REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym powinni skupić się handlowcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jacek Żurowski
Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na zlecenie Zebra Technologies przeprowadzono badanie Global Shopper Study. Jakie wnioski co do obsługi klienta mogą wyciągnąć z niego handlowcy?

Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie Zebra Technologies badania Global Shopper Study, 42 proc. pracowników sklepów ma zbyt mało czasu na obsługę klienta z racji wykonywania innych, pobocznych zadań. Kolejne 28 proc. z nich wskazuje na trudności w pozyskaniu informacji pomocnych konsumentom. Na rynku handlu detalicznego pojawia się więc sytuacja, w której personel sklepowy nie jest w stanie skutecznie realizować swojego podstawowego zadania jakim, jest wspieranie klientów w dokonywaniu zakupów. Placówki, chcąc nadążyć za presją ze strony konkurencji, poszukują sposobów na optymalizację kosztów i poprawę wydajności, jednak nie mogą przy tym zapomnieć o znaczeniu satysfakcji klienta dla wyników sprzedażowych. Na szczęście dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii detaliści mogą minimalizować negatywne doświadczenia klientów, wynikające z problemów takich jak brak danych o stanie magazynu czy długie oczekiwanie na uzyskanie informacji o produkcie, a pracownikom sklepów ułatwić skupienie się na obsłudze i pomocy kupującym.

REKLAMA

Polecamy: RODO w marketingu

REKLAMA

Współcześni klienci coraz częściej podejmują decyzję o zakupie oparte na gruntownej analizie informacji o produktach. Mogą je uzyskać od pracownika sklepu, jednak jak wynika z badania Global Shopper Survey, 51 proc. kupujących szukając informacji, częściej korzysta z własnego telefonu niż z pomocy personelu. Nie oznacza to jednak, że pracownicy sklepów są niepotrzebni. Personel dzięki wykorzystaniu technologii mobilnych ma stały dostęp do istotnych informacji, przez co może się skupić na tym, by jak najlepiej pomóc klientowi w procesie zakupu i zwiększyć jego satysfakcję. Potwierdzają to także wyniki badań. Zarówno decydenci w branży handlu detalicznego (83 proc.), jak i sami pracownicy sklepowi (74 proc.), są przekonani, że personel wyposażony w odpowiednią technologię będzie w stanie lepiej zadbać o klientów i zapewnić wyższy poziom ich satysfakcji z zakupów. Dwie trzecie (66 proc.) personelu uważa, że dzięki tabletom mogliby świadczyć lepszą obsługę klienta i poprawić wrażenia konsumentów z zakupów.

Rozwiązania technologiczne, takie jak mobilny asystent zakupowy, mogą znacząco podnieść komfort zakupów oraz usprawnić pracę personelu. Ten terminal, wyposażony w skaner i ekran dotykowy, można wykorzystać do zadawania pytań sprzedawcom o dostępność towarów w magazynie albo do nawigacji po sklepie w poszukiwaniu produktów z listy. Podobnie jak koszyk, klient może zabrać ze sobą mobilnego asystenta przy wejściu do sklepu i odłożyć po zakończonych zakupach. Dzięki temu ma możliwość na przykład ominąć kolejki i zaoszczędzić czas, wkładając artykuły do własnych toreb na zasadzie „skanuj i pakuj”. Co więcej, tego typu rozwiązania umożliwią właścicielom sklepów zaimplementowanie dodatkowego oprogramowania, które mogą chociażby wskazywać alergeny występujące w produktach.

REKLAMA

Inteligentne rozwiązania, takie jak wspomniany wcześniej asystent zakupowy, pozwalają także na oferowanie spersonalizowanej obsługi klienta. Urządzenie to może gromadzić informacje o kupującym i jego preferencjach, dzięki czemu w odpowiednim momencie zaoferuje kupon promocyjny na ulubione czekoladki lub zaproponuje szampana z okazji urodzin. Należy jednak pamiętać, że granica między pozytywnym i negatywnym wrażeniem z zakupów jest bardzo subtelna, więc niewłaściwe interakcje z klientem mogą skutkować spadkiem jego satysfakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, jak zawsze przy gromadzeniu informacji o użytkownikach i klientach, nie można zapomnieć o zapewnieniu odpowiedniego poziomu prywatności i bezpieczeństwa. Urządzenia typu mobilny asystent zakupowy umożliwiają detalistom gromadzenie unikalnych danych o klientach. Kupujący nie powinni już postrzegać zbierania danych jako zagrożenia dla ich prywatności, ale raczej jako szansę na uzyskanie od sprzedawców najtrafniejszych propozycji i promocji, dzięki którym zakupy staną się przyjemnością.

Branża handlu detalicznego może z nadzieją patrzeć w przyszłość. Sztuczna inteligencja już dziś rewolucjonizuje sektor retail, ułatwiając życie personelowi i właścicielom sklepów oraz kupującym. Możliwości proponowane przez nowe technologie są ogromne, jednak branża musi opracować bardziej elastyczną strategię, ponieważ rola sklepu dynamicznie się zmienia. Wielu detalistów wprowadziło już innowacje i wdraża obiecujące inwestycje zmierzające do zapewnienia klientom pozytywnych wrażeń. Znaczna część sklepów, które zaktualizowały swój model działania, odniosły już sukces. Inne są na dobrej drodze do realizacji tego celu.

Autor: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA