REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładamy agencję  nieruchomości
Zakładamy agencję nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Założenie biura nieruchomości związane jest ze spełnieniem ustawowo określonych wymagań. Co trzeba zrobić, aby móc poprowadzić taki biznes?

Jeżeli chcesz założyć biuro nieruchomości, musisz zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG, ewentualnie w KRS. Procedury przy zakładaniu biura nieruchomości nie różnią się od tych, które wiążą się z rejestracją każdego innego biznesu. Istotna różnica tkwi jednak w wymogach, jakie spełniać muszą osoby wykonujące działalność w zakresie pośrednictwa.  Wynikają one z Ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wbrew obiegowej opinii, aby kryteria te spełnić - nie musisz być pośrednikiem.

Polecamy: Jak założyć biuro nieruchomości?

Wybór formy prawnej biura nieruchomości

Biuro nieruchomości może być prowadzone jako działalność gospodarcza prowadzona przez osoby fizyczne wpisane do CEIDG, jak również w formie spółek osobowych (za wyjątkiem spółki partnerskiej) i kapitałowych.

Nie ma przeszkód, aby prowadzić działalność tego rodzaju w formie spółdzielni.

Błędny jest spotykany czasem pogląd - jakoby pośrednicy, jako przedstawiciele wolnego zawodu, mogli zakładać spółki partnerskie.  Zgodnie z art. 88 kodeksu spółek handlowych partnerami w takiej spółce mogą być osoby uprawnione do wykonywania następujących zawodów: adwokata, aptekarza, architekta, biegłego rewidenta, brokera ubezpieczeniowego, doradcy podatkowego, księgowego, lekarza, lekarza stomatologa, lekarza weterynarii, notariusza, pielęgniarki, położnej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, rzeczoznawcy majątkowego i tłumacza przysięgłego. Przepis ten nie jest przykładowym wyliczeniem, ale zawiera zamknięty katalog zawodów, których przedstawiciele są uprawnieni do zarejestrowania takiej spółki.

Na początkowym etapie działalności proponuję prowadzenie biznesu w tych formach prawnych, z którymi wiążą się najniższe koszty. Dlatego właśnie w niniejszym opracowaniu omówię rejestrację w CEIDG. Działalność gospodarcza prowadzona jednoosobowo przez osoby fizyczne lub w formie spółki cywilnej generuje najmniejsze koszty związane np. z rejestracją czy obsługą księgową. To bardzo ważne, ponieważ na pierwsze zyski właściciel biura pośrednictwa może liczyć zazwyczaj dopiero po kilku miesiącach.

Rejestracja działalności gospodarczej

Rejestracja działalności gospodarczej wygląda w ten sposób, że osoba fizyczna  zamierzająca prowadzić działalność składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. 

Polecamy: Co podlega wpisowi do CEIDG?

Uwzględniono jednak, że  forma elektroniczna może okazać się niedostępna dla niektórych przedsiębiorców ( tzn. nie posiadających podpisu elektronicznego lub tzw. profilu zaufanego) i umożliwiono złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Wiosek taki powinien być jednak złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem.

Wniosek o wpis do CEIDG może zostać złożony osobiście, lub też zostać wysłany listem poleconym. Jeżeli wniosek wysłany ma być listem poleconym, podpis składającego powinien być notarialnie poświadczony. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i  kwituje przyjęcie wniosku. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG, najpóźniej następnego dnia roboczego.

Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej, a także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG lub nie podpisany.

Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG niezwłocznie informuje o tym składającego.

Wniosek o wpis do CEIDG  stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.


Wymogi z ustawy o gospodarce nieruchomościami

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez pośredników.  Pośrednikiem zaś jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.

Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, jeżeli czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będą wykonywane przez pośredników w obrocie nieruchomościami.

W związku z tym osoby, które zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa, mają do wyboru dwa rozwiązania:

  • Uzyskać licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.
  • Zatrudnić pośrednika.

REKLAMA

Przedsiębiorca, który wybierze pierwszą możliwość, musi liczyć się z tym, że uzyskanie licencji trwa około roku. W tym czasie należy skończyć studia podyplomowe oraz odbyć 6-miesięczną praktykę. Studia i praktyka nie kolidują z działalnością zawodową, bowiem organizacje zrzeszające pośredników prowadzą praktyki w formie weekendowych warsztatów. Dobrze jest wykorzystać ten czas, aby możliwie wnikliwie poznać rynek nieruchomości. Być może dobrym pomysłem jest zatrudnienie się w tym czasie w działającej już agencji, aby poznać procedury związane z obrotem nieruchomościami od praktycznej strony. Takie rozwiązanie z jednej strony pozwoli na znaczne oszczędności, ponieważ odbycie praktyk to wydatek przewyższający zazwyczaj dwa tysiące złotych. Z drugiej umożliwi zdobycie pewności, że pośrednictwo jest właśnie tym, czym przedsiębiorca chce się zajmować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim rozwiązaniem jest zatrudnienie licencjonowanego pośrednika, który weźmie na siebie odpowiedzialność zawodową za działanie pracowników biura. Pośrednik taki nie powinien być zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, tylko umowy starannego działania, np. umowy o pracę lub zlecenia. Wynika to z okoliczności, że do jego obowiązków należeć będzie nadzór nad zatrudnionymi przez przedsiębiorcę maklerami nieruchomości. Maklerem (ale także doradcą, agentem, asystentem pośrednika) nazywa się tych pracowników biur nieruchomości, którzy nie posiadają licencji. Osoby takie nie mogą nazywać się pośrednikami. Tytuł zawodowy „pośrednik w obrocie nieruchomościami” podlega bowiem ochronie prawnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA