REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

110 mln zł w konkursach dla firm w ramach programu "Polska Wschodnia"

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewidziało trzy konkursy w ramach programu "Polska Wschodnia" na lata 2014-2020, którego celem jest wspieranie przedsiębiorczości w pięciu województwach. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce Wschodniej. Pierwszy konkurs ma ruszyć już we wrześniu.

Firmy powalczą w sumie o 110 mln zł.

REKLAMA

Program jest przeznaczony dla województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Wiceszefowa MIR Iwona Wendel poinformowała PAP, że we wrześniu ruszy konkurs "Platformy startowe dla nowych pomysłów", organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Wnioski będzie można składać już w październiku. Do wzięcia jest 25 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak uzyskać dotację z urzędu pracy – krok po kroku

"Konkurs jest skierowany do ośrodków innowacji z Polski Wschodniej. Będą one musiały przygotować kompleksowy program wsparcia, którego celem będzie przekształcenie pomysłów biznesowych w produkty. Wybrane ośrodki będą pełnić funkcję tzw. animatorów platform startowych" - wyjaśniła wiceminister.

"Oferta platformy startowej będzie skierowana do osób do 35. roku życia, w szczególności absolwentów szkół wyższych oraz studentów ostatnich lat studiów, chcących uruchomić i rozwijać własne firmy w Polsce Wschodniej w oparciu o zgłoszony do platformy startowej pomysł bądź koncepcję" - zaznaczyła Wendel. Dodała, że animatorzy będą im przedstawiać najlepszą metodologię wdrażania pomysłu biznesowego na rynek. "Młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc na etapie badania pomysłu, czy ma szanse zaistnieć na rynku, a także na wsparcie biznesowe, prawne i organizacyjne" - podkreśliła.

Wiceminister poinformowała, że maksymalne wsparcie dla start-upu może wynieść 800 tys. zł w formie usług związanych z opracowaniem nowego lub znacząco ulepszonego produktu. "Jeżeli takie przedsięwzięcie przejdzie wszystkie etapy, to młody przedsiębiorca będzie mógł się starać w kolejnym konkursie o dodatkowe finansowanie na wdrożenie pomysłu w warunkach biznesowych. Taka dodatkowa pomoc sięgnie również 800 tys. zł" - zaznaczyła.

Zobacz również: Dotacje na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej 2014 – 2020

Wiceszefowa MIR powiedziała, że będą preferowane pomysły, które są związane z innowacjami. "Jeżeli któryś z tych projektów oprócz innowacyjnego charakteru będzie się opłacał biznesowo, to może liczyć na wsparcie" - zapewniła.

Już w najbliższy piątek PARP ogłosi konkurs "Wdrażanie innowacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa". Rozpoczęcie naboru wniosków planowane jest na koniec sierpnia, a do wzięcia będzie 80 mln zł. Każdy projekt może liczyć na wsparcie w wysokości do 7 mln zł.

"Dofinansowanie uzyskają projekty polegające na opracowaniu innowacyjnych produktów poprzez wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych. Wsparcie przeznaczone jest na poszczególne etapy procesu inwestycyjnego, który doprowadzi do powstania innowacji. Z dotacji będzie można pokryć m.in. koszty opracowania analizy rynku i możliwości ulokowania na nim produktu, przygotowanie dokumentacji wdrożeniowej, uzyskanie patentu czy też zdobycie certyfikatów" - wyjaśniła wiceszefowa MIR.

Zobacz: Podatkowe rozliczenie otrzymanej dotacji

"Za unijne pieniądze firmy będą mogły także kupić wartości niematerialne i prawne w formie patentów, know-how, licencji oraz innych praw własności intelektualnej, które są niezbędne do wdrożenia własnych lub nabytych prac badawczo-rozwojowych. Fundusze UE będzie można przeznaczyć też na zakup, montaż i uruchomienie maszyn, urządzeń, linii produkcyjnej lub technologicznej" - zaznaczyła.

Wiceszefowa MIR zastrzegła, że podczas oceny wniosków będzie brana pod uwagę przede wszystkim innowacyjność produktu oraz jego potencjał rynkowy. "Priorytetowo będą traktowane projekty wpisujące się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji, wspólnych, dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej, a także przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy" - podkreśliła.

Zobacz: Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?

Jak poinformowała, o dotację będą mogły powalczyć mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa należące do "ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych". Wyjaśniła, że musi ono obejmować swym zasięgiem minimum dwa województwa, w tym co najmniej jedno z Polski Wschodniej, czyli lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie lub warmińsko-mazurskie.

Na sierpień zaplanowano natomiast ogłoszenie konkursu "Wzór na konkurencję", również organizowanego przez PARP. Wnioski będzie można składać w październiku. Jego budżet to 5 mln zł.

"O dofinansowanie będą mogły ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce Wschodniej. Przewidziano dwa etapy wsparcia: na przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie rekomendacji, co do dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie oraz na wdrożenie w przedsiębiorstwie działań rekomendowanych na podstawie audytu" - zaznaczyła Wendel. Konkurs będzie dotyczył pierwszego etapu.

Zobacz: Jak przygotować wniosek o dotacje z funduszy UE

"Audyt obejmować może m.in.: analizę wzorniczą przedsiębiorcy oraz jego otoczenia w zakresie oferty produktowej, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, charakterystyki klientów i konkurencji oraz trendów rynkowych" - podkreśliła wiceminister. Jak dodała, może też dotyczyć "analizy oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego przedsiębiorcy".

Maksymalne wsparcie dla przedsiębiorcy wyniesie 100 tys. zł. "Będzie musiał on przedstawić wykonawcę audytu, którego kompetencje i doświadczenie zostaną sprawdzone w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie" - zaznaczyła.

Wiceszefowa MIR zwróciła uwagę, że "coraz więcej firm traktuje wzornictwo przemysłowe jako ważny element tworzenia nowych produktów czy usług". Wsparcie na wzornictwo dostępne będzie też w programach regionalnych. Część województw wskazało przemysł kreatywny, a więc i wzornictwo, jako swoją inteligentną specjalizację - podsumowała.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA