REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa partnerska w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
 umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia
umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa partnerstwa zawierana jest między podmiotami w celu realizacji projektu i wymaga podjęcia uchwał właściwych organów. Każdy z partnerów może ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sama realizacja projektu na podstawie umowy partnerstwa wymaga ustanowienia lidera będącego beneficjentem projektu.

Stronami umowy partnerskiej są jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), np. gminy będący beneficjentami środków unijnych, które mogą realizować projekty samodzielnie bądź z udziałem innych JSFP lub jednostek z sektora prywatnego, np. spółek. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Art. 28a tej ustawy wskazuje, że do wspólnej realizacji projektów mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekty na warunkach określonych w porozumieniu, umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Realizacja projektów odbywa się na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

REKLAMA

REKLAMA

Sposoby realizacji projektów

Jednostka sektora finansów publicznych może realizować projekt wraz z inną jednostką tego sektora. Konieczne jest wtedy podjęcie uchwał odpowiednich organów gmin, powiatów lub województw przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. JSFP zawierają między sobą porozumienie a wybór odpowiedniego partnera przez jednostkę będącą beneficjentem oparty jest na zgodzie wyrażonej w decyzji organów lub władz podmiotów, które zawierają porozumienie o partnerstwie.

Realizacja projektu może opierać się również na zawarciu umowy partnerskiej między jednostką sektora finansów publicznych (beneficjentem projektu) a jednostką spoza tego sektora. W takiej sytuacji JSFP zobowiązana jest do zachowania zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów przy wyborze partnera z sektora prywatnego. Przede wszystkim JSFP zobligowana jest do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Zobacz też: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

REKLAMA

Zawiązanie partnerstwa

Po dokonaniu ogłoszenia naboru partnerów i upływie 21 dniowego terminu do zgłoszenia JSFP dokonuje oceny zgłoszeń oraz przeprowadza negocjacje z każdym z podmiotów. Podczas prowadzonych rozmów z potencjalnymi partnerami, jednostka sektora finansów publicznych jako beneficjent przedstawia zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Do realizacji projektu w ramach umowy konieczne jest spełnienie łącznie kilku warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadania lidera partnerstwa będącego beneficjentem ubiegającym się o dofinansowanie projektu,
  • wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, zarządzenie nim oraz zaangażowanie partnerów na każdym etapie realizacji projektu,
  • odpowiedni udział partnerów,
  • podział zadań i obowiązków między partnerów poprzez zawarcie pisemnej umowy lub porozumienia.

Zakres umowy partnerstwa

Umowa partnerstwa powinna zawierać uzgodnienia dotyczące:

  • celu umowy,
  • wyznaczenia lidera projektu, czyli beneficjenta oraz określenie zakresu jego odpowiedzialności, partnerów oraz osób trzecich za zobowiązania umowne,
  • podziału zadań i obowiązków między partnerów,
  • planu wydatków wszystkich partnerów oraz sposoby zarządzania finansami, w szczególności w odniesieniu do przekazywania środków finansowych,
  • zasad komunikacji w partnerstwie,
  • zasad wspólnego zarządzania projektem,
  • pełnomocnictw lub upoważnień wydawanych przez beneficjenta,
  • sposobów wewnętrznej kontroli realizacji projektu.

Lider projektu jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania zawartej umowy odpowiedniej instytucji oceniającej realizacje projektu. Warunkiem jest, aby umowa partnerska lub porozumienie zostały podpisane przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Przy składaniu wniosku o dofinansowanie konieczne jest zaznaczenie podziału zadań pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu w ramach umowy partnerstwa ponosi lider/beneficjent, który zajmuje się administrowaniem projektu.

Zobacz też: Jakie są korzyści z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA