REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacje budowlane postulują o zmianę przepisów

Organizacje budowlane postulują o zmianę przepisów./fot. Fotolia
Organizacje budowlane postulują o zmianę przepisów./fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele trzech organizacji budowlanych przedstawili postulaty dotyczące zmiany w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Jednym z najważniejszych jest odejście od kryterium najniższej ceny i uwzględnienie w przetargach kosztów eksploatacji i remontów budynków powstających z publicznych pieniędzy.

Organizacje budowlane postulują, by rząd uzupełnił projekty nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych i Kodeksu Budowlanego o zapisy, które mają, ich zdaniem, poprawić efektywność realizowania publicznych inwestycji budowlanych.

REKLAMA

REKLAMA

Postulaty przedstawili w poniedziałek, na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele trzech organizacji budowlanych: Izby Projektowania Budowlanego, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz Związku Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa.

Sformułowały one osiem postulatów, które ich zdaniem rząd i resort infrastruktury powinny wziąć pod uwagę nowelizując ustawę o zamówieniach publicznych, a także projektując Kodeks Budowlany.

Zobacz: Jak należy interpretować termin „niezwłocznie” w Prawie zamówień publicznych?

REKLAMA

Pierwszym i najważniejszym postulatem tych organizacji jest odejście w zamówieniach publicznych realizowanych w budownictwie od kryterium najniższej ceny wykonania i uwzględnienie w przetargach kosztów eksploatacji i remontów budynków powstających z publicznych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Aby publiczne inwestycje budowlane były realizowane efektywnie, terminowo i gwarantowały oczekiwany poziom jakości, w projektach ustaw o zamówieniach publicznych i Kodeks Budowlany należałoby uwzględnić następujące postulaty: najniższa cena, ale za całość. A całość to suma ceny budowy oraz kosztów eksploatacji i niezbędnych remontów. Wtedy wiemy, dlaczego czasem warto zapłacić za budowę więcej, aby przez lata koszty życia (remonty i eksploatacja) obiektu budowlanego były niższe" - napisały organizacje w piśmie adresowanym do władz.

Zobacz też: Wysokość kary umownej a rażąco wygórowana kara umowna w zamówieniach publicznych

Organizacje te chcą też określenia ryzyk, jakie występują w procesie budowlanym, już od fazy projektowej i przypisanie ich do obu stron tego procesu: publicznego inwestora oraz wykonawcy. Jak podkreślił Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców - Producentów Materiałów dla Budownictwa obecnie wszelkim ryzykiem, także tym którego nie można przewidzieć na etapie sporządzania oferty, jest obarczony wykonawca publicznego zlecenia. Organizacje chcą, by ryzyka, które będą rodzić skutki finansowe i terminowe związane z wykonywanymi pracami budowlanymi były traktowane jako zamówienia dodatkowe lub uzupełniające. Ich zdaniem zamawiający je podmiot publiczny powinien dysponować rezerwą na ich pokrycie w wysokości 10-15 proc. wartości inwestycji.

Organizacje domagają się też większej przejrzystości rozliczania zamówień publicznych w budownictwie. Jak wyjaśniają chodzi im o "transparentność w całym okresie zamawiania, realizacji i rozliczania zamówienia publicznego". Zdaniem tych organizacji należy "wprowadzić dla zamawiających publiczne inwestycje budowlane obowiązek publikowania (np. na portalu Urzędu Zamówień Publicznych) sprawozdania/informacji zawierających zestawione porównawczo dane dot. zamówienia z poszczególnych etapów: przygotowawczego, okresu realizacji i po zakończeniu inwestycji".

Polecamy serwis: Mała firma

Lokalizowanie inwestycji publicznych powinno mieć miejsce tylko na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących, a nie na podstawie tzw. specustaw. Jako przykład organizacje podają ustawę korytarzową, która powstała po to by ułatwić budowę sieci energetycznych i pozyskiwanie pod nie gruntów. Funkcjonowanie takich rozwiązań, zdaniem organizacji, przyczynia się do "pogłębiania procesu dewastacji ładu przestrzennego", także przez to, że opracowania planistyczne pod takie inwestycje są wykonywane przez zespoły powoływane doraźnie, a nie przez wyspecjalizowane jednostki, które w swoich pracach uwzględniałyby plany rozwojowe samorządów terytorialnych.

Organizacje budowlane chcą też, by państwo uczestniczyło we wdrożeniu technologii informatycznej BIM (Building Information Modeling - PAP), jako narzędzia umożliwiającego stałe monitorowanie i analizowanie przebiegu procesu inwestycyjnego oraz ustaliło metodologię liczenia "kosztów życia obiektu budowlanego".

Zobacz: Reklama online w branży budowlanej 2015 - ile kosztuje?

Postulują także wprowadzenie zasad dodatkowej i dobrowolnej dla producentów certyfikacji wyrobów budowlanych. Ma to w efekcie zmniejszyć ryzyko, "że wyrób budowlany ma deklarowane właściwości użytkowe tylko na papierze". Ostatnim postulatem jest oczekiwanie, że Kodeks Budowlany będzie zawierać regulacje dotyczące całości procesu inwestycyjno - budowlanego i tym samym umożliwi zniesienie wspomnianych specustaw.

Odnosząc się projektu nowelizacji prawa zamówień publicznych (obecnie w konsultacjach społecznych) organizacje oceniły, że projektowane zmiany "w minimalnym zakresie odnoszą się do bardzo ważnego celu, jakim jest podniesienie efektywności realizacji publicznych inwestycji budowlanych i kosztów ich eksploatacji".

"Jest swoistym paradoksem, że wielkie środki unijne (w ramach poprzedniej perspektywy finansowej UE) oraz krajowe, przeznaczone na inwestycje budowlane, przyniosły także efekt negatywny - upadek wielu firm wykonawczych. System zamówień publicznych oraz inne regulacje (prawo budowlane itp.) całość ryzyka, często niezidentyfikowanego (lub źle zidentyfikowanego) przerzucały na wykonawcę. A równocześnie abstrahowano od kosztów eksploatacji obiektu, wychodząc z założenia, że kluczowe jest wykonanie zamówienia za najniższą cenę i w jak najkrótszym czasie" - napisały organizacje uzasadniając swoje postulaty.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA