REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł
Jak założyć agencję nieruchomości - pomysł

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie nieruchomościami to bardzo interesująca, lukratywna, a przy tym perspektywiczna działalność gospodarcza. Co zrobić, by osiągnąć sukces w tej branży?

Pragnieniem niemal każdego człowieka jest posiadanie atrakcyjnych nieruchomości. Ten rodzaj aktywów, w zależności od przeznaczenia,  może zapewnić właścicielom prestiż lub stanowić stabilne źródło dochodów. Pamiętajmy jednak, że nie każdy może być Donaldem Trumpem - a zaistnienie w branży nieruchomości wymaga jednak znacznego kapitału. Wyjątkiem jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Mimo że czas biur zlokalizowanych w mieszkaniach już minął, założenie agencji nieruchomości nie wymaga zaangażowania większego kapitału niż w przypadku innych przedsięwzięć gospodarczych. Zawód pośrednika, chociaż był wykonywany w Polsce już przed II wojną światową i odrodził się wraz z transformacją ustrojową, wciąż budzi wiele emocji.

REKLAMA

REKLAMA

Sukces wielu agencji, które z małych, rodzinnych firm rozrosły się do wielkich spółek, notowanych na giełdzie i rozwijających system franczyzowy pokazuje, że pośrednictwo może być działalnością bardzo dochodową.  

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Uwagę osób przedsiębiorczych pośrednictwo  przyciąga z uwagi na prowizje - możliwość uzyskania przychodu z jednej transakcji w wysokości nawet sześciu procent wartości nieruchomości robi wrażenie. Należy jednak pamiętać, że jest to przychód, który musi być pomniejszony o koszty biura, a transakcji nie dokonuje się codziennie.

REKLAMA

Samemu czy we franczyzie?

Jeśli poważnie rozważamy otwarcie agencji nieruchomości, warto wówczas zastanowić się, czy chcemy działać samodzielnie, czy też w ramach jednego z wielu systemów franczyzowych. Oba rozwiązania mają zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Osoby, które zdecydowały się działać pod własną marką uważają, że korzystniej jest zainwestować w logo, program komputerowy i profesjonalną stronę internetową, niż płacić opłatę franczyzową. Wskazują ponadto, że rynek nieruchomości ma charakter lokalny, dlatego bardziej opłaca się promować swoje nazwisko niż nazwę sieci, która i tak zazwyczaj nie jest dla  większości osób ze społeczności lokalnej rozpoznawalna, dopóki nie zostanie wypromowana przez franczyzobiorcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Franczyza wydaje się jednak doskonałym pomysłem dla osób, które nie mają doświadczenia biznesowego. Pozwala bowiem uniknąć wielu błędów, które mogą podciąć skrzydła osobom stawiającym pierwsze kroki w przedsiębiorczości. Organizator systemu franczyzowego przekazuje sprawdzone metody pozyskiwania klientów, pomaga wyposażyć biuro itd. W przypadku biur pośrednictwa działających w sieciach franczyzowych ważny jest również dostęp do portalu internetowego, jednego dla całej sieci, który jest zazwyczaj znacznie częściej odwiedzany niż witryny biur działających samodzielnie.

A może specjalizacja?

Obok biur nieruchomości zajmujących się obrotem nieruchomościami każdego rodzaju, funkcjonują również firmy wyspecjalizowane w konkretnym obszarze. Przykładem mogą być międzynarodowe korporacje  zajmujące się komercjalizacją centrów handlowych, biurowców, jak też magazynów. Na zachodzie Europy spotkać można agencje, których główną domeną jest obrót nieruchomościami luksusowymi, niepowtarzalnymi itd. Być może w Polsce rynek w przyszłości również będzie podobnie. Aktualnie specjalizacja agencji nieruchomości jest w dużym stopniu determinowana ich lokalizacją. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że agencja mająca siedzibę w mazurskim kurorcie będzie miała w swojej ofercie dużo działek rekreacyjnych, siedlisk, domów letnich i pensjonatów. Z kolei zaś lokując biuro nieruchomości w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego lub przy ruchliwej śródmiejskiej ulicy możemy liczyć na klientów zainteresowanych nabyciem lub sprzedażą lokali mieszkalnych.

Lokalizacja

Decyzja dotycząca lokalizacji jest kluczowa dla każdego biznesu. W przypadku biura pośrednictwa jest to element o tyle istotny, że determinuje rodzaj nieruchomości, które znajdą się w ofercie. Agencje nieruchomości coraz częściej zakładają swoje biura na parterach kamienic, obok sklepów, banków i zakładów usługowych. To przemyślane działanie, ponieważ witryny lokali zlokalizowanych na parterze dają duże możliwości eksponowania nieruchomości.

Powinieneś jednak pamiętać, że zanim dokonasz pierwszych transakcji, musisz najpierw zbudować bazę nieruchomości, które następnie będziesz oferować. Często zdarza się, że nowo otwarte biuro nieruchomości realizuje pierwsze transakcje (np. najmy) już w pierwszych tygodniach swojej działalności.

Doświadczeni pośrednicy radzą jednak, aby być przygotowanym na to, że pierwsze transakcje będą miały miejsce dopiero po 6-7 miesiącach działalności. W związku z tym należy rozważyć, czy warto już od pierwszych miesięcy ponosić wysokie koszty najmu lokalu z witryną w parterze kamienicy. Zwłaszcza, że i tak początkujący pośrednicy, którzy jeszcze nie zdobyli renomy – pozyskują pierwszych klientów telefonicznie. Brak witryny agencja nieruchomości może sobie zrekompensować wywieszając gabloty przy często uczęszczanych ulicach.

Czy trzeba mieć licencję?

Pozornie barierą wejścia na rynek pośrednictwa jest konieczność uzyskania licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami. Niewątpliwie posiadanie licencji jest bardzo użyteczne. Jeżeli jednak jej zdobycie jest poza Twoim zasięgiem, wystarczy że zatrudnisz pośrednika, który będzie ponosił odpowiedzialność zawodową. Niektóre agencje płacą pośrednikom za możliwość korzystania z licencji, nie angażując ich jednak w bieżącą działalność. Nie jest to najlepsza praktyka, ponieważ poza spełnieniem wymogów ustawowych ważna jest również umiejętność dopięcia transakcji od strony formalno – prawnej oraz zapewnienie stronom realnego, nie zaś iluzorycznego bezpieczeństwa. W każdym razie nie trzeba mieć licencji aby prowadzić agencje nieruchomości, jeżeli zatrudnia się licencjonowanego pośrednika.

Inne korzyści

Niewątpliwą zaletą prowadzenia agencji  jest możliwość gruntownego poznania rynku nieruchomości. Wielu pośredników, którzy odnieśli sukces finansowy, zawdzięcza swe fortuny nie tylko  prowizjom, ale i umiejętności wykorzystania okazji, na które trafili w toku działalności. Ponadto pośrednicy mogą odpłatnie świadczyć usługi doradcze. W agencjach działają także specjaliści od finansowania nieruchomości, czy też pośrednicy kredytowi wyspecjalizowani w kredytach hipotecznych.

Polecamy: Jak założyć własną firmę - biznesplan.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA