Dotacje na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej 2014 – 2020
REKLAMA
REKLAMA
Jednym z najważniejszych czynników stanowiących o rozwoju obszarów pod względem społeczno-gospodarczym w Polsce jest dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa.
REKLAMA
Inwestycje infrastrukturalne podobnie jak to było w poprzedniej perspektywie unijnej 2007-2013, jak i w nowej na lata 2014-2020 stanowią priorytetowe tematy zarówno na szczeblu lokalnym regionalnym jak i krajowym.
Głównym i największym źródłem dotacji na inwestycje z zakresu infrastruktury drogowej będzie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Na realizację inwestycji infrastrukturalnych zapewniono ok. 3 mld EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Zobacz również: Jak pozyskać dotacje unijne z budżetu 2015 - 2020?
Realizacja projektów
Projekty drogowe realizowane w ramach środków krajowym mają przyczynić się do stworzenia spójnej, jednolitej sieci transportowej TEN-T obejmującej obszar całego kraju.
W Programie będą realizowane projekty, których efektem będzie stworzenie spójnej sieci dróg o dużej przepustowości pozwalającej na skomunikowanie za pomocą dróg szybkiego ruchu wszystkich miast wojewódzkich z Warszawą.
REKLAMA
Środki unijne w ramach programu krajowego zostaną skoncentrowane na budowie dróg ekspresowych, budowa autostrad zostanie zakończona ze środków krajowych, natomiast drogi niższych niż krajowe kategorii będą finansowane z programów regionalnych.
Poza inwestycjami dotyczącymi budowy, przebudowy lub rozbudowy dróg ekspresowych, realizowane będą również obwodnice miast. Dla usprawnienia metod zarządzania ruchem drogowym, w szczególności na drogach o dużym natężeniu ruchu, wykorzystywane będą systemy ITS, które przyczynią się nie tylko do usprawnienia warunków ruchu, ale dzięki przekazywanym informacjom o stanie ruchu, także do zwiększenia jego bezpieczeństwa.
Kto może być beneficjentem?
Beneficjentami środków unijnych na szczeblu krajowym będą przede wszystkim zarządcy krajowej infrastruktury drogowej.
W ramach Programów Regionalnych dla poszczególnych 16 województw również przewidziano środki na infrastrukturę drogową.
W przypadku projektów regionalnych będą miały na celu budowę, przebudowę i modernizację sieci drogowej, w taki sposób, aby usuwała niedobory w przepustowości oraz zapewniała połączenia regionalnej sieci transportowej z TEN-T. Inwestycje w infrastrukturę transportową będą uzupełniane inwestycjami w bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD).
Realizacja projektów na szczeblu regionalnym pozwoli na zmniejszenie skali marginalizacji poszczególnych regionów w Polsce oraz przyczyni się do zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, w tym z węzłami multimodalnymi.
Beneficjentami środków unijnych na szczeblu krajowym będą przede wszystkim zarządcy krajowej infrastruktury drogowej, gminy i powiaty.
Zobacz też: Dotacja na bieżącą działalność firmy
Również na szczeblu lokalnym nie zapomniano o zagwarantowaniu środków finansowych na realizację inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej.
REKLAMA
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przewidziano kontynuację działania Podstawowe usługi i odnowa miejscowości na obszarach wiejskich oraz osi priorytetowej LEADER. W ich ramach uwzględniono realizację projektów dotyczących budowy lub modernizacji dróg lokalnych.
Beneficjentami środków unijnych będą mogły zostać gminy lub powiaty. Maksymalna wysokość pomocy ze środków EFRROW nie może przekroczyć 3 000 000,00 zł na Beneficjenta w okresie realizacji Programu, czyli w okresie 2014-2020.
Projekty będą mogły być realizowane w miejscowościach wiejskich i miastach do 5 tys. mieszkańców.
Uzupełniającym źródłem pozyskania kapitału na realizację inwestycji drogowych są Europejskie Programy Współpracy Terytorialnej na lata 2014 – 2020, w szczególności w ramach Programu EWT Polska – Słowacja przewidziano realizację zadań mających na celu poprawę stanu dróg polsko-słowackiego pogranicza.
Zobacz: Fundusze unijne dla przedsiębiorstw w latach 2014 - 2020 r.
REKLAMA
REKLAMA