Jak założyć agencję nieruchomości - formalności
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli chcesz założyć biuro nieruchomości, musisz zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG, ewentualnie w KRS. Procedury przy zakładaniu biura nieruchomości nie różnią się od tych, które wiążą się z rejestracją każdego innego biznesu. Istotna różnica tkwi jednak w wymogach, jakie spełniać muszą osoby wykonujące działalność w zakresie pośrednictwa. Wynikają one z Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wbrew obiegowej opinii, aby kryteria te spełnić - nie musisz być pośrednikiem.
Polecamy: Jak założyć biuro nieruchomości?
Wybór formy prawnej biura nieruchomości
Biuro nieruchomości może być prowadzone jako działalność gospodarcza prowadzona przez osoby fizyczne wpisane do CEIDG, jak również w formie spółek osobowych (za wyjątkiem spółki partnerskiej) i kapitałowych.
Nie ma przeszkód, aby prowadzić działalność tego rodzaju w formie spółdzielni.
Błędny jest spotykany czasem pogląd - jakoby pośrednicy, jako przedstawiciele wolnego zawodu, mogli zakładać spółki partnerskie. Zgodnie z art. 88 kodeksu spółek handlowych partnerami w takiej spółce mogą być osoby uprawnione do wykonywania następujących zawodów: adwokata, aptekarza, architekta, biegłego rewidenta, brokera ubezpieczeniowego, doradcy podatkowego, księgowego, lekarza, lekarza stomatologa, lekarza weterynarii, notariusza, pielęgniarki, położnej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, rzeczoznawcy majątkowego i tłumacza przysięgłego. Przepis ten nie jest przykładowym wyliczeniem, ale zawiera zamknięty katalog zawodów, których przedstawiciele są uprawnieni do zarejestrowania takiej spółki.
Na początkowym etapie działalności proponuję prowadzenie biznesu w tych formach prawnych, z którymi wiążą się najniższe koszty. Dlatego właśnie w niniejszym opracowaniu omówię rejestrację w CEIDG. Działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo przez osoby fizyczne lub w formie spółki cywilnej generuje najmniejsze koszty związane np. z rejestracją czy obsługą księgową. To bardzo ważne, ponieważ na pierwsze zyski właściciel biura pośrednictwa może liczyć zazwyczaj dopiero po kilku miesiącach.
Rejestracja działalności gospodarczej
Rejestracja działalności gospodarczej wygląda w ten sposób, że osoba fizyczna zamierzająca prowadzić działalność składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.
Polecamy: Co podlega wpisowi do CEIDG?
Uwzględniono jednak, że forma elektroniczna może okazać się niedostępna dla niektórych przedsiębiorców ( tzn. nie posiadających podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego) i umożliwiono złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Wiosek taki powinien być jednak złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem.
Wniosek o wpis do CEIDG może zostać złożony osobiście, lub też zostać wysłany listem poleconym. Jeżeli wniosek wysłany ma być listem poleconym, podpis składającego powinien być notarialnie poświadczony. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i kwituje przyjęcie wniosku. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG, najpóźniej następnego dnia roboczego.
Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej, a także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG lub nie podpisany.
Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG niezwłocznie informuje o tym składającego.
Wniosek o wpis do CEIDG stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.
Wymogi z ustawy o gospodarce nieruchomościami
REKLAMA
Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez pośredników. Pośrednikiem zaś jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.
Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, jeżeli czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będą wykonywane przez pośredników w obrocie nieruchomościami.
W związku z tym osoby, które zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa, mają do wyboru dwa rozwiązania:
- Uzyskać licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.
- Zatrudnić pośrednika.
REKLAMA
Przedsiębiorca, który wybierze pierwszą możliwość, musi liczyć się z tym, że uzyskanie licencji trwa około roku. W tym czasie należy skończyć studia podyplomowe oraz odbyć 6-miesięczną praktykę. Studia i praktyka nie kolidują z działalnością zawodową, bowiem organizacje zrzeszające pośredników prowadzą praktyki w formie weekendowych warsztatów. Dobrze jest wykorzystać ten czas, aby możliwie wnikliwie poznać rynek nieruchomości. Być może dobrym pomysłem jest zatrudnienie się w tym czasie w działającej już agencji, aby poznać procedury związane z obrotem nieruchomościami od praktycznej strony. Takie rozwiązanie z jednej strony pozwoli na znaczne oszczędności, ponieważ odbycie praktyk to wydatek przewyższający zazwyczaj dwa tysiące złotych. Z drugiej umożliwi zdobycie pewności, że pośrednictwo jest właśnie tym, czym przedsiębiorca chce się zajmować.
Drugim rozwiązaniem jest zatrudnienie licencjonowanego pośrednika, który weźmie na siebie odpowiedzialność zawodową za działanie pracowników biura. Pośrednik taki nie powinien być zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, tylko umowy starannego działania, np. umowy o pracę lub zlecenia. Wynika to z okoliczności, że do jego obowiązków należeć będzie nadzór nad zatrudnionymi przez przedsiębiorcę maklerami nieruchomości. Maklerem (ale także doradcą, agentem, asystentem pośrednika) nazywa się tych pracowników biur nieruchomości, którzy nie posiadają licencji. Osoby takie nie mogą nazywać się pośrednikami. Tytuł zawodowy „pośrednik w obrocie nieruchomościami” podlega bowiem ochronie prawnej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.