Przedsiębiorcy: kolejny lockdown nie jest praktycznie uzasadnionym rozwiązaniem
REKLAMA
REKLAMA
Wyzwania dla firm
Głównym wyzwaniem dla działów HR podczas pandemii stało się zapewnienie bezpiecznych warunków pracy przy jednoczesnej poprawie komunikacji kanałami online. Jednocześnie 71% firm nadal prowadziło procesy rekrutacyjne na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie, podczas gdy co czwarta firma podjęła decyzje o zwolnieniach. Badanie Antal „Puls rynku pracy” prowadzone było od początku kwietnia do końca sierpnia bieżącego roku i objęło łącznie 810 firm reprezentujących kluczowe branże. Wyniki przedstawiają założenia strategii krótkoterminowej przedsiębiorstw oraz działania i plany w zakresie polityki personalnej.
REKLAMA
Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych
Poprawa komunikacji
REKLAMA
Organizacje działające na polskim rynku w największej mierze postawiły na usprawnienie komunikacji kanałami online (39%). W ślad za tym poszedł rozwój infrastruktury technologicznej oraz rozbudowa sieci e-commerce (17%). Co piąta firma (21%) zainwestowała w ulepszenie oferowanych produktów czy usług. Jednocześnie działaniom o charakterze innowacyjnym towarzyszyły te, mające na celu optymalizację kosztów. 34% badanych firm zdecydowało się na ograniczenie korzystania z usług dostawców zewnętrznych, 30% na zniwelowanie wydatków marketingowych, a 25% na rezygnację bądź zmniejszenie dodatków pozapłacowych dla pracowników.
– Wobec coraz większej liczby pozytywnych sygnałów płynących od firm o poprawie ich sytuacji ekonomicznej dotychczasowe, wprowadzone krótkoterminowo ograniczenia mogą stanowić szansę na uporządkowanie i zmaksymalizowanie efektywności procesów. Jest to okres podsumowania współpracy z dostawcami zewnętrznymi, co może przełożyć się na większe zyski dla tych najbardziej efektywnych, określenia wartości benefitów dla pracowników i dalsze inwestowanie w te najbardziej pożądane. Warto teraz bardziej niż kiedykolwiek śledzić trendy rynkowe, badać potrzeby wewnętrzne, aby wejść w 2021 rok z nową energią – komentuje Artur Skiba.
Polityka personalna
REKLAMA
Firmy w kontekście polityki personalnej zachowały dalece idącą ostrożność. Z jednej strony w większości nadal prowadzą procesy rekrutacyjne na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie (71%). Jednocześnie 24% przedsiębiorstw zadeklarowało plany zwolnień wobec przedstawicieli średniej i wyższej kadry. Z kolei 25% badanych organizacji zrezygnowało lub zmniejszyło liczbę dodatków pozapłacowych, 20% zdecydowało się na czasowe obniżenie wynagrodzeń, a 19% na wstrzymanie awansów w organizacji.
Najlepsza sytuacja panuje w branży SSC/BPO, w której aż 90% pracodawców kontynuuje procesy rekrutacyjne. Stabilność deklarują również instytucje finansowe, z których 89% aktywnie poszukuje pracowników. W najtrudniejszej zaś sytuacji znajdują się agencje marketingowe, reklamowe i PR, z których co druga (50%) zdecydowała się na zwolnienia. Może to być bezpośrednim wynikiem deklarowanych przez rynek oszczędności, które dotyczą właśnie wydatków marketingowych.
Wyzwania na przyszłość
Przedsiębiorcy najczęściej jako wyzwanie wskazują zapewnienie bezpiecznych warunków pracy (47%), a także dostosowanie zakresu obowiązków do ograniczeń, jakie niesie praca zdalna, a także właściwe dostosowanie technologiczne organizacji pod tym kątem (30%).
– Przedsiębiorcy są zgodni, że kolejny lockdown nie jest praktycznie uzasadnionym rozwiązaniem. Jednak większość z nich stawia sobie pytanie, czy ich organizacje są przygotowane, aby bezpiecznie wejść w jesienny okres chorobowy. Nikt nie chce narażać na zachorowania pracowników, a co za tym idzie ryzykować zachowania ciągłości procesów biznesowych. Przekłada się to na wzrost zainteresowania usługami audytów sanitarnych i szkoleń z zakresu bezpieczeństwa pracy w kontekście zagrożeń epidemicznych – podsumowuje Artur Migoń, wiceprezes Antal.
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.