REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym powinni skupić się handlowcy?

Jacek Żurowski
Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na zlecenie Zebra Technologies przeprowadzono badanie Global Shopper Study. Jakie wnioski co do obsługi klienta mogą wyciągnąć z niego handlowcy?

Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie Zebra Technologies badania Global Shopper Study, 42 proc. pracowników sklepów ma zbyt mało czasu na obsługę klienta z racji wykonywania innych, pobocznych zadań. Kolejne 28 proc. z nich wskazuje na trudności w pozyskaniu informacji pomocnych konsumentom. Na rynku handlu detalicznego pojawia się więc sytuacja, w której personel sklepowy nie jest w stanie skutecznie realizować swojego podstawowego zadania jakim, jest wspieranie klientów w dokonywaniu zakupów. Placówki, chcąc nadążyć za presją ze strony konkurencji, poszukują sposobów na optymalizację kosztów i poprawę wydajności, jednak nie mogą przy tym zapomnieć o znaczeniu satysfakcji klienta dla wyników sprzedażowych. Na szczęście dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii detaliści mogą minimalizować negatywne doświadczenia klientów, wynikające z problemów takich jak brak danych o stanie magazynu czy długie oczekiwanie na uzyskanie informacji o produkcie, a pracownikom sklepów ułatwić skupienie się na obsłudze i pomocy kupującym.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: RODO w marketingu

Współcześni klienci coraz częściej podejmują decyzję o zakupie oparte na gruntownej analizie informacji o produktach. Mogą je uzyskać od pracownika sklepu, jednak jak wynika z badania Global Shopper Survey, 51 proc. kupujących szukając informacji, częściej korzysta z własnego telefonu niż z pomocy personelu. Nie oznacza to jednak, że pracownicy sklepów są niepotrzebni. Personel dzięki wykorzystaniu technologii mobilnych ma stały dostęp do istotnych informacji, przez co może się skupić na tym, by jak najlepiej pomóc klientowi w procesie zakupu i zwiększyć jego satysfakcję. Potwierdzają to także wyniki badań. Zarówno decydenci w branży handlu detalicznego (83 proc.), jak i sami pracownicy sklepowi (74 proc.), są przekonani, że personel wyposażony w odpowiednią technologię będzie w stanie lepiej zadbać o klientów i zapewnić wyższy poziom ich satysfakcji z zakupów. Dwie trzecie (66 proc.) personelu uważa, że dzięki tabletom mogliby świadczyć lepszą obsługę klienta i poprawić wrażenia konsumentów z zakupów.

Rozwiązania technologiczne, takie jak mobilny asystent zakupowy, mogą znacząco podnieść komfort zakupów oraz usprawnić pracę personelu. Ten terminal, wyposażony w skaner i ekran dotykowy, można wykorzystać do zadawania pytań sprzedawcom o dostępność towarów w magazynie albo do nawigacji po sklepie w poszukiwaniu produktów z listy. Podobnie jak koszyk, klient może zabrać ze sobą mobilnego asystenta przy wejściu do sklepu i odłożyć po zakończonych zakupach. Dzięki temu ma możliwość na przykład ominąć kolejki i zaoszczędzić czas, wkładając artykuły do własnych toreb na zasadzie „skanuj i pakuj”. Co więcej, tego typu rozwiązania umożliwią właścicielom sklepów zaimplementowanie dodatkowego oprogramowania, które mogą chociażby wskazywać alergeny występujące w produktach.

REKLAMA

Inteligentne rozwiązania, takie jak wspomniany wcześniej asystent zakupowy, pozwalają także na oferowanie spersonalizowanej obsługi klienta. Urządzenie to może gromadzić informacje o kupującym i jego preferencjach, dzięki czemu w odpowiednim momencie zaoferuje kupon promocyjny na ulubione czekoladki lub zaproponuje szampana z okazji urodzin. Należy jednak pamiętać, że granica między pozytywnym i negatywnym wrażeniem z zakupów jest bardzo subtelna, więc niewłaściwe interakcje z klientem mogą skutkować spadkiem jego satysfakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, jak zawsze przy gromadzeniu informacji o użytkownikach i klientach, nie można zapomnieć o zapewnieniu odpowiedniego poziomu prywatności i bezpieczeństwa. Urządzenia typu mobilny asystent zakupowy umożliwiają detalistom gromadzenie unikalnych danych o klientach. Kupujący nie powinni już postrzegać zbierania danych jako zagrożenia dla ich prywatności, ale raczej jako szansę na uzyskanie od sprzedawców najtrafniejszych propozycji i promocji, dzięki którym zakupy staną się przyjemnością.

Branża handlu detalicznego może z nadzieją patrzeć w przyszłość. Sztuczna inteligencja już dziś rewolucjonizuje sektor retail, ułatwiając życie personelowi i właścicielom sklepów oraz kupującym. Możliwości proponowane przez nowe technologie są ogromne, jednak branża musi opracować bardziej elastyczną strategię, ponieważ rola sklepu dynamicznie się zmienia. Wielu detalistów wprowadziło już innowacje i wdraża obiecujące inwestycje zmierzające do zapewnienia klientom pozytywnych wrażeń. Znaczna część sklepów, które zaktualizowały swój model działania, odniosły już sukces. Inne są na dobrej drodze do realizacji tego celu.

Autor: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA