REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł
Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie nieruchomościami to bardzo interesująca, lukratywna, a przy tym perspektywiczna działalność gospodarcza. Co zrobić, by osiągnąć sukces w tej branży?

Pragnieniem niemal każdego człowieka jest posiadanie atrakcyjnych nieruchomości. Ten rodzaj aktywów, w zależności od przeznaczenia,  może zapewnić właścicielom prestiż lub stanowić stabilne źródło dochodów. Pamiętajmy jednak, że nie każdy może być Donaldem Trumpem - a zaistnienie w branży nieruchomości wymaga jednak znacznego kapitału. Wyjątkiem jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Mimo że czas biur zlokalizowanych w mieszkaniach już minął, założenie agencji nieruchomości nie wymaga zaangażowania większego kapitału niż w przypadku innych przedsięwzięć gospodarczych. Zawód pośrednika, chociaż był wykonywany w Polsce już przed II wojną światową i odrodził się wraz z transformacją ustrojową, wciąż budzi wiele emocji.

REKLAMA

REKLAMA

Sukces wielu agencji, które z małych, rodzinnych firm rozrosły się do wielkich spółek, notowanych na giełdzie i rozwijających system franczyzowy pokazuje, że pośrednictwo może być działalnością bardzo dochodową.  

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Uwagę osób przedsiębiorczych pośrednictwo  przyciąga z uwagi na prowizje - możliwość uzyskania przychodu z jednej transakcji w wysokości nawet sześciu procent wartości nieruchomości robi wrażenie. Należy jednak pamiętać, że jest to przychód, który musi być pomniejszony o koszty biura, a transakcji nie dokonuje się codziennie.

REKLAMA

Samemu czy we franczyzie?

Jeśli poważnie rozważamy otwarcie agencji nieruchomości, warto wówczas zastanowić się, czy chcemy działać samodzielnie, czy też w ramach jednego z wielu systemów franczyzowych. Oba rozwiązania mają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Osoby, które zdecydowały się działać pod własną marką uważają, że korzystniej jest zainwestować w logo, program komputerowy i profesjonalną stronę internetową, niż płacić opłatę franczyzową. Wskazują ponadto, że rynek nieruchomości ma charakter lokalny, dlatego bardziej opłaca się promować swoje nazwisko niż nazwę sieci, która i tak zazwyczaj nie jest dla  większości osób ze społeczności lokalnej rozpoznawalna, dopóki nie zostanie wypromowana przez franczyzobiorcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyza wydaje się jednak doskonałym pomysłem dla osób, które nie mają doświadczenia biznesowego. Pozwala bowiem uniknąć wielu błędów, które mogą podciąć skrzydła osobom stawiającym pierwsze kroki w przedsiębiorczości. Organizator systemu franczyzowego przekazuje sprawdzone metody pozyskiwania klientów, pomaga wyposażyć biuro itd. W przypadku biur pośrednictwa działających w sieciach franczyzowych ważny jest również dostęp do portalu internetowego, jednego dla całej sieci, który jest zazwyczaj znacznie częściej odwiedzany niż witryny biur działających samodzielnie.

A może specjalizacja?

Obok biur nieruchomości zajmujących się obrotem nieruchomościami każdego rodzaju, funkcjonują również firmy wyspecjalizowane w konkretnym obszarze. Przykładem mogą być międzynarodowe korporacje  zajmujące się komercjalizacją centrów handlowych, biurowców, jak też magazynów. Na zachodzie Europy spotkać można agencje, których główną domeną jest obrót nieruchomościami luksusowymi, niepowtarzalnymi itd. Być może w Polsce rynek w przyszłości również będzie podobnie. Aktualnie specjalizacja agencji nieruchomości jest w dużym stopniu determinowana ich lokalizacją. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że agencja mająca siedzibę w mazurskim kurorcie będzie miała w swojej ofercie dużo działek rekreacyjnych, siedlisk, domów letnich i pensjonatów. Z kolei zaś lokując biuro nieruchomości w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego lub przy ruchliwej śródmiejskiej ulicy możemy liczyć na klientów zainteresowanych nabyciem lub sprzedażą lokali mieszkalnych.

Lokalizacja

Decyzja dotycząca lokalizacji jest kluczowa dla każdego biznesu. W przypadku biura pośrednictwa jest to element o tyle istotny, że determinuje rodzaj nieruchomości, które znajdą się w ofercie. Agencje nieruchomości coraz częściej zakładają swoje biura na parterach kamienic, obok sklepów, banków i zakładów usługowych. To przemyślane działanie, ponieważ witryny lokali zlokalizowanych na parterze dają duże możliwości eksponowania nieruchomości.

Powinieneś jednak pamiętać, że zanim dokonasz pierwszych transakcji, musisz najpierw zbudować bazę nieruchomości, które następnie będziesz oferować. Często zdarza się, że nowo otwarte biuro nieruchomości realizuje pierwsze transakcje (np. najmy) już w pierwszych tygodniach swojej działalności.

Doświadczeni pośrednicy radzą jednak, aby być przygotowanym na to, że pierwsze transakcje będą miały miejsce dopiero po 6-7 miesiącach działalności. W związku z tym należy rozważyć, czy warto już od pierwszych miesięcy ponosić wysokie koszty najmu lokalu z witryną w parterze kamienicy. Zwłaszcza, że i tak początkujący pośrednicy, którzy jeszcze nie zdobyli renomy – pozyskują pierwszych klientów telefonicznie. Brak witryny agencja nieruchomości może sobie zrekompensować wywieszając gabloty przy często uczęszczanych ulicach.

Czy trzeba mieć licencję?

Pozornie barierą wejścia na rynek pośrednictwa jest konieczność uzyskania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami. Niewątpliwie posiadanie licencji jest bardzo użyteczne. Jeżeli jednak jej zdobycie jest poza Twoim zasięgiem, wystarczy że zatrudnisz pośrednika, który będzie ponosił odpowiedzialność zawodową. Niektóre agencje płacą pośrednikom za możliwość korzystania z licencji, nie angażując ich jednak w bieżącą działalność. Nie jest to najlepsza praktyka, ponieważ poza spełnieniem wymogów ustawowych ważna jest również umiejętność dopięcia transakcji od strony formalno – prawnej oraz zapewnienie stronom realnego, nie zaś iluzorycznego bezpieczeństwa. W każdym razie nie trzeba mieć licencji aby prowadzić agencje nieruchomości, jeżeli zatrudnia się licencjonowanego pośrednika.

Inne korzyści

Niewątpliwą zaletą prowadzenia agencji  jest możliwość gruntownego poznania rynku nieruchomości. Wielu pośredników, którzy odnieśli sukces finansowy, zawdzięcza swe fortuny nie tylko  prowizjom, ale i umiejętności wykorzystania okazji, na które trafili w toku działalności. Ponadto pośrednicy mogą odpłatnie świadczyć usługi doradcze. W agencjach działają także specjaliści od finansowania nieruchomości, czy też pośrednicy kredytowi wyspecjalizowani w kredytach hipotecznych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę - biznesplan.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA