Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Pragnieniem niemal każdego człowieka jest posiadanie atrakcyjnych nieruchomości. Ten rodzaj aktywów, w zależności od przeznaczenia, może zapewnić właścicielom prestiż lub stanowić stabilne źródło dochodów. Pamiętajmy jednak, że nie każdy może być Donaldem Trumpem - a zaistnienie w branży nieruchomości wymaga jednak znacznego kapitału. Wyjątkiem jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Mimo że czas biur zlokalizowanych w mieszkaniach już minął, założenie agencji nieruchomości nie wymaga zaangażowania większego kapitału niż w przypadku innych przedsięwzięć gospodarczych. Zawód pośrednika, chociaż był wykonywany w Polsce już przed II wojną światową i odrodził się wraz z transformacją ustrojową, wciąż budzi wiele emocji.
REKLAMA
Sukces wielu agencji, które z małych, rodzinnych firm rozrosły się do wielkich spółek, notowanych na giełdzie i rozwijających system franczyzowy pokazuje, że pośrednictwo może być działalnością bardzo dochodową.
Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - formalności
Uwagę osób przedsiębiorczych pośrednictwo przyciąga z uwagi na prowizje - możliwość uzyskania przychodu z jednej transakcji w wysokości nawet sześciu procent wartości nieruchomości robi wrażenie. Należy jednak pamiętać, że jest to przychód, który musi być pomniejszony o koszty biura, a transakcji nie dokonuje się codziennie.
Samemu czy we franczyzie?
REKLAMA
Jeśli poważnie rozważamy otwarcie agencji nieruchomości, warto wówczas zastanowić się, czy chcemy działać samodzielnie, czy też w ramach jednego z wielu systemów franczyzowych. Oba rozwiązania mają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Osoby, które zdecydowały się działać pod własną marką uważają, że korzystniej jest zainwestować w logo, program komputerowy i profesjonalną stronę internetową, niż płacić opłatę franczyzową. Wskazują ponadto, że rynek nieruchomości ma charakter lokalny, dlatego bardziej opłaca się promować swoje nazwisko niż nazwę sieci, która i tak zazwyczaj nie jest dla większości osób ze społeczności lokalnej rozpoznawalna, dopóki nie zostanie wypromowana przez franczyzobiorcę.
Franczyza wydaje się jednak doskonałym pomysłem dla osób, które nie mają doświadczenia biznesowego. Pozwala bowiem uniknąć wielu błędów, które mogą podciąć skrzydła osobom stawiającym pierwsze kroki w przedsiębiorczości. Organizator systemu franczyzowego przekazuje sprawdzone metody pozyskiwania klientów, pomaga wyposażyć biuro itd. W przypadku biur pośrednictwa działających w sieciach franczyzowych ważny jest również dostęp do portalu internetowego, jednego dla całej sieci, który jest zazwyczaj znacznie częściej odwiedzany niż witryny biur działających samodzielnie.
A może specjalizacja?
Obok biur nieruchomości zajmujących się obrotem nieruchomościami każdego rodzaju, funkcjonują również firmy wyspecjalizowane w konkretnym obszarze. Przykładem mogą być międzynarodowe korporacje zajmujące się komercjalizacją centrów handlowych, biurowców, jak też magazynów. Na zachodzie Europy spotkać można agencje, których główną domeną jest obrót nieruchomościami luksusowymi, niepowtarzalnymi itd. Być może w Polsce rynek w przyszłości również będzie podobnie. Aktualnie specjalizacja agencji nieruchomości jest w dużym stopniu determinowana ich lokalizacją. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że agencja mająca siedzibę w mazurskim kurorcie będzie miała w swojej ofercie dużo działek rekreacyjnych, siedlisk, domów letnich i pensjonatów. Z kolei zaś lokując biuro nieruchomości w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego lub przy ruchliwej śródmiejskiej ulicy możemy liczyć na klientów zainteresowanych nabyciem lub sprzedażą lokali mieszkalnych.
Lokalizacja
Decyzja dotycząca lokalizacji jest kluczowa dla każdego biznesu. W przypadku biura pośrednictwa jest to element o tyle istotny, że determinuje rodzaj nieruchomości, które znajdą się w ofercie. Agencje nieruchomości coraz częściej zakładają swoje biura na parterach kamienic, obok sklepów, banków i zakładów usługowych. To przemyślane działanie, ponieważ witryny lokali zlokalizowanych na parterze dają duże możliwości eksponowania nieruchomości.
Powinieneś jednak pamiętać, że zanim dokonasz pierwszych transakcji, musisz najpierw zbudować bazę nieruchomości, które następnie będziesz oferować. Często zdarza się, że nowo otwarte biuro nieruchomości realizuje pierwsze transakcje (np. najmy) już w pierwszych tygodniach swojej działalności.
Doświadczeni pośrednicy radzą jednak, aby być przygotowanym na to, że pierwsze transakcje będą miały miejsce dopiero po 6-7 miesiącach działalności. W związku z tym należy rozważyć, czy warto już od pierwszych miesięcy ponosić wysokie koszty najmu lokalu z witryną w parterze kamienicy. Zwłaszcza, że i tak początkujący pośrednicy, którzy jeszcze nie zdobyli renomy – pozyskują pierwszych klientów telefonicznie. Brak witryny agencja nieruchomości może sobie zrekompensować wywieszając gabloty przy często uczęszczanych ulicach.
Czy trzeba mieć licencję?
Pozornie barierą wejścia na rynek pośrednictwa jest konieczność uzyskania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami. Niewątpliwie posiadanie licencji jest bardzo użyteczne. Jeżeli jednak jej zdobycie jest poza Twoim zasięgiem, wystarczy że zatrudnisz pośrednika, który będzie ponosił odpowiedzialność zawodową. Niektóre agencje płacą pośrednikom za możliwość korzystania z licencji, nie angażując ich jednak w bieżącą działalność. Nie jest to najlepsza praktyka, ponieważ poza spełnieniem wymogów ustawowych ważna jest również umiejętność dopięcia transakcji od strony formalno – prawnej oraz zapewnienie stronom realnego, nie zaś iluzorycznego bezpieczeństwa. W każdym razie nie trzeba mieć licencji aby prowadzić agencje nieruchomości, jeżeli zatrudnia się licencjonowanego pośrednika.
Inne korzyści
Niewątpliwą zaletą prowadzenia agencji jest możliwość gruntownego poznania rynku nieruchomości. Wielu pośredników, którzy odnieśli sukces finansowy, zawdzięcza swe fortuny nie tylko prowizjom, ale i umiejętności wykorzystania okazji, na które trafili w toku działalności. Ponadto pośrednicy mogą odpłatnie świadczyć usługi doradcze. W agencjach działają także specjaliści od finansowania nieruchomości, czy też pośrednicy kredytowi wyspecjalizowani w kredytach hipotecznych.
Polecamy: Jak założyć własną firmę - biznesplan.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.