REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa partnerska w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
 umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia
umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa partnerstwa zawierana jest między podmiotami w celu realizacji projektu i wymaga podjęcia uchwał właściwych organów. Każdy z partnerów może ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sama realizacja projektu na podstawie umowy partnerstwa wymaga ustanowienia lidera będącego beneficjentem projektu.

Stronami umowy partnerskiej są jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), np. gminy będący beneficjentami środków unijnych, które mogą realizować projekty samodzielnie bądź z udziałem innych JSFP lub jednostek z sektora prywatnego, np. spółek. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Art. 28a tej ustawy wskazuje, że do wspólnej realizacji projektów mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekty na warunkach określonych w porozumieniu, umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Realizacja projektów odbywa się na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

REKLAMA

REKLAMA

Sposoby realizacji projektów

Jednostka sektora finansów publicznych może realizować projekt wraz z inną jednostką tego sektora. Konieczne jest wtedy podjęcie uchwał odpowiednich organów gmin, powiatów lub województw przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. JSFP zawierają między sobą porozumienie a wybór odpowiedniego partnera przez jednostkę będącą beneficjentem oparty jest na zgodzie wyrażonej w decyzji organów lub władz podmiotów, które zawierają porozumienie o partnerstwie.

Realizacja projektu może opierać się również na zawarciu umowy partnerskiej między jednostką sektora finansów publicznych (beneficjentem projektu) a jednostką spoza tego sektora. W takiej sytuacji JSFP zobowiązana jest do zachowania zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów przy wyborze partnera z sektora prywatnego. Przede wszystkim JSFP zobligowana jest do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Zobacz też: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

REKLAMA

Zawiązanie partnerstwa

Po dokonaniu ogłoszenia naboru partnerów i upływie 21 dniowego terminu do zgłoszenia JSFP dokonuje oceny zgłoszeń oraz przeprowadza negocjacje z każdym z podmiotów. Podczas prowadzonych rozmów z potencjalnymi partnerami, jednostka sektora finansów publicznych jako beneficjent przedstawia zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Do realizacji projektu w ramach umowy konieczne jest spełnienie łącznie kilku warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadania lidera partnerstwa będącego beneficjentem ubiegającym się o dofinansowanie projektu,
  • wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, zarządzenie nim oraz zaangażowanie partnerów na każdym etapie realizacji projektu,
  • odpowiedni udział partnerów,
  • podział zadań i obowiązków między partnerów poprzez zawarcie pisemnej umowy lub porozumienia.

Zakres umowy partnerstwa

Umowa partnerstwa powinna zawierać uzgodnienia dotyczące:

  • celu umowy,
  • wyznaczenia lidera projektu, czyli beneficjenta oraz określenie zakresu jego odpowiedzialności, partnerów oraz osób trzecich za zobowiązania umowne,
  • podziału zadań i obowiązków między partnerów,
  • planu wydatków wszystkich partnerów oraz sposoby zarządzania finansami, w szczególności w odniesieniu do przekazywania środków finansowych,
  • zasad komunikacji w partnerstwie,
  • zasad wspólnego zarządzania projektem,
  • pełnomocnictw lub upoważnień wydawanych przez beneficjenta,
  • sposobów wewnętrznej kontroli realizacji projektu.

Lider projektu jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania zawartej umowy odpowiedniej instytucji oceniającej realizacje projektu. Warunkiem jest, aby umowa partnerska lub porozumienie zostały podpisane przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Przy składaniu wniosku o dofinansowanie konieczne jest zaznaczenie podziału zadań pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu w ramach umowy partnerstwa ponosi lider/beneficjent, który zajmuje się administrowaniem projektu.

Zobacz też: Jakie są korzyści z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA