REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa partnerska w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych

Monika Pązik
 umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia
umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa partnerstwa zawierana jest między podmiotami w celu realizacji projektu i wymaga podjęcia uchwał właściwych organów. Każdy z partnerów może ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sama realizacja projektu na podstawie umowy partnerstwa wymaga ustanowienia lidera będącego beneficjentem projektu.

Stronami umowy partnerskiej są jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), np. gminy będący beneficjentami środków unijnych, które mogą realizować projekty samodzielnie bądź z udziałem innych JSFP lub jednostek z sektora prywatnego, np. spółek. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Art. 28a tej ustawy wskazuje, że do wspólnej realizacji projektów mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekty na warunkach określonych w porozumieniu, umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Realizacja projektów odbywa się na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

REKLAMA

Sposoby realizacji projektów

REKLAMA

Jednostka sektora finansów publicznych może realizować projekt wraz z inną jednostką tego sektora. Konieczne jest wtedy podjęcie uchwał odpowiednich organów gmin, powiatów lub województw przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. JSFP zawierają między sobą porozumienie a wybór odpowiedniego partnera przez jednostkę będącą beneficjentem oparty jest na zgodzie wyrażonej w decyzji organów lub władz podmiotów, które zawierają porozumienie o partnerstwie.

Realizacja projektu może opierać się również na zawarciu umowy partnerskiej między jednostką sektora finansów publicznych (beneficjentem projektu) a jednostką spoza tego sektora. W takiej sytuacji JSFP zobowiązana jest do zachowania zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów przy wyborze partnera z sektora prywatnego. Przede wszystkim JSFP zobligowana jest do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Zobacz też: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Zawiązanie partnerstwa

Po dokonaniu ogłoszenia naboru partnerów i upływie 21 dniowego terminu do zgłoszenia JSFP dokonuje oceny zgłoszeń oraz przeprowadza negocjacje z każdym z podmiotów. Podczas prowadzonych rozmów z potencjalnymi partnerami, jednostka sektora finansów publicznych jako beneficjent przedstawia zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Do realizacji projektu w ramach umowy konieczne jest spełnienie łącznie kilku warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadania lidera partnerstwa będącego beneficjentem ubiegającym się o dofinansowanie projektu,
  • wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, zarządzenie nim oraz zaangażowanie partnerów na każdym etapie realizacji projektu,
  • odpowiedni udział partnerów,
  • podział zadań i obowiązków między partnerów poprzez zawarcie pisemnej umowy lub porozumienia.

Zakres umowy partnerstwa

Umowa partnerstwa powinna zawierać uzgodnienia dotyczące:

  • celu umowy,
  • wyznaczenia lidera projektu, czyli beneficjenta oraz określenie zakresu jego odpowiedzialności, partnerów oraz osób trzecich za zobowiązania umowne,
  • podziału zadań i obowiązków między partnerów,
  • planu wydatków wszystkich partnerów oraz sposoby zarządzania finansami, w szczególności w odniesieniu do przekazywania środków finansowych,
  • zasad komunikacji w partnerstwie,
  • zasad wspólnego zarządzania projektem,
  • pełnomocnictw lub upoważnień wydawanych przez beneficjenta,
  • sposobów wewnętrznej kontroli realizacji projektu.

Lider projektu jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania zawartej umowy odpowiedniej instytucji oceniającej realizacje projektu. Warunkiem jest, aby umowa partnerska lub porozumienie zostały podpisane przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Przy składaniu wniosku o dofinansowanie konieczne jest zaznaczenie podziału zadań pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu w ramach umowy partnerstwa ponosi lider/beneficjent, który zajmuje się administrowaniem projektu.

Zobacz też: Jakie są korzyści z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA