REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym powinni skupić się handlowcy?

Jacek Żurowski
Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Na czym powinni skupić się handlowcy? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na zlecenie Zebra Technologies przeprowadzono badanie Global Shopper Study. Jakie wnioski co do obsługi klienta mogą wyciągnąć z niego handlowcy?

Jak wynika z przeprowadzonego na zlecenie Zebra Technologies badania Global Shopper Study, 42 proc. pracowników sklepów ma zbyt mało czasu na obsługę klienta z racji wykonywania innych, pobocznych zadań. Kolejne 28 proc. z nich wskazuje na trudności w pozyskaniu informacji pomocnych konsumentom. Na rynku handlu detalicznego pojawia się więc sytuacja, w której personel sklepowy nie jest w stanie skutecznie realizować swojego podstawowego zadania jakim, jest wspieranie klientów w dokonywaniu zakupów. Placówki, chcąc nadążyć za presją ze strony konkurencji, poszukują sposobów na optymalizację kosztów i poprawę wydajności, jednak nie mogą przy tym zapomnieć o znaczeniu satysfakcji klienta dla wyników sprzedażowych. Na szczęście dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii detaliści mogą minimalizować negatywne doświadczenia klientów, wynikające z problemów takich jak brak danych o stanie magazynu czy długie oczekiwanie na uzyskanie informacji o produkcie, a pracownikom sklepów ułatwić skupienie się na obsłudze i pomocy kupującym.

REKLAMA

Polecamy: RODO w marketingu

REKLAMA

Współcześni klienci coraz częściej podejmują decyzję o zakupie oparte na gruntownej analizie informacji o produktach. Mogą je uzyskać od pracownika sklepu, jednak jak wynika z badania Global Shopper Survey, 51 proc. kupujących szukając informacji, częściej korzysta z własnego telefonu niż z pomocy personelu. Nie oznacza to jednak, że pracownicy sklepów są niepotrzebni. Personel dzięki wykorzystaniu technologii mobilnych ma stały dostęp do istotnych informacji, przez co może się skupić na tym, by jak najlepiej pomóc klientowi w procesie zakupu i zwiększyć jego satysfakcję. Potwierdzają to także wyniki badań. Zarówno decydenci w branży handlu detalicznego (83 proc.), jak i sami pracownicy sklepowi (74 proc.), są przekonani, że personel wyposażony w odpowiednią technologię będzie w stanie lepiej zadbać o klientów i zapewnić wyższy poziom ich satysfakcji z zakupów. Dwie trzecie (66 proc.) personelu uważa, że dzięki tabletom mogliby świadczyć lepszą obsługę klienta i poprawić wrażenia konsumentów z zakupów.

Rozwiązania technologiczne, takie jak mobilny asystent zakupowy, mogą znacząco podnieść komfort zakupów oraz usprawnić pracę personelu. Ten terminal, wyposażony w skaner i ekran dotykowy, można wykorzystać do zadawania pytań sprzedawcom o dostępność towarów w magazynie albo do nawigacji po sklepie w poszukiwaniu produktów z listy. Podobnie jak koszyk, klient może zabrać ze sobą mobilnego asystenta przy wejściu do sklepu i odłożyć po zakończonych zakupach. Dzięki temu ma możliwość na przykład ominąć kolejki i zaoszczędzić czas, wkładając artykuły do własnych toreb na zasadzie „skanuj i pakuj”. Co więcej, tego typu rozwiązania umożliwią właścicielom sklepów zaimplementowanie dodatkowego oprogramowania, które mogą chociażby wskazywać alergeny występujące w produktach.

REKLAMA

Inteligentne rozwiązania, takie jak wspomniany wcześniej asystent zakupowy, pozwalają także na oferowanie spersonalizowanej obsługi klienta. Urządzenie to może gromadzić informacje o kupującym i jego preferencjach, dzięki czemu w odpowiednim momencie zaoferuje kupon promocyjny na ulubione czekoladki lub zaproponuje szampana z okazji urodzin. Należy jednak pamiętać, że granica między pozytywnym i negatywnym wrażeniem z zakupów jest bardzo subtelna, więc niewłaściwe interakcje z klientem mogą skutkować spadkiem jego satysfakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, jak zawsze przy gromadzeniu informacji o użytkownikach i klientach, nie można zapomnieć o zapewnieniu odpowiedniego poziomu prywatności i bezpieczeństwa. Urządzenia typu mobilny asystent zakupowy umożliwiają detalistom gromadzenie unikalnych danych o klientach. Kupujący nie powinni już postrzegać zbierania danych jako zagrożenia dla ich prywatności, ale raczej jako szansę na uzyskanie od sprzedawców najtrafniejszych propozycji i promocji, dzięki którym zakupy staną się przyjemnością.

Branża handlu detalicznego może z nadzieją patrzeć w przyszłość. Sztuczna inteligencja już dziś rewolucjonizuje sektor retail, ułatwiając życie personelowi i właścicielom sklepów oraz kupującym. Możliwości proponowane przez nowe technologie są ogromne, jednak branża musi opracować bardziej elastyczną strategię, ponieważ rola sklepu dynamicznie się zmienia. Wielu detalistów wprowadziło już innowacje i wdraża obiecujące inwestycje zmierzające do zapewnienia klientom pozytywnych wrażeń. Znaczna część sklepów, które zaktualizowały swój model działania, odniosły już sukces. Inne są na dobrej drodze do realizacji tego celu.

Autor: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA