REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa partnerska w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
 umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia
umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa partnerstwa zawierana jest między podmiotami w celu realizacji projektu i wymaga podjęcia uchwał właściwych organów. Każdy z partnerów może ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sama realizacja projektu na podstawie umowy partnerstwa wymaga ustanowienia lidera będącego beneficjentem projektu.

Stronami umowy partnerskiej są jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), np. gminy będący beneficjentami środków unijnych, które mogą realizować projekty samodzielnie bądź z udziałem innych JSFP lub jednostek z sektora prywatnego, np. spółek. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Art. 28a tej ustawy wskazuje, że do wspólnej realizacji projektów mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekty na warunkach określonych w porozumieniu, umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Realizacja projektów odbywa się na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

REKLAMA

Sposoby realizacji projektów

REKLAMA

Jednostka sektora finansów publicznych może realizować projekt wraz z inną jednostką tego sektora. Konieczne jest wtedy podjęcie uchwał odpowiednich organów gmin, powiatów lub województw przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. JSFP zawierają między sobą porozumienie a wybór odpowiedniego partnera przez jednostkę będącą beneficjentem oparty jest na zgodzie wyrażonej w decyzji organów lub władz podmiotów, które zawierają porozumienie o partnerstwie.

Realizacja projektu może opierać się również na zawarciu umowy partnerskiej między jednostką sektora finansów publicznych (beneficjentem projektu) a jednostką spoza tego sektora. W takiej sytuacji JSFP zobowiązana jest do zachowania zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów przy wyborze partnera z sektora prywatnego. Przede wszystkim JSFP zobligowana jest do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Zobacz też: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Zawiązanie partnerstwa

Po dokonaniu ogłoszenia naboru partnerów i upływie 21 dniowego terminu do zgłoszenia JSFP dokonuje oceny zgłoszeń oraz przeprowadza negocjacje z każdym z podmiotów. Podczas prowadzonych rozmów z potencjalnymi partnerami, jednostka sektora finansów publicznych jako beneficjent przedstawia zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Do realizacji projektu w ramach umowy konieczne jest spełnienie łącznie kilku warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadania lidera partnerstwa będącego beneficjentem ubiegającym się o dofinansowanie projektu,
  • wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, zarządzenie nim oraz zaangażowanie partnerów na każdym etapie realizacji projektu,
  • odpowiedni udział partnerów,
  • podział zadań i obowiązków między partnerów poprzez zawarcie pisemnej umowy lub porozumienia.

Zakres umowy partnerstwa

Umowa partnerstwa powinna zawierać uzgodnienia dotyczące:

  • celu umowy,
  • wyznaczenia lidera projektu, czyli beneficjenta oraz określenie zakresu jego odpowiedzialności, partnerów oraz osób trzecich za zobowiązania umowne,
  • podziału zadań i obowiązków między partnerów,
  • planu wydatków wszystkich partnerów oraz sposoby zarządzania finansami, w szczególności w odniesieniu do przekazywania środków finansowych,
  • zasad komunikacji w partnerstwie,
  • zasad wspólnego zarządzania projektem,
  • pełnomocnictw lub upoważnień wydawanych przez beneficjenta,
  • sposobów wewnętrznej kontroli realizacji projektu.

Lider projektu jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania zawartej umowy odpowiedniej instytucji oceniającej realizacje projektu. Warunkiem jest, aby umowa partnerska lub porozumienie zostały podpisane przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Przy składaniu wniosku o dofinansowanie konieczne jest zaznaczenie podziału zadań pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu w ramach umowy partnerstwa ponosi lider/beneficjent, który zajmuje się administrowaniem projektu.

Zobacz też: Jakie są korzyści z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA