REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa partnerska w projekcie współfinansowanym ze środków unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
 umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia
umowa między beneficjentem a inną jednostką, wspólna realizacja projektów/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa partnerstwa zawierana jest między podmiotami w celu realizacji projektu i wymaga podjęcia uchwał właściwych organów. Każdy z partnerów może ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sama realizacja projektu na podstawie umowy partnerstwa wymaga ustanowienia lidera będącego beneficjentem projektu.

Stronami umowy partnerskiej są jednostki sektora finansów publicznych (JSFP), np. gminy będący beneficjentami środków unijnych, które mogą realizować projekty samodzielnie bądź z udziałem innych JSFP lub jednostek z sektora prywatnego, np. spółek. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Art. 28a tej ustawy wskazuje, że do wspólnej realizacji projektów mogą być tworzone partnerstwa przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekty na warunkach określonych w porozumieniu, umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów. Realizacja projektów odbywa się na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską.

REKLAMA

Sposoby realizacji projektów

REKLAMA

Jednostka sektora finansów publicznych może realizować projekt wraz z inną jednostką tego sektora. Konieczne jest wtedy podjęcie uchwał odpowiednich organów gmin, powiatów lub województw przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. JSFP zawierają między sobą porozumienie a wybór odpowiedniego partnera przez jednostkę będącą beneficjentem oparty jest na zgodzie wyrażonej w decyzji organów lub władz podmiotów, które zawierają porozumienie o partnerstwie.

Realizacja projektu może opierać się również na zawarciu umowy partnerskiej między jednostką sektora finansów publicznych (beneficjentem projektu) a jednostką spoza tego sektora. W takiej sytuacji JSFP zobowiązana jest do zachowania zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów przy wyborze partnera z sektora prywatnego. Przede wszystkim JSFP zobligowana jest do:

  1. ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
  2. uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
  3. podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów.

Zobacz też: Jak powinna wyglądać umowa partnerska w projektach realizowanych na Mazowszu

Zawiązanie partnerstwa

Po dokonaniu ogłoszenia naboru partnerów i upływie 21 dniowego terminu do zgłoszenia JSFP dokonuje oceny zgłoszeń oraz przeprowadza negocjacje z każdym z podmiotów. Podczas prowadzonych rozmów z potencjalnymi partnerami, jednostka sektora finansów publicznych jako beneficjent przedstawia zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu. Do realizacji projektu w ramach umowy konieczne jest spełnienie łącznie kilku warunków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • posiadania lidera partnerstwa będącego beneficjentem ubiegającym się o dofinansowanie projektu,
  • wspólne przygotowanie wniosku o dofinansowanie, zarządzenie nim oraz zaangażowanie partnerów na każdym etapie realizacji projektu,
  • odpowiedni udział partnerów,
  • podział zadań i obowiązków między partnerów poprzez zawarcie pisemnej umowy lub porozumienia.

Zakres umowy partnerstwa

Umowa partnerstwa powinna zawierać uzgodnienia dotyczące:

  • celu umowy,
  • wyznaczenia lidera projektu, czyli beneficjenta oraz określenie zakresu jego odpowiedzialności, partnerów oraz osób trzecich za zobowiązania umowne,
  • podziału zadań i obowiązków między partnerów,
  • planu wydatków wszystkich partnerów oraz sposoby zarządzania finansami, w szczególności w odniesieniu do przekazywania środków finansowych,
  • zasad komunikacji w partnerstwie,
  • zasad wspólnego zarządzania projektem,
  • pełnomocnictw lub upoważnień wydawanych przez beneficjenta,
  • sposobów wewnętrznej kontroli realizacji projektu.

Lider projektu jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania zawartej umowy odpowiedniej instytucji oceniającej realizacje projektu. Warunkiem jest, aby umowa partnerska lub porozumienie zostały podpisane przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Przy składaniu wniosku o dofinansowanie konieczne jest zaznaczenie podziału zadań pomiędzy partnerów. Odpowiedzialność za prawidłową realizację projektu w ramach umowy partnerstwa ponosi lider/beneficjent, który zajmuje się administrowaniem projektu.

Zobacz też: Jakie są korzyści z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA