REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości - biznesplan

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak założyć agencję nieruchomości? - biznesplan
Jak założyć agencję nieruchomości? - biznesplan

REKLAMA

REKLAMA

Biorąc pod uwagę popyt w dziedzinie sprzedaży i wynajmu mieszkań - działalność w branży nieruchomości może być dla nas bardzo opłacalna. Podpowiadamy jakimi kryteriami należy kierować się przy zakładaniu agencji nieruchomości, by odnieść sukces.

Decydując się na prowadzenie agencji nieruchomości należy liczyć się z tym, że pierwsze zyski przyjdą dopiero po kilku miesiącach działalności. Wynika to z okoliczności, że zanim pierwsi klienci kupią nieruchomości za pośrednictwem Twojej firmy, będziesz musiał pozyskać do swojej bazy atrakcyjne oferty. Przed zaangażowaniem się w biznes, jakim jest agencja nieruchomości, warto sporządzić biznesplan - chociażby po to, żeby mieć pewność że przed osiągnięciem pierwszych przychodów nie zabraknie Ci pieniędzy na prowadzenie działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Celem biznesplanu jest, mówiąc najprościej, analiza opłacalności biznesu w pewnym okresie czasu. Właśnie dlatego banki żądają od potencjalnych kredytobiorców przekonywującego biznesplanu, którego realizacja uprawdopodobni, że przedsiębiorca będzie w stanie spłacać raty kredytu. Zaleca się również przygotować biznesplan na etapie planowania przedsięwzięcia gospodarczego, aby nabrać przekonania, że warto angażować w określoną działalność swoje pieniądze. Bez względu na cel, w jakim biznesplan zostaje sporządzony, należy pamiętać, że jest to jedynie prognoza, której trafność zależy od wielu czynników, często niemożliwych do przewidzenia.  

Polecamy: Co to jest biznesplan?

W przypadku agencji nieruchomości na trafność biznesplanu składać się będzie wiele elementów, m.in. doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej, znajomość rynku nieruchomości i procedur obowiązujących przy obrocie nimi. Błędem często popełnianym przez mało doświadczonych uczestników rynku jest przyjmowanie nieruchomości po cenach nieadekwatnych do stawek obowiązujących na rynku. Problemy sprawia także windykacja wierzytelności.  Trzeba liczyć się z tym, że klienci wykorzystają wszelkie niedoskonałości procedur stosowanych przez pośrednika, aby nie zapłacić mu wynagrodzenia za wykonaną usługę.

REKLAMA

Zanim sporządzisz biznesplan

Zanim zaczniesz przelewać na papier swoje symulacje, warto zastanowić się nad celem, w jakim biznesplan ma zostać sporządzony. Jeśli wymaga tego bank lub inna instytucja, warto zorientować się, czy nie stawia on jakichś szczegółowych wymogów lub nie wymaga sporządzenia biznesplanu w przepisanej formie, np. na formularzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobry biznesplan

Biznesplan jest to prosta symulacja. Powinien więc być napisany jasno, zwięźle i realistycznie. W przypadku pisania biznesplanów, podobnie jak np. piosenek, aktualizuje się maksyma, że sztuka pisania to sztuka skreślania. Skreślać należy wszystkie informacje, które nie są niezbędne dla oceny opłacalności przedsięwzięcia.

Polecamy: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Logika

To co napisałeś, musi być ze sobą powiązane, spójne i logiczne. Warto w związku z tym przedłożyć taki biznesplan do krytycznej oceny znajomemu, który nie będzie nam schlebiał, ale wytknie błędy. Wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy np. z konieczności współpracy z księgową, uciążliwych obowiązków wobec Urzędu Skarbowego itd. Warto więc, moim zdaniem, przedłożyć biznesplan osobie będącej przedsiębiorcą – praktykiem lub np. księgowemu.

Realizm

To, jakie wyniki osiągać będzie agencja nieruchomości po pierwszym roku swojej działalności, zależeć będzie od bardzo wielu okoliczności, takich jak doświadczenie,  zdolności interpersonalne, lokalizacja biura, konkurencja na lokalnym rynku, a nawet dostępność kredytów hipotecznych. Z pewnością przedsiębiorcy, który dopiero uczy się pośrednictwa, będzie trudniej sporządzić  trafny biznesplan niż doświadczonemu pośrednikowi, który usamodzielnia się po latach współpracy z biurami nieruchomości obecnymi na lokalnym rynku.

Przykładowy biznesplan

Firma "Anna Kowalska Świat Nieruchomości" założona została przez doświadczoną projektantkę wnętrz. Anna Kowalska chce wykorzystać swoje kontakty branżowe, m.in. z właścicielami wynajmowanych mieszkań i deweloperami. Firma świadczyć ma następujące usługi:

  • Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
  • Doradztwo dla klientów chcących samodzielnie sprzedać nieruchomość.

Poza tym Anna Kowalska będzie również świadczyła, tak jak dotychczas, usługi polegające na projektowaniu wnętrz. Atelier projektantki mieści się w jej domu, jednak w związku z rozszerzeniem zakresu działalności konieczne jest wynajęcie biura w dobrze skomunikowanej części miejscowości. Anna Kowalska przygotowania do otworzenia biura rozpoczęła półtora roku wcześniej. W tym czasie uzyskała licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Rynek branżowy

Firma "Anna Kowalska Świat Nieruchomości" działać będzie w małej, ale bogatej i prestiżowej podwarszawskiej miejscowości. W okolicy działa kilkadziesiąt biur nieruchomości. Aktywni są również agenci dużych, sieciowych firm. Konkurencja na rynku jest więc bardzo silna, co nie sprzyja pozyskiwaniu ofert na wyłączność, na czym szczególnie projektantce zależy.

Klienci

W związku z tym Anna Kowalska postanowiła koncentrować się na nieruchomościach mieszkalnych, głównie apartamentach i prestiżowych posesjach. Anna Kowalska projektowała wnętrza wielu zamożnym klientom, którzy byli zadowoleni z jej usług i rekomendowali je znajomym. Projektankta zamierza wykorzystać ten potencjał.

Zatrudnienie

Anna Kowalska w przyszłości zamierza zatrudnić na umowę zlecenie agenta, który będzie pracował w zamian za wynagrodzenie stanowiące prowizję od obrotu.

Planowane koszty początkowe:
meble biurowe 4000 zł.
komputer, aparat fotograficzny: 3000 zł.
adaptacja lokalu: 5000 zł.
materiały reklamowe: 2000 zł.
reklama wizualna: 3000 zł.
strona internetowa: 3000 zł.
program komputerowy 2000 zł.
Razem: 22.000

Pośredniczka dysponuje samochodem, którym będzie się posługiwać przy wykonywaniu działalności.

Koszty miesięczne:
Internet: 80 zł.
telefon: 200 zł.
księgowa: 250 zł.
ZUS: 700 zł.
pozycjonowanie strony internetowej: 200 zł.
eksport na portale: 600 zł.
reklama w gazetach: 1000 zł.
czynsz za lokal: 2000 zł.
benzyna: 500 zł.
inne opłaty: 200 zł.
Razem: 5830 zł.

Aby zarobić prawie sześć tysięcy złotych na utrzymanie biura, Anna Kowalska musi pośredniczyć przy co najmniej jednej transakcji w miesiącu. Jednak zanim za jej pośrednictwem sprzedane zostanie pierwsze mieszkanie, będzie konieczne pozyskanie ofert do bazy. W związku z tym Anna Kowalska liczy się z tym, że na pierwsze zyski będzie musiała czekać nawet pół roku.

Analiza SWOT

Silne strony:

Słabe strony:

- własna licencja,

- ukierunkowanie na zagospodarowanie niszy rynkowej,

- znajomość lokalnego rynku prestiżowych nieruchomości,

- drugie zajęcie pośredniczki, dzięki któremu będzie ona bardziej niezależna od koniunktury na rynku nieruchomości.

- brak doświadczenia; praktycznej znajomości procedur obsługi klienta w biurze, pośredniczka popełni zapewne wiele kosztownych błędów

- wysokie koszty działalności,

- konieczność budowania bazy ofert od początku.

- silna i bardziej doświadczona konkurencja.

Perspektywy

Po kilku latach ciężkiej pracy może wystąpić efekt śnieżnej kuli, który polega na tym, że klienci chcą powierzać sprzedaż swoich nieruchomości renomowanej agencji, posiadającej w swojej ofercie najwięcej pozycji. Kupujący z kolei chętnie oglądają strony internetowe agencji posiadających rozbudowane bazy ofert, co sprzyja skutecznej sprzedaży.

Nie oznacza to jednak, że agencja debiutująca w branży pośrednictwa nie ma szans na rynkowy sukces. Nawet mała agencja może zaznaczyć swoją obecność w Internecie dzięki serwisom internetowym. Potencjalny nabywca  przeglądający serwis ofertowy, zwraca przede wszystkim uwagę na właściwości nieruchomości, nie zaś na markę agencji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA