REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specyfika wspólnego rachunku bankowego

 Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
wspólny rachunek bankowy
wspólny rachunek bankowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych czynności bankowych, o których wspomina art. 5 ust.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (t. jednolity Dz. U. z 2012r. poz. 1376 z późn. zm.) jest przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie oraz prowadzenie rachunków tych wkładów, a także innych rachunków bankowych.

REKLAMA

Nie wdając się w rozważania dotyczące różnych rodzajów tych rachunków, wypada zauważyć, iż rachunek jest prowadzony co do zasady dla jednego podmiotu, natomiast przedmiotem niniejszego omówienia będzie rachunek wspólny, którego definicję zawiera art. 51 pr. bank. Zgodnie z powołanym przepisem „rachunek bankowy może być prowadzony dla kilku osób fizycznych albo kilku jednostek samorządu terytorialnego (rachunek wspólny).”  Rachunek prowadzony dla jednostek samorządowych może być tylko w związku z wykonywaniem wspólnych zadań publicznych przez te jednostki, jak również dla realizacji wspólnych zadań współfinansowanych ze środków unijnych, przy czym umowa rachunku powinna określać w każdym przypadku cel, dla którego rachunek jest prowadzony.

REKLAMA

Warto jednak zwrócić uwagę na specyfikę wspólnego rachunku bankowego prowadzonego dla kilku osób fizycznych, tzw. współposiadaczy rachunku. Zgodnie z treścią art. 51a  pr. bank. w przypadku bankowego rachunku wspólnego prowadzonego dla osób fizycznych – o ile umowa tego rachunku nie stanowi inaczej – każdy ze współposiadaczy rachunku może dysponować samodzielnie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunku, a ponadto każdy ze współposiadaczy rachunku może w każdym czasie wypowiedzieć umowę rachunku ze skutkiem dla pozostałych współposiadaczy.

Jak wygląda postępowanie windykacyjne?

REKLAMA

Powyższa regulacja oznacza w praktyce, iż decyzja o założeniu i prowadzeniu rachunku wspólnego powinna opierać się na wzajemnym, bardzo dużym zaufaniu w stosunkach pomiędzy współposiadaczami. W sytuacji, w której przykładowo na rachunek wspólny prowadzony dla dwóch osób każda z nich wpłaca środki pieniężne, przy czym wpłaty jednej z nich są niewielkie, natomiast wpłaty drugiego współposiadacza są znacznie większe, zgodnie z regulacją w/w art. 51a pr. bank., współposiadacz wpłacający niewielkie kwoty może swobodnie zadysponować środkami na rachunku, a więc wypłacić wszystkie środki z rachunku, a także wypowiedzieć umowę, a więc zamknąć wspólny rachunek ze skutkiem dla drugiego współposiadacza. W związku z powyższym wzajemne zaufanie pomiędzy współposiadaczami jest niezbędne.

Warto przytoczyć tezę Wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 28 października 2010 r., III AUa 773/2010, w myśl której „z chwilą śmierci jednego z dwóch współposiadaczy rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego staje się on rachunkiem indywidualnym prowadzonym tylko dla jednej osoby fizycznej (…)”. Powyższe orzeczenie potwierdza podstawową cechę wspólnego rachunku, iż musi być on prowadzony dla co najmniej dwóch podmiotów. Zgon jednego ze dwóch współposiadaczy rachunku powoduje, iż rachunek wspólny przekształca się w rachunek indywidualny, prowadzony wyłącznie dla jednej osoby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Autor: Dominik  Butlański – Radca Prawny Kancelarii  Prawnej Inkaso WEC S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA