REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładamy agencję  nieruchomości
Zakładamy agencję nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Założenie biura nieruchomości związane jest ze spełnieniem ustawowo określonych wymagań. Co trzeba zrobić, aby móc poprowadzić taki biznes?

Jeżeli chcesz założyć biuro nieruchomości, musisz zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG, ewentualnie w KRS. Procedury przy zakładaniu biura nieruchomości nie różnią się od tych, które wiążą się z rejestracją każdego innego biznesu. Istotna różnica tkwi jednak w wymogach, jakie spełniać muszą osoby wykonujące działalność w zakresie pośrednictwa.  Wynikają one z Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wbrew obiegowej opinii, aby kryteria te spełnić - nie musisz być pośrednikiem.

Polecamy: Jak założyć biuro nieruchomości?

Wybór formy prawnej biura nieruchomości

Biuro nieruchomości może być prowadzone jako działalność gospodarcza prowadzona przez osoby fizyczne wpisane do CEIDG, jak również w formie spółek osobowych (za wyjątkiem spółki partnerskiej) i kapitałowych.

Nie ma przeszkód, aby prowadzić działalność tego rodzaju w formie spółdzielni.

Błędny jest spotykany czasem pogląd - jakoby pośrednicy, jako przedstawiciele wolnego zawodu, mogli zakładać spółki partnerskie.  Zgodnie z art. 88 kodeksu spółek handlowych partnerami w takiej spółce mogą być osoby uprawnione do wykonywania następujących zawodów: adwokata, aptekarza, architekta, biegłego rewidenta, brokera ubezpieczeniowego, doradcy podatkowego, księgowego, lekarza, lekarza stomatologa, lekarza weterynarii, notariusza, pielęgniarki, położnej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, rzeczoznawcy majątkowego i tłumacza przysięgłego. Przepis ten nie jest przykładowym wyliczeniem, ale zawiera zamknięty katalog zawodów, których przedstawiciele są uprawnieni do zarejestrowania takiej spółki.

Na początkowym etapie działalności proponuję prowadzenie biznesu w tych formach prawnych, z którymi wiążą się najniższe koszty. Dlatego właśnie w niniejszym opracowaniu omówię rejestrację w CEIDG. Działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo przez osoby fizyczne lub w formie spółki cywilnej generuje najmniejsze koszty związane np. z rejestracją czy obsługą księgową. To bardzo ważne, ponieważ na pierwsze zyski właściciel biura pośrednictwa może liczyć zazwyczaj dopiero po kilku miesiącach.

Rejestracja działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej wygląda w ten sposób, że osoba fizyczna  zamierzająca prowadzić działalność składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. 

Polecamy: Co podlega wpisowi do CEIDG?

Uwzględniono jednak, że  forma elektroniczna może okazać się niedostępna dla niektórych przedsiębiorców ( tzn. nie posiadających podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego) i umożliwiono złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Wiosek taki powinien być jednak złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem.

Wniosek o wpis do CEIDG może zostać złożony osobiście, lub też zostać wysłany listem poleconym. Jeżeli wniosek wysłany ma być listem poleconym, podpis składającego powinien być notarialnie poświadczony. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i  kwituje przyjęcie wniosku. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG, najpóźniej następnego dnia roboczego.

Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej, a także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG lub nie podpisany.

Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG niezwłocznie informuje o tym składającego.

Wniosek o wpis do CEIDG  stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.


Wymogi z ustawy o gospodarce nieruchomościami

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez pośredników.  Pośrednikiem zaś jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.

Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, jeżeli czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będą wykonywane przez pośredników w obrocie nieruchomościami.

W związku z tym osoby, które zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa, mają do wyboru dwa rozwiązania:

REKLAMA

  • Uzyskać licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.
  • Zatrudnić pośrednika.

Przedsiębiorca, który wybierze pierwszą możliwość, musi liczyć się z tym, że uzyskanie licencji trwa około roku. W tym czasie należy skończyć studia podyplomowe oraz odbyć 6-miesięczną praktykę. Studia i praktyka nie kolidują z działalnością zawodową, bowiem organizacje zrzeszające pośredników prowadzą praktyki w formie weekendowych warsztatów. Dobrze jest wykorzystać ten czas, aby możliwie wnikliwie poznać rynek nieruchomości. Być może dobrym pomysłem jest zatrudnienie się w tym czasie w działającej już agencji, aby poznać procedury związane z obrotem nieruchomościami od praktycznej strony. Takie rozwiązanie z jednej strony pozwoli na znaczne oszczędności, ponieważ odbycie praktyk to wydatek przewyższający zazwyczaj dwa tysiące złotych. Z drugiej umożliwi zdobycie pewności, że pośrednictwo jest właśnie tym, czym przedsiębiorca chce się zajmować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim rozwiązaniem jest zatrudnienie licencjonowanego pośrednika, który weźmie na siebie odpowiedzialność zawodową za działanie pracowników biura. Pośrednik taki nie powinien być zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, tylko umowy starannego działania, np. umowy o pracę lub zlecenia. Wynika to z okoliczności, że do jego obowiązków należeć będzie nadzór nad zatrudnionymi przez przedsiębiorcę maklerami nieruchomości. Maklerem (ale także doradcą, agentem, asystentem pośrednika) nazywa się tych pracowników biur nieruchomości, którzy nie posiadają licencji. Osoby takie nie mogą nazywać się pośrednikami. Tytuł zawodowy „pośrednik w obrocie nieruchomościami” podlega bowiem ochronie prawnej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA