzie się posługiwać przy wykonywaniu działalności.
REKLAMA
Koszty miesięczne:
Internet: 80 zł.
telefon: 200 zł.
księgowa: 250 zł.
ZUS: 700 zł.
pozycjonowanie strony internetowej: 200 zł.
eksport na portale: 600 zł.
reklama w gazetach: 1000 zł.
czynsz za lokal: 2000 zł.
benzyna: 500 zł.
inne opłaty: 200 zł.
Razem: 5830 zł.
Aby zarobić prawie sześć tysięcy złotych na utrzymanie biura, Anna Kowalska musi pośredniczyć przy co najmniej jednej transakcji w miesiącu. Jednak zanim za jej pośrednictwem sprzedane zostanie pierwsze mieszkanie, będzie konieczne pozyskanie ofert do bazy. W związku z tym Anna Kowalska liczy się z tym, że na pierwsze zyski będzie musiała czekać nawet pół roku.
Analiza SWOT
Silne strony: | Słabe strony: |
- własna licencja, - ukierunkowanie na zagospodarowanie niszy rynkowej, - znajomość lokalnego rynku prestiżowych nieruchomości, - drugie zajęcie pośredniczki, dzięki któremu będzie ona bardziej niezależna od koniunktury na rynku nieruchomości. | - brak doświadczenia; praktycznej znajomości procedur obsługi klienta w biurze, pośredniczka popełni zapewne wiele kosztownych błędów - wysokie koszty działalności, - konieczność budowania bazy ofert od początku. - silna i bardziej doświadczona konkurencja. |
Perspektywy
Po kilku latach ciężkiej pracy może wystąpić efekt śnieżnej kuli, który polega na tym, że klienci chcą powierzać sprzedaż swoich nieruchomości renomowanej agencji, posiadającej w swojej ofercie najwięcej pozycji. Kupujący z kolei chętnie oglądają strony internetowe agencji posiadających rozbudowane bazy ofert, co sprzyja skutecznej sprzedaży.
Nie oznacza to jednak, że agencja debiutująca w branży pośrednictwa nie ma szans na rynkowy sukces. Nawet mała agencja może zaznaczyć swoją obecność w Internecie dzięki serwisom internetowym. Potencjalny nabywca przeglądający serwis ofertowy, zwraca przede wszystkim uwagę na właściwości nieruchomości, nie zaś na markę agencji.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.