REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing szansą na prowadzenie i rozwój działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing szansą na prowadzenie i rozwój działalności / Fot. Fotolia
Leasing szansą na prowadzenie i rozwój działalności / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W latach 2009-2013 oraz w 2014 r. 31% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z leasingu w celach inwestycyjnych. Niektóre z nich kilkakrotnie, zapewniając sobie w ten sposób dostęp do środków transportu, maszyn i urządzeń, sprzętu IT, ale też sprzętu medycznego czy maszyn rolniczych – wynika z badania, które przeprowadziła Konfederacja Lewiatan.

Dla MMŚP leasing jest szansą na prowadzenie i rozwój działalności, ponieważ zapewnia dostęp do niezbędnych aktywów trwałych i zwalnia w ten sposób środki finansowe na działalność operacyjną, w tym m.in. na wspieranie sprzedaży. A przede wszystkim pozwala małym firmom zachować płynność finansową, co często byłoby trudne, gdyby musiały one finansować tak działalność operacyjną, jak i inwestycje.

REKLAMA

REKLAMA

- Przez cały okres rozwoju polskiego rynku leasingu nie zmieniło się postrzeganie korzyści jakie niesie ze sobą ten instrument finansowy. Są to: korzyści podatkowe, łatwość dostępu do finansowania i korzystniejsze niż w przypadku kredytu - warunki finansowania. Wraz z upowszechnieniem się wiedzy na temat leasingu, rośnie zainteresowanie leasingiem w poszczególnych sektorach gospodarczych. W 2000 roku jedynie 13,7 % przedsiębiorstw przemysłowych deklarowało, że korzysta z leasingu,  a w 2014 wskaźnik ten wzrósł do 30,9 %. Kluczowy był również wzrost znaczenia leasingu w branży budowlano – montażowej. W okresie od 2000  do 2014 udział przedsiębiorców deklarujących korzystanie z leasingu wzrósł z 23,4 % do 38 % - mówi Wojciech Rybak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Kim są MMŚP korzystające z leasingu

Najchętniej z tej formy finansowania inwestycji korzystają firmy średnie - w tej grupie firm prawie 2/3 to leasingobiorcy. Ale oczywiście bezwzględnie najwięcej leasingobiorców jest wśród mikroprzedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 9 pracowników, bowiem stanowią one blisko 60 proc. wszystkich firm działających w Polsce, a wśród nich ponad 28% to firmy inwestujące z wykorzystaniem leasingu.

REKLAMA

- Najbardziej otwarte na korzystanie z leasingu są firmy przemysłowe, firmy z sektora opieka zdrowotna i pomoc społeczna, z sektora działalność profesjonalna, naukowa i techniczna i oczywiście firmy transportowe. Przemysł i transport nie dziwią, ale opieka zdrowotna trochę tak. Okazuje się, że firmy działające w tym sektorze (a MMŚP-pracodawców, czyli zatrudniających od 1 do 9 osób jest tu ponad 26,5 tys. firm) potrzebują sprzęt medyczny i bez leasingu dostęp do niego nie byłby możliwy, a tym samym prowadzenie działalności także nie byłoby możliwe. Relatywnie dużo firm korzystających z leasingu jest także w sektorze rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybołówstwo (ponad 20 proc.). W początkach polskiego leasingu sektor ten omijał firmy leasingowe, a one omijały ten sektor. Dzisiaj okazuje się, że rozwój małych firm rolno-spożywczych często bazuje na możliwości inwestowania z wykorzystaniem właśnie leasingu – podkreśla dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania wskazują, że z leasingu korzystają w największym stopniu firmy działające na rynku 6-11 lat. To firmy już po okresie „przetrwania”, które wchodzą w fazę rozwoju i leasing jest świetnym instrumentem na ten rozwój pozwalającym.

Ciekawe, że relatywnie mniejszym zainteresowaniem cieszy się leasing wśród firm „kobiecych”, tj. takich których właścicielką jest kobieta i firmą zarządza kobieta niż wśród firm „męskich” czy „mieszanych. Po leasing chętniej sięgają firmy, których właściciele i osoby zarządzające mają wyższe wykształcenie.

Ostatnie lata pokazały zatem, że przeciętny leasingobiorca to firma prowadząca działalność produkcyjną, działająca w ochronie zdrowia i pomocy społecznej lub w transporcie, firma średnia, firma działająca na rynku 6-11 lat, której właściciel i osoba zarządzająca ma wyższe wykształcenie i jest mężczyzną.

Rozliczenie faktury za leasing samochodu

Firmy- leasingobiorcy to firmy rozwoju

MMŚP korzystające z leasingu to firmy nastawione na rozwój – prawie 50 proc. firm w tej grupie to przedsiębiorstwa, których celem strategicznym jest wzrost sprzedaży, wzrost udziału w rynku, wzrost zysku. W grupie firm nie korzystających z leasingu stanowią one „tylko” 30 proc. Prawie 40% leasingobiorców (firm, które korzystały z leasingu w latach 2009-2013 i/lub korzystają w 2014 r.) inwestuje w 2014 r. W grupie MMŚP niekorzystających z leasingu inwestuje „jedynie” 16 proc. Leasingobiorcy inwestujący w 2014 r. koncentrują swoje inwestycje na zakupie maszyn i urządzeń, a 46 proc. spośród nich – na zakupie maszyn i urządzeń w związku z zastosowaniem nowej technologii. Jednocześnie źródła finansowania tych inwestycji są zrównoważone – dla 37 proc. MMŚP-leasingobiorców podstawę do finansowania inwestycji stanowią kapitały własne, dla ¼ - leasing, a dla 15 proc. – kredyt bankowy. To zróżnicowanie i zrównoważenie finansowania (środki własne i środki obce) pozwala MMŚP-leasingobiorcom na skuteczne wykorzystywanie szans rynkowych. To ważne, bowiem ponad 60 proc. tych MMŚP opiera swoją filozofię prowadzenia biznesu  na założeniu, że jeżeli rynek na to pozwala, firmę należy rozwijać szybciej korzystając z zewnętrznego finansowania. W grupie firm niekorzystających z leasingu takich MMŚP jest tylko nieco ponad 1/3. Pozostałe 2/3 rozwija biznes powoli, bo nie chcą korzystać z zewnętrznego finansowania.

Leasingobiorcy definiują swoje priorytety biznesowe jako działanie w długim okresie, oparte na planach strategicznych, z wykorzystaniem środków obcych, inwestowaniem w innowacje produktowe i ekspansją zagraniczną. W grupie leasingobiorców tych ostatnich jest 20 proc., podczas gdy w grupie MMŚP nie korzystających z leasingu jest ich tylko 4,4 proc.

Leasingobiorcy to także firmy zdecydowanie w większym stopniu korzystające z nowoczesnych technologii informatycznych – więcej niż wśród nie-leasingobiorców jest wśród nich firm obsługujących klienta przez Internet (prawie 2/3), wystawiających e-faktury (prawie 50 proc.) posiadających portal on-line dla klientów (prawie ¼) czy wykorzystujących specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania zapasami (prawie 55 proc.).

MMŚP korzystające z leasingu to zatem firmy, które inwestują, głównie w rozbudowę i modernizację aparatu wytwórczego, w tym związanego z wykorzystaniem nowych technologii, korzystające w sposób zrównoważony z różnych źródeł finansowania, a jednocześnie nie oczekujących na środki unijne, czyli przysłowiową „mannę z nieba”. Filozofią prowadzenia przez nie biznesu jest korzystanie z szans rynkowych i wykorzystywanie do tego zewnętrznego finansowania, a priorytetami biznesowymi – działanie w długim okresie, inwestowanie w innowacje i ekspansja zagraniczna. A wszystko z zastosowaniem nowoczesnych technologii informatycznych.

Chcielibyśmy, aby większość polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw prezentowało takie CV. Leasing oczywiście nie tworzy z MMŚP takich małych biznesowych championów. Ale na pewno pomaga w urealnianiu możliwości rozwojowych, w  wykorzystywaniu szans rynkowych, w wykorzystywaniu wewnętrznego potencjału naszych „maluchów”. Jest im potrzebny!!!

12 edycja badania „Monitoring kondycji sektora MMŚP”, przygotowana została przez Konfederację Lewiatan, a zrealizowana na losowej próbie 1111 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw przez CBOS od 6 maja – 18 lipca 2014 r.

Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA